Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Revo - tips & triks

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

haha bare jeg og deg har skrevet 4 sider om e-revo : )

Satser på at Bodø også kommer inn i tråden og de andre som har e-revo her

Jeg har forresten 4stk NIB blåe dempere til e-revo vil det være bedre å bruke dem enn de røde som er stock?

Tenkte å kjøpe noen skikkelige racingdekk og beste oppsettet med demperfjærer og olje for racing osv litt senere, men nå først skal jeg bare herje
    Yamaha Aerox

Comment

Originally posted by Ev1er View Post
      hehe, hva har du bestilt deg ?
      Neu mamba monster comboen ?
      Den er syk, men medusa skal visstnok være i samme klasse som neu motorene.

Hvilken giring burde jeg kjøre om jeg vil ha mest mulig kjøretid og mellom 35 og 40 MPH?
      hadde tenkt å kjøpe Neu mamba komboen, men den er jo utsolgt over alt!! Holder ikke at den kommer inn igjen i slutten av august eller september.

Så da har jeg finni en egen kombo. Fortsatt Neumotors men gått ned på Kv til 1650 og funnet en passende ESC (samme pris som Mamba Max forøvrig men som takler 50V input). Mindre Kv gir mindre strømforbruk så det er greit. Har siktet meg inn på 8S. Må da dreve mye lavere og motoren vil jobbe lettere (bruke mindre strøm og bli mindre varm). Blir spennende å se hva den klarer!!

Giring ja, med 4S og max 32000 rpm og originaldekk:

1) orig spur gear (68T) så vil 24T pinion gi ca 38mph.
      2) orig pinion (19T) så vil 54T spur gi ca 38mph.

.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

Comment

Jeg ville nok anbefale å få toppfarten til ca 40-42 mph. Det er en grei fart på bane i alle fall.

Må hugse også på at race dekk har noe mindre dekkdiameter enn orig dekka så da vil toppfarten minke noe. Det kan fort utgjøre 3-4 mph.
        Last edited by Crowe; 8 August 2008, 00:01.

Comment

Et lite tips, E-Revo bruker spur og pinjong med .32 pitch. Dette er det samme som Mod 0.8. Kanskje greit å vite om man er på leit etter 5mm pinjonger for å matche sin nye BL motor. RC-monster har bra utvalg på Mod 0.8 pinjonger.

Traxxas sine pinjonger er på 3,2mm og passer ikke de nyere BL 540 motorene som følger 1/8 standarden for veivdiameteren.

Comment

Jeg har forresten 4stk NIB blåe dempere til e-revo vil det være bedre å bruke dem enn de røde som er stock?
            Blåe dempere vs røde - nå er jeg ikke helt med? Fjærene du tenker på? fargen på fjærene er ikke så interessant. Det er tykkelsen og avstand mellom hver vinding som teller. Til de bruker vi fargekoder. Original er grønne bak og hvite foran. Det er også hva Revoen kommer med, men det blir noe for spinkelt.

Til Revo er normalt anbefalt orange foran og gold bak. Det er ca 10% stivere enn originalt. Til E-Revo har jeg satt på grønne foran og gull bak (skal bytte med Tan når jeg får mottat de). Dette er 10% stivere enn hva som er anbefalt til Revo, men så er E-Revo også ca 10%+ tyngre enn Revoen. Ser ut til å funke bra. I tillegg må man øke dempningen også. Har skrivi noe om alt dette i starten av denne tråden.

Comment

haha bare jeg og deg har skrevet 4 sider om e-revo : )

Satser på at Bodø også kommer inn i tråden og de andre som har e-revo her
              Er vel ikke så mangen som har E-Revo i Norge enda. Den første fra MM ble f.eks. solgt den 24. july. Kommer nok flere til tenker jeg, men noen må jo være først ute da - sånn er det bare.

Comment

okidoki!
                Hvilken kjøretid sånn ca vil jeg få da med mine 2 x 2s 8000mah lipos med dette systemet?
                Har hørt om folk som får ca 1 time med denne set-upen.

Men siden du skal kjøre 8s lipo, 2 x 4s burde du tenke på plass i sidene på e-revo.
                Jeg har akkurat såvidt plass med mine 8k 2s lipo.
                Det buler faktisk litt ut, så du får nok neppe plass til 8k 4s

-Ev1er
                Yamaha Aerox

Comment

1 time kjøretid hørtes litt mye ut, i alle fall kontinuerlig på bane. Nøyaktig kjøretid vil seff være avhengig av hvor fort og hardt man kjører også.

