Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvem andre har 1/8 brushless? Hva bil har du/setup?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Enig...

    Helt enig med Ronsand, kjør 1/8 buggymotor. Selv har jeg gode erfaringer med både Castle (2650kv) og Tekin (1900kv). De drar godt
    XB9E & Hacker 6S | MBX6e Tekno V4 & Tekin 6S | XRay T2 | Ass B44 | Axial SCX10

    Comment


    • #32
      Det var 1:8 motor og regulator jeg tenkte på til om bygging. Ser ikke for meg noe 1:10 motor som noe brukenes i den bilen. Har selv mamba monster i min 1:8 buggy.
      Hpi baja 5t, 30.5 pro mod, kraken class 1. http://www.facebook.com/groups/393657427374810/ rc gruppe for folk i Bergen.

      Comment


      • #33
        hvorfor kjøre med 1900kv istedet for å velge 5600kv ?
        Jeg er såklart ute etter mest mulig toppfart.

        Kan jo også bruke 7000kv motor, men da kun med 2sellers som ikke blir optimalt..

        Hvem kan anbefale enten 3cell batteri eller 4cell ??


        Comment


        • #34
          Originally posted by liteglow View Post
          hvorfor kjøre med 1900kv istedet for å velge 5600kv ?
          Jeg er såklart ute etter mest mulig toppfart.

          Kan jo også bruke 7000kv motor, men da kun med 2sellers som ikke blir optimalt..

          Hvem kan anbefale enten 3cell batteri eller 4cell ??


          Det er helt annen giring på bilene, så den motoren kan jeg tenke meg hadde gått dårligere en den 1900kv motoren og du hadde sikkert brent 1:10 motoren og regulatoren med rufsette kjøring. Og den 1900kv motoren er sikkert 670 size motor iforhold til 540 som 1:10 er. Og du kan lure hvilken av dem som er sterkest.
          Last edited by jk_conix; 8 December 2009, 19:02.
          Hpi baja 5t, 30.5 pro mod, kraken class 1. http://www.facebook.com/groups/393657427374810/ rc gruppe for folk i Bergen.

          Comment


          • #35
            Ok, takker for info og svar

            Men ang giring..
            Min skala 1:8 er helt uten gir, altså da forutenom giringen i diffen!

            Jeg har kun 2 akslinger som møtes på midten, en fra forhjul, og en fra bakhjul !
            Der igjen har jeg et lite problem med å finne en link (med tannhjul) for å koble ihop til motor.

            Kansje må man frem med egen dreiebenk og aluplater for tilpassing?

            Men jeg så for meg en motor med høyt turtall, og lav giring.
            Et lite på motor, større på drivaksling og ingenting annet !

            Slik opsett er jeg vent med fra 1:10 bilen, noe som er enkelt og funker helt utmerket.

            Comment


            • #36
              hei det virker som om du lever i troen at høyt kv tall gir mere fart

              dette er bare halve sannheten du må og ha nok effekt(watt) til at motoren klarer å oppnå fullt turtall på en fornuftig tid

              en motor som hele tiden må stå å dytte på max for å klare 2/3 av topp turtall vil aldri leve lenge samt den gir mindre glede da den ikke klarer å akselerere bilen til toppfart

              1/10 utstyr gir vel jevnt over rundt 600watt med noen over og andre under...
              1/8 motor utsyr gir 1000-1400watt momentet på motoren er og langt større da magneten er tyngre og større

              5000kv med 6s lipo bare for å gi et eksempel vil gi 110 000++ rpm de fleste biler bruker en motor med toppen 45k rpm(normalt er 33-36k) så du vil ha en bil som bare vrenger dekk så velger du for kjapp motor


              på 1/8 så bruker de fleste noe i disse områdene
              6s=1300-2000kv
              5s=1500-2300kv
              4s=1700-2600kv
              3s=2600-3200kv<--- ikke anbefalt da varmgang begynner å bli et problem

              spenningen=3,7v x S(antall celler)
              rpm=spenning x kv denne bør være omtrent lik +-5k hva du har på nitro med mindre du og skifter spur
              Losi 8ight-B GRP.28/jammin .21rr JR-z9100s+ace 1015super torque
              Losi 8ight-t tekin rx8/t8 1700kv 14.8v@5000mah
              losi xxx-4 g+ tekin rs pro/6.5t

