Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerklasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Keep it stock

Det som tok livet av F-1 klassen var vel at det ble lov med andre motorer enn blank 540. Det samme skjedde vel med m-chassis for ca. 10 år siden med masse modifiseringer.
    Gammel mann med m-chassis

Comment

Virker som det er veldig mange som driver med drifting. En eller annen gang vil de sikkert få lyst til å prøve seg på bane kjøring, og da er det fint om de kan bruke samme bilen.

men det går vel ikke å henge med i teorien en gang, om vekt limiten er super lav.

om skum er dyrere en gummi i løpet av en sessong, burde man gå for gummi.

serie med F1 biler, ja takk!

Da helst uten sølvkanne da men.

spec motor er ok men ikke sølv kanne siden de prater fælt i utlandet om at noen går bedre en andre osv. i australia har de ezrun som spec motor og esc i M-chassie.

RCGT er og noe som folket bør ta en titt på.
      Last edited by MatsNorway; 9 October 2009, 00:24.
      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

SS klasse med matchede LiPo celler, justerbar timing på børsteløse 10,5 turns motorer, ESC som programeres via PC.

Høres ut som en innbydende nybegynnerklasse. Blir blakk bare ved tanken på å sette buggyen på ventehylla i vinter.

Eneste fordelen er vel skumdekk som jeg har en haug av fra i sommer. Hadde tenkt å kjøre litt MOD i vinter, men da må jeg bruke gummi som sikkert bare finnes i to butikker i hele verden. Siden ingen tydligvis gidder kjøre MOD, så får jeg vel heller blakke meg på noe stash i SS klassen.

Det er altfor mange rare regler til at nybegynnere gidder å kjøre løp.

Alle som vil kjøre fort kan vel heller kjøre MOD? Hvorfor gjør de ikke det? Det er jo førerne selv som ødelegger SS klassen med å stadig justere regler slik at det alltid går fortere og fortere...............
        TEAM ELEFUN

Comment

Egil, du får komme til Kvinesdal å kjøre i vinter. Der får du kjørt mod med skum, selv om de fleste vet hvordan det skal gjøres og kjører med gummi hjul .

Er for øvrig enig i bortimot alt Lara skriver her Og en formel klasse får i tilfelle kjøres på samme måte som M-chassie klassen, men jeg synes den skulle fått seg en 17,5 turn fremfor en blank 540
          Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
          “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

Comment

OK... la oss gå tilbake noen år...

Tamiya F1 klassen var en klubbløpsklasse, har aldri vært, og skal aldri bli noen EFRA eller NMF regulert klasse. Og ja - det var Tamiya cup, og det var kjempebra greier. Som nok aldri kommer tilbake dessverre. Men den gikk også som "supportklasse" på NC og klubbløp sammen med 1:8 TR og 235mm på midten av 90-tallet.

Stikkord var: Veldig enkelt chassis, skumdekk, blank 540, strenge & enkle regler. Men de fungerte kjempebra! Og på regnvær var de nesten like raske som 1:8! Men det var én ting til: DETTE VAR FOR DE YNGSTE!!!

Nå kommer Lara til å gå helt bananas her, men det får være...

Touring biler er etter min mening dyre og kompliserte biler blitt. Mye avansert mekanikk og mye vedlikehold. De første touring bilene var enklere. Nå har det blitt helprofft. Det er nå én ting.

Det som etter min mening alltid var feil med STOCK touring er at den aldri fikk noen øvre aldersgrense (jeg foreslo dette helt fra starten av). Det var etter mitt syn ikke meningen at godt voksne og erfarne førere som f.eks. Lara (og mange andre!) skulle kjøre en slik klasse. De bør kjøre modified og "la barna leke i fred" i nybegynnerklassen. Har sett deg på pallen Lara sammen med guttunger som er 1/2 din høyde ... hva er galt med det bildet? Ikke er dere nybegynnere, og ikke er dere barn eller ungdommer lenger (joda, i hodet er vi vel det alle mann )

Det at det nå heter superstock og går like fort som modified er nok et bevis på at den har sporet fullstendig av som en "nybegynnerklasse".

Husker jeg spurte min far for mange år siden om hva vi kunne ha gjort for å få rekruttert flere til å kjøre RC bil. Han er en kreativ og dyktig markedsfører, og svaret kom kontant: "Dere må gå tilbake til slik det var, og gjøre det dønn enkelt! Da du var guttunge på 80-tallet hadde du 1 bil, 1 batteri, 1 enkel lader, 1 sett dekk. Det samme hadde alle de andre guttene. Men dere kjørte løp og hadde det minst like moro som i dag!"

En type "pan car" med skumdekk er et dønn enkelt chassis, gjerne med kun 1 støtdemper. Så og si vedlikeholdsfritt. Tidlig på 2000-tallet testet vi litt med å putte touring karrosseri på disse, de var da tom. raskere enn touring.

