Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miljøbensin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Video er tatt. Kjørte med en hånd mens jeg holdt telefonen med den andre.

    Fikk derfor ikke kjørt noe særlig villbass på videoen.

    YouTube - FG Marder on alkylate gasoline

    Jeg merker ikke så mye forskjell. Denne blandinga bestod av Aspen 4t og 4% panolin.
    sigpic
    If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
    If you put men on a planet without science, they will believe in God.

    Comment


    • #32
      Men en ting erfarte jeg for et par dager siden. Disse motorene liker IKKE statoil sin miljøbensin av en eller annen grunn. Gikk forferdelig dårlig, veldig lei å justere og ustabilt turtall.

      Tanket så tilbake til Shell V Power og merket at motoren ble en helt annen når den først fikk miljøbensinen ut av systemet.
      sigpic
      If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
      If you put men on a planet without science, they will believe in God.

      Comment


      • #33
        Det beste man kan bruke er Aspen+ og blande i olje selv."vanlig" Aspen har for lav oktan til att den funker skikkelig på på disse små motorene.
        Steinar kvarme (leken gammel mann
        proto type dragster---Yak54 40%---funtana x100---diverse depron kjerrer---Proto type siv pram---Addiction. RC er like avhengihets skapende som heroin,bare dyrere

        Comment


        • #34
          Originally posted by tomrer View Post
          Det beste man kan bruke er Aspen+ og blande i olje selv."vanlig" Aspen har for lav oktan til att den funker skikkelig på på disse små motorene.
          Det er jeg delvis enig i,fordi alkylatbensin er beregnet for "late"kantklippere som har relativt lav kompresjon og ytelse.
          Har selv eksperimentert med diverse typer,men ender alltid opp med Aspen Racing 99 oktan og 4-5% olje.Unntaket var en ekstremt trimmet Zenoah 231 som jeg itillegg økte komresjonen på til det maksimale,den trivdes best på 102 okt.
          En annen finurlighet med Aspen sin 99 okt,er at den kan stå svært lenge med iblandet olje uten å forringes,mens 102 bør brukes mer eller mindre med en gang.
          Oktantallet angir tidspunkt for selvantennelse(dvs.hvor høyt arbeidtrykket i en sylinder kan være,før den selvanntenner og når dette skjer må man øke oktantallet),og ettersom de fleste av oss kjører med trimmede motorer med dertil forhøyet kompresjon,bør også oktantallet økes.
          Når det gjelder vårt bruk av motorer er det ikke bare kompresjonen som er toneangivende for oktanvalget,men også turtallet.
          Kan vanskelig forstille meg en Zenoah på nærmere 20000 på alkylatbensin.
          I disse turtallsområdene genereres det mye varme og man risikerer selvantennelse og havari,medisinen er høyere oktan.
          Einar Debess ,Smbk,Arendal.
          MHZ Catamaran m/Mathe 35
          Faluga 155 m/Sikk 27

          Comment


          • #35
            mitt første innlegg

            Hei dette er mitt første innlegg her på forumet, jeg kjøpte en H.P.I. baya 5b rtr her i ferien, den kjører jeg på aspen miljøbensin 2 t med ekstra 2 % mobil 1 racing 2t olje, det er veldig enkelt 1 dl ekstra oppi kanna og det er ferdigblandet, ren aspen er dyrere enn 2t.blandet. her jeg bor.

            har ikke prøvd bayan på vanlig bensin så jeg vet ikke hvordan det funker.
            motoren er jo heller ikke noe skamtrimme 30.5 ccm heller.
            Den er jo standard 23ccm.
            veldig enkelt er det nå i allefall, med slik aspen.

            Comment


            • #36
              Ang bruk av miljøbensin!

              En ting som enn må være obs på ved bruk av miljøbensin er at den har rensende egenskaper på motoren. Om motoren har blitt kjørt mye med vanlig bensin iblandet 2 taktsolje, og deretter blitt kjørt med miljøbensin, så kan avleiringer etter dårlig forbrent 2 taktsolje løsne å legge seg på steder i motoren som kan forårsake skjæring som resultat. Dette problemet hadde skogsarbeiderne mye av da miljøbensinen kom på markedet, og de skulle prøve det nye produktet som skulle være litt sunnere (helsemessig) enn vanlig bensin. Bruk av miljøbensin resulterte raskt i total havari av motor på motorsaga. Den dag i dag er det mange som fremdeles tviholder på pumpe bensin iblandet olje, rett og slett av den grunn at de fremdeles tror at miljøbensinen er noe dritt som ødelegger motoren. Dette er en liten advarsel for de som vil prøve miljøbensin på bilene sine, men som bare har kjørt med pumpebensin iblandet 2 taktsolje i motorene. Om motoren kun går på miljøbensin fra starten av, er ikke dette noe problem.

              Comment


              • #37
                Hadde lyst å skrive ett laaaaangt innlegg om blyfribensin når den vart innført i norge.. Men DA var det mange havari på sager å påhengere da!!! Kansje det er det du tenker på?
                Min signatur.

