Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerklasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Har i dag sittet og lest tråden her. Pyhh den er lang. Har ikke set et eneste innleg her vedr. problematikken omkring kjøre anlegg. Vi kan starte op en hvilken som helst "begynner klasse" Men det hjelper svært lite når Norge ikke har et anstændigt tilbud på innebaner. Vi har i løbet av sommer sesongen tilgang på nye kjørere i omk. Jo lengere hen på sesongen vi kommer blir de mer og mer ivrige efter at kjøre. Dette er jo et resultat av at de føler at de blir bedre kjørere og har mer styr på hvordan en RC bil fungere og er sat sammen. Men det håbløse er at, når de topper på sensommeren og spørger hvor vi kjøre på vinteren. Kan vi medele dem at vi ikke har noget tilbud om vinteren. Nærmeste tilbud er Spydeberg. Ha en god vinter, vi ses til våren. Da kan man se at lyset går ned for disse folk. Og jeg forstår det udemerket. Så jeg tror at det største problem vi har, og det som åbentbart ingen andre tør at tenke eller skrive her " vi mangler innebaner om vinteren" Men dette er et problem vi ikke kan løse, fordi at det krever en kapital som klupperne ikke lægger inne med. Desværre.
    Last edited by speikey; 31 October 2009, 19:19.
    Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
    Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

Comment

• Originally posted by speikey View Post
      Har i dag sittet og lest tråden her. Pyhh den er lang. Har ikke set et eneste innleg her vedr. problematikken omkring kjøre anlegg. Vi kan starte op en hvilken som helst "begynner klasse" Men det hjelper svært lite når Norge ikke har et anstændigt tilbud på innebaner. Vi har i løbet av sommer sesongen tilgang på nye kjørere i omk. Jo lengere hen på sesongen vi kommer blir de mer og mer ivrige efter at kjøre. Dette er jo et resultat av at de føler at de blir bedre kjørere og har mer styr på hvordan en RC bil fungere og er sat sammen. Men det håbløse er at, når de topper på sensommeren og spørger hvor vi kjøre på vinteren. Kan vi medele dem at vi ikke har noget tilbud om vinteren. Nærmeste tilbud er Spydeberg. Ha en god vinter, vi ses til våren. Da kan man se at lyset går ned for disse folk. Og jeg forstår det udemerket. Så jeg tror at det største problem vi har, og det som åbentbart ingen andre tør at tenke eller skrive her " vi mangler innebaner om vinteren" Men dette er et problem vi ikke kan løse, fordi at det krever en kapital som klupperne ikke lægger inne med. Desværre.
      Men, uansett hvordan du vrir og vender på det; ingen førere= ingen innebaner. At det er for få førere og for lite rekruttering til å starte opp et innelokale uten å gå konk er det ikke tvil om.

Da må man starte et sted, og jeg tror vi er på god vei her.
      Martin Sørlie - 1985
      TLR - Absima - Spektrum
      Darkspeed Racing
      www.teamsmallsize.com

Comment

• Vekten på "nybegynner" klassen

Siden noen ikke skjønte tanken bak skissa så kan vi vel ta det regel for regel.

Noen som har noe imot en høy vektgrense?

fordelene for en høy vektsgrense slik jeg ser det.

1. Man kan potensielt ungå å flippe bilen om man har ballast nede ved asfalten. Flippe eller slippe hva velger du?

2. Forskjellene mellom en karbonbil og en plastbil skal bli mindre synlig når begge er tunge.

tenker ett sted mellom 1500-1700gram, tenker og at noen bør prøve ut dette og komme med tilbakemelding. Hva var total vekt nødvendig for å få sikkelig stødig bil f. eks.
        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

• Har det noen gang vært fler en 40 sk som stiller til start i en norgescup?
          Jeg er nybeggynner og mener klassen fungerer bra som den er. Det er jo også slik at man blir plukket ut til heat etter ranking. Så du får kjøre med folk på samme nivå.
          Det har vært nesten en dobbling av denne klassen fra ifjord. Jeg er veldig fornøyd med det. Rekruteringen har virket meget bra siste året.
          Tenk, vi kjører D finaler i SS. 2008/2009 sessongen bestod av A og B finaler. Helt rått.
          Og nå etter to sessonger på skum er jeg så skolert at jeg prøver meg på gummi i Bergen. Da må jeg lære meg en helt annen kjørestil Gleder meg
          Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