Blank 540 og ingen over 19 år!

Fyr løs...
            Last edited by SHY; 9 October 2009, 12:20.
            Life's too short to go slow! www.ymr.no

Besøk mitt showroom

Comment

Originally posted by SHY View Post

Nå kommer Lara til å gå helt bananas her, men det får være...

Touring biler er etter min mening dyre og kompliserte biler blitt. Mye avansert mekanikk og mye vedlikehold. De første touring bilene var enklere. Nå har det blitt helprofft. Det er nå én ting.

Det som etter min mening alltid var feil med STOCK touring er at den aldri fikk noen øvre aldersgrense (jeg foreslo dette helt fra starten av). Det var etter mitt syn ikke meningen at godt voksne og erfarne førere som f.eks. Lara (og mange andre!) skulle kjøre en slik klasse. De bør kjøre modified og "la barna leke i fred" i nybegynnerklassen. Har sett deg på pallen Lara sammen med guttunger som er 1/2 din høyde ... hva er galt med det bildet? Ikke er dere nybegynnere, og ikke er dere barn eller ungdommer lenger (joda, i hodet er vi vel det alle mann )

Det at det nå heter superstock og går like fort som modified er nok et bevis på at den har sporet fullstendig av som en "nybegynnerklasse".
              Eneste klassen jeg har kjørt som "guttunger" har vært med i er PTCC... og de "guttungene" hadde kjørt ræva av deg SHY... og flere av de unggutta som kjørte i den tiden har kommet seg i verdenstoppen, siden du er så opptatt av dette med unger ect ect... både priv og rc... så burde du sjekke fakta litt

PTCC som er/var en priv klasse og som DHI var den gang jeg kjørte stock og fikk i gang de stockklassene vi har hatt her hjemme. var det helt anderledes sitvasjon enn nå.

Kan gått gå dypere på det nå... men dette føles som om du er ute etter å ta og rakke ned på meg!!! kanskje jeg tar feil men du snakker litt om ting slik sosialistene gjør, litt uten virklighetsfakta og ikke aner hva du holder på med!

Og siden du ikke var med å kjøre tamiyacupen og ikke helt vet hvor mye det kostet (ja den klassen var ikke blillig og så enkel som du sier) Og alle de options parts som var lov.... fra glassfiber chassi til karbon og alt i alu... bytte plast dempere til alu ect ect....dekk/tirecaps, tappe celler med nåler for å få best mulig liv i pakkene.... bodykit for å ikke snakke om ting... sjekk fakta...

Comment

Og igjen så aner du ikke hva touring er eller har vært.... helt siden den første ordentlige touring bilen HPI RS4 kom har det ikke vært mye mekansike forandringer.... grunnprinsippene er de samme, når jeg hadde fått en RS4 var jeg på bukta med Arild O og han hadde en TA01 som var mer eller mindre det råeste da.... og siden da har det vært en forandring på utseende og design... men generet siden RS4 bilen kom same shit diffrent wrapping.

Comment

Jeg tror at dersom man skal få fler til å kjøre løp, og begynne med rc-racing, må vi bli flinkere til å reklamere for sporten vår. Ca 90% av de jeg har fortalt at jeg kjører nm i radiostyrt bil har aldri hørt om at det er mulig en gang... Dette sier kanskje litt om hvor litet rc-samfunnet i Norge egentlig er, eller..?
                  Team Smallsize

Comment

Originally posted by sabben View Post
                    Jeg tror at dersom man skal få fler til å kjøre løp, og begynne med rc-racing, må vi bli flinkere til å reklamere for sporten vår. Ca 90% av de jeg har fortalt at jeg kjører nm i radiostyrt bil har aldri hørt om at det er mulig en gang... Dette sier kanskje litt om hvor litet rc-samfunnet i Norge egentlig er, eller..?
                    Helt rett... vi har mye å lære av svensker og dansker.... der er foreldrene med på løp og treninger, og ikke bare kjører de ditt og hade henter deg senere...

men aller først må man få til treningsanlegg på vinterstid.... er jo kun Skien og Spydeberg som har det på vinterstid....

Og det andre er å innrette seg på de yngste og ikke sette noen begrensninger på alder.... er ikke slik i Sverige og Danmark.... se bare på 1:8 i sverige hvem som herjer der og det samme i 1:5 i Danmark....

Comment

Gjør SS bilene tyngre så man kan stille opp selv om bilen ikke er lagd av titan, magnesium og karbon. Og bare gummi dekk. (billigere sant?)
                      Last edited by MatsNorway; 9 October 2009, 13:18.
                      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Blank 540 og ingen over 19 år!
                        Til tross for at jeg såvidt er for gammel til å bli med er det antageligvis en god idé for rekruttering.

