Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerklasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Tommy Hansen View Post
    Dette er en debatt som er nødvendig og spennende å følge for oss noget uerfarne på forumet. Det finnes tydeligvis mye kunnskap og erfaring der ute som burde brukes til noe helt annet enn å slå hverandre i hodet med.

Har en sønn på 6 år som elsker å kjøre modellbil. Kjører M-shassis rett ut av boksen, og maser hver dag om å reise på banen for å kjøre. Kjører godt til å være 6 år, er lærevillig og leken. Kjører snart fra far sin
    Hadde vært hyggelig å ha han med meg på tur når jeg sjøl skal kjøre NC, men ser ikke helt at tilbudet finnes for han i denne settingen.

Til sommeren skal vi i Valdres arrangere en åpen dag på banen for barnefamilier. Der skal vi kjøre løp ala "kom med den bilen du har". Alle får premier og klokka glemmer vi hjemme. Vi lover bare lystig speakertjeneste. Vi skal grille, låne ut M-shassis biler og vise fram ulike biltyper.

Noen med erfaring fra lignende arrangementer?

PS:Folket i Kvinesdal ser ut til å ha mye positivt på gang. Kanskje jeg tar med guttungen til sommeren.
    Nå hadde vi også en åpen dag her i Kvinesdal, riktig nok i offroad sammenheng på banen vår. Der delte vi klassene enkelt og greit inn i Elektro og Fuel. Ble jo en stor suksess med tanke på at alt ble tatt på sparket, og løpet ble vell ikke planlagt før 4-5 dager før løpet. Var vell 10 biler totalt.
    Alle storkoste seg med grilling og kaker, og som du og nevnte dere vil, så glemte vi altså klokka hjemme
    Corally RDX PHI09' || KO Helios || Speed Passion || Corally Lipo || Sorex

Comment

Originally posted by Razer View Post
      Nå har jeg lovt meg selv å ikke blande meg i diskusjonen, siden jeg mener at det ikke finnes en fullgod løsning uansett hvor du snur hen.

men; ang. voksne menn med 20 motorer, hva med handout og merking?

Jeg er keen på å hjelpe til med å få igang en artig klasse for mosjonister og nybegynnere, og da helst med utstyr man kan i ha i butikk til enhver tid, men da må det være noe fornuftig. Tamiya F1 er sikkert gøy, men ikke er Tamiya i seg selv hverken lett tilgjengelig eller fornuftig priset, og jeg mener det bør inkluderes flere merker i en slik klasse.

En klasse jeg har sett litt på fra USA er jo denne retro muskelbil klassen dems, der de kjører en spesiell type hjul og muskelbilkarosserier. Det gir deg en mulighet til å ha grommere biler enn M-chassiene, men fortsatt karosseri, dekk og motorer som begrenser hvor drøyt det blir. Det er en klasse der du kan dra fram den gamle et eller annet merke touringen du kjørte i 2002, og ha det gøy. Noen seriøse førere får du alltid, men fordelen er at disse vil over i mer seriøse klasser. En slik klasse med alt av snåle karosserier vil kreve noen regler og ildsjeler, men jeg tror den ville gjort at muligheten for å ha litt forskjellige karosserier i butikkene blir mye større...

Ellers håper jeg på at noen drar i gang World GT med litt slapp motor, så har jeg en litt roligere klasse enn 1:12 jeg kan dukke opp og kjøre for moro
      WGT ser gøy ut det men da må man ha en ny bil når man skal avansere.

Sett på RCGT trenden da? I praksis kan man nesten stille opp med hva som helst av kaross. litt slappere motorer og høyere vekt grense så kan man stille opp med RTR bil som bare har fått endra motoren til Specen.

Man er og nesten avhengig av bane så lave som pan cars er.
      Last edited by MatsNorway; 9 October 2009, 23:59.
      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

jeg husker når jeg begynte, begynner å bli en stund siden. Jeg stilte med det jeg hadde å tenkte ikke noe mere på det.

Det er det største problemet idag. folk har blitt, hva skal jeg si, følger de ikke trenden så tør de ikke stille til start, er rett å slett redd for å drite seg ut. De føler ett press.

