Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heng Long Tiger 1 late version.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heng Long Tiger 1 late version.

    Hentet min Tiger 1 i går som jeg bestilte ifra RC Tank i tyskland. Den har følgende spec:

    Metallbelter med "closed pin" og "ice cleves".
    Metall hjul
    Metall svingarmer
    Metall forsterkninger i chassi
    Metall løp i korrekt lengde med metall flammedemper. (Måtte skifte dette selv)
    Metall sjakler
    Metall luker
    Dekt med zimmerit
    Lakkert med airbrush

    Eneste jeg har å utsette på denne er at BB gun suger skikkelig etter at jeg skiftet løp, sant og si så vet jeg ikke hvordan den virket før jeg byttet løpet eller da jeg ikke prøvde den.
    Ser også at det ikke kommer røyk ut av det ene eksosrøret, men det vet jeg hvorfor når jeg tenker meg om. Mener å ha sett at den ene slangen hadde fått seg en knekk, enkelt å fikse opp i.
    Skal også forlenge kablene til batterikontakten så jeg får kjørt med mine "vanlige" 7,2V batteri pakker.
    Så langt er jeg ihvertfall fornøyd med den.

    Her er noen skrytebilder:









    Last edited by GMV; 24 February 2009, 21:51. Reason: Ny tittel.
    Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
    Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

  • #2
    Utrolig bra.
    Angrer på at jeg ikke bestilte en slik en selv!!

    Heldiggris
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

    Comment


    • #3
      Jeg er ihvertfall fornøyd med den. Metall i det meste på understellet tror jeg gjør susen. Kjører bra gjør den også. Veide den på badevekta i går, og den viste 4kg. Skal opgradere den med tiden, såsom å flytte bryterne til oversiden, og gjøre den litt mere "vanntett". Tror jeg også skal fjerne BB og erstatte det med recoil unit, da BB fungerer svært dårlig. Men først skal jeg nøye meg med å kosekjøre litt.
      Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
      Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

      Comment


      • #4
        Flott tanks!

        Lurer på dette med zimmerit. Var det noe man gjorde for at magnetiske miner ikke skulle feste seg på chassiset, eller var det en annen årsak?
        (På de historiske ordentlige tigerne). Ser ihvertfall veldig fint ut!
        Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

        Comment


        • #5
          Originally posted by GMV View Post
          Metall i det meste på understellet tror jeg gjør susen. Kjører bra gjør den også. Veide den på badevekta i går, og den viste 4kg. Skal opgradere den med tiden, såsom å flytte bryterne til oversiden, og gjøre den litt mere "vanntett". Tror jeg også skal fjerne BB og erstatte det med recoil unit, da BB fungerer svært dårlig.
          Jeg ville også gjort det, men det er jo en utrolig liten jobb da...Det er bare kos.

          Originally posted by Droid View Post
          Lurer på dette med zimmerit. Var det noe man gjorde for at magnetiske miner ikke skulle feste seg på chassiset, eller var det en annen årsak?
          (På de historiske ordentlige tigerne).
          Du har helt rett angående zimmerit, den blei påført noen tanks som overlevde gjennom hele krigen, men helst så var det Late Version som hadde dette. Hvis jeg har skjønt dette rett.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Stemmer dette med zimmerit ja. Såvidt jeg har les på nettet så var det bare late version av tiger 1, og king tiger som hadde det. Late version av tiger 1 hadde også de samme "road wheels" som king tiger.
            Åpnet den igjen i dag for å rette ut den knuten som er på batterikabelen for å få inn de Ni-Cad batteriene jeg hadde ifra før. Da så jeg at det er plenty med rom for oppgradering av elektronikken, iallefall med ledninger/loddinger på hovedkortet. Plussledningen ifra batteriet går til av/på bryteren og derifra med en mye tynnere kabel til hovedkortet, denne byttet jeg i samme slengen.
            Godt at elektronikk utdannelsen kommer til nytte igjen.
            Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
            Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

            Comment


            • #7
              Fant en bra link om zimmerit http://www.panzerworld.net/zimmerit.html
              Div. biler og tanks. Den siste er en Traxxas Summit. Og også noen nybegynner helikoptere. Som jeg ikke kan fly....