              Comment


              • #37
                Takker for Godt svar Javer

                Jo jeg vet litt ang. KV\turtall og Turtall pr volt fra batteri.
                Samt effekten batteriet klarer og yte..
                Har børsteløs RC heli som jeg har fløyet noen år med også.

                Jeg vet bare litt om teorien på turtall, fart og moment..
                Men ikke hvordan dette funker i praksis på en skala 1:8

                Men takk for infoen du bidro med.
                Det jeg tenkte var altså en motor rundt 5000KV som yter høyt turtall på lav giring.. Altså lite moment men like god kraft pr høyere turtall ! (jappsebil)

                Men som jeg har skjønt er det kanskje smartere med en lavere KV, fysisk større motor , og mere volt på batteriet..

                Men med mere volt vil man jo igjen få litt mere turtall også
                Så man vil vel alikavell oppnå en stor kurve fra 0 til max fart !

                Mannge har vel sikkert sett på klippene fra YouTube der man passerer 200kmp på enkelte biler med Mamba Max opsett!

                Hvor reelt er det å få presset min 1:8 over 100-130kmh ??
                Siden bilen er så stor og tung, kanskje alternativet er å kjøre med 2 motorer?


                takker igjen

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Javer View Post
                  hei det virker som om du lever i troen at høyt kv tall gir mere fart

                  dette er bare halve sannheten du må og ha nok effekt(watt) til at motoren klarer å oppnå fullt turtall på en fornuftig tid

                  en motor som hele tiden må stå å dytte på max for å klare 2/3 av topp turtall vil aldri leve lenge samt den gir mindre glede da den ikke klarer å akselerere bilen til toppfart

                  1/10 utstyr gir vel jevnt over rundt 600watt med noen over og andre under...
                  1/8 motor utsyr gir 1000-1400watt momentet på motoren er og langt større da magneten er tyngre og større

                  5000kv med 6s lipo bare for å gi et eksempel vil gi 110 000++ rpm de fleste biler bruker en motor med toppen 45k rpm(normalt er 33-36k) så du vil ha en bil som bare vrenger dekk så velger du for kjapp motor


                  på 1/8 så bruker de fleste noe i disse områdene
                  6s=1300-2000kv
                  5s=1500-2300kv
                  4s=1700-2600kv
                  3s=2600-3200kv<--- ikke anbefalt da varmgang begynner å bli et problem

                  spenningen=3,7v x S(antall celler)
                  rpm=spenning x kv denne bør være omtrent lik +-5k hva du har på nitro med mindre du og skifter spur
                  Var egentlig dette jeg og ville frem til

                  Men det med watt tror jeg er enda høyere en du nevnte på for eks mamba monster motorene, sikkert lik på mange andre. Men tar jeg ikke feil så nevner de at de gir ut 4000/5000watt ved akselerasjon. Kan tenke med det kommer an på hvilket batteri volt som kjøres seff. Men håper han som tenkte på 1:10 motor i 1:8 bil ser at det ikke vil funke noe bra med 1:10 oppsett med masse turtall.



