Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd og Tips!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Lei av grus og møkk oppi baja'n? Jeg kom på en ide her en kvelden. Hadde bilen i småbiter fra før, så d passa bra. Brukte 1 mm plastplate. Lakkeres i ønsket farge og limes på innsiden av bunnplata. Hindrer nok at en del grus og møkk kommer inn, + at du setter et litt annet preg på bilen
    Attached Files
    Bare fly foreløpig...

    Comment


    • #32
      En liten mod jeg har tatt i bruk etter at forbruket av coiler skjøt i været.
      Dette gjelder kanskje mest for oss som kjører i sand.
      Sanda sliper ned undersiden av coilen og til slutt blir kobbertråden eksponert. Dette fører til overslag noe som igjen gjør at coilen blir ødelagt.
      Det en trenger er litt to-komponent lim, la den sitte litt før du påfører slik at den ikke er for "tynn".
      Med det samme en gjør dette er det lurt å isolere ledningene til killsvitchen da disse og har en tendens til å ryke, litt eltape fixer det..

      På den gamle coilen har jeg slipt vekk litt plast så dere kan se problemområdet.

      Enkel og grei mod som sparer deg penger..
      sigpic
      HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum

      Comment


      • #33
        Tips til rengjøring ved søling av diffett.

        Denne gugga er jo et sårt helv*** å få vasket bort fra fingre og invetar.

        Trikset mitt er å vaske hendene og overflatene som er blitt sølt på med nitro.

        Nitroen løser opp fettet som zalo gjør med stekefett.

        Jeg liker ikke å vaske hendene i bensin. Dette er ikke bra for huden. Nitro er jo ikke særlig sunt det heller men ihvertfall bedre enn bensin. I tillegg så stinker det ikke mekk av fingra i flere dager etterpå heller.
        sigpic
        If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
        If you put men on a planet without science, they will believe in God.

        Comment


        • #34
          Tips til å få av limt dekk fra lakkert felg uten å måtte ødelegge lakken med koking:

          1: Send kjerringa ut med venninnene. Oppvaskmaskinen er nå din ene og alene.
          2: Sett hjulene i oppvaskmaskinen og bruk vanlig vaskemiddel.
          3: La maskinen gå igjennom programmet sitt.

          Når den er ferdig så er limet svekket nok til at det kan smuldres opp med skrutrekker og dekket er ekstremt lett å få av. Og lakken er helt intakt.

          Jeg tar imidlertid forbehold om at det kan variere fra maskin til maskin, lakktype til lakktype og vaskemiddel til vaskemiddel hva resultatet blir. Men jeg har ihvertfall brukt dette trikset på 1:8 felger lakkert med lexanlakk i en gammel Askomaskin fra 1992 med Sun vaskemiddel.

          Så prøv å lakker en plastbit for å se om lakken klarer seg igjennom vaskeprosessen. Funker det så har du et alternativ til å koke felgen. Eller man kan ha uflaks og lakken preller av.

          I tillegg får du en\et helt ren(t) og fin(t) felg\dekk.
          sigpic
          If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
          If you put men on a planet without science, they will believe in God.

          Comment


          • #35
            Om snorstarten takker for seg så er det en del ting du kan gjøre før du finner frem bankkortet og bestiller ny.

            Starter rachet: Denne kransen som skal slå ut og gå i inngrep med svinghjulet når du drar, kan noen ganger henge seg opp i finkornet sand og dritt og hindre at inngrepet aktiveres.
            Ta av hele snorstarthuset og bank litt på kransen med skrutrekker og så dra fort ut og inn. Etterhvert vil mekanismen fungere igjen. ALDRI olje snorstarten. Den vil bare trekke til seg mer dritt da. Hva er egentlig vitsen med å olje en mekanisme som bare skal brukes til å starte motoren?

            Snora: Snora har en tendens til å ryke. Spesielt om den blir dratt fra skeiva og blir slipt mot kantene av snoråpningen. Slik som 60% av dere monstereiere gjør med deres bakovermonterte håndtak der dere drar oppover.

            Her kan man bruke en hvilken som helst snor. Drit i å kjøp originalsnora som koster kongen og halve kongeriket. Snor til motorsag kjøpt for 5kr meteren er mer enn bra nok. Ekstra slitesterk snor kan også være den snortypen som fotballmål, tennisnett etc bruker. Fallskjermsnor er også et alternativ. Bare prøv deg frem. Men husk å ikke overdriv lengden. Fjæra i snorstarten liker ikke å bli spent opp så mye og festehakkene kan ryke. Da må du hente en øl fra kjøleskapet, sette deg ned i godstolen, banne høyt og skifte huset.

