Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner med Hyper 7 tq sport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    bruker måleren til en kompis, sånn liten håndholdt sak :P men neste gang jeg skal ut kjøre så skal jeg prøve å få en ordentlig måling når jeg kjører i mitt tempo sikt på plugg og så bang!

    må nok ta en tur bort å høre en dag.
    man finner egentlig det meste på google/youtube "google is your best friend" haha!

    men hvis man nå for eksempel har en motor som blir for varm med vanlig normal kjøring, hva må man gjøre for å få den ned i temp?

    Comment


    • #62
      da må du gi motoren mere fuel.
      sån generelt så skal motoren når den kommer opp i temp holde seg stødig i temperatur uansett turtall.
      Feks hvis bilen blir stående på tomgang så skal tempen holde seg stødig der også.Med andre ord hvis du har akkurat kjørt noen strekker med full gass og så bremser opp og blir stående,så kan du feksempel måle 110grader.Men mens den står på tomgang så vil den falle til feks 85grader.Da sier vi at det er idle temp. Derfra skal temperaturen være stabil og ikke økende.
      Det samme gjelder topptempen som i dette eks er 110 denne skal ikke øke nevneverdig.

      Hvis du mærker at topptemp stiger gradvis jo mere bajas du kjører og ikke stabiliserer seg da er den får lean.

      Kan jo nevne at finaler med fuelbuggy ofte går over 45 minutter,med noen sekunder stans for fylling,og det er det mekanikkeren din som gjør.
      Og det er folk på banen som snur bilen din hvis du ikke klarer å holde deg på hjul.
      Her er det ikke snakk om at man må stoppe for å "kjøle"motor,nei da er innstlingene feil.
      X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
      ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
      hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

      Comment


      • #63
        hvis alt i posten over skulle være riktig og temperatur fortsatt stiger eller uansett blir for høy.Da har du en mekanisk feil/motstand i motor driverk eller clutch......
        X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
        ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
        hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

        Comment


        • #64
          Oookai,neida..har ikke noe problem med for varm motor enda,bare lurte på hva som må til hvis det nå en gang skulle skje

          Ja jeg kan tenke meg at de gutta der har alt på stell!
          Er vel ikke noe særlig å få feil på bilen mens man er mitt i et løp.
          Også en ting til,hvor ofte burde man skifte luft filter?

          Setter stor pris på all infoen/hjelpen dere har gitt meg,kan tenke meg at det er flere nybegynnere som lurer på de samme tingene. Så her har man mye bra info!

          Comment


          • #65
            visste ikke selv at den var blitt stengt. mulig jeg har kommet borti noe når jeg har skrevet innlegg med mobilen. men jeg tror jeg fikk til å åpne den igjen

            og hvordan sender man egentli pm til andre brukere? trykker man "legg til ny melding" eller noe sånt? x)

            Comment


            • #66
              du har sendt meg 3 pm så da vet du det

              Det er sann korn/partikkler som er skadelig.Kjører du på en bane som er veldig støvete så kan du oppleve å måtte bytte flere ganger på en dag.
              Har du dobbelt filter?
              Bruker du luftfilter olje?
              Hvis ja,hvor mye?Olje på begge filtre?
              Hvor ofte kjører du?
              Hvor kjører du?
              Hvor støvete er det der?

              luftfilter ja,noen vasker dem,det anbefaler jeg å ikke gjøre.Da det kan være igjen små sannpartikkler som kan komme inn i motor med følgende skader.
              Det enkleste svaret vil være å si hver gang dem er møkkete,for det er jo det sikreste da luftfiltre er relativt billig i forhold til ny motor.
              X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
              ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
              hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

              Comment


              • #67
                Bytt filtre ofte, og i allefall før det synes at det er forurensning på innerfilteret. Her er gode filtere: http://www.amainhobbies.com/advanced...s=lucky+7+mbx6 Gå gjerne for den ferdigoljede varianten
                Hobby24.no - Mugen MBX7 - Tekno V4 MBX6 - DEX410v3 - DEX210 - Serpent S411 - Futaba 4PKs - Tekin RX8 + RS Pro - Werks B6 + mange fly...

                Comment


                • #68
                  Originally posted by ronsand View Post
                  Bytt filtre ofte, og i allefall før det synes at det er forurensning på innerfilteret. Her er gode filtere: http://www.amainhobbies.com/advanced...s=lucky+7+mbx6 Gå gjerne for den ferdigoljede varianten
                  veldig riktig,enkel måte å si det på i forhold til alt det bs greiene jeg skreiv
                  Enkle svar er ofte de beste...
                  X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                  ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                  hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                  Comment


                  • #69
                    hmm...okei, da er det vel på tide å skifte da xD venter på nye filtre fra amain. men jeg trur jeg valgte de som ikke va ferdig olja, noen "tommelfinger regel" om hvor mye olje det skal være?