Comment

• Hvor mange av ss førere kjørte 1:12 i fjor? Hmmm, var det halvparten av de som kjører SS nå? Hva skal de kjøre neste år da?
            Geir 2.'
            Tamiya M03 forever og litt T3

Comment

• modified!

sant? ^^
              Last edited by MatsNorway; 1 November 2009, 14:51.
              ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

• Jeg hadde ikke tenkt å skrive så mye mer her, men jeg er helt enig i at SS ikke er en nybegynnerklasse hvis målet til nybegynneren er å bli nr 1 i løpet.

Jeg er pokalsanker i SS og 1/12 og Adrian er det i modified,1/5 og 1/8 track når han stiller opp. Hva er problemet?

PS!
                Jeg var nesten 5 runder foran 2.mann i 1/12.
                Det er det ingen som har stusset på.
                Men at jeg er litt over en runde i SS får enkelte til å se rødt.
                Er det mulig........

Jeg hadde faktisk kjørt modified hvis det hadde vært 30+ i denne klassen. Men bruke tid og MYE mer penger for å kjøre mot 8 stk. gidder jeg faktisk ikke.(jeg prater 3 gangern i utgifter).

Og så skal jeg svare på noen av spørmålene som er tidligere i tråden til Geir Andre Østenvik.

Skumdekk er ferskvare, akkurat som gummihjul.bortsett fra at gummihjul har 100 ganger flere kombinasjoner.......Produksjons uke og produsent er minst like viktig på gummihjul.

Kjør fueltouring hjul. Funker alltid. Noe kan gå fortere, men med mindre du er i toppen er ikke det vits å prøve noe annet.
                Jeg brukte et sett med dekk på beito, Stig brukte 3. Jeg vant , stig nr. 2.
                Jeg kjøre Nosram 37 foran og bak, 60mm i diameter.Stig kjørte 58mm.
                Jeg gira 7,4 i utveksling. Motor var 45 grader. regulator var 30 grader uten vifte. At noen girer ihjel motorene sine er deres problem.
                Jørgensen : ikke utal deg om noe du ikke har greie på.

Når det gjelder gummihjul så er Sorex 28 ferdiglimt er et godt valg for innesesongen.
                90% bruker dette, men ikke Adrian på Beito.
                Han brukte no xenon dekk av ett eller annet slag. Aner ikke......
                Må sikkert være med i ETS for å få tak i de......

Så en liten brannfakkel...som "kanskje" tråkker noen på tærne.
                På beito var det vel 8 stk. eller noe sånt i mod. 7 av dere burde kjøre en annen klasse.
                Var bilemper i hjørnet ved tellersløyfa.
                Kun en kjørte gjennom med kontroll og det var adrian.
                Det peip og skreik, og hoppa og tractionrolla.....Ekstremsport å være bilemper der....hehe.

Så over til det saklige.

Skaffe rekruttering er kanskje et problem.
                Mye avhenger av at man må ha et tilbud til de som skal kjøre.
                F eks. innebane vinterstid.

Jeg vet at det finnes, men ikke der størstedelen av menneskene i Norge bor, Oslo og omegn.
                Hjelper lite å skuffe 100 vis av biler over disk, enten det er SS biler, F1 biler eller m-chassi så lenge de som kjøper dette ikke har et sted å dra til.
                Altså er min konklusjon motsatt av Matin Sørli sin.....bane først så flere førere. kanskje.....
                Rekruttering bør være et klubbproblem og ikke et arrangør av NC og NM problem.