Jeg kom med en Tamiya striker med acoms stikkeradio og ladekabler med Tamiya 7,2 volts batteri. Det var det jeg hadde i 1988. Stoppet ladingen når batteriet hadde blitt litt varmt.

Allerede på den tiden så var det folk som hadde sinnsykt rått utstyr, men det tenkte vi ikke på. Vi bare kom på løp.

Alder har ingen ting å si for å få rekruttering, det er nemlig det at folk er redd for å drite seg ut, å lager masse unnskyldniger for å ikke stille. De er redd for å bli kjeftet på, gjøre feil o.s.v.

Ingen skal fortelle meg at det er penger det står på for å begynne med dette. Det er og vil alltid bli en sak som innebærer hva man vil bruke penger på. I dag som det er enn viss kulhetsfaktor som skal følges, så er det klart hva man bruker penger på. Man kan ikke holde på med alt man vil.

I Drammen hadde vi en veldig god sak noen år, på innebanen som lå på grønland. Vi hadde spikret ett regelverk som dreide seg om en bil, denne var fra tamiya, tt01 mener jeg den het. Der hadde vi kun lov til å bytte til olje dempere, speed tune set og kulelager på bilen. Måtte bruke standard 540(blank) motor og de dekka som fulgte med bilen. Det var knall suksess. hadde vel nesten 30 stk på løp og alle hadde det gøy. Det som var viktig her var at alle kjørte med samme utstyr, som vi hadde en avtale med hobbymann i by'n på.
        Vi kjørte 10 min finaler.
        Var ikke noe stress med det, og alle aldersgrupper kjørte der. Det synes jeg er viktig når det er snakk om rekruttering. De kan spørre de som er mere erfarne og lære av det.
        Var lett å få til bilen også. Forskjell på førere vil det alltid være, men viktigst er å få dem til å forstå at dette er gøy.

Jeg har kjørt formel 1 også, å det krever mye for å få det til å funke. Å når det blir mer en ett merke å forholde seg til, så blir det vanskelig å få skikkelig rekruttering.

Så min konklusjon er: lag en klasse med en nybegynner bil(ala tt01). Lag ett enkelt reglemang rundt dette og få butikkene til å sammarbeide om denne klassen. Som skrevet tidligere, det er tross alt butikkene som skaper mye av rekrutteringen til rc. Hadde vi ikke hatt disse butikkene, så hadde det ikke vært noe miljø.

Skjønner godt butikkene som ikke er interessert i å bli med, for kommer du på banen får du bare høre dritt om det du har kjøpt og da er det ikke så morro å komme på banen for å kjøre.

bare ett innspill på det jeg kom på i farten. Vil jo ha ett enda større miljø i denne supre hobby/sporten vi driver med

€€ xxxxxx €€ OS Engines €€ Byron fuel €€ xxx €€ xxxxxxxxxx €€ xxxxxxxxxx €€ Power save racing €€

Comment

Originally posted by MatsNorway View Post
          WGT ser gøy ut det men da må man ha en ny bil når man skal avansere.

Sett på RCGT trenden da? I praksis kan man nesten stille opp med hva som helst av kaross. litt slappere motorer og høyere vekt grense så kan man stille opp med RTR bil som bare har fått endra motoren til Specen.

Man er og nesten avhengig av bane så lave som pan cars er.
          du kan ha så tung bil du bare vil
          i ss touring i bergen kjører de fleste kyosho rtr biler med litt større motor, desse bilene er kjempebra iforhold til prisen på ca 2000,- pluss en motor til 300 for å få litt mere fart.
          nybegynnere har gode muligheter for å henge med og vi som er litt mer drevne som kjører samme bilen holder lett følge med de som har verstingbilene til 5000,-+++
          har ikkje vert i oslo og kjørt med "de store gutta" men skal til beito om ikkje noe kommer i veien.. vi skal ha nc i touring på radøy 21 nov så da er det bare å stille for de som håper på enkle poeng

