Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scania R470 Highline

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Scania R470 Highline

    Har blitt bitt av interessen for scala biler etter å ha lest endel her på forumet. Så det har ført til at jeg bestilt en Scania R470 Highline hos Stellamodels.

    Det jeg lurer på er om Futaba 4pk vil funke bra til denne sammen med MCF'en, eller om jeg bør gå for en stikkeradio?
    sigpic

  • #2
    Manuel trim er å anbefale ved bruk av MFU.

    Comment


    • #3
      En fordel... Så det er ikke ett must med manuell trim? Hva er ulempen med digital trim?
      Sikkert opplagt for dere som kjenner til dette, men jeg er foreløpig helt grønn
      sigpic

      Comment


      • #4
        Fant ingen video som viser hva jeg mener til MFC-01, men MFC-02 har samme prinsippet på hvordan en får alle funksjoner til å fungere.
        This is the tips on transmitter operation for a MFC-02 loading vehicle.これはマルチファンクションユニットを載せたタミヤF-350の操作のコツを幾つか紹介してみたものです。故障かも?と思う前に操作法を見直してみましょう!


        Som du ser, så blir dette litt vanskelig å få til med digital trim.

        Comment


        • #5
          Oki. Ser ut som om jeg får meg en ny radio snart ja. Noen tips til noen som funker bra. Gjerne en som har minne og diverse, sånn at jeg kan bruke den til eventullt flere.
          sigpic

          Comment


          • #6
            Jeg er i hvertfall godt fornøyd med min RObbe/Futaba F-14. Small Size i Skovveien har den muligens. Nok kanaler, masse utbyggingsmuligheter osv.
            Jon Kristiansen - 70 Mod. fra Asker
            FG Monster Beetle, TT-01, M-03R, Tamiya F-350 High Lift, CR-01 Landcruiser, Scania Highline m/ Reefer, Tamiya Pajero +++

            Comment


            • #7
              Det går an å få det til å virke med digitale trimmer, men vil da fortsatt tro at det må være en stikke radio… og det er ikke særlig lett å få det til, hvertfall litt vrient å forklare her med tekst… (og det lar seg ikke gjøre med mfc2, til high lift’en, om en skulle ha begge deler)

              Jeg bruker Futaba fasst 6EX som er 2.4GHz med digitale trimmer, før brukte jeg Futaba 4EX/4EXA, fm radio med analoge trimmer og minne til 4 modeller, Futaba 4YF er vist også en god radio, men ikke noe minne…





              Greia med alle disse er at venstre stikke, som du skal gasse med, ikke er fjærbelastet (da de er beregnet på fly/heli) så den går ikke tilbake i senter av seg selv. Enkleste løsningen på dette er å skru opp radioen, og flytte fjæra fra høyre stikke over på venstre side(rimelig enkelt) da er stikka som styrer tuta/hornet uten fjær, og det kan man leve med, så sender du en mail til Futaba og spør om de kan sende deg delene for å fjærbelaste begge sider igjen, har hørt at du får dem gratis av dem, men vet ikke om det stemmer(uansett tviler jeg på at det blir særlig mer enn en hundrelapp)… evt. hører du med Smalsize i Skovveien om de kan skaffe delene. (Jeg kjøpte meg en ekstra stikke jeg da… http://www.modellers.com/waModellers...Id=14142&blId= Der fulgte det med 2 sett av de delene jeg trengte)

              F-14 som nevnes her er oxo helt topp, og den er beregnet for båt så her tror jeg alle stikkene går i senter av seg selv, men den er litt stor og klumpete. Den kan bygges om fra 4 til 8 kanaler (plug and play) men ikke noe modell minne. Mener de har to sånne inne i Skovveien

              Hitec radioene ville jeg styrt glatt unna, med mindre du er keen på 2 meter antenne…
              Bendik Herlofsen (1983)
              Det er politikerenes oppgave å få skuta til å gå rundt...
              http://s259.photobucket.com/albums/hh306/HydroliftT17

              Comment


              • #8
                Takker for svar.

                Tror jeg kommer til å gå for Futaba sin 4 EX Computer. Ser det følger bl.a. med 3 stk S3003 standardservoer og en 6 ch standardmottaker R136. Er disse brukbare til Scania R470 Highline?