Comment

Hyggelig å se engasjemang......

Vi må også huske på at utstyr som skal rekruttere må være tilgjengelig i butikker rundt nærmiljøet.
                          Sånn det har vært siste årene er det kun Antrade som har hatt dette.
                          Problemet er at denne butikken hadde åpent på ettermiddagen et par dager i uka og lå på Langhus.

Kyosho butikken eksisterte ikke.
                          Micromonsters har ikke hatt biler før nå.
                          Small size/hobbyland kuttet ut "racin/bane" satsingen.

Ingen tilgjengelighet, ingen rekruttering.

Hjelper derfor ikke å innføre en ny klasse, med mindre alle butikkene kan selge dette utstyret.

Når det gjelder en enkel klasse å kjøre, så er 1/8 track antagelig det enkleste å ratte rudt banen.
                          Synd den også er den dyreste(Tråkka noen på tærne....)?

1/12 er enkel å kjøre når den først fungerer , men vanskelig å justere. Her går det på små justeringer og sånne ting. BILLIG!!!

1/10 mod. Enkel å kjøre rundt banen, men håpløs hvis dekk/smøring/dekkvarme ikke er som det skal. Ting som løse dekk på felg, varmgang i dekkene og for lenge smøring som herper dekkene er et problem.

1/10 SS. enkel å få til, enkel å kjøre. MEN skal man vinne her også, må man ha det beste utstyret.

Dette er et vanskelig tema, og det er ikke vits å hugge hue av hverandre for å finne svar.
                          Det gir ingen løsning.

Så kommer 10000 kroners spørsmålet igjen.
                          Hvorfor ha en nybegynner klasse i elektro touring?
                          Helge Johannessen
                          1975 modell
                          Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

Comment

Originally posted by Schnellfahrer View Post
                            Så kommer 10000 kroners spørsmålet igjen.
                            Hvorfor ha en nybegynner klasse i elektro touring?
                            Det løpet mener jeg er kjørt. Touring er blitt en verstingklasse den også. Man må ha noe enklere enn det. M-chassis er greit nok, men jeg tror noe som er "litt mer racing" men like billig ville ha slått an hos de yngste. Og igjen - en øvre aldersgrense setter en stopper for "material hysteri" for å skvise noen hundredeler til... skoleelever har ikke råd til det...

Ellers så er jeg 100% enig i at butikkene må stille mer opp. Joda, det har vært mye "småimportører" før i tiden som konkurrerte med butikkene, men disse er borte nå. Og så kom internetthandel med MVA-juks og det hele. Men mitt inntrykk at prisene over disk nå er konkurransedyktige med netthandel. Det butikkene derimot trenger nå like mye som før - er noen som hjelper de litt med delesalg på løp (delekoffert), forteller hva de må ha av deler, bestille osv. De butikkansattes jobb er å pushe over disk, de har ikke tid til den ekstra oppfølgingen en "racer" krever.

@Andreas: Det er helt "logisk" å resonnere som du gjør, vi har alle tenkt samme tanken. Og vi prøvde før å få "alle" til å begynne med RC. Vi hadde stand + løp på Hjem & Hobby messa på Sjølyst år etter år, med titusenvis av mennesker som så på og tok med seg info-folder. Vi har vært på Sportsrevyen, Norge Rundt, Grønt Lys, Sommeråpent osv...

Men dessverre... det hjelper ikke en dritt Brad Pitt... Jeg gikk dette nærmere etter i sømmene i 1997 og sende ut en spørreundersøkelse til alle medlemmer av OMK. Resultatet/svarene viste at ingen hadde begynt med RC grunnet slike "vervetiltak". De kommer inn via venner, kjente og butikker. Og det er bare å innrømme det: Vi er en gjeng med nerder. Og det er kun andre nerder som vil være med i gjengen! Ikke "mannen i gata"...

Videre mister klubben 1/3 av medlemsmassen hvert år. Det betyr at MER enn 1/3 må inn hvert år for å få vekst.

Det som funker er:
                            -ta imot nye fjes på banen, notér navn og adresse, be klubbens sekretær sende dem info i posten (nei, de gidder ikke / glemmer å gå inn på web selv)
                            -ha et sosialt miljø på banen / kiosk / kafé, et sted for HELE familien (alle de store klubbene i europa har akkurat det)
                            -jevnlig klubbavis for å "gi noe igjen" for medlemskontingenten til de som ikke er så aktive lenger
                            -info folder i butikkene og på banen

Dette har jeg bevist nå flere ganger

For mer utfyllende info og tips, se her:
                            Last edited by SHY; 9 October 2009, 14:58.

Besøk mitt showroom

Comment

La SS bli RCGT og litt tyngre, så folk kan stille med biler som TA-05, TT-01 osv.
                              ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Easy going...

God helg!

Besøk mitt showroom

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X