Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av Nitromotorer.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    ”Low Speed Needle”, LSN, er det vi på “nårsk” kaller bunnregisterskruen/nåla, og sitter ofte i enden på gassarmen som servoen trekker i, enten ”ut og inn” eller roterer .
    Denne påvirker blandingsforholdet fra bunnen og opp til 30-50% gasspådrag. Bruk 50% som en tommelfingerregel for sikkerhets skyld.

    En grei start på justeringen av denne er som følger;
    Med tomgangskruen/gapet/åpningen satt til +/- 1mm, starter du motoren og lar den gå på tomgang.
    Når motoren har oppnådd driftstemperatur, klemmer du fuelslangen der den går inn på forgasseren, slik at du stopper fueltilførselen. Dersom motoren ruser opp før den stopper, går den litt for magert, og du skrur LSN ut 1/8 runde.



    ?

    mener det er omvendt jeg...at når du klemmer på fuelslangen,og den ruser opp så er det tegn på at motoren får for mye fuel....altså magre motoren mer på lsn...

    slik jeg har forstått det så skal en klemme på slangen og hvis turtallet øker før stopp så magrer man motoren litt mer...slik fortsetter man til motoren barr stopper uten økning i turtall...
    når det er gjort så skrur man lsn bittelitt ut igjen for å være på den safe siden...

    ps.jeg er AMATØR og ny innen denne hobbyen så ikke drep meg om jeg tar feil...men er kjekt å være sikker før jeg begynner å tukle med min egen nye bil

    Comment


    • #77
      noen som gidder å rette på meg evnt "godkjenne" min tankegang ang lsn?

      Comment


      • #78
        Originally posted by fortoggærdi View Post
        noen som gidder å rette på meg evnt "godkjenne" min tankegang ang lsn?
        ingen som har peiling...?
        Last edited by fortoggærdi; 11 February 2010, 16:17.

        Comment


        • #79
          Dersom motoren ruser opp før den stopper, går den litt for magert, og du skrur LSN ut 1/8 runde.
          Mener helt bestemt at dette er riktig. Det er ikke værre enn at du prøver deg fram hvis du tviler.
          Når man er for gammel til å være et dårlig eksempel, nøyer man seg med å gi gode råd.

          Comment


          • #80
            ..

            Originally posted by Lars1969 View Post
            Dersom motoren ruser opp før den stopper, går den litt for magert, og du skrur LSN ut 1/8 runde.
            Mener helt bestemt at dette er riktig. Det er ikke værre enn at du prøver deg fram hvis du tviler.

            jeg gidder ikke prøve meg fram og kansje ødelegge noe når jeg bare kan spørre her og lese meg frem....

            at du mener noe bestemt hjelper ikke stort.
            en begrunnelse er gull verdt...

            motoren min er fremdeles på grunninstillinger (og derav altfor mye fuel)og motoren ruser seg betydelig opp ved struping av fuelen)

            men logisk sett(fra min side) så vil en motor som får FOR MYE fuel,
            øke i turtall ved kvelning av fuelen,fordi motoren vil få mindre fuel og fuel/luftforholdet vil bli bedre og bedre,motoren vil få bedre og bedre effekt og derfor øker turtallet...før den stopper av for lite fuel igjen selfølgelig.

            en motor som allerede er for lean på lsn,og en stenger fuelslangen...da vil ikke motoren ruse seg fordi den får altfor mye luft i forhold til fuel og motoren har ingenting å gå på....motoren bare harker og stopper.

            derfor tror jeg fremdeles at lsn skal magres mer ved økning av turtall, under kvelning av fuelen.
            selfølgelig når en har skrudd lsn såpass mye inn at turtallet ikke øker ved struping av fuelen lenger,så skrur man ut lsn bittelitt slik at en får litt turtalløkning før motoren stopper. da er man på den trygge siden.
            Last edited by fortoggærdi; 10 February 2010, 23:16.

            Comment


            • #81
              Jeg har printa ut denne guiden, altså innlegg nr 1 og 2 i denne tråden, og har den alltid liggende i RC-bagen. Den har vært god å ha noen ganger, både for meg og kompisene jeg kjører sammen med.
              Eventuell skade i denne sammenheng får du nettopp ved å magre den for mye, altså kjøre den for varm.
              Som sagt så har jeg fulgt denne guiden og det har redda dagen mer enn en gang.
              Når man er for gammel til å være et dårlig eksempel, nøyer man seg med å gi gode råd.

              Comment


              • #82
                Originally posted by Lars1969 View Post
                Jeg har printa ut denne guiden, altså innlegg nr 1 og 2 i denne tråden, og har den alltid liggende i RC-bagen. Den har vært god å ha noen ganger, både for meg og kompisene jeg kjører sammen med.
                Eventuell skade i denne sammenheng får du nettopp ved å magre den for mye, altså kjøre den for varm.
                Som sagt så har jeg fulgt denne guiden og det har redda dagen mer enn en gang.
                jepp jeg syntes også denne guiden er bra og har tenkt printe den ut selv

                helt enig i at ved å magre for mye er skadelig for motoren.
                men saken er jo å få maks utbytte uten å skade motoren,ved å gi motoren mer fuel når den ruser opp ved kvelning,så går en feil vei...men som du skrev i tidligere innlegg,jeg får vel prøve meg fram

                søk på lsn + squirrel på youtube der tar de opp settings av lsn...
                virker logisk så langt jeg og min engelsk kan forstå iallefall...

                Comment


                • #83
                  dette er jo helt supert. spes nå som jeg sparer til ny motor fra go tenkte på .21 motoren.
                  -79 modell / kjører DBX VE* Xray XB8 solgt!!*

                  Comment


                  • #84
                    Hei hvorfor er det så viktig at stempelet er på bunnen når motoren kjøler jeg ned under innkjøring?

                    Hvilken forskjell kan det ha for motoren at du stiller bunnregisterskruen/nåla riktig før du begynner innkjøringen?

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by Lord-Booze View Post
                      Hei hvorfor er det så viktig at stempelet er på bunnen når motoren kjøler jeg ned under innkjøring?
                      Nå er jeg langt fra noen ekspert, og dette er en gammel tråd - men det jeg har fått med meg er at sylinderen utvider seg litt når motoren er varm, og trekker seg sammen når den er kald. Ved å sette stempelet i bunn under nedkjøling, forhindrer du at det setter seg fast i toppen (toppen er trangere enn bunnen på en ny motor).

                      Hvilken forskjell kan det ha for motoren at du stiller bunnregisterskruen/nåla riktig før du begynner innkjøringen?
                      Slik bunnregisterskrua (LSN) står når motoren er ny, gir den en rik blanding av fuel, og med det følger det også mer olje. Når sylinderen er trang, gjør det godt med litt ekstra olje for å unngå å skade stempelet/sylinderen i starten. Kan se for meg at det er større sjanse for å forkorte levetiden til motoren dersom den kjører for magert fra første oppstart, men det er ren gjetning basert på diverse ting jeg har lest om nitromotorer de siste månedene
                      HPI Baja 5b SS med TR Racing clutch-system, Zenoah G290RC og CPI Tuned Pipe (Big Bore). Futaba 4PL radio, og Savox servoer.

                      Comment

                      (RS) Radiostyrt.no Statistics

                      Collapse

                      Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                      Welcome to our newest member, Erik-M.
                      Working...
                      X