Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC Tanks Leopard 2A5

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• RC Tanks Leopard 2A5

Da har jeg fått Leo'n. Testet kort tid, og den må moddes slik at jeg får inn Heng Long elekronikk, med metalgear, sannsyligvis en S&S upgrade.
    Tårnet BRÅKER! så jeg får se om HL turret og gun elevation motorene kan benyttes.

Videre må(?) jeg bytte beltene. Skal se om det er mulig å benytte Tiger belter fra en HL tanks.

Har lagt ut noen bilder av denne og M26 i album.

Sandstrand
    Geir Sand-Strand, 1968.

Hvor kjøpte jeg den?

102 Euro + 304 kr for mva og avgifter.

I tilfelle dere lurer...

Sandstrand
    Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Du snakker kun om å gjøre den om, vil det si det samme som at man MÅ gjøre noe eller at man burde?
      Kan den fungere greit for noen, eller blir det bare en masse frustrasjon?
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

Hvorvidt den fungerer greit å kjøre med kan jeg ikke si enda. Har testet den for kort tid til å kunne si noe om det. Den ser ut til å fungere, men jeg synes ikke den fungerer like bra som min M26 fra Heng Long.

Man MÅ sikkert ikke gjøre noe, men jeg ønsker den litt lik min andre HL tanks, da tenker jeg innvendig. En upgrade til S&S (smoke and sound).
        Utvendig er den allerede "ferdig". Så der planlegger jeg ikke noe, foruten høyst sannsynlig bytte belter og annet ifm det hvis nødvendig.

Kjøper man denne tanksen så får man en som er RTR, den fungerer nok ute og den ser kul ut.
        Men det er fart/ikke fart, det er noe dritt. Dette i seg selv er en av grunnen til at den skal "opereres" innvendig. Beltene synes å være så myke at jeg ikke helt tror de sitter på hvis man kjører tøft. Derfor skal jeg se på muligheten for å benytte Heng Long belter fra en av modellene deres.
        Prosjektet skal gjennomføres høsten/vinteren/våren 08/09. Det endelige ønsket er å få IR Battle system inn i Leo'n, men det får jeg vurdere til vinteren..

Sandstrand
        Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Har såvidt begynt å planlegge utskiftning av belter og gear, planlegger å bruke HL Pershing deler til dette.
          Må anskaffe metalgear for HL Pershing, samt sprocket og ett belte (har et ekstra sett som jeg kjøpte til min M26 Pershing tidligere i år). Metalgeat kjøper jeg på torro-shop.de evt. rccommand.com.
          Målene på Leopard belte er 99cm mens Pershingen har 78. Trenger 3 belter, altså må jeg ha ett ekstra for å få 2 belter til Leo'n.

Den største utfordringen nå er å fikse "innlegg" i Raodwheelene, slik at beltesporet passer. Skal legge ut bilder når jeg har funnet en løsning og laget en mal/prototype.

I samme slengen vil jeg montere inn HL elektronikk (RX13 eller RX14) i den, så jeg kan bruke HL senderen min (har ekstra sett med krystaller, så jeg trenger bare å bytte i senderen.

Sandstrand
          Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Da har jeg bestilt metal sprocket og metalgear, som skal inn i Leo'n. Har plastbelter som skal benyttes. Alle deler er til HL M26 Pershing.
            Har også RX13 og RX14, og en av de skal inn i Leo'n.

Sandstrand
            Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Da har jeg hentet 2 sett med metallsprocket til Leo'n (det andre settet skal jeg ha til Snø leo'n)
              se vedlegg.

Modifisering av roadwheel på Leo' er en utfordring. Men var på biltema og fikk tak i plastrør på 40mm i diameter (passer perfekt!).
              Kapper denne i 2 stk på 4,5mm, limer disse på hver sin del av roadwheel'et. Fyller på med noe, men vet ikke helt hva enda. Alternativer er plastsparkel, silikon noe epocygreier...
              Kanskje en tur på Biltema i morgen og handle rett fylling.....
              Da får jeg 12mm (4,5mmx2 + 3mm) tilsammen. Taggene på Snø Leo beltet er ca 2,1, og med 3mm å gå på så er dette helt topp.

Skal poste bilde når jeg har laget første pilot.
              Attached Files
              Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Jobbet litt med å tilpasse roadwheel til Pershingens belter. Kjøpte 40mm plastrør på Biltema, kappet dette i x ant. 5mm ringer som jeg limer på hver halvdel av det delte roadwheelet. Må anskaffe noe fyllmateriale, men vet ikke helt hva enda. Plastsparkel eller noe epoxy-greier fra Biltema tror jeg skal funke.