            Rengjøring: Rengjøring gjør at snorstarten kjennes som ny igjen. For eksempel om du sliter med at den ikke vil dra seg inn igjen de siste få cm. Dette kan skyldes dritt og møkk som ligger rundt fjæra. Demonter hele snorstarten og noter nøye hvilken rekkefølge ting er montert som skiver etc.
            Når snella skal av så må du stå klar med en lang og veldig tynn flattrekker så du kan hekte av fjæra uten at den hopper ut av huset med et SPJOOOOING!
            Legg snorstarthuset i isopropanol, sprit, whitespirit, ren bensin etc. i en times tid. Så rengjøres det med klut og trykkluft. Monter alt sammen igjen og oppdag hvor skarp og fin mekanismen nå virker. Bruk ikke aceton da aceton løser opp plast og da kan festehakene til fjæra bli sprø og skjøre.

            Husk også å bruke dustcover til snorstarten. Dette kan man enten gjøre selv ved å bake snorstarthuset inn i finmasket stålnetting eller kjøpe ferdige dustcovers som bare brettes over. En slik beskyttelse vil dramatisk øke snorstarthusets levetid.

            Det kan også være smart å ha en snorstart i reserve. Hele dagen er ødelagt om du har reist lenge for å møte andre for å kjøre og bare får dratt motoren 6 omdreininger før snora ryker.
            Last edited by Motörhead; 3 September 2008, 13:54.
            sigpic
            If you put children in a room without light, they will believe in monsters.
            If you put men on a planet without science, they will believe in God.

            Comment


            • #36
              Lufting i FG bensintank

              Det er vel et litt kjent problem at tankane på FG offroad har ein tendens til å blesa seg opp pga luftinga ikkje virkar.Dette løyste eg med ein smørenippel.

              1.Skru av den øverste delen(sjølve nippelen)
              2.Sett nippelen i ei skrustikke,fil av den falsa kanten til du ser fjæra løsnar inni der
              3.Klipp av ein runde og to på fjæra,dette for at kula skal få bevega seg litt,pass på så ikkje fjæra eller kula forsvinn,den er meget liten
              4.Monter sammen fjæra,kula og nippelhuset
              5.Demonter bensinlokket
              6.Klipp et lite snitt i gummiproppen
              7.Bor et hol midt i "bensinpumpa"(det er et hol der frå før for luftinga),bruk ein bor 0,5 mm mindre enn diameteren på gjengene til nippelen
              8.Skru nippelen inn i plasten,den gjengar seg sjøl,iallefall på min!
              9.Monter alt sammen igjen
              10.Ca sånn skal det sjå ut.Ferdig!

              Nipplane finns i fleire fasongar og dimensjonar,derfor har eg ikkje sett mål på diameteren på holet.
              Eg fann ingen lekkasje når eg snudde bilen på sida og opp ned.Sette bilen på alle 4 igjen og blåste i returslangen til tanken,då kom det luft ut nippelen.Ehem,og ei ørliten bensinbobleKan også monterast på ein slange på nippelen så den verste bensinbobla blir transportert vekk
              Attached Files
              Last edited by Heimelaga; 19 September 2008, 18:18.
              Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
              FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

              Comment


              • #37
                For dere som kjører med aluhylse på difrensialen og sliter med småstein som ødlegger den.
                Køp en vanlig billig malepensel som er like brei som hylsa, skjær av skaftet slik at bare busten og det som holder den på plass er igjenn.
                denne legges på bunnplata på fremsiden (mot motoren) av dif. med busten bakover, slik at busten når helt under. borr et hull i bunnplaten 3-4mm og skru den fast.

                kjørte over et år med den orginale hylsa.
                http://www.romedaldogfighters.com/
                http://www.fjernstyrt.net
                "Det er dit det går"

                Comment


                • #38
                  Tengte jeg skulle legge ut denne modden. her. Den er gammel nå, og har ikke hatt problemer med nedre bærebruer forran etter dette.





                  Bare pass på at forsterkningen blir så store at de subber i hubbene.
                  Robert Birkevaag 71 mod
                  Hpi Baja27.2 Promod ts reed case/Propipe/Lauchenbacker/Futaba4pk sigpic

                  Comment


                  • #39
                    Ny snorstart option

                    En ny snorstart mulighet, Er dere lei av at snoren hele tiden ryker ? Kanskje kjørt langt av sted for å kjøre, snora ryker og dere finner ut at deler ikke finnes der dere er. Vel, frykt ikke, her er løsningen på evig liv til snora. Først og fremst så må jeg få lov til å si at løsningen er genial og synest det er rart at ikke noen har funni ut detta før, i hvertfall ikke som jeg har sett, hører stadigt vekk klager på den fordømrade snora som ryker, og spesiellt når den ikke skal det. La oss begynne.