tilbake til nybegynnerklasse.
          på radøy kjører vi M-chassi som en rekruttklasse. det er mange som kjører i alle aldre.
          regler er så orginal som mulig, kulelager er lov og motor er bare 540. alle bortsett fra 1 fulgte dette i fjor, den ene fant en motor fra en startbox som han brukte og kjørte da godt fra resten av oss... ingen sa noe på det, men alle visste hvorfor han vant

ute om sommeren kjører vi mest offroad av mangel på asfaltbane. til alle klubbløp inviterer vi til klassen åpen offroad.. her stiller det biler i alle utforminger og størrelser. på et løp hadde vi: 1 rc18, 2 lazer rtr, 1 raven st, 1 b4, 1 b44, 1 gammel losi xx cr og noe som eg ikkje husker.
          alle kan melde seg på i denne klassen, men om det kommer folk på 25 år som ikkje har kjørt løp før så får vi de til å heller stille i en annen klasse.. dette gjør at de minste og de minst flinke kan kjøre sammen uten problemer

dette er nok ikkje den beste løsningen, men det funker OK..
          rekrutteringen kunne vert bedre så vi håper på gode/bedre ideer på denne tråden

litt nostalgi
          for 15 år siden kjørte hele klubben(RadøyRC) formel 1
          den gangen arrangerte vi klubbløp med nærmere 50 deltagere..
          det var tider det.. reglene her var enkle.. 540 blank og kulelager.. ingen regler på resten så de med "penger" på den tiden (jostein , trond og karl) hadde miniservo i sine biler... Ingen sa noe eller var sur på de for det men alle ville ha en slik miniservo fra sanwa til 598 kroner
          derre f1 bilene fikk vi en kjempedeal på fra en butikk som het RC competition eller noe i den dur... de kostet 400,- for rullende chassi
          Last edited by AMV; 10 October 2009, 00:24.
          Arild (1980)Radøy RC
          BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

Comment

Husker TL-01 klassen i Drammen, morro.
            Få butikkene til å samarbeide, glem det.
            Enhetsmotor og (gummi)dekk er løsningen.
            Etter interessen på denne tråden er det i hvertfall behov for en slik klasse.
            Last edited by BT50; 10 October 2009, 00:41.
            Gammel mann med m-chassis

Comment

Jeg har ingen erfaring med onroad elektro annet enn de få pakkene jeg har kjørt med m-chassis. Jeg syntes m03 er helt greit i seg selv, men jeg ble jo litt skeptisk på første løp når det nærmest var hysteri i mekkeområdet med dekkvalg, smøring, innkjøring av blanke 540 i vann, børsteløsregulatorer for mer punch osv osv. ROT Det var jo nettopp utstyrshysteriet jeg ville kjøre m03 for å slippe unna...

Jeg har lest litt rundt omkring og har skjønt at blanke 540 kan variere voldsomt i rpm. Hvorfor ikke innføre enhetsregulator og børsteløs motor? Ser at man kan få tak i børsteløst oppsett (Ezrun) over disk i Norge til godt under tusenlappen. Samme med lipo, dekk og bilmodell også, færre valgmuligheter gjør klassen jevnere, lettere for nybegynnerne å starte opp men og strenge regler gjør at lommeboka ikke bestemmer resultatet.
              Runar Skoglund Larsen,-80 Oslo
              Team Smallsize 2011- Losi 8ight 2.0 EU - Novarossi - Spektrum - Hitec
              Losi 22 - Team Associated B44 - Team Associated B4 - Team Associated RC12R5.1

Comment

Jeg ble oppringt av importøren for Tamiya her i Norge etter at jeg klaga høyt over varebeholdningen og prisnivået de hadde i butikken sin på Sandvika. (500 spenn for ett Mini karosseri, helt sinnsykt! 200kr inkl frakt fra RC-Champ i Japan)
                Samtidig spurte jeg om F1 biler og F104Pro, de kommer ikke til å ta den inn til landet grunnet folk ikke kjøper den sa de.
                Jeg sa Hobbysport (importøren) er rett og slett en skam for det kvalitetsmerket Tamiya er!

Tamiya burde bytte importør i Norge siden Hobbysport er så treige og late!

