Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynnerklasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by MatsNorway View Post
    rimelig uenig.
    En nybegynner klasse er en klasse beregnet for nybegynner biler.

TL-01, TT-03, TB-03 og DF-03RA osv er ikke noe som hører hjemme i SS. gir osv blir nok mos over tid (noe jeg skal finne ut med mitt TL-01 bygg) og DF-03RA f.eks vil nok slite med å klare vektgrensa i SS som jeg tipper til neste sessong blir nede ved 1350gram. BRCA har begynt med det.

Dekka i SS er og helt feil for en nybegynner da den personen bare vil tippe bilen. Hvor gøy er det a!? Tippe eller Slædde hva er mest gøy?

Jeg foreslår at dekk regelen til denne nybegynner klassen som det aldri vil bli noe av, er at man må ha mønstra dekk fra produsent eller ett spec dekk/compound som det er ganske lite grep i.

For å si det kort: nybegynner bil bør gå på nybegynner dekk. Det bør vere ett logisk forhold mellom dekk og bil.

det som du snakker om her heter klubbløp. vi har alltid når vi kjører klubbløp en nybegynnerklasse der alle de biler som kkje passer inn i de andre klassene kjører.
    VEKT, DEKK, karosseri, bakkeklaring, motorstørrelse++++++++++++ masse har ingenting å si. ingen vinner og ingen taper. det er påen måte en pause i løpet der de som har alt mulig av biler kjører...
    er det i denne klassen påmeldt 10 monstertruck biler og 7 touringbiler, så kjører mt og touring i kvart sitt heat.

DE klassene som vi allerede har funker utmerket til nybegynnere på stadiet etter at de er ferdig med en eller annen fet driftebil eller et eller annet trukopplegg..

det har alltid vert slik at man må begynne et sted og det trenger ikkje være på TOPP.
    det beste minnene fra når eg var nybegynner var å reise på løp å snakke med de andre "gode" førerene og lære av de.. om eg kom på 22 eller 54 plass på løpet betydde ingen ting.

denne tråden har blitt heilt idiotisk. vi har mer enn nok klasser her i landet. alle klasser passer til en NORMAL nybegynner. de som ikkje finner en klasse som de klarer å delta i på nasjonalt plan HAR ET STORT PROBLEM
    Arild (1980)Radøy RC
    BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

Comment

• Gir Arild helt ret her.
      Igen.
      Det er ikke klasser vi trenger, men steder hvor de kan kjøre i 6 mdr. Tror ikke nye rekrutter kjøper sig bil for så at må have den stående på hyllen i 4 mdr. før han kan begynde at trene. Og ikke mange forældre er villige til at taxa 4 mil med avkommet. Desværre, men sådan er virkeligheden.
      Og Mats.
      Denne tråd ligger under onroad. Onroad = track. Dette er ikke drifting vi driver med. Så ja, her gjelder det faktisk at have grep i underlaget. Og race kjøres med det grommeste utstyr man kan overkomme og er villig til at invistere i. Ville du spille badminton på nasjonalt plan med en hage ketsjer fra Bunnpris. ??
      Ole Bro. X-Regerende Nordisk Mester 200mm Track
      Serpent 747. 411. 120LT onroad. Team Serpent Norway

Comment

• Nå vet ikke jeg hva dere i som arrangerer løp i Norges Cupen har, men her nede i Sør Cupen og Kvinesdal har vi nå en stund hatt 2 klubb-biler som vi har leid ut ved løpene våres. Har jo vært en suksess, selv om noen kjører jævlig og knuser litt. Dette gir dem på ingen måte avsmak med at "Ånei dette er ikke noe for meg, jeg klarer ikke kontrollere bilen". Har aldri vært snakk om det.
        Corally RDX PHI09' || KO Helios || Speed Passion || Corally Lipo || Sorex

Comment

• Originally posted by arild valdersnes View Post
          det som du snakker om her heter klubbløp. vi har alltid når vi kjører klubbløp en nybegynnerklasse der alle de biler som kkje passer inn i de andre klassene kjører.
          VEKT, DEKK, karosseri, bakkeklaring, motorstørrelse++++++++++++ masse har ingenting å si. ingen vinner og ingen taper. det er påen måte en pause i løpet der de som har alt mulig av biler kjører...
          er det i denne klassen påmeldt 10 monstertruck biler og 7 touringbiler, så kjører mt og touring i kvart sitt heat.
          Jeg får begynne der. Er det det dere kaller kaos klasse?

Spikey: Drifting skjer på "track"(bane på Norsk) det og. Og jeg snakker ikke om drifting jeg prater på at fortest ikke nødvendigvis er mest gøy. Hadde det vært det hadde alle nybegynnerne kjørt i modified.

det fins nemlig mange områder innen racing som kan være facinerende. Det kan være den tette knivingen i NASCAR (SS) eller det kan være den vanvittige farten i F1 (Mod), Den vannvittige gass presisjonen som trengs for å holde en rallybil på veien. (Drifting,1/12 eller f1 f.eks) osv
          Det kan og være en kombination av disse. (dårlige eksempler men dere skjønner)

Tenker litt: Vil man kjøre på to hjul skaffer man seg en RC motorsykkel.