                    Slik ser det altså ut når snora ryker, et sørgeligt syn og du tenker, hadde jeg bare hatt ei snor !



                    Her er den altså, den som skal vare bilen ut, Denne er verken laga av tau eller plast men derrimot stål. Dette er altså en stål wire, en wire som blir brukt til bremser o.l. til trå sykkler. Du trenger: 1 meter lang wire som er 1,5mm tykk, to wire fester. Dette er noe du får kjøpt i meter vare i samtlige sykkel foretninger og kanskje i hjernvare butikker.



                    Skru dekselet av motoren og ta en titt på baksiden. Hold fast spolen og skru løs skruen samt ta vekk, skiver, osv. Ta også vekk den lille fjæra, greit å ikke miste den.



                    Når dette er gjort, hold fast deksel og skru spolen med klokka helt til fjæra løsner i fra sporet på baksiden, ta noen runder så du er helt sikker på at den er løs fra sporet. Grip tak i spolen og dra den forsiktig opp fra dekselet, kanskje du må vrikke litt på den, men det skal ikke være noe problem og ta den opp. Når du har fått den opp så pass på så at fjæra sitter godt nede i sporet, bare klem den nedi hvis du er usikker.



                    Legg den pent i fra deg så lenge. Skru fast det ene wire festet på wiren, skru den skikkelig fast. Ta spolen i hånden slik som på bildet og før wiren ned i hullet på spolen. Trykk wire festet godt ned i sporet på spolen, bruk gjerne ei tang for å klemme den nedi. Du skal IKKE modifisere spolen for at wire festet skal passe, skru skruen godt til å trykk den nedi, den passer.



                    Dette kan gjørest på to måter, enten som på bildet eller du kan føre wiren igjennom hullet på dekselet og sette på plass spolen. Uansett følgende. Med en hånd på spolen og wiren, begynn å skru spolen med klokka mens du holder wiren stramt. Wiren fjærer litt så derfor må vi passe på at den ikke gjør det mens vi snurrer den på. La det være igjenn sirka 20 cm wire når du er ferdig.



                    Før så wiren igjennom hullet på dekselet og sett forsiktig ned spolen, du må kanskje lirke den på plass men sørg for at du ikke slipper opp wiren.
                    Sett på plass fjær og skiver og skru fast spolen. Nå kan du fortsette å snurre med klokka til du har ca 15 cm igjenn av wiren på utsiden av dekselet.



                    Tre wiren igjennom håndtaket og slipp på en 4mm mutter. Dette er for å forsterke håndtaket litt.



                    Sett på det siste wire festet men ikke skru det fast ennå.
                    Ta tak i wiren mens du holder i dekselet og dra til du merker fjæra på baksiden tar tak i sporet, fortsett å dra noen sentimeter til. slipp gradevis opp wiren til du merker at fjæra på baksiden er slakk. Hold den der og dra wiren 5 - 10 cm opp. Slipp ned festet til håndtaket, så nærme som muligt å dra til skruen. Slipp opp wiren til håndtaket treffer dekselet. den skal nå stramme seg helt ned til hullet. Kutt av overflødig wire.



                    For å være sikker på at alt er som det skal så kan du nå dra i snora, pass på at alt glir lett og ledigt og at det ikke henger igjenn noe sted, dra helt opp og slipp den forsiktig ned igjenn. gjør dette et par ganger slik at wiren setter seg riktig.



                    Jeg foretrekker å ha på et cover up på dekselet, det hindrer at støv og lort kommer inn i mekanismen til wiren, noe støv blir det jo men dette er å foretrekke.



                    For å sette på eller bytte et cover up så klipp slik som på bildet. veldigt lett å gjøre.




                    Da skulle vel det meste være gjort tror jeg.
                    håper dette kommer til nytte for noen, det gjør i hvertfall det for meg
                    Mvh. Tommy.A

                    Sarpsborg RC Offroad klubb

                    Comment


                    • #40
                      Guide til montering av Multiplex Rhino Digi 4 i HPI Baja

                      Når du skal montere servoen,vil du merke att den er for kort til det originale servofestet.



                      Som dere ser er servoen for kort.





