Da jeg får mange henvendelser om innkjøring av Nitro-motorer på forumet her, og privat, legger jeg igjen ut mitt bidrag til innkjøringsjungelen.
Det lå en trd her ute om dette tidligere, men jeg finner den ikke igjen, så derfor legger jeg den ut her på OSS, slik at den kan linkes og henvises til.
Lykke til med ny motor!!
Mvh
Roy I.
(Innlegget er delt i to, da forumet kun tillater 10.000 tegn pr. tråd...)
Del 1.
Innkjøring av Nitromotorer!
Det er flere måter å kjøre inn en ny nitromotor på, enn det er produsenter av nitromotorer, og mye er sagt og skrevet om dette temaet. Hver eneste Nitromotor-bruksanvisning gir deg oftest forskjellige fremgangsmåter, og over alt hvor du kjører sammen med andre, vil du få høre om enda flere metoder å kjøre inn en nitromotor på. Under her finner du imidlertid de metodene jeg selv har benyttet og de andre har anbefalt meg å benytte.
Stort sett , uansett hvilken metode du benytter, så havner du i bunn og grunn ned på en av disse tre måtene å gjøre innkjøringen på:
1.Innkjøring på høyt turtall.
2.Stegvis magring av motorinnstillingene. (mest anbefalte metoden)
3.Varme-syklus-innkjøring
For hver av disse tre, vil du bestandig få høre andre, at den ene metoden er mye bedre enn de andre, og at motoren din vil holde mye lenger med den ene enn en av de andre osv… Finn den metoden som appelerer mest til deg, og ta det derfra. Jeg skal kort forklare disse tre fremgangsmåtene, en etter en.
1. Innkjøring ved høyt turtall.
Dette er en metode som det har blitt snakket mye om den senere tid.
Det meget enkle konseptet vi snakker om her, er å la motoren gå på så høyt turtall som mulig gjennom 4 liter med fuel.
I løpet av denne prosessen må du passe på at temperaturen ikke overstiger 190- 200*F, eller 90-95*C. Innkjøring med enda høyere temp, er KUN for de som kjører inn motoren i benk med skikkelig måleutstyr.
Hvis du er litt uoppmerksom under denne type innkjøring, griller du motoren din, før du får sjanse til å prøve den i bil...
Ved denne måten å kjøre inn en motor på, har det blitt anbefalt meg, av proffe førere, å bruke en Venom Temperatur-måler, eller andre temperatur-slynger.
Det som bekymerer meg litt, er at de førerne som anbefaler denne typen innkjøring, oftest er proffe folk som enten får sine motorer gratis, eller til sterkt reduserte priser, slik at de tenker mer på motorens ytelse enn livslengde. Den bør jo holde mer enn ett løp... Personlig anbefaler jeg ikke denne metoden.
2. Stegvis magring av motorinnstillingene.
Dette er den metoden som de fleste produsenter anbefaler.
Basisen her, er at du starter motoren med så fet blanding som motoren klarer å svelge (fet opp basisinnstillingene litt i vårt kalde, tørre, norske klima), og som allikevel gjør den mulig å starte og kjøre med. La motoren gå på tomgang gjennom to tanker, mens du følger med på tempen, slik at den ikke blir for høy, 190- 200*F, eller 90-95*C.
Etter at du har brukt opp to tanker ved tomgangskjøring, stopp motoren, skru ut pluggen, sjekk at stempelet er i bunnen av sylinderen, skru i pluggen igjen, og la motoren kjøle seg helt ned.
Det neste du gjør, er å fylle tanken igjen, og etter start, juster hoveddyseskruen (HSN) 1/8 dels runde med klokka (mot høyre, slik at blanding bli magrere), dette gjentar du etter hver tank du kjører tom. Ikke juster mer enn 1/8 runde pr. tank. La den lille dysenålen (LSN), oftest på enden av gassarmen, være inntil videre. Den skal du kun bruke ved fin-tuning senere.
De fleste produsenter anbefaler at du lar motoren kjøle seg ned mellom hver tank, med stempelet i bunnen av sylinderen. Dette kjenner du ved å vri på svinghujlet med fingrene.
Etter 3-6 tanker totalt(3 holder som oftest lenge), som du nå KUN har kjørt på tomgang, (anbefalt av de fleste leverandører) kan du fortsette å magre den ut med 1/8 runde, men nå kan du kjøre på litt høyere turtall (1/4 gasspådrag max) et par tanker.