                Gleder meg til å begynne å bygge. Har planer om å modde Scaniaen litt, men får se hvordan jeg takler å bygge stock først. Skal legge ut bilder av bygginga her ettervert, så får vi se hvor frustrert jeg blir

                Har vært i kontak med noen i Danmark anngående deler til boggiløft bak. Forsto det slik at det var omtrent ingen som hadde gjort dette likt? Så de hadde ingen umiddelbar løsning på hva slags deler jeg trengte. Går det ann å lage boggiløft med denne? (se bilde)
                sigpic

                Comment


                • #9
                  For å bygge om scaniaen til 3 akslet, kan du bruke den ja.
                  Men for å få til boggiløft, må du gjøre om opphenget til den akslen du vil løfte.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pete359 View Post
                    For å bygge om scaniaen til 3 akslet, kan du bruke den ja.
                    Men for å få til boggiløft, må du gjøre om opphenget til den akslen du vil løfte.
                    Ok. Takker for svar. Får se ettervert hvor mye jeg kommer til å gjøre ut av det...
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      S3003 servoene er helt topp. Jeg pleier like vel å bruke en 7-10 kg servo på styringen, men det er ikke nødvendig. Men styringen går igjennom noe ledd å noe greier i klassisk Tamiya stil, så det kan bli noe tungt å dra...

                      Jeg ville tatt med noe sånt, så kan du droppe servosaver’n oxo:


                      Hitec servoer er ikke noe særlig da de går ”feil vei” i kombinasjon med mfc, å en må reversere kanaler å styr og rør…

                      Det lar seg sikkert gjøre å lage aksel løft på det opphenge du viser her, men når du løfter den ene akslingen der vil den andre gå motsatt vei, og du vil få all vekten fra bilen og evt henger på akslingen som står igjen på bakken og servoen du bruker til å løfte må holde all vekten, siden de er hengslet sammen på blafjæra på den måten.

                      Det vanlige tror jeg er å ta en ekstra fram aksel å sette forran eller bak den orginale akslingen, men her er det nok bare og begynne å google og finne frem noe papir og begynne og tegne ideer.

                      YouTube - axlelift


                      Denne har ikke løft men sånn han har bygget opphenget, ser det ut til å være relativt enkelt å bytte de demperne med en løfte servo…


                      du bør skaffe deg et kulelager sett om du ikke allerede har, det og en sån her er kjekk:
                      Bendik Herlofsen (1983)
                      Det er politikerenes oppgave å få skuta til å gå rundt...
                      http://s259.photobucket.com/albums/hh306/HydroliftT17

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by hydroliftT17 View Post
                        S3003 servoene er helt topp. Jeg pleier like vel å bruke en 7-10 kg servo på styringen, men det er ikke nødvendig. Men styringen går igjennom noe ledd å noe greier i klassisk Tamiya stil, så det kan bli noe tungt å dra...

                        Jeg ville tatt med noe sånt, så kan du droppe servosaver’n oxo:


                        Hitec servoer er ikke noe særlig da de går ”feil vei” i kombinasjon med mfc, å en må reversere kanaler å styr og rør…

                        Det lar seg sikkert gjøre å lage aksel løft på det opphenge du viser her, men når du løfter den ene akslingen der vil den andre gå motsatt vei, og du vil få all vekten fra bilen og evt henger på akslingen som står igjen på bakken og servoen du bruker til å løfte må holde all vekten, siden de er hengslet sammen på blafjæra på den måten.

                        Det vanlige tror jeg er å ta en ekstra fram aksel å sette forran eller bak den orginale akslingen, men her er det nok bare og begynne å google og finne frem noe papir og begynne og tegne ideer.

                        YouTube - axlelift


                        Denne har ikke løft men sånn han har bygget opphenget, ser det ut til å være relativt enkelt å bytte de demperne med en løfte servo…


                        du bør skaffe deg et kulelager sett om du ikke allerede har, det og en sån her er kjekk:
                        http://www.stellamodels.net/catalog/...oducts_id=2929

                        Kulelagersett bestillte jeg sammen med Scania'en. Radioen og det andre kommer ettervert.

                        Har googlet så jeg ser mannen med jåen snart Har funnet masse digg jeg har lyst på, men tror jeg skal bygge opp originalen først. Har sett meg ut et Topline konverteringssett og masse dill dall. Men det får komme ettervert visst det viser seg at jeg får dette til.

                        Hvor lang tid bruker det og ta fra varene er bestilt til de kan hentes på posten(fra Stellamodels)? Og jeg fikk foresten mail fra de, der de fortalte at varen blei nedpriset og sendt som gave. Pleier dette å gå bra gjennom tollen?
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Pleier og ta under to uker, sist jeg bestilte derfra: en scania, en globliner, en mfc, en suportlegs, alufelger, oljedempere +++ da ble det 130 kr i toll... plus postens tollgebyr :P

                          stella er greie sånn sett ja
                          Bendik Herlofsen (1983)
                          Det er politikerenes oppgave å få skuta til å gå rundt...
                          http://s259.photobucket.com/albums/hh306/HydroliftT17

                          Comment


                          • #14
                            Noen som har handlet her før: mueller-modellbau.net ?
                            sigpic

                            Comment


                            • #15
                              Eg har bygd boggiløft av det tandem opphenget du viser til. har virka fint på testkjøringa eg har gjort.. vil sei at det oppfører seg som på ein ordentlig bil. Har bare prøvd med "tom" bil, på lastet bil er jo boggi`n nede uansett

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X