Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner med Hyper 7 tq sport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bare nullstill den mellom bremser og gass så godt du kan, og bruk radioen til å finjustere posisjonen. Sett den i null med radioen før du setter på hornet.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Corvinus View Post
      Ikke juster den mens den står på ei blokk, du må kjøre med den for å vite hvordan den yter sånn at den får motstanden den skal tilpasses til. Hvis du gir gass og den ikke gir seg med engang er lsn sannsynligvis skrudd for langt inn slik at blandingen blir (lean/tynn).

      Her har du hele manualen til motoren din:
      http://www.cmldistribution.co.uk/dia...MacStar_28.pdf

      QUOTE= ja liksom, den går fint når jeg kjører, men når jeg slipper gassen så vil den ikke bakke 100%, stillte throttle litt opp på kontrollen sånn at den får litt høyere turtall. og da vil den bakke, men ellers går den fint når jeg gir gass på drag
      (før jeg justerte på kontrollen) yepp,det er AKKURAT det jeg mener. før jeg justerte på kontrollen så ville den ikke ned på turtallet til bakke rpm. den lå å jaget litt over. så jeg måtte da "nappe" på gassen før den ville bakke, men da stoppet bare motoren.
      ja jeg setter bilen på en stålbjelke der hjulene ikke tar i bakken og gir et gasspådrag mellom hvær justering. det er gøy når man merker forskjellen
      til nå så har jeg ikke merket noe varme fra motoren, etter hvær runde med litt 100% throttle så kan jeg fortsatt holde handa på motoren(kjøleribben elns) uten at det blir for varmt for hånda.
      yeah, motor varm, så justere


      Hei.Å justere en nitromotor skal ikke være lett

      Å få forkjellige svar på ett spørsmål kan også forvirre,og tro meg,også for meg som har stilt 5 forkjellige motorer og brukt mere enn 100liter fuel så kan jeg fortsatt bli litt usikker,men det er sjeldent nå

      Så nå skal jeg forklare hvorfor jeg sier at du kjører for rikt.Dette er da kun basert på hvilken innfo du selv har kommet med:::

      Som du selv sier motor kan tas på uten at du synes den er varm=Da er den for rik.Som Corvinus sier:kjør med bilen så den får motstand og riktig temperatur kan nås.Klarer du ikke å nå 105-130 grader på pluggen så er den for RIK i toppen,eller du kjører som en gammel dame
      Juster HSN litt ned/inn

      Du sier at hvis du har gitt noen fulle gassdrag og så blipper gassen så dør den.
      Dette kan være et tegn på at LSN er litt rik(den drukner) gjerne i kombinasjon med rik HSN.
      obs obs dette kan også skje pga at du akkurat har startet motor og at den fortsatt er kald...

      Så den neste innfoen fra deg:
      Motor faller/bakker ikke når du slipper gassen:

      Her er det mange som roter og går i fella.Her kan corvinus ha rett eller jeg.Grunnen er at vi mangler en innfo.
      Hva er det egentlig som skjer når du slipper gassen?
      Er det slik at turtallet først faller(ikke helt) for så å øke litt for så å være ustabil men høy?Da må du skru LSN ut,prøv med ett par min på lsn for hver gang du har gasset til tomgang blir stabil og faller fort i ro,så justerer du idle så tomgang blir riktig.

      Hvis derimot LSN er for rik så hvil turtallet falle til en idle relativt fort holde seg der en liten stund for så å yteligere falle igjen.
      Hvis den er alfor rik i forhold til idle justering så kan den også dø ut.
      Da justerer du LSN litt inn,gasser opp ett par ganger så den kan falle ned til idle.
      Hvis den da bruker enda lengre tid på å falle til den laveste tomgangen så er du på rett vei.Da kan du justere idle skruen litt ut.
      Gasse ett par ganger for å se om den faller raskt til idle.
      Hvis den fortsatt henger litt på en høyere idle før den faller litt ned til en lavere idle,så kan du justere litt inn på lsn.
      Gasse,gasse se hvor fort den faller.
      Ta litt inn på Lsn for så og se om du har en stødig idle som ikke faller.

      Gjenta dette til motoren er fornøyd.