Dette fortsetter du med, til du har kjørt neste tank på 1/2 gass, og så videre på 3/4 gass.
Pass på tempen, slik at du ikke magrer for mye! Har du ikke temp-måler kan du dryppe en dråpe vann på toppen av øverste kjøleribbe. Dråpen skal koke bort på 3-4 sekunder, og IKKE frese bort med en gang.
Freser den bort, skrur du HSN 1/8 mot klokka (mot venstre for fetere blanding)
Dette er den metoden de fleste produsenter anbefaler, fordi du da er sikker, uansett vær og andre ytre påvirkninger.
Gjennomfør hele innkjøringen i løpet av en lang sammenhengende seanse.
Jo lenger tid du gidder å bruke på denne metoden dess bedre ytelse og levetid får motoren din.
3. Varme-syklus innkjøring.
Dette er den innkjøringsmetoden som tar lengst tid, og etter min erfaring den beste for mitt bruk..
Men det du bruker i tid på denne type innkjøring får du igjen i form av bedre ytelse og lengre levetid, og brukes oftest av de proffeste av de proffe motorbyggerne.
Poenget med denne varme-syklus-innkjøringen, er å la motoren bli varm, og så kjøle seg ned til rom-temperatur igjen, for så å kjøre den varm igjen.
Den eksakte fremgangsmåte lyder slik:
Start motoren og la den gå på tomgang. etter 1-2 minutter, kjenner du på bunnen av kjølehodet, og når det blir så varmt( 90- 100*C inni sylinderens topp) at du ikke klarer å holde fingrene der mer enn noen få sekunder, stopper du motoren og lar den kjøle seg HELT ned igjen. Pass på at stempelet er i bunnen av sylinderen under nedkjølingen.
Gjenta denne start-bli-varm-stopp-bli-kald-prosedyren minst 10 ganger!
Vanligvis bruker du en tank eller to til denne runden.
Dette tar tid, så her må du være tålmodig.
Nå kan du begynne å kjøre med bilen. Skru hoveddysenålen en hel runde mot klokka (mot venstre for fetere blanding)
De neste 4 tankene kjører du aldri over halv gass (!!) og la turtallet variere hele tiden.
La den kjøle seg HELT ned mellom hver tank nå, og pass på at stempelet står i bunnen av sylinderen.
Prøv om du kan la motortempen ligge rundt 200* F, eller +/- 95* C, mens du kjører.
Nå kjører du 4 tanker med inntil 3/4 gass, på samme måte, med varierende turtall.
Når dette er gjort, og motortempen ser ut til å ligge rundt 200 Grader F eller +/- 95 grader Celsius, kan du kjøre 6 tanker til på inntil full gass, fremdeles med varierende turatall. Vær sikker på at blandinen er fet, sjekk at tempen ikke overstiger 220- 240*F, eller 105- 120*C, og sjekk at bilen etterlater seg en tydelig blå-hvit stripe av eksos når du kjører.
Felles for alle tre metodene.
Da er du ferdig med den initierende innkjøringen, og kan begynne å tune for maks ytelse!
Nå kan du altså eventuelt begynne å tune 1/8 runde pr. tank både på HSN og LSN.
Dersom du føler at motoren nøler litt ved gasspådrag og/eller på fullt turtall, og det høres ut som om motoren ”drukner”, skrur du kun 1/8 inn (magrer med klokka) og prøver igjen. Hører du en høy ”neeee-neee-ne-ne-ne-lyd”, er du sannsynlgvis på den magre siden. Hvis et kjapt napp i gassen gjør at motoren ”roer” seg, er du på den magre siden. Hvis en kjapt napp i gassen resulterer i en ”bø-bø-bø-lyd” er du sannsynligvis på den fete siden.
En kjapp sjekk av tempen avgjør om du er på mager eller fet side.
Nå prøver du deg frem, men alltid slik at du er sikker på at blandingen er fet.
Sjekk at tempen ikke overstiger 220- 240*F eller 105- 120*C i gjennomsnitt, og sjekk at bilen etterlater seg en tydelig blå-hvit stripe av eksos når du kjører. Du vil kunne oppleve at tempen kommer opp i 280++*F, eller 140++*C i perioder, og da er det viktig å holde litt gass, slik at motoren får fuel, og luft, til å kjøle seg ned med.
