Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Revo - tips & triks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-Revo - tips & triks

    Har hatt Revo noen år nå og må innrømme at E-Revo imponerer. E-Revo er en ekte Revo men samtidig så er E-Revo en 100% kompromissløs ombygging fra fuel til elektro. Og som ellers så skuffer aldri ingeniørene til Traxxas og har igjen gjort en utmerket jobb.

    Her er noen tips og triks som man gjerne kan gjøre først som sist:

    1) E-Revo kommer med option for mer sving og kan anbefales. Beskrivelse og option følger med.

    2) Som for Revo så kommer E-Revo med relativ myk fjæring. Men da E-Revo er 10-15% tyngre enn Revo så anbefales det 10% stivere fjærer enn hva som anbefales for Revo. Det anbefales derfor å bytte til "Green" fjærer foran og "Tan" bak (alternativt "Gold" bak). Grønne fjærer har man allerede bak men trenger da kun nye fjærer bak. En billig investering.

    3) På samme måte som for fjærerene så trengs enten tykkere olje eller evt skifte demperstempel. I alle fall fremme. Bruk 50Wt eller bytt til 1.0mm stempel foran.

    **) Hvis man ikke har et ekstra sett 1.0mm stempler så kan man benytte følgende triks: flytt bak-demperne som de er og sett de frem. Bytt olje i for-demperne til 50Wt, bytt fjærer til "Tan" eller "Gold" og sett de bak.
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

  • #2
    Jeg har prøvd både 8,4V NiMh batterier og 7,4V LiPo batterier. E-Revo er rimelig kvikk med begge variantene. Lipo batteriene er hele 0,6Kg lettere enn NiMh batteriene, men likevel virker NiMh batteriene noe kvikkere. På bane er kanskje lipo å foretrekke.
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

    Comment


    • #3
      ESC'en som følger med E-Revo har ikke støtte for LiPo cut-off. Man kan likevel kjøre med LiPo, men må altså være forsiktig med å kjøre LiPo batteriene helt tomme. Ikke farlig nødvendigvis, men batteriene kan skades.

      Hvis man ønsker å bruke LiPo og original ESC så kan man bruke følgende LiPo cut-off modul i tillegg. Den er både rimelig, praktisk og smart funksjonelt.

      * Novak 4-Cell Smart-Stop Li-Polymer Cut-Off Module
      Last edited by Crowe; 3 August 2008, 16:55.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

      Comment


      • #4
        En annen knall oppgradering er å montere sway bars kit. Koster ikke all verden og funker utrolig bra!
        "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

        Comment


        • #5
          Karosserier

          En ting man kan være obs på er at E-Revo er ca 10mm lengre enn Revo 3.3 så ferdighullede karosserier passer ikke i hullene. Men hvis man tilpasser/lager hull selv så burde man kunne bruke 3.3 karosserier på E-Revo også.
          "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

          Comment


          • #6
            finnes der noe klasse for denne type bil?
            arena truck i el klassen?
            Thomas Michelsen 90477788
            Kyosho Mp9 TKI 2
            Team Michaelfox BOMBK

            Comment


            • #7
              Skruer

              Som for andre Revoer så er det heller ikke normalt at skruer løsner på E-Revoen. Men rett fra esken så er girkassen løs og hvor skruene må tightes. De har nok ikke løsnet av seg selv for de er ikke løse; skruene er bare ikke skrudd helt igjen. Dette tror jeg er en gjenganger og som alle bør sjekke. Dette gjelder de 4 skruene som girkassen er festet med fra undersiden av chassis. En ting er i alle fall sikkert; skruene vil ikke løsne av seg selv når de først er gjenskrudd.
              "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

              Comment


              • #8
                Originally posted by michaelfox View Post
                finnes der noe klasse for denne type bil?
                arena truck i el klassen?
                Ikke per i dag, men det hadde jo vært gøy å opprettet en slik klasse. I dag så finnes det også ombyggings-kit til de mest populære bilene. I tillegg så synes det å bli mer og mer populært med elektro ettersom både batterkapasitet, el-motorer og ikke minst priser beveger seg i riktig retning.