SandStrand
                Attached Files
                Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Da er roadwheelene relativt klare for litt maling. Usikker på om jeg skal fylle på mer Gelcoat eller ei. Innkjøp av maling/primer vil bli gjort når jeg har anledning.

Metal gear fra Torro er også ankommet. Ulempen var at det var Tiger-typen jeg fikk (trodde jeg hadde bestilt for US tanks, disse har lengre aksling). Akslingen kan være litt kort, men må se nærmere på dette og hva som må gjøres innvendig for at det skal gå (om det går).

SandStrand
                  Attached Files
                  Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Da er roadwheels og sprocket klare, metal gear mottatt. Satt sammen delene på Leo'n.

PS: skal kjøre inn gear og motor litt senere.

SandStrand
                    Attached Files
                    Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Festet metal gear og HL elektronikk. Plassert 2 batterier i front for å veie opp for den tyngden gear ga bak.

Åpnet kjøreluka, slik at jeg kan ha ladepluggen der.

Plassert volum og 2 brytere bak left turret side armor.

Trenger mer ledning og noen plugger, for å gjøre meg ferdig med elektronikken.

Sandstrand
                      Attached Files
                      Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Fant en aksling jeg kunne bruke til idlerhjulene. Tilpasset HL Pershing tracks.
                        Trenger bare å finne ut en stoppemekanisme i hver ende av akslingen så hjulene ikke faller av.

SandStrand
                        Attached Files
                        Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Da har jeg skrudd sammen Leo'n med HL board RX14, metalgear med fast-moving motors og HL M26 plastikk belter..
                          Den største jobben var å tilpasse roadwheels til sporet på M26 beltene.
                          Kjøpt litt her og der på nettet for å få deler til Leo'n, men nå står den på lading. Skal ta den med ut en tur og sammenligne den med HL Snow Leopard'en jeg har. Har såvidt testet Leo'n og syntes ikke den dro noe særlig bedre enn Snø Leo'n. Jeg får teste dem side ved side, så får vi se.

Men: skal nok gjøre forbedringer på Leo'n. Feste ting bedre, trimme motor og gear, bytte ledninger og skaffe JSF plugger (eller lage en annen ordning).

Sand-Strand
                          Attached Files
                          Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Har gjort noen modifikasjoner på tanksen.
                            Har brukt dremmel på roadwheels, for å øke gapet, hvor beltet har sine styrepinner, på roadwheelene som var litt "trange". Tok ikke alle da en del syntes å se ok ut og styrepinnene på beltene gikk løst og ledig.
                            Trenger å male/lakke litt etter at den hvite gelcoaten kom frem...

Har kjørt inn motorer og gear. Fant også ut at jeg skulle lage gearfestene bedre slik at de sitter bedre festet til lower hull på tanksen.
                            Brukte metalplater som jeg kappet til med platesaks, boret hull for skruer. Vanskelig å få hullene riktig slik at gearene sitter rett. Men synes det ble skapelig. Bildene juger "litt", synes det ser bedte ut i virkeligheten.
                            For å feste gearene i tanksen, byttet jeg ut styreneplata med en metallplate. Boret tilsvarende hull i denne og festet den med de samme skruene som styrenaplata var festet med. I metalplata festet jeg 3 skruer med låsemutter. Disse skruene stikker opp gjennom plata som gearene er festet til. Gearplata og festeplata er skrudd sammen med låsemuttere. Sitter bra. Det er ikke raklete som da jeg hadde festet det med skruer i plastplater. Må si jeg ble litt fornøyd

Godt det er en "billig" tanks så man kan gjøre slike ting med den.

Den går ikke helt bra enda, så jeg må nok se litt nærmere på gearfestene og roadwheel gapet hvor styrepinnen på beltene går.

SandStrand
                            Attached Files
                            Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

Har børstet støv av Leo'n og rettet opp litt på den.
                              Har tatt fra hverandre gearene og byttet siste del fra plast til metall, så nå er gearene av bare metall.
                              Har satt inn fast-moving motors med black-cap istedet for slow-moving med white-cap.
                              Har justert gearene iforhold tilhverandre (rettet de opp i forhold til hverandre) og slik at de kom mellom 2 og 4 mm inn i lower hull. Sprocketene kom nærmere lower hull, og er med i linje med roadwheel'ene. Ser at beltene nå er mer i linje og rette. Håper dette gjør at beltene løper lettere fra sprocketene, forover gjennom roadwheel'ene og til front idler'en.
                              Planlegger å legge opp 3-5 return rollers på hver side for å løfte belte på returen. Fikk rester etter Nobrainers dog, og der er det noen return rollers som jeg planlegger å sette på Leo'n.

SandStrand
                              Attached Files
                              Geir Sand-Strand, 1968.

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Mortenporten.
                              Working...
                              X