              Comment


              • #8
                Jobbet litt mer på Tiger'n i dag. Fikset både intern antenne, og 360 graders rotasjon på tårnet. Den interne antenna fant jeg på en defekt DEFA alarm jeg hadde liggende, den er jo skjermet, så jeg tok likegodt å loddet av hele pluggen å borret opp ett hull på mottakerkortet får så å lodde den inn.
                Lengden på antenna er 2x orginal nå som jeg tror skal gå bra med tanke på bølgelengde. Eneste som måtte endres var å flytte drosselen på undersiden av kortet. Fungerte meget bra etterpå med tanke på rekkevidde. Men jeg sliter litt med at den nøler på komandoene, for så å rykket til med flat pedal selv om jeg har lite utslag på stikka, er dette ett kjent HL fenomen? Jeg har RX-14 hvis det spiller noen rolle. Monterte også den telefon svivelen jeg kjøpte på biltema, men her dreit jeg meg ut litt (les. ødela svivelen) og den fungerer ikke så bra som jeg skulle ønsket (dårlig kontakt nå og da).Men men det er bare å kjøpe en ny og prøve på nytt det. Ellers fungerte det bra. Fjernet også den led'n som står på mantlet'n. For å få til dette så måtte jeg flytte mottagerkortet til siden da det ble litt trangt under tårnet med BB montert. Benyttet en 9 pin dsub kontakt imot selve understellet. BB uniten fungerte også greitnår jeg brukte de kulene jeg har til min softgun. Bestilte også 40stk 4x8x3mm kulelager som jeg skal ha i roadwheels og sprocket wheel, der har jeg spekulert litt og kommet frem til at det skal gå å dreie spor til lager i de samt sette i 4mm aksler i armene med gjenger og mutter mellom de to delene hjulene består av. Vi får se hva det blir til, lagrene kostet ikke all verden på ebay. Laget meg også noen scale detaljer i dag som skal lakkeres/behandles for å se riktige ut, planen er å erstatte de plastikk vairene med ekte saker med tiden. Oppdaget også at armene sitter feil vei på disse Heng long sakene noe som ikke er så veldig bra. Hjulene sitter fremfor opplagringspunkter. Funderer veldig sterkt på å skjære ut og bytte om sidene, eventuelt erstatte sidene med tykkere aluplater kombinert med en aluplate i bunn. Mye funderinger ute og går. Har liksom blitt hekta på tanks nå da bil var litt for lite utfordringer og kjedelig, mye dyrere var det også. Har også veldig lyst på en Matorro King tiger i samlingen da jeg ser en metal versjon koster bare 159USD, men den får vente.
                Her kommer noen bilder. Må bare beklage de midlertidige løsningene da jeg verken hadde strips loddetinn eller krympestrømpe tilgjengelig.... Dårlige bilder ble det også.






















                Last edited by GMV; 22 February 2009, 21:37.
                Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
                Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

                Comment


                • #9
                  Da var jeg på den igjen.... Klarte ikke å la den være. Det klødde for mye i fingrene. Gikk til innkjøp av 20x20x2mm alu vinkler, og 2mm aluplate for å bygge nye sterkere fester i bunnen av tiger'n. Kappet også vekk alt unødvendige fester inni og hele batterikassa gikk med i farta. Tenkte å sette i to batterier hvis jeg gidder å kjøpe ett til, eller eventuelt ett med større kapasitet. Begynte også så smått å flytte de bakerste svingarm festene helt frem slik at svingarmene blir slepende etter, dette for å få den til å følge terenget bedre. Skal også øke bakkeklaringen med noen mm i forhold til orginal.
                  Her er en link til tilsvarende modifisering:http://www.rcuniverse.com/forum/m_67...tm.htm#6768080

                  Har også begynt modifiseringen av hjulene for å forberede de til kulelager. Det var litt funderinger for å få det til å se scale ut, uten å måtte dreie ut av senteret og synlig gjøre en ny festemutter til hjulet. Er det noen som vet hvor jeg får tak i rør/hylser som er 5mm utv. og 4mm innv. Samt 4mm utv, og 3mm innv.?

                  Her er iallefall en ussel paint skisse som viser hvordan det bli på de helt innerste/ytterste hjulene.



                  Skal komme med flere bilder, men fotoapparatet var tomt for batteri....
                  Tips til forbedringer er hjerteligst velkommne.
                  Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
                  Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

                  Comment


                  • #10
                    Oisann

                    Nå snakker vi modifiseringer. Jeg har aldri hørt om noe lignende før du tok det opp. Veit ikke helt om jeg har noen tips i forhol til det du vil oppnå.
                    Hvis du synes dette er gøy, så kjør på, men dette kan fort bli for mye og Tanksen kan fort bli stående og ikke ferdig.
                    Da er det liten vits for å si det sånn...

                    Jeg er veldig interessert i modifiseringen av roadwheels, det med å snu armene og bedre bakkaklaring er litt tull og for mye arbeid etter min smak.