                Comment


                • #38
                  Ikke akkurat fra blyholdig bensin til blyfribensin. Men blyfri bensin som ble blandet med 2 taktsolje kontra miljøbensin. Sikkert samme opplegget da flere gikk fra blyholdig bensin til blyfri bensin.

                  Comment


                  • #39
                    Jeg var klar over dette, da jeg kjøpte meg ny motorsag i fjor, det som skjer er at miljøbensinen renser motoren og svellingen i pakninger som det blir av vanlig bensin går tilbake og da blir det problemer.

                    Det er derfor jeg har kjørt på miljøbensin fra starten av på motorsag og bayaen.

                    les her:

                    Det er verdt å merke seg at de sier at du får lavere turtall på motoren(!)


                    i dag skal jeg opp på fjellet å prøve hpi bilen der håper jeg finner en fin plass.
                    Last edited by Poakung; 9 August 2008, 10:19.

                    Comment


                    • #40
                      blyfri bensin elelr blyholdig har inegn betuydning på en totakts motor.

                      problemene med overgangen til blyfri bensin var merkabr på eldre 4 takts motorer.
                      blyet har en smørende effekt på ventilsetene. å det var spesielt eldre motorer med støpejerns topper hvor ventil setene var frest rett i støpegodset som fikk problemer.
                      motorer med alu toplokk har ipressa stålringer som blir frest til rett størrelse og vinkel.
                      de fleste av disse motorene taklet overgangen bedre. mye på grunn av legeringene som var i ventilsetene.

                      miljøbensin er sikkert greit på standard motorer, men når du begynner å nærnme deg dobbelt effekt i motoren ville ikke jeg tatt sjansen på å kjøre med noe annet en normal bensin.
                      A REAL TWIN IS A V-TWIN.
                      alt under 1200 cc er en startmotor.
                      R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

                      Comment


                      • #41
                        Jeg er verken for eller imot kjøring med miljøbensin. Eneste erfaring jeg har er to tanker som har gått ganske smertefritt, og merket ikke store forskjellen på motoren bortsett fra litt finjustering på nålene. Dette var aspen 4t. Statoil sin miljøbensin likte den absolutt ikke.

                        Men disse motorene lever jo garantert ikke så lenge som kantkleppern på hytta med intens grisekjøring og juling. Man bytter jo ut bil\motor fortere enn kantkleppere og gressklippere pluss at jeg vil tro de lever i tøffere miljø. Så levetiden driter jeg i (der det sies at miljøbensin forlenger levetiden på motoren).

                        Miljøbensin stiller jeg derimot som et obligatorisk kriterie på motorsaga siden jeg ikke vil stå midt i benzenskyen.

                        Så for å konkludere:
                        - Har jeg ikke opplevd noe negativt med aspen miljøbensin. Ihvertfall ikke iløpet av de 1,4 literne aspen motoren har gått totalt.
                        - Er det ikke behov for det pga jeg aldri kommer til å eie motoren ut dens levetid og at bilen er langt fra meg med tanke på skadelige konsentrasjoner av eksos i luften jeg puster.

                        Så jeg forholder meg da nøytral i en slik diskusjon og kan forstå begge parter.

                        Men til fast bruk i bilen foretrekker jeg ordinær 98. Better to be safe than sorry.
                        sigpic
                        If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                        If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by type0 View Post
                          Jeg ser heller ikke grunnen til å kjøre med noe annet enn 95 eller 98oktan.

                          Jeg sier bare at det er olja det går på. Så lenge motoren får smøring og ikke overoppheter så er det egentlig samme hva du fyller på så lenge oktantallet er slik motoren er designet for.
                          hva er forskjellen på og kjøre på vanlig 95 blyfri og f.eks 98 blyfri shell v-power? gir 98 bedre effekt?
                          Futaba 3PM FASST 2,4 |HPI Sprint 2 Drift m/ div. upgrades |Aeromarine Donzi 49" + Zenoah G260PUM

                          Comment


                          • #43
                            Nei.Kanskje bensinen i seg sjøl er bedre,men ingen effekt å henta
                            Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                            FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                            Comment


                            • #44
                              98 oktanen vil gjør at motoren går kaldere og renere enn med 95 oktan, men det er ikke mye du merker.
                              HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                              Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by RCislife View Post
                                98 oktanen vil gjør at motoren går kaldere og renere enn med 95 oktan, men det er ikke mye du merker.
                                Nei, du merker ingen forskjell desverre. Brenner ved lik temperatur og gir like mye effekt.

                                98oktan har potensiale til å gi effektøkning ved at man kan øke motorens kompresjon siden vi da har et mer selvtenningsbestandig drivstoff som tåler mer kompresjon før det selvantenner.

                                Da er det ikke oktantallet i seg selv som har bidratt til effektøkningen.

                                Jeg har kjørt 95, 98, aspen og shell V power i bilen. Effektmessig merket jeg ikke store forskjellen mellom kjøring med disse drivstoffene.
                                sigpic
                                If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
                                If you put men on a planet without science, they will believe in God.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X