Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av lader og batteri til Rustler VXL

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Så jeg kan lade med 5.0a mener du? Vil det være innstillingen som lader batteriet kjappest? Eller er det slik at 5a(amps) tilsvarer 5000mah? og 4a tilsvarer 4000mah osv..? Altså det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal vite hvor mye amps hvert forskjellige batteri skal ha for å lades? Er en smule redd for at vis jeg tar for mye så blir noe ødelagt.

Står forresten 37.0Wh på batteriet også, noen som har peiling på hva dette indikerer?
    TLR 22

Comment

4a = 4000mAh osv så det er rett ja.

Normalt sett med lipo kan en lade med mellom 1 og 2C, så da kan du lade med mellom 5a og 10a på en 5000mAh pakke og om du for eks har en pakke på 1000mAh kan du kun lade på mellom 1 og 2a. (dette er ulikt fra leverandør til leverandør, selv lader jeg stort sett på 3-5C). Husk forresten å sette rett celle tall på laderen når du lader så du ikke overlader batteriet

Om du skal lade dei gamle NiMh pakkene dine så tror jeg om jeg husker rett at den Traxxas pakken tåler rundt 2.5a lading, men sjekk bruksanvisingen. Pass på at den ikke blir for varm i hvertfall.
      Rasmus Fauske
      http://www.rc-batteri.no
      TDR, Rush 750, MD7, MD6, Pantera 50 (XE), Savage XSS, Night Crawler

Comment

Okay, nå begynner ting å falle på plass, takker for hjelpen.

En siste ting (enn så lenge :P), kablene som fulgte med laderen, det var en kabel med rød og svart plugg i ene enden(skal inn i laderen) og andre enden har en haug av forskjellige kabler, altså mange plugger i en og samme kabel, er bare litt skeptisk til å la disse pluggene henge mens bare en av de blir brukt til å lade, har dette noe å si? Er 7 forskjellige plugger i en og samme kabel, blant de er det denne deans pluggen(eller hva den heter), en molex(? Kan se ut til å være noe kalt Tamiya), en rød og svar "klype" og noen andre rare greier som jeg egentlig ikke har peiling på hva er. Har tenkt å fjerne deans pluggen og lodde på traxxas pluggen som jeg kjøpte.

Edit: Er det samme hvilken plugg jeg velger å fjerne fra kabelen og bytte ut med traxxas pluggen?
        Last edited by Nitrius; 25 August 2010, 20:30.
        TLR 22

Comment

Om det er slik den ser ut:

Så bør du bare passe på at den ikke ligger utover noe som leder strøm siden kortsluttning vil lede videre til batteriet og laderen og da dreper du stort sett begge to. Evnt så kan du jo kjøpe deg en rein ladekabel som kun er fra banan til trx kontakten.

En annen ting er at det er lurt å koble kabelen først til laderen så til batteriet så du slipper at banan pluggene slenger borti kvarandre.
          Rasmus Fauske

Comment

jeg ville ikke fjernet deans pluggen og loddet på... siden du blir mest sannsynlig og bruke den om du kjøper andre biler, da de fleste bruker deans.

Klypene er dem jeg aldri bruker selv faktiskt...
            | Spektrum DX8|
            | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

Comment

@rfauske ja er en sånn som du linker til der ja. Vet du om jeg kan fjerne hvilken som helst av de pluggene der og bytte den ut med traxxas pluggen?

Eller kanskje jeg skal finne en kabel med to banan plugger (rød og svart) også lodde på traxxas pluggen på denne, så blir orginal kabelen med alle pluggene urørt?

Dog på batteriet må jeg fjerne deans pluggen og lodde på traxxas pluggen, eller kan vel gå over til deans på kontakt fra motoren på bilen, men vet ikke helt om jeg har lyst til å tulle med den, batteriet begynner vel å bli dårlig den dagen jeg kjøper meg en annen bil igjen uansett kan jeg tenke meg, ellers så går det jo bare an å bytte tilbake?
              TLR 22

Comment

Originally posted by Nitrius View Post
                Eller kanskje jeg skal finne en kabel med to banan plugger (rød og svart) også lodde på traxxas pluggen på denne, så blir orginal kabelen med alle pluggene urørt?
                Jeg hadde gjort dette ja, ang det med å bytte på batteriet så vil jeg anbefale det over å bytte til deans der da TRX kontakten er sertifisert for høyere strøm og den er mye bedre å koble fra og til siden en slipper å dra i ledningen osv. Enklere er den å lodde også.
                Rasmus Fauske