Se videre under her for del 2, fortsettelse;
Det lå en trd her ute om dette tidligere, men jeg finner den ikke igjen, så derfor legger jeg den ut her på OSS, slik at den kan linkes og henvises til.
Lykke til med ny motor!!
Mvh
Roy I.
(Innlegget er delt i to, da forumet kun tillater 10.000 tegn pr. tråd...)
Del 1.
Innkjøring av Nitromotorer!
Det er flere måter å kjøre inn en ny nitromotor på, enn det er produsenter av nitromotorer, og mye er sagt og skrevet om dette temaet. Hver eneste Nitromotor-bruksanvisning gir deg oftest forskjellige fremgangsmåter, og over alt hvor du kjører sammen med andre, vil du få høre om enda flere metoder å kjøre inn en nitromotor på. Under her finner du imidlertid de metodene jeg selv har benyttet og de andre har anbefalt meg å benytte.
Stort sett , uansett hvilken metode du benytter, så havner du i bunn og grunn ned på en av disse tre måtene å gjøre innkjøringen på:
1.Innkjøring på høyt turtall.
2.Stegvis magring av motorinnstillingene. (mest anbefalte metoden)
3.Varme-syklus-innkjøring
For hver av disse tre, vil du bestandig få høre andre, at den ene metoden er mye bedre enn de andre, og at motoren din vil holde mye lenger med den ene enn en av de andre osv… Finn den metoden som appelerer mest til deg, og ta det derfra. Jeg skal kort forklare disse tre fremgangsmåtene, en etter en.
1. Innkjøring ved høyt turtall.
Dette er en metode som det har blitt snakket mye om den senere tid.
Det meget enkle konseptet vi snakker om her, er å la motoren gå på så høyt turtall som mulig gjennom 4 liter med fuel.
I løpet av denne prosessen må du passe på at temperaturen ikke overstiger 190- 200*F, eller 90-95*C. Innkjøring med enda høyere temp, er KUN for de som kjører inn motoren i benk med skikkelig måleutstyr.
Hvis du er litt uoppmerksom under denne type innkjøring, griller du motoren din, før du får sjanse til å prøve den i bil...
Ved denne måten å kjøre inn en motor på, har det blitt anbefalt meg, av proffe førere, å bruke en Venom Temperatur-måler, eller andre temperatur-slynger.
Det som bekymerer meg litt, er at de førerne som anbefaler denne typen innkjøring, oftest er proffe folk som enten får sine motorer gratis, eller til sterkt reduserte priser, slik at de tenker mer på motorens ytelse enn livslengde. Den bør jo holde mer enn ett løp... Personlig anbefaler jeg ikke denne metoden.
2. Stegvis magring av motorinnstillingene.
Dette er den metoden som de fleste produsenter anbefaler.
Basisen her, er at du starter motoren med så fet blanding som motoren klarer å svelge (fet opp basisinnstillingene litt i vårt kalde, tørre, norske klima), og som allikevel gjør den mulig å starte og kjøre med. La motoren gå på tomgang gjennom to tanker, mens du følger med på tempen, slik at den ikke blir for høy, 190- 200*F, eller 90-95*C.
Etter at du har brukt opp to tanker ved tomgangskjøring, stopp motoren, skru ut pluggen, sjekk at stempelet er i bunnen av sylinderen, skru i pluggen igjen, og la motoren kjøle seg helt ned.
Det neste du gjør, er å fylle tanken igjen, og etter start, juster hoveddyseskruen (HSN) 1/8 dels runde med klokka (mot høyre, slik at blanding bli magrere), dette gjentar du etter hver tank du kjører tom. Ikke juster mer enn 1/8 runde pr. tank. La den lille dysenålen (LSN), oftest på enden av gassarmen, være inntil videre. Den skal du kun bruke ved fin-tuning senere.
De fleste produsenter anbefaler at du lar motoren kjøle seg ned mellom hver tank, med stempelet i bunnen av sylinderen. Dette kjenner du ved å vri på svinghujlet med fingrene.
Etter 3-6 tanker totalt(3 holder som oftest lenge), som du nå KUN har kjørt på tomgang, (anbefalt av de fleste leverandører) kan du fortsette å magre den ut med 1/8 runde, men nå kan du kjøre på litt høyere turtall (1/4 gasspådrag max) et par tanker.