                  Når jeg tenkte på giring så mente jeg gear ratio. Hvor mange omdreininger det er på motoren før hjulet har gått rundt en runde. Tror 1:10 biler har høyere gear ratio en de fleste 1:8 biler. Derfor lavere kv rating på motoren til 1:8.
                  Last edited by jk_conix; 8 December 2009, 20:48.
                  Hpi baja 5t, 30.5 pro mod, kraken class 1. http://www.facebook.com/groups/393657427374810/ rc gruppe for folk i Bergen.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by jk_conix View Post
                    Var egentlig dette jeg og ville frem til

                    Men det med watt tror jeg er enda høyere en du nevnte på for eks mamba monster motorene, sikkert lik på mange andre. Men tar jeg ikke feil så nevner de at de gir ut 4000/5000watt ved akselerasjon. Kan tenke med det kommer an på hvilket batteri volt som kjøres seff. Men håper han som tenkte på 1:10 motor i 1:8 bil ser at det ikke vil funke noe bra med 1:10 oppsett med masse turtall.



                    Når jeg tenkte på giring så mente jeg gear ratio. Hvor mange omdreininger det er på motoren før hjulet har gått rundt en runde. Tror 1:10 biler har høyere gear ratio en de fleste 1:8 biler. Derfor lavere kv rating på motoren til 1:8.

                    4000w@22.2v=180a..... etter hva jeg har sett som standard pakker så er det ikke mange 6s batterier som gir 30c@6000 eller 35c@5000mah+(180-175a)

                    for ikke å snakke om hvordan mosfet transistorene i esc'n vil takle dette
                    de oppgir Amp Rating*: 120(continous with cooling airflow)
                    50% overbelastning jada mulig men definitivt ikke lengre en 0,3s-0,5s pga enorm varmgang på kretskort baner/loddinger

                    mener tekin har 1900w(burst 30s)
                    men her er det motoren som begrenser det og ikke esc(210amp max)

                    mmm har rundt det samme, har sett at det hevdes ca 2200w(burst 30s)
                    men det er da og litt tap pga manglen på sensor så effekten er jevnt over omtrent lik

                    kontinuerlig drift ligger på mmm 120A(max cont amp på esc)*22,2v=2664w ut fra esc uten å ta høyde for alle tap som ligger i motoren (85% effektiv)=2250w ut på aksel
                    Losi 8ight-B GRP.28/jammin .21rr JR-z9100s+ace 1015super torque
                    Losi 8ight-t tekin rx8/t8 1700kv 14.8v@5000mah
                    losi xxx-4 g+ tekin rs pro/6.5t

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Javer View Post
                      4000w@22.2v=180a..... etter hva jeg har sett som standard pakker så er det ikke mange 6s batterier som gir 30c@6000 eller 35c@5000mah+(180-175a)

                      for ikke å snakke om hvordan mosfet transistorene i esc'n vil takle dette
                      de oppgir Amp Rating*: 120(continous with cooling airflow)
                      50% overbelastning jada mulig men definitivt ikke lengre en 0,3s-0,5s pga enorm varmgang på kretskort baner/loddinger

                      mener tekin har 1900w(burst 30s)
                      men her er det motoren som begrenser det og ikke esc(210amp max)

                      mmm har rundt det samme, har sett at det hevdes ca 2200w(burst 30s)
                      men det er da og litt tap pga manglen på sensor så effekten er jevnt over omtrent lik

                      kontinuerlig drift ligger på mmm 120A(max cont amp på esc)*22,2v=2664w ut fra esc uten å ta høyde for alle tap som ligger i motoren (85% effektiv)=2250w ut på aksel
                      Jau vi får se i 2010 av hvilke batteripakker som dukker opp. Men syns no egentlig 5000/6500mah 14.8v batterier funker mer en greit nok med 1700kv og 2200kv motorer. Kommer ikke til å kjøre noe nitro igjen. Er så kjekt å bare plugge i, slå på og få samme kraften eller mer. Uten masse mikk makk. Kjører i mellom 30 og 45 min med en av mine pakker, variert på hvilken kjøring det er.
                      Hpi baja 5t, 30.5 pro mod, kraken class 1. http://www.facebook.com/groups/393657427374810/ rc gruppe for folk i Bergen.