Så en liten tanke.
                DHI-CUP 2010.
                I alle år har det vært fullt etter noen få minutter.
                I år er det ledige plasser etter en ukes tid.
                Hva er feil?
                Må man tenke nytt?
                Dette er muligens en av europas største inneløp i løpet av året.
                Det er t.o.m ledige plasser i SS.
                Hva har skjedd?
                Jeg vet hva man tenker. Finanskrisa......Ja jøss.
                Men seriøst.
                Deltagelse er tydeligvis et problem i hele verden. ikke bare i lille Norge.
                Det som er gledelig er at det er 21 nordmenn påmeldt til DHI.
                Last edited by extra; 17 November 2009, 00:45. Reason: En smule personangrep
                Helge Johannessen
                1975 modell
                Serpent S411, Serpent 747,CRC Gen X, NOSRAM, Novarossi, FUTABA,

Comment

• Originally posted by Schnellfahrer View Post
                  Jeg hadde faktisk kjørt modified hvis det hadde vært 30+ i denne klassen. Men bruke tid og MYE mer penger for å kjøre mot 8 stk. gidder jeg faktisk ikke.(jeg prater 3 gangern i utgifter).
                  Du må ikke kjøre det grommeste utstyret da vet du. Dersom du er en av de raskeste så skal det vel gå å konkurrere med de andre alikevell.

Men om du vil ha tight konkurranse så er vel SS stedet forsatt. Og antar at det er derfor du er der.

Originally posted by Schnellfahrer View Post
                  Må man tenke nytt?
                  Nei, fremskritt går bare til taket. :P

Grunnen til at drifting har blitt pop er fordi det er gøy når det er glatt også. Dere racere bør Tenke litt på det før dere maser igjennom teppegulv overalt.

En av mine beste RC minner er med en blitzer beetle elns med sølvkanne og mekanisk fartsregulator (3trinns elns) på nedslitte knastedekk (sikkert de originale) jeg prøvde hele tiden å pushe til det slapp, da kjørte jeg liksom så fort som det gikk, resulatet var en strøken slædd ut av svingen en sjelden gang.

gleder meg til å få kjørt igjen, gruer meg til å muligens oppdage at slædd = tippe over (på bane alså)
                  ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

• Bra innlehh Helge, selv om jeg ser at du er forbanna! hehe!

I går kveld hadde vi generalprøve på den nye innebanen vår her i sentrum av Beitostølen. Vi kjørte buggy,10 og 18 skala, 12r, touring, og m-chassi.
                    Vi var i alder 2- rett over 40 og vi var rett i overkant av 10 stykk som hadde en kontroll i hånda i løpet av kvelden.

Kjempemoro hadde vi i alle klasser.

Hadde vi hatt et sånt trivelig inneanlegg før så er jeg sikker på at vi hadde holdt bedre på medlemmene våre og fått en større rekrutering.

Nå vi er så mange og banen ikke er ofisiellt åpen engang så må jo dette ha en lys framtid.
                    Vi skal høre alt av biler. Alle er velkomne til å delta i moroa og dette skal bli bra.

Så til alle dere som har startet innebaner i vinter, lykke til og vær serviceminded så skal dere nok se en lysende framtid med mange nye annsikt! Uannsett bil de skulle velge..

Vi åpner for fulle mugger neste helg med muligens sesongens første klubbløp inne.

Andreas
                    --** Team MAGIC **--
                    www.speedstore.no
                    Gekko, Team Magic, K-Factory, Tekin(kommer), H.A.R.D

Comment

• Originally posted by Schnellfahrer View Post
                      Jørgensen : ikke utal deg om noe du ikke har greie på.
                      .
                      Regner med du sikter til det ang motor/regulator/batteri/giring?

Men når det er sagt,så hadde vel du vært i toppen i SS,om du hadde kjørt sub-c, 19T børstemotor,og en gammel børsteregulator? hehe

(Men jeg skrev i parentes,at det hadde nok mest å si utendørs?)

Nei nok om Mod eller SS.....,Så lenge folk kan kjøre den klassen dem vil,
                      er vel alle happy?

