Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerklasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Poenget med litt høy vekt grense er at man skal kunne på papiret ha like gode sjangser med en plast bøtte som med en slik en carbon planke. Det har man ikke om vekt grensen er så lav at bare slike carbon planker klarer å nå grensa.

    Vekt er myyket viktig. dobler du farten i en sving fire dobler du sentrifugal kraften.
    Samme med motorer, Går den dobbelt så fort rundt, blir den utsatt for fire ganger mere centrifugal kraft.
    ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

    Comment


    • #92
      Så du tror at du kan få samme rundetider med en plastbøtte som med en skikkelig GROM bil?! Du har ingen sjans til å få de samme kjøre-egenskapene
      || The Black Pearl ||MuchMore Power ||

      Comment


      • #93
        Jeg skrev på papiret. Og svaret er nei.

        blir vel en prinsipiel greie. Hvordan det nå skrives.
        Last edited by MatsNorway; 15 October 2009, 01:05.
        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

        Comment


        • #94
          eksempel...
          eg kjører 1:10 or.. vet ikkje helt hva vektgrensa er men tror den er 1450g for 2wd...
          han som ble norgesmester i år kjørte en bil som var ca 1850g..
          var ingen av de av de som la i vekt av psykiske grunner da.
          bilen som han vant med er også den dyreste man kan få.. pris 5000-8000kr for rullende chassi..
          vekta har ingenting å si så lenge man er i en nybegynnerklasse...
          vekta har kanskje noe å si for noen få av de aller beste som kjører her i landet.
          Last edited by AMV; 15 October 2009, 08:10.
          Arild (1980)Radøy RC
          BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

          Comment


          • #95
            ok.

            Som sakt så blir det en prinsipiell greie.
            Om det rammer noen så blir det uansett bare de med carbon planke og de skal liksom "ikke" kjøre i en nybegynner klasse.
            ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

            Comment


            • #96
              Vekt

              Her må man først skille mellom track (bane) og off-road.

              Enhver banebil er merkbart raskere med mindre vekt, uansett type chassis. Kun ved forhold med ekstremt lite grep (f.eks. våt asfalt) er det noe å vinne på en tyngre bil (gir mer grep). Lavere vekt gir bedre akselerasjon, høyere kurvehastighet, mer toppfart, bedre kjøreegenskaper.

              Off-road er mye mer komplisert. Grepet er ofte dårlig, og det er ofte ujevnt underlag. Mer vekt gjør gjerne bilen mer "plantet" og gir bedre "float" gjennom ujevnhetene. Men også her ved godt grep og ganske flatt underlag er en lettere bil raskere.

              Dette er ikke noe å diskutere, det er "facts of life"
              Life's too short to go slow! www.ymr.no

              Besøk mitt showroom

              Comment


              • #97
                Hva må til for at vi får en ny klasse (utenom NMF)? Må flere klubber bli enige? Må vi bli enige på forumet?

                Klarer vi å senke terskelen for nye klasser til et punkt der alt man trenger er baner som tillater at man kan booke tid for arrangementer, en ildsjel som ordner booking, annonsering og timingsystem, og kompiser som vil kjøre?

                Comment


                • #98
                  Puh.. Nå har jeg lest denne tråden fra start til mål her og mye vettugt er sagt. Her i Trondheim ser det nå ut til at M-chassis er veldig stigende i popularitet. Inne her er det blitt kjørt med:
                  - 1/10 Touring SS og Mod (uten noen store konkurranser har vi alle kjørt samtidig)
                  - 1/12 Track
                  - 1/10 Drift (mye TT-01)
                  og ellers mye annet har blitt presentert sporadisk - buggyer, mini-z osv. Men etter at en av medlemmene hadde med en M-chassis har interessen tatt helt av!
                  Noen enkle regler er dog satt av: KUN blank 540 og originale hjul.
                  Dette kan bli spennende å se hvor ender, men i utgangspunktet prøver vi å holde bilene lik, samt på budsjettnivå - nettopp for å prøve å lage en billig inngagnsport for nybegynnere.
                  John Are Drivvold. Hyper 8.5, RDX PHI, GS Storm SUT/Buggy, BJ4WE, F27C Stryker, M/chassis Pro05, Corally Sp12SL, LOSI 22 og annet snacks.