                    Comment


                    • #70
                      ifølge andre tråder på forumet så er det veldig vanlig å feks ta filtrene ut av posen og fylle posen med en del olje og så putte noen av filtrene oppi posen og kna olja inn i filtrene.Noen putter alle filtrene oppi med all olja så de er klare til bruk.

                      Fortsatt så er det rom for å diskutere hvor mye.

                      selv pleier jeg å ta noe olje i den tomme posen og kna posen så olja kommer overalt på veggene(i posen)
                      Så tar jeg av ytterfiltrene og fyller innerfiltrene med olje i hullet helt fult og putter dem i posen og knar det ordentlig.
                      Så vrenger jeg ytterfiltrene og putter dem i posen og knar.
                      Grunnen til at jeg vrenger ytterfiltrene er fordi jeg ikke vil ha for mye olje på yttersiden av filtrene.Da sand støv vil tette filteret for fort.
                      Alle motorene mine har vært rene inni selv etter 40 liter.

                      Kan nevne at jeg har 3 novarossier. 1 som gikk 40 liter før lagrene ble dårlig,ren inni motor brukes som reserve i dag med kun nye lagre.
                      2 røyk etter ca 30 liter pga klips på stempel falt av og lagde ripe i sylindervegg og stempel men ren inni.
                      3 der røyk lagrene pga lipobatteri stoppet å virke med full gass.Tok litt for lang tid å stoppe den
                      Dette var etter 12 liter men motoren var ren inni,lagre er skiftet har ikke prøvd den igjen siden men tror den er ok.

                      Hadde også en arrow som gikk rundt 12 liter før veivhuset delte seg i to på trippel hoppet på bukta,den var ikke så glad i det hoppet med midium flex på chassi Den var også ren inni.Den har status som reservedel motor da jeg har en til

                      For tiden så bruker jeg min første novarossi som har gått 40 liter og den er god som gull.

                      Dette var litt avsporing men bare for å beskrive at denne oljefilter metoden har vært god for meg.

                      ps: kan nevne at disse motorene har gått på såkalt racetune.Kunne fint ha bakket ned til 90 % performance så motoren/lagre hadde fått bedre smøring og holdt enda lengre.
                      Last edited by vapor 28; 25 August 2012, 18:15.
                      X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                      ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                      hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                      Comment


                      • #71
                        okei, men da vet jeg sånn ca hvordan jeg skal smøre filtrene takk!
                        da har du hatt noen motorer opp etter åra ja! vet du om hvor mye/lenge en motor holder(gjennomsnittlig liter) ? :P
                        jeg har jo da en stock mac28, så det burde vel egentlig holde en stund? så lenge man ikke hor kjører da x)
                        den gangen jeg skulle ta av luftfiltre for å sjekke om avstanden i forgasseren der(der det skulle være 1mm) da fikk jeg noen sandkorn nedi forgasseren. tror det gikk greit for jeg bare fyllte nitro gjennom systemet noen ganger, har ikke merket noe på motoren så da gikk vel det greit

                        Comment


                        • #72
                          Kommer helt an på tuninga di og hvor ofte du skifter filter med olje .Den har mer å si enn kjøringa di.Disse motorene er ikke laget for å kjøre pent med.
                          Du kan fint ødelegge en motor når du kjører den inn på tomgang.

                          Kjør heller litt rikt med en ok temperatur så varer det lengre.

                          I mange 1/1 motorsporter så er det helt vanlig at en motor blir overhalt etter hvert race.
                          Gjør du det med en nitromotor kan den vare evig.
                          Det du spør om er egentlig umulig å svare på.
                          Noen må du skifte lagre på etter 4 liter mens andre varer 30-40 liter før man skifter lagre og eventuelt råde og sylinder.
                          Kommer også an på hva du forventer av performance av en gammel motor.Og hvor mye penger du gidder å bruke på noe som har gått 30-50 liter.
                          fram og baklager orginalt fra novarossi +sylinder og råde+stempel kjøpt her i norge er vel fort rundt over 2000kr på en 4Btt med keramisk baklager.
                          Og det er litt jobb å gjøre det spesielt hvis du ikke har ett hudy verktøy.Og motoren koster rundt 3k ny
                          X-RAY NOVAROSSI SPECTRUM DX3S SAVOX
                          ANSMANN VAPOR(hyllepynt)
                          hadde back in the 80`s : TAMIYA HOTSHOT,FOX,GRASSHOPPER OG TOYOTA TOMS

                          Comment


                          • #73
                            Hmmm....okei,så da burde jeg heller tenke mer på filter osv en kjøringa..
                            Men hvorfor er det egentli olje i luftfilteret ? X)

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by j.i.y View Post
                              Men hvorfor er det egentli olje i luftfilteret ? X)
                              Det hjelper filteret å fange opp partikler. Den blir klissete når den størkner men skal ikke hindre luftstrøm, derfor er det viktig å bruke egnet olje. Samt egnet rens hvis du skal rense et filter og bruke det på nytt.
                              Last edited by Corvinus; 27 August 2012, 12:48.

                              Comment


                              • #75
                                Ja riktig,da vet jeg det! Takker

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X