Jeg er samler av Tamiya med 30+ biler fra de, har alle M-chassi versjoner som har kommet ut, har alle Gruppe C bilene og 4 stk F103'er (av de har jeg 2 stk 15år utgaven). 'Nesten' alle TA-bilene, mangler vel bare TA01 tror jeg. Jeg er klar over at butikker forsvinner om vi ikke handler i de, men om jeg må bestille allt uansett siden vi har ikke hobbybutikk i Kristiansund og Hobbysport IKKE har det jeg skal ha på lager så bestiller jeg heller tingene selv fra Japan til halv pris. De har jo nesten ikke lakk engang på lager mer, selger kun RTR biler, drift og off-road. De hadde masser av TT01, M03 og CR01 i butikken, men ikke en eneste TA05, TB03, TRF-bil eller noe interessant.

Vi kjører F1 som klubbløp i Kristiansund, med Zen F1 dekk og 3000kv EzRun's. Fungerer utrolig bra, jevn racing og går godt. EzRun systemene er en genial måte å holde kostnad og fart lik for alle på. 450 kr inkl frakt fra Hong Kong og det er med både motor og esc! Disse burde være standard i M-chassi klassen spør du meg. Vi bruker den her oppe, og igjen... Jevn racing, alle biler går akkurat like fort. Om noen plutselig er mye raskere på langsiden så VET du at de jukser.

Jeg har lyst på World GT klassen også! Mulig jeg har bil snart, skal bruke 13.5T og 2s Lipo.
                Søk på youtube og se noen løp, det ser helrått ut! Billig, jevnt og går veldig fort!

Comment

Hvis man kan få motor OG esc for 4-500,- så er det vel ikke så mye å diskutere.

Forslags Skisse:

SS = Super Street

Motorer tillat: en eller annen EZrun mellom 13,5T og 17,5T, sølvkanne og sport tuned?

(effekt på 13,5T ligger ofte mellom 200W og 140W) Har En oversikts tabell med fabriks oppgitte verdier på gang. Tipper Ezrun er nede ved 140W siden de ikke er high end race motorer.

2WD og 4WD er lov.

minimums Vekt 4WD 1500gram
                  minimums Vekt 2WD 1400gram (da kan man stille med m-chassie?, og annet tjafs)

Spec dekk: Tamiya compound ett eller annet.
                  Dekk dim skal være skala riktig (minier må kjøre med mini felger) (doh!)

Syns vekten skal være såpass ellers så blir det nødvendig med karbon deler. (du som nevnte TL-01. Den ligger på 1700gram med Nimh og 12*2turn børste motor, metallgir servo og 5kr på siden for balansen sin del.

batteri? : maks 7,5V ca.

5min heats.

Kjører i regn også. (Ezrun motoren er helt lukket?)
                  Last edited by MatsNorway; 11 October 2009, 16:19.
                  ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Jeg kan ikke få sagt nok om hvor bra dette systemet er.
                    Det er enkelt, billig, utrolig holdbart, ingen vedlikehold, jeg har kjøpt 10 stk og alle går AKKURAT likt og det lager ett 'level playingfield'.

Etter vi startet med det i Mini, så har flere skaffet seg M-chassi her oppe. Farta er nesten identisk med Sport Tuned Tamiya motor. Jeg har hatt samme motor i min M03 og M04 i 1.5 år nå, og den har akkurat samme farten som de nye EzRun systemene folk kjøper nå.
                    Ingen har hatt problemer med det, ingen har svidd motorene eller esc.
                    Vi har 4 utlånsbiler her som vi har sølvkanne for økonomiske årsaker (har jo 40+ sølvkanner liggende), og forskjellene på de her så veldig store. Noen går bra men andre rører seg såvidt.
                    EzRun 13t motorene blir bare 40 grader etter 4 løp x 5min hver.

Eneste grunnen til ikke å lage dette til ett spec system er vel at alle gamle tricks for å få mer effekt ut av sølvkanna blir avleggs. Er vel nok folk her som har litt penger å rutte med og kan teste ut dette på sin bane, siden du får 13T systemet for 84 USD inkl. frakt som blir under 500 blanke norske kroner. (Behjelpelig med å unngå moms er de å.... )

Bare husk at 13.5T systemet er ikke samme som 13T. 13T 3000kv med 35A/25A esc systemet er egentlig en 380 size motor i en 540 kanne. Men 13.5T 3300kv 60A esc systemet er ekte 540 motor....