                    Du kan se om http://www.lokstallenhobby.no/ har slike rør kanskje. Eller disse http://www.ksmetals.com/
                    Veit at evergreen har 4mm rør som er 2.5mm innvendig, artikkel 225 tror jeg det var. Men det er plast, men det gjør kanskje ikke noe, da du skal ha rør inni rør og at du bruker kulelager.??
                    Last edited by NoBrainer; 24 February 2009, 23:29.
                    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                    Facebook -> Mini-Z Norway

                    Comment


                    • #11
                      Takk for tipset, skal sjekke opp i det med rørene. Fant også karbonrør hos elefun i omtrent de målene jeg trenger, men vet ikke om det er like godt som stål? Grunnen til at jeg skal ha ett rør utenpå det andre er kun for å separere de to kulelagrene da de er montert inn fra den ene siden. På de hjulene som er i midten så blir de montert fra hver sin side som normalt. Der trenger jeg ikke en aksial foring, eller det røret utenpå. Det med armene er en smal sak og fikse og er nesten ferdig, det som gjenstår er kuttingen i plasten for å flytte festet fram. Tror dette vil hjelpe få fjærings egenskapene som var lik null når jeg fikk den. Men mulig en av grunnene var at noen av armene gikk svært tregt. Det skal de ikke nå iallefall, samt at de skal bli mere kompakte uten slark. Når det gjelder høyden så blir den minimalt høyere enn orginalt for ikke å miste looken. Idler hjulet får en hel M4 stang tvers igjennom til motsatt side for å motvirke fleksing av hjulene.
                      Jeg synes det er interessant å holde på med slik type modifisering, og fikk gjort mye med selve skroget i går. Utfordringen er å få dreid ut av hjulene, delene er liksom så små.
                      Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
                      Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

                      Comment


                      • #12
                        Kjempekult at du tar på deg slike ting da.
                        Men dette må vi se bilder av altså, for dette er seriøse ting!!



                        Men hvis dempingen er treg så er det selve demperene eller skruene til roadwheels som er tingenå rette på. Ikke hele understellet.Men at det blir bra, det blir det helt sikkert.

                        Har du recoil unit på din? At løpet blir trekt "inn i" tårnet?
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Jeg skal komme med flere bilder i kveld.... Angående det med dempingen så var noen av skruene løsnet på, med den følgen av at noen hadde skrudd seg nesten helt ut. Det skal fikses på nå. På den orginale Tiger'n så sitter armene vendt hver sin vei på hver side for å få plass til torsjons stavene. Men det vil ikke jeg....
                          Nei min har ikke recoil, men BB montert.
                          Skulle vært mulig å montere recoil sammen med bb synes jeg.
                          Vi får se hva jeg får til, men inntil videre så er recoil satt på vent.
                          Som sagt så storkoser jeg meg med dette prosjektet. Liksom mer utfordring enn RC bil, og enklere å lage deler selv som igjen gir en lavere kostnad....
                          Tanks er drit tøft, og kjempemorsomt. Synd bare at jeg ikke har begynt med det tidligere.
                          Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
                          Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

                          Comment


                          • #14
                            Det visste jeg faktisk ikke at armene var montert hver sin vei. Hvor fant du ut det?
                            Er det venstre bakover og høyre forover eller hva er fasitten?

                            Jeg har opplevd 4 defekte BB så jeg skal ha RX-18 og IR istedet, siden jeg tror at det blir mere gøy og mere driftsikkert.

                            Utrolig kult at du gjør dette. Blir skikkelig inspirert da!
                            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                            Facebook -> Mini-Z Norway

                            Comment


                            • #15
                              Husker ikke hvor jeg fant det på nettet, men jeg googlet tiger 1 ihvertfall....
                              Men det blir ikke jeg snur armene likevel, da det ikke er så enkelt med metal roadwheels. De er nemlig litt større enn de i plast og det kommer til å kræsje både med idler hjul og sprocket fant jeg ut. Men jeg skal frese ut litt større hull så jeg får mer innfjæring på de fremre hjulene, og gradvis mindre bakover.
                              Fant også messing rør hos nortrading i de riktige dimensjonene jeg trenger, men frakten blir dyrere enn selve rørene....
                              Last edited by GMV; 26 February 2009, 00:13.
                              Geir Magne Valstad 77mod. Kjøretøy: Tamiya: Bruiser/Ford Escort WRC/King Tiger, HPI: Wheely King Crawler
                              Axial Wraith. Heng Long Tiger I Wittman edition fra Rctank.de Tamiya Jagdtiger prosjekt.

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X