      Kjør bilen til motor blir god og varm så justerer du toppen.
      Da blir du kvitt flameouts og har en responsiv motor.
      Når motor er riktig så skal tempen IKKE stige og stige etter hvor mye du kjører men være javn.
      Og motortemp skal falle noe når du kjører "tante" og står på tomgang.

      IDLE skrue = hvor fort den skal gå på tomgang.
      LSN skrue = hvor rikt den skal gå på tomgang og ett stykke opp
      HSN Skrue= hvor rikt den skal gå fra midten og opp(kan påvirke noe nedover også)

      Hvis motor dør når du bremser og fjernkontrolen er stilt slik at du får riktig tomgang så må du fixe dette før du begynner å tune.
      Dette kan skje når klutch lagrene er dårlige,fjærene er dårlige.Symptomene på dette er at hjulene går rundt på tomgang i fri luft/opp fra bakken.Og når du setter ned bilen så dør den,eller kjører sakte forover av seg "selv".

      Men ofte hos nybegynnere er det gasstønna som ikke har åpning.
      Slå av motager/sender.Ta av luftfilter.
      Dytt der servoen dytter på tønna,juster gasstønna slik at den får ca 0,6-1mm åpning på øyemål.Skru på motager/radio
      og juster på sender slik at når du slipper gassen på kontrollen så skal tønna gå til dødpunktet,dit den ikke går lenger.
      Da er dette i orden.
      Last edited by vapor 28; 10 July 2012, 20:04.
      X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
      ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
      hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

      Comment


      • #18
        oiii! mye info her gitt! mye bra innlegg her
        først så tror jeg også at den er litt for rik, for når jeg gir fullt gass på drag så høres det faktisk ut som at den "baaaaaaaaaaaap" er litt hvis dere skjønner :P
        kjører egentlig ikke på så veldig stort område så er ikke så mye full gass kjøring, men kan ikke si at man kjører som en gammel dame xD haha

        men hvis jeg stiller ned turtallet på kontrollen, til sånn normal der den egentlig skal være. så bakker den kanskje i 2-6 sekunder på idle og så dør den ut. så det jeg har gjort er å stille den litt opp på kontrollen. men det er vel dette problemet som henger med servo hornene å gjøre. er bra sikker på at jeg har satt de på mere brems sånn at den dør ut uten litt throttle.

        men ja, det er flere ganger jeg har hatt full gass over strekningen, for å så slippe den og da går ikke motoren ned til 100% idle, den ligger liksom enda og jager på høyt turtall. men om jeg da "jokker" på gassen en kjapp gang så detter turtallet.
        så dette må jeg klare å justere nå som jeg har fått så bra svar!

        såååå, ordne servo horn først. så starte motoren sånn at den blir varm, stille på tomgangen der den skal være, såååå stille på hsn og lsn må få ordnet meg en sånn motor temp måler på et vis, kan vel ikke koste all verdens?

        regner med at naboene ikke er så begeistret over all "braaaaaaaap" ingen frem og tilbake så jeg får finne meg en plass uten folk og få stillt inn den motoren

        skal gi nermere beskjed om hva jeg fikk til!
        tusen takk for flotte svar vapor 2 og Corvinus