Så lenge jeg har vært interessert i å kjøre ting/se på motorsport har alltid utfordingen vært hvor flink er du til å nerme deg punktet der du sklir ol og muligens taper tid. (ofte kalt "grensa"/the limit osv)

Å ligge på denne grensa er jo the holy grail innen racing/nirvana.
          utfordingen er å beherske denne kunsten, spenningen, interessen for mange i full skala racing. Denne "tingen" har kansje blitt litt borte fra rc racing. Noe som kansje kan forklare hvorfor drifting har blitt populært. Da drifting i fullskala ivertfall, har å ligge over grensa i fokus. (kontrollert over den vanlige ideale grensa)

I rc nå virker det som det er mere som: hvor fort kan du gå før du tipper. Det er ikke litt tiltalende for meg en gang. Men jeg har fått ikke kjørt enda så kan hende det ikke er ett så stort problem.

og hjulspinn, er det i det hele tatt tema ved pådrag? Eller vil man bare få litt slædd og "hekte" og så tippe?

litt sånn langt og uten en klar rød tråd men. tenker bare litt høyt.

Originally posted by Kezman View Post
          "Ånei dette er ikke noe for meg, jeg klarer ikke kontrollere bilen". Har aldri vært snakk om det.
          De har ikke rendyrket sin interesse enda tenker jeg da.

gøy å kjøre fort rett fram en stund også går man litt lei det, det er jo ikke en utfordring, så da begynner man med svinger. osv osv.
          Last edited by MatsNorway; 2 November 2009, 21:30.
          ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

• Handler jo ikke om å rendyrke interesse, handler om å få flest mulig med på morroa, enten de er mer interessert til å begynne med eller ikke!
            Corally RDX PHI09' || KO Helios || Speed Passion || Corally Lipo || Sorex

Comment

• Originally posted by Kezman View Post
              Handler jo ikke om å rendyrke interesse, handler om å få flest mulig med på morroa, enten de er mer interessert til å begynne med eller ikke!

Du missforstår meg. De går lei fordi det er for få utfordinger ved å kjøre etter en stund. men det er individuelle forskjeller da. Som jeg sa, noen finner interesse i å rendyrke linjevalget for eksempel (presis kjøring) andre digger å kjøre med mere power en hva de strengt tatt tjener på.

Jeg gikk lei av å kjøre sidelengs med 4WD det er derfor jeg syntes 2WD var killer rått! som jeg skrev tidligere. utfordingen var større.
              ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Du missforstår meg. De går lei fordi det er for få utfordinger ved å kjøre etter en stund. men det er individuelle forskjeller da. Som jeg sa, noen finner interesse i å rendyrke linjevalget for eksempel (presis kjøring) andre digger å kjøre med mere power en hva de strengt tatt tjener på.

Jeg gikk lei av å kjøre sidelengs med 4WD det er derfor jeg syntes 2WD var killer rått! som jeg skrev tidligere. utfordingen var større.
                Det du beskriver her er jo utrolig individuelt. Hele pointet med baneracing er jo at man skal kjøre kjappest på tid. man melder seg jo ikke på NorgesCupen i Mod for å drifte (?). At du ikke har får nok utfordring dersom en kjører SS eller en nasjonal klasse blir litt feil. Med unntak av supertalenter kreves masse trening for å komme på nivå med de beste.

Forøvrig så er det mange bra ideer og kommentarer i denne tråden, keep it up!

Det med innebaneannlegg er et lite sjansespill. Jeg tror også at banen må komme før evt rekruttering. Blir vanskelig å overtale noen om å kjøpe utstyr for at de kanskje kan få brukt det om 2-3 måneder.. Derfor må en klubb tørre å ta den sjansen ved å investere i et bra annlegg. Men dette krever trofaste medlemmer som vil stille opp på dugnad/vedlikehold og evt velferd på banen som f eks kiosk.
                Team Smallsize

Comment

• [QUOTE= Men dette krever trofaste medlemmer som vil stille opp på dugnad/vedlikehold og evt velferd på banen som f eks kiosk.[/QUOTE]

word!

dette er vel faktisk det viktigste
                  Morten Randen 1984 modell.
                  www.lanekassen.no

Comment

• he he

Hei Shy skjønner du har vært lenge i gamet Dette er nesten som å fise i heisen før man går ut å ler seg skakk av stakkarne som skal 10 etg opp... Ergo man stiller et spørsmål som lugger i pungen flest og lener seg tilbake.

Poppise modeller som folk vil leke med eller lage klasser av kommer vel og går uansett.

Enden på visa er dugnads spirit, den er så og si død landet rundt, skrevet masse om dette i tidsskrifter, masteroppgaver og bøker. Ikke noen nyhet what ever, seff kan man lese om noen glad historier i se og hør..

