Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miljøbensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Muren Motorsport View Post
    Hva ER miljøbensin??? Hvordan i svarte fremstiller de den?? ett eget raffineri som fremstiller bensin miljøvennlig?? svada.... Fant litt info http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt...spen_Light.pdf orker ikke lese nå er natt..
    Ser ut som at det er et veldig rent avkok (avdamp) fra bensin-produksjonen.

    Jeg leste hele brosjyra nå og deggern hvor jeg ble imponert. Det står også at man kan blande 2-takts olje med 4-takts bensinen, så da er jo også den saken biff. Da gjenstår det bare å finne en sjappe i nerheten hvor jeg kan få kjøpt dette og testet ut

    EDIT: Ser at Felleskjøpet har noe av det samme greiene både ferdigblandet og ublandet. Lurer på om detta er samme greiene. Da er det ihvertfall veldig lett å få tak i. Dette skal jeg til bunns i http://www.fk.no/trade/productview/404440/769/ og uten oljeblanding http://www.fk.no/trade/productview/404445/769/
    Last edited by Lathly; 28 May 2008, 15:56.
    sigpic
    Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

    Comment


    • #17
      Originally posted by type0 View Post
      Hvorfor er dette egentlig så stort fenomen blant LS folk i danmark? Hvorfor ikke i Norge eller Sverige?? Noen som vet?
      Bare som et lite PS!;

      La oss holde den gjennomsnittlig IQ`n på Dansker utenfor.......
      sigpic
      Tlf 4691 0501

      Comment


      • #18
        Originally posted by Lathly View Post
        Jeg leste hele brosjyra nå og deggern hvor jeg ble imponert. Det står også at man kan blande 2-takts olje med 4-takts bensinen, så da er jo også den saken biff. Da gjenstår det bare å finne en sjappe i nerheten hvor jeg kan få kjøpt dette og testet ut

        Det er jo det jeg har sagt hele tiden i disse diskusjonene.
        sigpic
        If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
        If you put men on a planet without science, they will believe in God.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Egon View Post
          Bare som et lite PS!;

          La oss holde den gjennomsnittlig IQ`n på Dansker utenfor.......
          Haha!! Nei, det er kanskje best. Når dem ikke klarer å lage "pølse i brød" og må selge deg "pølse med brød vedsiden av. " så bør man nok ikke menge seg med dem.
          sigpic
          If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
          If you put men on a planet without science, they will believe in God.

          Comment


          • #20
            Originally posted by type0 View Post
            Haha!! Nei, det er kanskje best. Når dem ikke klarer å lage "pølse i brød" og må selge deg "pølse med brød vedsiden av. " så bør man nok ikke menge seg med dem.
            HEHEHE! IQ kan vel diskuteres ja.

            pølse i brød som bygget sett får du i trnsithallen på Gardermoen også.

            miljøbensin er sikekr greit nok det for de som ikke har de råeste motorene.

            miljøbensin skal ikke testes i min motor i hvertfall.
            A REAL TWIN IS A V-TWIN.
            alt under 1200 cc er en startmotor.
            R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

            Comment


            • #21
              Grunnen til at jeg har holdt meg unna miljøbensin tidligere var at jeg leste i noen amerikanske forum var at jeg forstod at det var 65oktan i den bensinen, men nå leste jeg jo at bensinen er mer kompresjonsbestandig enn 95okt. Dette med at det allerede var ferdigblandet olje i var også en brems, men man bruker bare 4-takts utgaven som er samme bensinen, men uten olje. Så da ser jeg ingen grunn til ikke å teste. Jeg har kjøpt inn en kanne, så da skal vi se når jeg har tid til å fyre opp dævelskapet.
              sigpic
              Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Muren Motorsport View Post
                Hva ER miljøbensin??? Hvordan i svarte fremstiller de den?? ett eget raffineri som fremstiller bensin miljøvennlig?? svada.... Fant litt info http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt...spen_Light.pdf orker ikke lese nå er natt..
                OT:

                Bruker alkylatbensin primusen min, betydelig mindre sot enn vanlig bensin. Men tennpunktet ligger litt lavere, og må forvarme litt mer enn vanlig bensin.
                Dirty Harry Crawler Team
                http://www.norcc.com Crawling og skalatrial http://www.4x4rc.no/

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Lathly View Post
                  Grunnen til at jeg har holdt meg unna miljøbensin tidligere var at jeg leste i noen amerikanske forum var at jeg forstod at det var 65oktan i den bensinen, men nå leste jeg jo at bensinen er mer kompresjonsbestandig enn 95okt. Dette med at det allerede var ferdigblandet olje i var også en brems, men man bruker bare 4-takts utgaven som er samme bensinen, men uten olje. Så da ser jeg ingen grunn til ikke å teste. Jeg har kjøpt inn en kanne, så da skal vi se når jeg har tid til å fyre opp dævelskapet.
                  Coleman fuel du har lest om?