        Comment


        • #19
          fint du har litt tålmodighet med dette,ikke alle har det

          når det gjelder servohorn,sender og motor så skal det ikke være nødvendig å ha throttle på + på senderen konstant for å øke turtall på tomgang.Dette er bare når du skal ha en lettere start.
          Og da vil jo motoren også i værste fall kveles når du bremser da gass-spjeldet/tønna vil stenge idle åpning helt eller nesten.
          Dette er et tegn på at motor er stilt feil.
          Foreslår at du skrur av radio og motager,tar av luftfilteret og ser på åpningen nedi der.Juster den til ca 1mm.Dytt på baksiden av tønna der servostaget skal sitte/sitter.Da skal det fortsatt være ca 1mm åpning.
          Da vet du at 0 punktet er 1mm.
          Dette i seg selv tilsvarer en litt høy tomgang,veldig avhengig av hvordan lsn er stilt.
          Så kan du skru på motager og sender.Når dette er på så skal det fortsatt være 1mm åpning.Hvis du må justere veldig mye på senderen for å få til dette så er det bedre å flytte servohornet noen tenner.
          Servohornet skal stå slik at tønna har litt press mot dødpunkter på 1mm.
          Hvor mye press?
          ikke mere enn at den står i litt i spenn mot dødpunket,slik at når du blipper gassen ett par ganger så skal den stenge seg helt på 1mm åpning.Hvis den ikke går helt tilbake(1mm) så kan du juster dette på senderen,type 1-4 klikk.,litt ettersom hvilken sender du har.
          Hvis bilen da bremser så må du flytte på de sett skruene på bremsestaget til bremsene er frie.Her kan det være greit med littegranne dødgang.
          Så kan du hvis fjernkontrollen din har det justere epa/travel på servoen.Mange har mulighet til å justere dette uavhengig av hverandre.Feks på min har jeg ca 70% travel på gass og 40%på brems.
          Dette er for å spare servoene for unødvendig motstand.
          Feks så behøver ikke gassen gå lengre enn det tønna kan bevege seg.Når det gjelder bremsen pleier jeg å dytte bilen bortover på bakken mens jeg har full brems.Så justerer jeg utslaget slik jeg har full lock på hjula,gjerne slik at hvis jeg bakker tre klikk på senderen så er hjula nesten låst.

          Når du har fått til dette da kan du sette på plass filter og starte opp bilen.
          Herfra så kan du lese den andre posten min for riktig tuning.....lykke til
          X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
          ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
          hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

          Comment


          • #20
            Hmmm....kan tenke meg at dette med servo horn og åpningen gjør bakkingen lettere.
            Jeg prøvde iste å justere men det gikk ikke så bra,ble faktisk verre xD
            Jeg er sikker på at det er jeg som gjorde feil. Istede for å justere bare en skrue om gangen så skrudde jeg litt på hsn,lsn og idle,noe som bare rotet till alt.. endte opp med en motor som absolutt ikke ville ned i idle,og den gikk frammover med 1/2 throttle men med mer gass så døde den ut. Fikk litt panikk så jeg gå opp for dagen. Ble redd motoren fikk for lite fuel. + at når jeg slapp gassen så sto bare bilen å nøkket..
            Så jeg orket ikke mere i dag,men i morgen skal jeg skru opp og justere gass spjeldet som du sier

            Setter pris på gode tips!

            Kommer med tilbakemelding i morgen

            Comment


            • #21
              husk å gjør rent rundt det området så du ikke får møkk ned i gassern.
              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

              Comment


              • #22
                her er vid av tuning av LSN
                X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                Comment


                • #23
                  her er vid av tuning HSN
                  X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                  ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                  hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                  Comment


                  • #24
                    her er en vid av hvilke nåler som er hva
                    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                    Comment


                    • #25
                      sweet!
                      skal sjekke de ut
                      Last edited by j.i.y; 12 July 2012, 12:45.

                      Comment


                      • #26
                        okei.... video 1 er akkurat sånn den bakker, alt for høyt turtall etter jeg stillte den. ikke vil den starte uten å gi mye gass, og flere ganger når jeg ikke gir noe gass mens jeg tar vekk glødern så dør den ut. det kom ikke noe særlig med røyk heller. så der for ga jeg opp i går+ det startet smått og regne.
                        men skal sjekke restn av videoene senere

                        Comment


                        • #27
                          afff, prøvde å stille litt idag, men før jeg fikk kommen ordentlig igang så knakk fjæra i start apparatet. og det er 3 gang nå så det er vel ikke vits å prøve igjen. så drar man vekk nå i 3 uker så hypern får vente til etter ferien desverre :/

                          Comment


                          • #28
                            hva er egentlig den beste måten å starte motoren på? snorstart eller start boks? har også kommet over noe som het ''torque start'' eller noe sånt. snorstart er vel det enkleste der man ıkke trenger noe ekstra. men de går vel ödelakt fort.. så hva er egentlig den beste måten?

                            Comment


                            • #29
                              startbox holder best.Kan du bruke det så gjør det.Snorstart er greit så lenge det virker.
                              Alt annet er for dårlig/svakt....
                              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                              Comment


                              • #30
                                okeı :P kanskje man ınvesterer i en slık! f
                                år se hva som skjer når man kommer hjem

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X