Skal man ta noen eks , ta idretten. Når vinnerne eller trenere holder sin lykkerus tale så takker dem alltid grasrot folket, uten dem hadde dem aldri nådd målet osv osv poengterer hardt på hvor viktig det er å ha slike for å få fram talentener og øke rekrutering....Men siste 10 åra ser dem drastisk nedgang i dugnads fantomer, dem må ha mer middler, mer middler for å beholde de som er igjen...

Jeg veit jeg bare må nappe et hår av pungen å innse reliteten JEG er for slapp til å være med på dugnad, har alltid en unskyldning, lite tid, kjerringa maser, jobben tar tid osv osv, men har seff tid til å se tv eller kjøre bil når dugnaden er over. Så jeg er overbevist på at hvis dugnads ånden kommer tilbaken vil rekrutteringa komme av seg sjæl.

Fordi flere folk på dugnad gir mer stabile anlegg, ingen sure miner om andre folk som ALDRI kommer, mere penger i kassa, mye bedre atmosfære osv osv det er en vinn vinn situasjon. Med dette på plass vil klasser komme av seg selv..Diskusjoner og uenigheter vil alltid være der, er en del av gamet.... Men står du der og er rett i ryggen å forteller alle hvor dumt alt er uten å lagt ned en time i dugnad i lokale klubben, ja da sier det seg selv hvor visa ender.....

Jo HER med masse masse unødig svada fra pokalrunkere til 70 talls formel 1 biler. Ikke negativt ment Schnellen, mer andre veien, men det er en annen morrsomhet...

ahhh fuck it, dette er det jeg mener. Og må sjøl innse jeg er for feit å slapp for dugnad, skjerpings må til..... Nyttårs løfte kanskje
                    sigpic
                    http://www.kyosho.no/

Comment

• ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

Tror egentlig det bare er å glemme dette allerede. Blir bare syting når noen nevner nye klasser uansett.

Fabiz
                        Smallsize Hobbyland A/S
                        Team Losi : Spektrum

Comment

• hihi sant.
                          ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Comment

• Dette er en litt funny tråd for en som ikke har kjørt RC på ca 6 år.

Da jeg ga meg i 2003-2004 så var alternativene Mod med 12T børste motor, hvor man brukte en haug av penger på motorer, børster, batterier og dekk.

Så hadde man stock klassen med 19T børste motor som det da ikke var mulig å dreie ankeret på hvis jeg ikke tar helt feil. Her var det gromt å få tak i en grom motor, men var ikke så ille pris og de holdt en god stund. Så lenge man ikke brant den opp. Man begynte vell å kjøre skumm det siste året i stock inne jeg kjørte. Og det gikk sånn passe fort og var morsomt å kjøre. Kanskje litt sakte for oss som da kjørte mod men fint for folk som var nybegynnere osv.

Etter å ha snakket en del med Martin Sørlie om SS og Mod så har intrykket mitt blitt at SS nå går fortere en det Mod gikk med 12T motorer og er vanskeligere å kjøre. Og mod som man kan bruke ned mot 3T motor er bare håpløst. Så valget mitt var veldig simpelt når jeg skal starte å kjøre igjenn nå. SS blir klassen inne, og er Mod for vanskelig å kjøre ute så gir jeg beng i det og bare kjører SS ute også. Jeg syntes 6T reedy motor gikk foooort på Sørlie havna med børster og 3300 pakker. 3T børsteløs med 5300 pakker på sørlie havna vill bare vere latterligt. Og det med gummi dekk, hjelp.

Martin snakket om en rekruteringsklasse som hadde vert ubergrom, og det er å ha feks en Tamiya F1 klasse. Hvor man da kjører out of the box Tamiya F1 bilene. Med elektronisk regulator men med motor som følger med. Da har man en bil som ikke går for fort, og har for mye umf til at en nybegynner ikke klarer å kjøre den. Man må ha et regelverk som sier at den skal vere orginal. Kjøre med orginale dekk, motor, fjærer, olje osv.

Hadde man fått til noe sånt, samtidig som man fikk en ny innebane i oslo området hadde vert gull. Synd at det ikke er noe bane på furuseth lengere

my 2 cents i allefall

også sees vi i skien om litt over 2 uker

Jan-Tore

Comment

• bra inlegg
                              men, om noen kjører 5300 batterier så tror eg teknisk kontroll på løpene må sjekke regelverket.. er det ikkje 5000mah max??
                              Arild (1980)Radøy RC
                              BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

Comment

• Originally posted by arild valdersnes View Post
                                bra inlegg
                                men, om noen kjører 5300 batterier så tror eg teknisk kontroll på løpene må sjekke regelverket.. er det ikkje 5000mah max??
                                Nja... ROAR lista har batterier helt opp til 6000. Mine pakker er 5300, og de står på båda ROAR og EFRA.
                                [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
                                -----------------------------------------------------

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X