                      Comment


                      • #41
                        Fant muligens noe int til deg som ville konvertere din kyosho. Men må mest sannsynlig modifisere litt. Men tviler motor innfestninger er så veldig annerledes. Siden bilen din er basert på en inferno buggy.

                        Hpi baja 5t, 30.5 pro mod, kraken class 1. http://www.facebook.com/groups/393657427374810/ rc gruppe for folk i Bergen.

                        Comment


                        • #42
                          Noen som har noen ide om hvordan deler jeg må skaffe, eller hvordan jeg får montert et drev på drivakslingen til bilen min ?
                          Slik at jeg derreter får laget meg et motorfeste til å plassere vedsiden av drevet og koblet på motoren

                          Norwegian Modellers selger endel drev og akslinger, men må finne noe som kan benyttes ilag.. utregning for størrelse på drev skjer når jeg vet turtall og motortype.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by jk_conix View Post
                            Fant muligens noe int til deg som ville konvertere din kyosho. Men må mest sannsynlig modifisere litt. Men tviler motor innfestninger er så veldig annerledes. Siden bilen din er basert på en inferno buggy.

                            http://www.castlecreations.com/produ...sion_kits.html
                            Takk for linken..
                            Men om det er meg du refererer til, så har jeg ikke en inferno buggy !
                            Men en KYOSHO Escort 4WD.. har papirene på type betegnelsen.
                            Men ikke i farta..

                            Jeg må bort med ALL innmat i bilen, siden Nitro systemet ikke lengre funker.
                            Altså servo-clutch, midt diff, 2-trinns gir kassen, og bremse systemet !

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by liteglow View Post
                              Takk for linken..
                              Men om det er meg du refererer til, så har jeg ikke en inferno buggy !
                              Men en KYOSHO Escort 4WD.. har papirene på type betegnelsen.
                              Men ikke i farta..

                              Jeg må bort med ALL innmat i bilen, siden Nitro systemet ikke lengre funker.
                              Altså servo-clutch, midt diff, 2-trinns gir kassen, og bremse systemet !
                              Landmaxen som du har, er egentlig en inferno buggy bare med kortere bære armer. Har hatt en slik selv. Den kjører samme chassie plate og drivverk. Så motor festene skal egentlig være ganske så identisk. Men er vanskelig å si siden den er av litt eldre versjon. I forhold til de nyere infernoene som ombyggings kittet er til.
                              Hpi baja 5t, 30.5 pro mod, kraken class 1. http://www.facebook.com/groups/393657427374810/ rc gruppe for folk i Bergen.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by jk_conix View Post
                                Landmaxen som du har, er egentlig en inferno buggy bare med kortere bære armer. Har hatt en slik selv. Den kjører samme chassie plate og drivverk. Så motor festene skal egentlig være ganske så identisk. Men er vanskelig å si siden den er av litt eldre versjon. I forhold til de nyere infernoene som ombyggings kittet er til.
                                oki..
                                Ja er jo en gammel bil egentlig.
                                Men den er utrolig robust og solid, lite plast og mye stål\alu !

                                Jeg har nå fjerna all innmat som tilhører nitro opsettet, det var en 2 trinns girkasse på motoren.

                                Nå er det kun akslingen drevet som står igjen og venter på en motor!
                                Alt jeg trenger å gjøre nå er å bestill en KRAFTIG børsteløs med batteri og ESC!

                                Derreter lager jeg meg mitt eget motorfeste i aluminium som jeg freser ut CNC..

                                Jeg er usikker på om jeg skal bruke unødvendig mye penger på en Mamba motor, eller heller bruke mindre penger og kjøpe fra hobby-city !

                                Hobby city har jo både børsteløs motorer og kraftige batterier.
                                Kanskje ikke nødvendig og gå for det dyreste når man ikke vet resultatet uansett.

                                Comment

                                Today's Birthdays

                                Collapse

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X