F.eks. så bruker en pure racer med samme batterier som deg men Novak 6.5 ca 22-23 minutter før batterien er tomme. I og med at den motoren har mindre effekt (ca 750W) i forhold til din motor (ca 1000W) så vil du bruke mer strøm siden du ikke utnytter spenningspoensialet slik han gjør for sin motor. Dvs din motor arbeider tyngre (bruker mer amp) enn den hadde trengt om du brukte høyere spenning og lavere giring. Tipper kanskje du ville lande på omtrent det samme om du var like god fører som han (momo.75), kanskje noen få minutter lengre. Men en uten særlig OR race erfaring vil normalt kjøre mye lengre i tid.

Til sammenligning så har jeg både mindre og lettere batterier enn 2S 8A. Jeg har MaxAmps 4S 3A. Det tilsvarer ca 6A til sammenligning. Kjøretiden vil antagelig bli noe kortere enn for deg, men kanskje ikke så mye.

Comment

Din kjøretid vil nok være meget kortere.
                    De fleste sier jeg vil få en time med kjøretid og rett giring og de har nok endel peiling da
                    Yamaha Aerox

Comment

Din kjøretid vil nok være meget kortere.
                      De fleste sier jeg vil få en time med kjøretid og rett giring og de har nok endel peiling da
                      Tipper jeg får ca 15% kortere kjøretid enn deg ved lik giring. Hvis jeg går opp på 4000mAh batteri så får jeg noe lengre kjøretid enn deg. Det er mye av poenget ved å bruke høyere driftspenning. Lavere strømforbruk, mindre varmgang og høyere effektivitet.

Men å få en times race kjøring på 8000mAh på en 5 kilos MT - det får man dra lenger ut på landet med. Det går bare ikke - no can do.

Comment

Rart mange på rc-monster eller traxxas forumene sier at de får det da..

Nå tenkte jeg på middels herjing ikke konstant full gass på løp.
                        Yamaha Aerox

Comment

Det klart at kjørelengde i tid har med hvor mye strøm du bruker. Dvs. bruker man lite strøm så får man lengre kjøretid. Ved 1 times kjøring så bruker man 8A eller mindre for et batteri på 8Ah. Det er veldig lite for en 5 kilos MT. Til sammenligning så får jeg 25 minutters kjøretid på min lille buggy som er 1,5Kg og med 5Ah LiPo. Det vil si dette lille krypet bruker 12Ah ved normal banekjøring. I tillegg så er det på en 1:10 OR bane som har mye mindre fysiske utfordringer enn man finner på en 1:8 OR bane. Dvs man bruker mer effekt på en 1:8 bane enn på en 1:10 bane. I tillegg så tar det til sammenligning typisk mer enn 3 ganger så mye effekt å flytte en 5 kilos MT rundt en OR bane som det gjør å flytte en 1,5Kg buggy. Det gir seg selv at regnestykket med 1 time kjøring ikke henger på greip.

I følge momo.75 så får han typisk 22-23 minutter banetid med sin E-Revo med 4S 8000mAh LiPo og Novak HV 6,5 750W. Han har 4-5 år med racing med Revo bak seg. Hans bil er drevet for ca 35mph og har en fin balanse mellom varmgang og effektuttak. I tillegg har han lettet bilen noe med race dekk og byttet stål deler med alu osv.

Det er med andre ord ikke sjans i havet å få noe 1 times times race kjøring med bilen din. Tror du skal være godt fornøyd med alt over 25 minutter. Tipper min lander på ca 20 minutter.

Comment

Nå sies det Novak sin motor bare er 75% effekiv. Det påvirker hva man kan forvente av kjøretid for andre motorer som f.eks. Neu som er over 90% effektive. Vet ikke hvor effektiv Medusa motoren er, men hvis den er 90% den også kan man regne med noe i underkant av 30 minutters kjøretid på bane.

Comment

ok, men forelopig skal jeg bare herje med min e-revo og da kan jeg vel forvente ca 50 min med rett giring!?
                              Yamaha Aerox

Comment

Går sikkert greit! Skal jo også mye til å styre på i hele 1 time. Noe dødtid må det nok bli og som også hjelper på opplevelsen.

Må hugse på at det er ved akselerasjon at det brukes mest strøm og på bane er det jo bare gass og brems hele tiden. Bashing blir litt annerledes og gir gjerne lenger kjøretid.
                                Last edited by Crowe; 9 August 2008, 01:52.

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X