                  Comment


                  • #99
                    Vi lurer på om vi skal kjøre Hpi sprint (rtr touring) og 1/10 truck som nybegynnerklasser på klubb løp. Men finnes det lignende biler fra andre enn hpi som vi kansje kunne brukt som en nybegynner klasse nasjonalt. for vi har jo allerede en klasse som er basert på ett mærke, synes at en eventuell ny klasse bør man kunne kjøpe det man vill. men at det er rtr og har nogenlunde like motorer.
                    Kim Juliussen 73' Fredrikstad BorgMRK
                    MustIt RCsenter..

                    Comment


                    • Jeg skjønner ikke at INGEN i denne tråden, blant 100 innlegg, har tenkt på TCS?



                      Les ordene med uthevet skrift: FUN, FUN, FUN!!!!

                      TCS History
                      The TCS series started in 1994/5, and is the only racing series to promote a fun racing experience that spans across the USA. The TCS series is supported and hosted by leading Hobby Stores that have fun promoting radio control car racing. The track facilities that comprise the series consist of carpet & asphalt surfaces, and some special dirt track venues. The TCS series culminates with a 2 day season finale at the Tamiya America corporate headquarters located in Southern California. The North American Finals Championship crowns 3 winners that earn a trip to Japan to compete at the Tamiya World Championships, held every November in Shizuoka, Japan. This has been an ongoing successful series and there's no reason why you shouldn't be part of the fun!
                      VELDIG enkelt reglement også:
                      http://www.tamiyausa.com/tcs/rules.php#

                      Så er det bare å finne ut hvilken av disse klassene som egener seg i Norge. Novice og en av GT-klassene hadde jo vært aktuelt.

                      Så er det bare å få en god distribusjon fra HobbySport da...

                      Fabiz
                      Smallsize Hobbyland A/S
                      Team Losi : Spektrum

                      Comment


                      • Originally posted by Fabiz View Post
                        Jeg skjønner ikke at INGEN i denne tråden, blant 100 innlegg, har tenkt på TCS?



                        Les ordene med uthevet skrift: FUN, FUN, FUN!!!!



                        VELDIG enkelt reglement også:
                        http://www.tamiyausa.com/tcs/rules.php#

                        Så er det bare å finne ut hvilken av disse klassene som egener seg i Norge. Novice og en av GT-klassene hadde jo vært aktuelt.

                        Så er det bare å få en god distribusjon fra HobbySport da...

                        Fabiz
                        Vi har tenkt på TCS egentlig, hvor tror du formel 1 klassen kommer fra?

                        Problemet i settingen er at Tamiya og Norge er et rent lite helvete:P
                        Martin Sørlie - 1985
                        TLR - Absima - Spektrum
                        Darkspeed Racing
                        www.teamsmallsize.com

                        Comment


                        • Må bare henge meg på den. Har og tenkt på tamiya cup, men det er for lite inkluderende syns jeg. En åpen F1 klasse er bedre da. Eller, som sakt før:

                          1/10
                          1500gram minimum
                          EZrun 17,5T (eller 13,5T?), sport tuned og sølvkanne.

                          Mere fritt en det og alikevell enkelt å stige inn i får man ikke omtrent.
                          ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                          Comment


                          • For å skyte inn litt om 10,5 kontra 13,5 og 17,5 turn i nybegynnerklassen superstock:

                            Leste på redrc.net at i thailand kjører man med 10,5 turn og tidligere verdensmester Surikarn vant????

                            Ikke værst for en nybegynner nei
                            Helge Johannessen
                            1975 modell
                            Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

                            Comment


                            • Og første Norges Cup runde i SS på Beitostølen ble vunnet av en annen god nybegynner
                              Helge Schnellfahrer heller ikke så dårlig?
                              Roger Berntsen 1969 Mod
                              Yokomo BD7"14-LRP-Reedy
                              Team Associated B5M-LRP-Reedy- www.mustit.no Team Mustit

                              Comment


                              • Schnellfahrer og roberB kom med forslag til en nybegynner klasse da. Må få litt liv i tråden igjen.

                                Hva med rally? da kan man kjøre ute, inne og andre steder hvor det måtte passe.
                                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                                Comment

                                Today's Birthdays

                                Collapse

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X