Men ang det med rekruttering,så er min erfaring her i distriktet hvertfall.
                      At det er mye enklere å rekrutere på en innebane.
                      Fordi der har man faste åpningstider,så da vet de at så lenge det er åpent er det folk der som man kan spørre om hjelp.
                      Torbjørn Jørgensen www.jorgensen-motorsport.com SWORKz Norway [SWORKz S-104][SERPENT ERYX 2.0][SANWA][SPEED PASSION][SAVOX][TLR 22]

Comment

• Innebane

Jeg har en drøm om et permanent inneannlegg som tusler å går året rundt.
                        Jeg mener tiden er inne for et slikt annlegg, basert på elektro kjøring.
                        Jeg hadde ikke lagt fuel på hylla av den grunn
                        Så vinner jeg i Lotto så skal dere få se hehehe
                        Hans Nikolaisen www.rc-land.no www.antrade.no Xray for alle penga!

Comment

• På beito var det vel 8 stk. eller noe sånt i mod. 7 av dere burde kjøre en annen klasse.
                          Var bilemper i hjørnet ved tellersløyfa.
                          Kun en kjørte gjennom med kontroll og det var adrian.
                          hmm... må ha vært fordi han hadde de Xenon hjula da...

Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                          “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

Comment

• Det er ikke noe stort problem å få tak i Xenon sine hjul,det virker faktisk som om de har en bedre holdbarhet en Sorex sine hjul også
                            Roger Berntsen 1969 Mod
                            Yokomo BD7"14-LRP-Reedy
                            Team Associated B5M-LRP-Reedy- www.mustit.no Team Mustit

Comment

• Originally posted by vimsa View Post
                              Som tråden startet med : Nybegynnerklasse?
                              Finn en nybegynner klasse da.
                              Slutt med det her maset vedrørende ss og mod.
                              Norge er et lite land og her må vi vel bare prøve og se hva folk liker..
                              Personelig foretrekker jeg og kjøre på skum da dette er noe enklere å få til og fungere.
                              Jo fler vi er i en klasse jo mer moro er det og det er vel det som er poenget.
                              Sånn som jeg ser det er vel m-chassi en fin nybeynnerklasse for de som er så opptatt av penger.
                              Jeg startet med rc sent i fjor vinter og hoppet rett i ss klassen , det har funket greit for meg.
                              Man trenger ikke det råeste utstyret uansett som nybegynner .
                              Som nybegynner trenger man fokus på og lære seg og kjøre så kan utstyret komme etterhvært...
                              Rekrutering kommer ikke av og lage klasser som er super billig og går super sakte. Rekrutering kommer av seg selv det hvis en ting er populær og mange driver med det.
                              Og desverre for alle dere skumhatere er det ss klassen som er mest populær i disse dager.
                              Dette er kloke ord folkens!

Det finnes ikke en klasse (eller idrettsgren for den saks skyld) i verden hvor man kan stille opp som nybegynner å regne med å ha sjans til å vinne.

SS er en fin nybegynnerklasse det, hvis vi bare kan la være å prøve å finne et alternativ hvor "alle kan vinne".
                              Men så er det jo det som er så fint også da, at når det er mange som kjører i en klasse så har man alltid noen som er ca på sitt eget nivå som man kan knive med. Og i tillegg så har man de som er mye raskere i samme klasse, som man skal lære av for å bli bedre selv...
                              Ole Christian Solli
                              www.gmbk.no

Comment

• rimelig uenig.
                                En nybegynner klasse er en klasse beregnet for nybegynner biler.

TL-01, TT-03, TB-03 og DF-03RA osv er ikke noe som hører hjemme i SS. gir osv blir nok mos over tid (noe jeg skal finne ut med mitt TL-01 bygg) og DF-03RA f.eks vil nok slite med å klare vektgrensa i SS som jeg tipper til neste sessong blir nede ved 1350gram. BRCA har begynt med det.

Dekka i SS er og helt feil for en nybegynner da den personen bare vil tippe bilen. Hvor gøy er det a!? Tippe eller Slædde hva er mest gøy?

Jeg foreslår at dekk regelen til denne nybegynner klassen som det aldri vil bli noe av, er at man må ha mønstra dekk fra produsent eller ett spec dekk/compound som det er ganske lite grep i.

For å si det kort: nybegynner bil bør gå på nybegynner dekk. Det bør vere ett logisk forhold mellom dekk og bil.
                                Last edited by MatsNorway; 2 November 2009, 19:58.
                                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X