Til sammenligning så selger en fyr på rctech sånne RedDot sølvkanner til 45 USD + frakt, de er visst raskere enn EzRun systemene. Vet ikke hvor lenge disse motorene varer, men jeg tviler på at de varer 1.5 år med MYE kjøring.

Comment

M-Chassi har blitt for drøyt, ja. Enhetsmotor og regulator, kun lov med Tamiya hop-ups og enhetsdekk som man VET fungerer på banen løpet skal kjøres på.

Men er enig i at en nybegynnerklasse med F1 hadde vært gøy, men muligens mer avansert enn M-Chassi?

Fabiz
                      Smallsize Hobbyland A/S
                      Team Losi : Spektrum

Comment

Nja spørs vel det. du har ikke camber links på F1. og ikke 4 dempere men 1.
                        Er vel mest det at de er mere tricky å kjøre?

Må legge til at det heller ikke bør være lov å kappe i chassi utenom når man skal ha hull til ledninger, samt hull til drenering da :P
                        Last edited by MatsNorway; 12 October 2009, 01:24.
                        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Hva med M-chassis rett ut av esken med original Tamiya esc og blank motor, standard dekk og vanlig 6 cellers stickpack være innstegsklasse for de yngste og for dem som ikke har lyst til å legge i mer penger? Syntes å huske at en M03 RTR gikk for rett over 2200,- i Norge. Legg til 1000,- for lader og et par stickpacks så er en vel i gang?

For dem som vil kjøre noe litt råere kunne jo F1 vært tingen...leser trådene på det svenske forumet og reglene der ser jo vettuge ut. Tamiya F102/103/104, 17,5T børsteløs eller 27T børstet, valgfritt esc, 2c lipo eller 6c NiMH, Tamiya dekk, kun Tamiya hopups, 10 minutters heat, maks 60mm rollout for å jevne ut hastigheten på bilene.. høres gøy ut for meg Bilene ser bra ut også.

Og det trenger ikke bli dyrt heller.
                          Ezrun 17,5 kombo: $105
                          Tamiya F104Pro: $216
                          Turnigy 5000Mah Hardcase: $20
                          Servo: Kr 600,-

La oss si 4000,- for kjøreklar bil ferdig momset da? Det er overkommelig.
                          Runar Skoglund Larsen,-80 Oslo
                          Team Smallsize 2011- Losi 8ight 2.0 EU - Novarossi - Spektrum - Hitec
                          Losi 22 - Team Associated B44 - Team Associated B4 - Team Associated RC12R5.1

Comment

Originally posted by JohnLara View Post
                            SHY... kunne du ikke brukt dette bilde til å illustrere, istedenfor å bruke et svenskebilde?

Eller er det for tuchy tema.....
                            Imøteser gjerne en forklaring på hva du egentlig mener med dette.
                            Stig Alstad
                            Team MicroMonsters

Comment

SHY foreslo vel ikke en ny rekrutterings klasse? men en nybegynner klasse.
                              Nybegynner er steget over mener nå jeg.
                              ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Sitter det en tre eller ti potensielle nye rcbilsjåfører og leser denne tråden trur jeg de heller starter med balett..

Det trengs jo ikke starte en ny klasse på landsbasis for og håpe på økt rekrutereing men klubbene kan jo hver for seg åpne for klasser som er aktuelt i sitt nermiliø.

Det var jo to glade brødre en vaktmester og en glad danske som tok et strålende inisjativ i spydeberg i fjor de startet en cup som kunne vært super for rekruteringen vi så også noen nye mennesker men da de sparket ballen videre stoppet den fort i det høye gresset og det ble vel med det ene løpet i fjor. trur nok heller det skulle vært arangert flere små løp rundt på bygda jeg.

Det finnes mye "gammelt" utstyr som står rundt på hyllene til folk. som sikkert har bedre egenskaper en tt01 og ikke koster så mye mer heller
                                Ønsker du og bli team førere for nye Serpent 811??
                                sigpic
                                Robert@rcsenteret.no

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X