                      Det er delen til høyre du trenger,den følger med når du kjøper en ny Baja.



                      Her ses forlengeren montert på.


                      Montering av servohorn
                      :

                      Dere må skru av den plastdelen nede på chassiet framfor radioboksen. Når du skal sette ned radioboksen så slår servoen borti.

                      Servo hornet må kappes,Alu hornet må kappes av ene siden,slår nedi chassiet,så du får ingen styring,må noe mod. til den.

                      Plasthornet kan kappes med enkelt sagblad fra biltema,kapp 2 hull fra topp.
                      Puss kanten rund med sandpapir.

                      Bor opp med 2,5mm bor i øverste hullet etter du har kappet. (skruen er 3mm)
                      Skru skruen/servolinken på,du får ikke mutteren på,denne er ikke nødvendig. Det sitter som F... uansett.



                      Bilder hentet fra HpiBajaFan
                      Tekst : Adrian
                      Last edited by Adrian; 7 September 2009, 20:42.
                      Futaba 3PM FASST 2,4 |HPI Sprint 2 Drift m/ div. upgrades |Aeromarine Donzi 49" + Zenoah G260PUM

                      Comment


                      • #41
                        farging av tank

                        ny farge på tanken???? gjør som med rpm hvite a armer .... kan farges i kjel med klesfarge rit dye... er tanken brukt lønner det seg og pusse med 600 våtslipepapir først ... da blir den mye hvitere og lettere og farge
                        mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

                        Comment


                        • #42
                          4 stk nedre demparinnfestningar til 38 kroner?

                          Då tar du deg ein tur på Ikea,kjøper deg dørknottar til kjøkken-/skapdører,og set igang med å fila litt.Desse er 12 mm diameter,derfor må dei filast eller dreiast ned til 10 mm i den enden der gjengene er for å passa ned i fjærskålene.Treng berre fila av 3 mm innover.At dei er 12 mm gjer i segsjøl ingenting då dei berre blir sterkare av det.

                          Det kjekke med desse er at dei er ferdig gjenga innvendigt til M4x0,7 ,dette er standard gjenger i 4 mm størrelsen.Og sjølsagt samme gjenger som på demparstanga (på FG iallefall,og sikkert fleire merker).Dette sparar deg for masse drittarbeid med gjenging.

                          Spenn så opp knotten i skrustikka sånn at den er 3 mm over "kjeftane",og fil til du filer jevnt med dei.Snu så knotten,pass på at den sida du nettopp har filt ligg beint sånn at du får ein firkant tilslutt.Og sjølsagt 3 mm over kjeftane her også.Eg filte 19 mm inn frå enden der det ikkje er gjenga.

                          Så kjem tida for å bora 4 mm hol til skruene,det skal jo vera grei skuring.Bruk ein kjørnar for å få nøyaktigt merke,bor med ein 2-2,5 mm bor først,og så med 4 mm,dette for at ikkje boren skal "skli ut" og laga holet skeivt.

                          Så får me berre takka Mia Gammelgaard for dette geniale designet
                          Attached Files
                          Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
                          FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,

                          Comment


                          • #43
                            letteste måte og få resten av bensina av tanken etter kjøring

                            1. dra på biltema og kjøp deg bensinkanne type sort plast... 5 eller 10 liter

                            helletuten på disse kannene kan du skru på gjengene på tanken på bajaen og vips er det bare og tømme over på kanna igjen .. så slipper du bensinsøl på hobbyrommet osv ... funker fjell
                            mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

                            Comment


                            • #44
                              Har oppgradert bremsene mine... Fjernet de orginale klossene og erstattet med karbon-klosser.... kort sagt en knallbra oppgradering

                              [SIZE=2] HPI Apache C1 Flux HPI Savage XSKyosho Pure Ten.... Nine eagle 210a..... Klubb: http://www.smbk.no/ Min Youtube http://www.youtube.com/user/Golfie1974?feature=mhsn

                              Comment


                              • #45
                                lag deg egne limiting straps til dempere 1,2mm plastbelagt kabel og kabelsko ,, ta så og spikre fast 2 spiker med rett avstand og sett fast for så og lodde med hardt tinn mye varme og godt med flussmiddel

                                lengder fra hull til hull er :

                                foram 138mm
                                bak 148mm

                                skrues fast i hullet til sway bar i bærearmene ... skal ta bilder men vil vente til bilen er i orden igjen .... dette er en effektiv måte og spare dempere på ... billig forsikring
                                mcd racerunner evo 3 competition, obr 30,5 pro-mod, victory pro pipe

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X