Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner med Hyper 7 tq sport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Der skal det være potte tett
    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

    Comment


    • #47
      Tenkte meg det ja

      Comment


      • #48
        Om du trenger hjelp eller har lyst til å prøve bilen på bane vil jeg anbefale deg å stikke innom TMBK sin bane på Skattøra i Tromsø: http://tmbk.net/Baneanlegg/Offroadbane.aspx

        Det er fast kjøring hver onsdag og søndag fra kl. 18.00 (bruker etterhvert å starte noe tidligere utover høsten ettersom det blir tidligere mørkt).

        Se gjerne TMBK sine sider her på forumet: http://forum.radiostyrt.no/vb/forumdisplay.php/105-TMBK
        Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

        Comment


        • #49
          har vert å sett der ett par ganger ja, digg å se på de som virkelig har biler som går og kan kjøre bra!
          fikk litt hjelp der av en kar med justering av motoren for noen uker siden. blir sikkert å ta turen innom flere ganger.
          Last edited by j.i.y; 21 August 2012, 14:59.

          Comment


          • #50
            Bilen du har er en fin å starte med den.
            Det med å komme seg raskt rundt banen er bare trening så det er bare å sette i gang
            Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

            Comment


            • #51
              synes den er tipp topp når den går sånn som den skal!
              "øvelse gjør mester"

              Comment


              • #52
                Lurer på en ting,med mye hard kjøring...hvilken temp burde motoren ha? Hva er normalt? Og hvor mye temp kan man ha på en nitro motor?
                Har lest på et forum at man ikke skal ha full gass i mere em 5 sekunder om gangen eller noe lignende?

                Comment


                • #53
                  50-60 er i laveste sonen, 80-90 er fint, 120 nærmer seg maks. Er sånn jeg har sett på det hvertfall.
                  Kjører du for lavt sliter du ut stempel og slire fortere siden ting er trangere enn i en varm motor.
                  Kjører du for høyt risikerer du varmskjæring.

                  Er vel ikke så ofte du kommer til å holde motoren i 5 sekunder maks uansett, med mindre du drag racer. Hadde ikke vært redd for å gjøre det, men hadde holdt et nøye øye med temp inntil du vet hvordan motoren reagerer og funker på slikt. Har mye med tuninga og hvor rik miks den får også.

                  Comment


                  • #54
                    Her. Kan du få mange svar da er mange ting som spiller inn. Som temperatur-fuktighet høyde over havet osv. Men målt ved plugg ved ca 20grader ute ca 100-140. Motor og fuel og plugg til også virke inn. Normalt tuner jeg etter lyd røyk og performance. Etter at motoren er varm. Tuner du på en kald motor og får den til å gå bra mens den er kald så vil den gå lean når den blir varm.
                    X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                    ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                    hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                    Comment


                    • #55
                      Hvor lenge du kan holde gassen kommer an på hvor rik blanding du har . Men på bane er det ikke behov for 5 sek. Men ikke gjør det uten motstand. Hjula skal være i bakken ved full gassing. Hvis ikke kan det gå galt.
                      X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                      ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                      hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                      Comment


                      • #56
                        Ja viktig å tune den i optimal temp. Men ville aldri kjørt i 140c over lengre tid, 125-130 er allerede å tyne dem. Skal sies at en god ABC tåler nok mer også enn billige motorer.

                        Comment


                        • #57
                          så da er 75 heilt grei temp på litt hard kjøring? så med for høy temp så burde man rike (mindre luft og mere nitro?) blandingen litt?
                          skjønner, har aldri stillt noe på motoren mens den er kald, som dere ga meg tips om tidligere i tråden :P
                          man hører jo egentlig lett om motoren høres "kvalt", har også stillt sånn at det skal vises at det kommer røyk ut mens man gir gasspådrag.
                          men takk! da fikk jeg svar på det jeg lurte på

                          Comment


                          • #58
                            Du skal ikke henge deg så mye opp i temperaturen. En plass mellom 100 og 115 grader celcius målt på pluggen er passe (75 grader er alt for lavt). Når motoren er kommet opp i arbeids temperatur så er det viktigere at den tunes for den responsen og effekten du ønsker (såframt du ikke magrer den alt for mye. Det skal generellt komme godt med røyk ut av eksosen.

                            Anbefaler deg igjen å ta turen bort på buggybanen med bilen, da det er enkelte ting man lærer raskere i praksis Det er forsåvidt kjøring i kveld fra kl. 18.
                            Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

                            Comment


                            • #59
                              hmmm... okei så med andre ord kan den enda gjøres litt med :P

                              ja jeg får se hva jeg rekker

                              takk for svar!

                              Comment


                              • #60
                                75 er veldig lavt.Ikke tenk for mye på blandingsforholdet mellom luft og fuel,da begynner det nemlig å bli avansert.
                                Ta en turbo motor feks.Den presser ikke bensin,men luft,helst kald da den tar mindre plass og da kan du få inn mere bensin og få en kraftigere eksplosjon,men vi lar dette være for nå
                                Hvis vi ikke bryr oss om utetemp og går utifra at kjøletoppen er naken så kan du fint ha rundt 90 grader i motor selv om du bare måler 75.
                                Men siden det er sommer og det mest sannsynelig er rundt 15+grader så vil jeg si at 75 er veldig lavt når du sier at du kjører hardt.
                                Men hva måler du med? og hvor?
                                Hvis du har en god tempgunn og du måler på øverste kjøleribbe kan du fint ha rundt 95 på plugg.
                                Pluggtemp er det viktige her.Kjøleribbe er uinteresant .
                                Og motoren kan fint miste 10-20grader fort på tomgang hvis du ikke er rask nok med å måle.
                                Som du skjønner er det mange hensyn.
                                De fleste jeg kjenner bruker tempmåler kun for å bekrefte.

                                Dra på en bane hvis du er i tvil.Og vær ikke redd for å spørre.

                                Har du ikke tid så kan du gå på youtube og høre der.Mange gode videoer.

                                Og det er greit å kjøre på 90-95% ytelse.Da holder motoren lenger.
                                X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                                ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                                hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X