                Tendensen er veldig spennende. Det begynte med enkle ombygningskit, så mer fullverdige kit (inkl. chassis m.m) og nå rene og kompromissløst ombygde elektro biler som E-Revo.
                "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                Comment


                • #9
                  Vekt

                  E-Revo uten batterier veier rett fra esken 4,29Kg. Med 2 stk 8,4 batterier blir dette fort ca 5,3Kg.

                  Den mest effektive måten å lette bilen på er selve batteripakken. Dvs bytte til LiPo. I tillegg kan man redusere vekten med å bytte til lettere dekk/felg.

                  Min E-Revo veier veier 4,5Kg. Det er med 2 stk MaxAmps 5A batterier. I tillegg har jeg Response dekk på Hurricane felger.

                  Vektreduksjon er nok mest interessant for banekjøring og ikke så viktig ellers.
                  "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                  Comment


                  • #10
                    Kul tråd!: D

                    Jeg har også E-revo men har ikke fått den kjøreklar enda pga lodding av baterier, lodding av deans på 8000mah lipo batterier, venting på Mamba ESC og Medusa 2000kv motor osv!

                    Menmen, får den nok klar om ikke så lenge!

                    Du har ikke noen tips til hvordan jeg skal lodde ESC for å få mulighet til å bruke dual batteries uten å lodde batteriene i serie, bare ha to kontakter på esc!?

                    Ellers kommer jeg nok til å få mye bruk for denne tråden til oppsett osvv: )
                    Har planer om å stille i løp til neste år med power maskineriet : - P

                    Hilsen
                    E-ven E-revo E-riksen
                    Yamaha Aerox

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ev1er View Post
                      Du har ikke noen tips til hvordan jeg skal lodde ESC for å få mulighet til å bruke dual batteries uten å lodde batteriene i serie, bare ha to kontakter på esc!?
                      Hei og grattis med kul bil dal!

                      Ja det vanlige er å bruke en overgangskontakt, dvs koble sammen 1 hokjønnskontakt til 2 hankjønnskontakter, nesten som en splitter men ikke helt.

                      Får f.eks. kjøpt slike til startbokser. Du kan ta en slik en og bytte plugger på eller lage en slik "splitter" selv.

                      Koblingsbeskrivelse:

                      Kontakt A: Hannkjønn og kobles til kontakten for batteri A.
                      Kontakt B: Hannkjønn og kobles til kontakten for batteri B.
                      Kontakt E: Hokjønn og kobles til kontakten mot ESC.

                      Disse kontaktene er nå løse og skal sammenkobles på følgende måte:

                      * kontakt E- kobles med en sort ledning til kontakt A-.
                      * kontakt A+ kobles med en rød ledning til kontakt B-.
                      * kontakt B+ kobles med en rød ledning til kontakt E+.
                      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                      Comment


                      • #12
                        sorry skjønte ikke dette helt da : )

                        Det mest hjelpfulle for meg som passe nybegynner i elektro hadde vært ei paint-tegning med wiring diagram

                        Men jeg tror jeg fant det her: http://www.scriptasylum.com/rc_speed/_wiring.html

                        Men er det en innebygd BEC i Mamba max escen?
                        Yamaha Aerox

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ev1er View Post
                          sorry skjønte ikke dette helt da : )

                          Det mest hjelpfulle for meg som passe nybegynner i elektro hadde vært ei paint-tegning med wiring diagram

                          Men jeg tror jeg fant det her: http://www.scriptasylum.com/rc_speed/_wiring.html
                          Ja illustrasjon for 2 batterier i serie tilsvarer beskrivelsen.
                          "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                          Comment


                          • #14
                            Fant en link til Deans Series Adapter...
                            "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                            Comment


                            • #15
                              lager selv vettu : )

                              Se tegninga jeg mekka i paint



                              -Even
                              Attached Files
                              Yamaha Aerox

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X