                  Bare prøv. Du må nok justere litt på nålene. Motoren merker at det er litt andre drekkevarer den blir servert.
                  sigpic
                  If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                  If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                  Comment


                  • #24
                    Hei.

                    Jeg leste gjennom den .pdf-fila som ble linket til tidligere i tråden..

                    Sitat: "Det er verdt å vite at Aspen-bensin gir lavere "rusningsturtall" enn vanlig bensin..."

                    I ordlisten finner jeg ut hva "rusningsturtall" betyr:
                    "Rusningsturtall: Det høyeste turtallet en motor når ved full gass, med ingen eller liten belastning.."

                    Dette vil vel i praksis bety at man får lavere turtall på motoren ved bruk av Aspen miljøbensin?

                    Lavere turtall = mindre effekt, spesiellt på reed-motorer.. Hmm..

                    Kanskje ikke så interessant likevel?

                    Hadde vært interessant å hatt en sammenligning av miljøbensin og vanlig blyfri 95 med samme type olje på samme motor.. Logget toppturtall og temperatur for å få sannheten fram.
                    Mvh,
                    Thomas Olafsen ('77) - Sandnes
                    Innkjøring av bensinmotor

                    Comment


                    • #25
                      Maks turtall uten belastning og maks turtall med belastning er jo to helt forskjellige ting. Jeg skal nok se om jeg får målt turtallet med belastning ihvertfall. Det er dette som er interesangt.
                      sigpic
                      Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                      Comment


                      • #26
                        Etter å ha mekka litt på bilen min i dag helte jeg på litt miljøbensin og kjørte noen runder på plenen. Den startet utrolig lett og jeg merket overhodet ikke noe effekttap. Det beste var vel at det luktet overhodet ikke bensin, kun en forsterket odør av panolin-olja. Den stoppet for meg et par ganger, men det er mest sansynlig pga forgasser instillingen tenker jeg.
                        sigpic
                        Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Lathly View Post
                          Etter å ha mekka litt på bilen min i dag helte jeg på litt miljøbensin og kjørte noen runder på plenen. Den startet utrolig lett og jeg merket overhodet ikke noe effekttap. Det beste var vel at det luktet overhodet ikke bensin, kun en forsterket odør av panolin-olja. Den stoppet for meg et par ganger, men det er mest sansynlig pga forgasser instillingen tenker jeg.
                          Ja. Min merket også at det var en annen suppe den fikk servert. Måtte justere litt på nålene.

                          Det sies at du vil oppleve litt effekttap, andre sier at du vil få mer effekt... Jeg opplever verken redusert eller økt effekt.

                          Ifølge Aspen vil miljøbensinen få ut mye avleiringer fra sylinderen og stempelet også.
                          sigpic
                          If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                          If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                          Comment


                          • #28
                            Hva er egentlig poenget med denne tråden? Å være miljøvennlig??
                            Da får dere kjøpe EL bil asså......

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by REED272 View Post
                              Hva er egentlig poenget med denne tråden? Å være miljøvennlig??
                              Da får dere kjøpe EL bil asså......
                              Om du klarer å lese så ser du vel det? Spørsmålet var om det er riktig å bruke miljøbensin på en Zenoah. Og som i alle andre slike tråder så er ikke en diskusjon ferdig får alle synspunkter er belyst og helst med testing og resultater som avslutning. Deretter fortsetter gjerne diskusjonen av resultatene som er blitt målt.
                              sigpic
                              Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

                              Comment


                              • #30
                                Er ingen regel som sier at vi MÅ kjøre med miljøbensin. Jeg vil bare kjøre pumpebensin i min.

                                Jeg er bare nyskjerrig på om de ulike leverandørene av FG advarer mot dette av praktiske årsaker (færre henvendelser med skjærte motorer siden de ikke har blandet riktig) eller om det faktisk er fakta i det at våre motorer ikke tåler det. Personlig tror jeg på førstnevnte. Det er ingen ting jeg kan se som kan skade motoren så lenge den får god smøring (panolin) og ikke går for varmt. Dessuten så er det sikkert litt fint å vite for de som har flere kanner med Aspen 4t liggende på hytta.

                                Men går litt på sidelinja med en liten kommentar til alle som vil være miljøvennlige. CO2 utslipp er et herk mener alle. Og dermed kjører de med biodrivstoff. Hvorfor gjør alle det? En forbrenning vil uansett gi fra seg like mye CO2 per energienhet som blir forbrent om du så brenner gammel blybensin eller den reneste alkylatbensinen.

                                Jeg er ganske pro miljøvern, men rister på hodet av folk som tror miljøbensin gir fra seg mindre CO2.

                                Miljøbensin har en enkel oppgave fremfor tradisjonell bensin. Mindre giftstoffer i eksosen som legger seg på slimhinner, lunger, planter, dyr og naturen generelt. Her kan man score en del på å benytte miljøvennlig drivstoff. (Bioetanol, miljøbensin etc. ). Sånn sett er miljøbensin miljøvennlig.
                                sigpic
                                If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                                If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X