Comment

Originally posted by rfauske View Post
                  ang det med å bytte på batteriet så vil jeg anbefale det over å bytte til deans der da TRX kontakten er sertifisert for høyere strøm og den er mye bedre å koble fra og til siden en slipper å dra i ledningen osv. Enklere er den å lodde også.
                  Ble litt forvirra der? Du mener at at jeg burde bytte til TRX på batteriet? Eller at jeg helt burde gå over til deans både på bil og batteri? Uansett, så blir det nok TRX på bil og batteri, har ikke lyst til å drive å kutte ledninger på bilen enda.
                  TLR 22

Comment

Bytte til TRX var det jeg prøvde å skrive Så enig med din konklusjon
                    Rasmus Fauske

Comment

Da var egen kabel med TRX pluggen lagd til laderen, og LiPo batteriet konvertert til TRX plugg. Sitter å lader nå via Balance på laderen, dog en ting, valgte 5.0a og 7.4v(s2) og alt stemte under battery check, men det jeg lurer på, stopper laderen av seg selv? Eller må jeg stoppe? isåfall når vet jeg at jeg skal stoppe?

Edit: Den stoppet av seg selv, så da får jeg stole på at den er fulladet.

La merke til at amp'ene sakte men sikkert ble lavere mot slutten, regner med at dette er normalt? Samt at i displayed "Charged Capacity" sto på 2460 om jeg husker riktig, noen som har peiling på hva de indikerer? Tenkte det kanskje var hvor mye mAh batteriet hadde blitt ladet, men hvis det stemmer så stoppet jo laderen å lade halvveis?
                      Last edited by Nitrius; 26 August 2010, 02:49.
                      TLR 22

Comment

Edit: Den stoppet av seg selv, så da får jeg stole på at den er fulladet.
                        Ha alltid ett øye med laderen når du lader LiPo for å se om batteriene blåser seg opp el.l. Så aldri sett på lading når du legger deg el.l.

La merke til at amp'ene sakte men sikkert ble lavere mot slutten, regner med at dette er normalt? Samt at i displayed "Charged Capacity" sto på 2460 om jeg husker riktig, noen som har peiling på hva de indikerer? Tenkte det kanskje var hvor mye mAh batteriet hadde blitt ladet, men hvis det stemmer så stoppet jo laderen å lade halvveis?
                        Det er normalt at den synker på slutten når du kjører i balance mode. Ang det at den ladet ca. 2.5amp totalt så er dette normalt da en aldri skal lade ut LiPo pakker (lenger enn til ca. 3.3v, og helst ikke over ca. 80% (dvs at du vil normalt sett få ladet den med ca. 4000mAh etter å ha kjørt))

Under lagring og slikt så ligger batteriene ca. 40% ladet (ca. 3.8v), en skal heller ikke ha dei liggende lenge (les over ett par uker) helt full ladede da dette har en negativ effekt på kor godt dei klarer å holde på spenningen senere.
                        Last edited by rfauske; 26 August 2010, 09:48.
                        Rasmus Fauske

Comment

ja den viser antall mah den har ladet, Men i ditt tilfelle så var vell batteriet nytt ? Da er det en del strøm på det (annbefaler ikke og kjøre med denne strømmen, men og lade før kjøring)
                          | Spektrum DX8|
                          | Blade mCPX | STmodel Cessna 350 Corvalis | Align Trex 500 FBL - Vbar |

Comment

Batteriet var nytt ja, men da er vel alt greit. Synd at været her er så dårlig idag, bilen er jo vanntett, men frister ikke å kjøre i noe regnvær idag.
                            TLR 22

Comment

Greit å gjøre seg kjent med laderen og batteriteknologien så man ikke går på noen smeller. Du kan jo f.eks. lese det jeg har linket til i signaturen min.
                              Team RC Companiet - Minicupen.no
                              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Har lest endel faktisk, inkludert den FAQ'en her og div. info jeg fant på google, var som sagt bare noen ting som har vært litt uklart.

Et annet spørsmål, @rfauske sa på en av sidene her at standard 7 cells 3000mah batteriet fra traxxas kunne tåles å lade med 2.5a, vil dette si at man ikke følger samme oppskrift med NiMh batterier som med LiPo? Altså at for hver 1000mah så kan man øke amp'en med 1.0? Tenkte siden det batteriet var 3000mah, så kunne man lade med 3.0a?

Edit: Samt hvis batteriet(NiMh eller LiPo) bare er brukt litt, si du bare har brukt 10% av batteriet, at man lader det da? Kan vel kalle det "små-lading". Vet at LiPo ikke skal tømmes, men der sier bilen ifra uansett.
                                Last edited by Nitrius; 26 August 2010, 12:27.
                                TLR 22

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X