Dette fortsetter du med, til du har kjørt neste tank på 1/2 gass, og så videre på 3/4 gass.
Pass på tempen, slik at du ikke magrer for mye! Har du ikke temp-måler kan du dryppe en dråpe vann på toppen av øverste kjøleribbe. Dråpen skal koke bort på 3-4 sekunder, og IKKE frese bort med en gang.
Freser den bort, skrur du HSN 1/8 mot klokka (mot venstre for fetere blanding)
Dette er den metoden de fleste produsenter anbefaler, fordi du da er sikker, uansett vær og andre ytre påvirkninger.
Gjennomfør hele innkjøringen i løpet av en lang sammenhengende seanse.
Jo lenger tid du gidder å bruke på denne metoden dess bedre ytelse og levetid får motoren din.
3. Varme-syklus innkjøring.
Dette er den innkjøringsmetoden som tar lengst tid, og etter min erfaring den beste for mitt bruk..
Men det du bruker i tid på denne type innkjøring får du igjen i form av bedre ytelse og lengre levetid, og brukes oftest av de proffeste av de proffe motorbyggerne.
Poenget med denne varme-syklus-innkjøringen, er å la motoren bli varm, og så kjøle seg ned til rom-temperatur igjen, for så å kjøre den varm igjen.
Den eksakte fremgangsmåte lyder slik:
Start motoren og la den gå på tomgang. etter 1-2 minutter, kjenner du på bunnen av kjølehodet, og når det blir så varmt( 90- 100*C inni sylinderens topp) at du ikke klarer å holde fingrene der mer enn noen få sekunder, stopper du motoren og lar den kjøle seg HELT ned igjen. Pass på at stempelet er i bunnen av sylinderen under nedkjølingen.
Gjenta denne start-bli-varm-stopp-bli-kald-prosedyren minst 10 ganger!
Vanligvis bruker du en tank eller to til denne runden.
Dette tar tid, så her må du være tålmodig.
Nå kan du begynne å kjøre med bilen. Skru hoveddysenålen en hel runde mot klokka (mot venstre for fetere blanding)
De neste 4 tankene kjører du aldri over halv gass (!!) og la turtallet variere hele tiden.
La den kjøle seg HELT ned mellom hver tank nå, og pass på at stempelet står i bunnen av sylinderen.
Prøv om du kan la motortempen ligge rundt 200* F, eller +/- 95* C, mens du kjører.
Nå kjører du 4 tanker med inntil 3/4 gass, på samme måte, med varierende turtall.
Når dette er gjort, og motortempen ser ut til å ligge rundt 200 Grader F eller +/- 95 grader Celsius, kan du kjøre 6 tanker til på inntil full gass, fremdeles med varierende turatall. Vær sikker på at blandinen er fet, sjekk at tempen ikke overstiger 220- 240*F, eller 105- 120*C, og sjekk at bilen etterlater seg en tydelig blå-hvit stripe av eksos når du kjører.
Felles for alle tre metodene.
Da er du ferdig med den initierende innkjøringen, og kan begynne å tune for maks ytelse!
Nå kan du altså eventuelt begynne å tune 1/8 runde pr. tank både på HSN og LSN.
Dersom du føler at motoren nøler litt ved gasspådrag og/eller på fullt turtall, og det høres ut som om motoren ”drukner”, skrur du kun 1/8 inn (magrer med klokka) og prøver igjen. Hører du en høy ”neeee-neee-ne-ne-ne-lyd”, er du sannsynlgvis på den magre siden. Hvis et kjapt napp i gassen gjør at motoren ”roer” seg, er du på den magre siden. Hvis en kjapt napp i gassen resulterer i en ”bø-bø-bø-lyd” er du sannsynligvis på den fete siden.
En kjapp sjekk av tempen avgjør om du er på mager eller fet side.
Nå prøver du deg frem, men alltid slik at du er sikker på at blandingen er fet.
Sjekk at tempen ikke overstiger 220- 240*F eller 105- 120*C i gjennomsnitt, og sjekk at bilen etterlater seg en tydelig blå-hvit stripe av eksos når du kjører. Du vil kunne oppleve at tempen kommer opp i 280++*F, eller 140++*C i perioder, og da er det viktig å holde litt gass, slik at motoren får fuel, og luft, til å kjøle seg ned med.
Se videre under her for del 2, fortsettelse;
Comment