Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal vi lage en "retroklasse"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skal vi lage en "retroklasse"?

    RETRO!!!

    TamiyaBase. com, the best information source for vintage Tamiya RC!

    TamiyaBase. com, the best information source for vintage Tamiya RC!

    TamiyaBase. com, the best information source for vintage Tamiya RC!

    Nå finnes det jo så mange nyproduserte modeller å få kjøpt fra Tamiya - hvem vokste vel ikke opp med Sand Scorcher (Bobla), Rough Rider, Super Champ, Holiday Buggy, Wild Willy, The Grasshopper, The Hornet, The Fox, The Frog, The Hot Shot, The Supershot, The Boomerang osv?

    Mange av disse blir nå produsert på nytt, så og si identiske med de som ble solgt på 80-tallet. Men med elektrisk fartskontroll. Og til en pris som er fullstendig latterlig lav! (ca. 500 kroner med regulator og motor)

    Skal vi dra igang løp med disse? Blir som en slags "M chassis for elektrobuggy"! :mrgreen:

    I Frankrike og England har man gjort dette en stund med suksess!

    Regler?
    -tom. 1990 modeller
    -motorlimit?

    Kanskje vi kunne ha kjørt dette sammen med NM-rundene som et morsomt innslag?

    Kom med innspill og ideer!!!
    Last edited by SHY; 11 October 2007, 08:18.
    Life's too short to go slow! www.ymr.no

    Besøk mitt showroom

  • #2
    Har tenkt på det samme, trur d kunne vært genialt og skikkelig morro!
    Motorlimit..... nei, BL!... hehe

    (Har også tenkt på truck klasse, med 20minutts finale...)
    - Jostein Helland -
    www.tnrc.ipublish.no

    Comment


    • #3
      Har lyst på The Frog. Den er bare helt rå! Må bare være kule å kjøre med.
      Hvordan er konstruksjonen på de nye egentlig? Er de bygd opp noe annerledes i hele tatt?

      andreas ljokjel, 1984

      Comment


      • #4
        Den er dødskul! :mrgreen:

        De har bare forbedret bitte små ting som gjør de mer pålitelige (f.eks. dogbone i stedet for 6-kant aksler på Hotshot, samt elektronisk regulator i stedet for mekanisk). The Frog har visstnok også fått oppgradert drivakslene, de originale holdt ca. 2 batteripakker... :mrgreen:
        Last edited by SHY; 3 October 2007, 10:59.
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • #5
          500kr i norge eller fra utlandet???
          liker ideen din:mrgreen:
          OooGøran j.BorkamoooO
          OooRacer SavvyooO

          Comment


          • #6
            Som jeg sa i den andre tråden, så er jeg veldig for dette!
            Det med motorstørrelse, så hadde det kanskje vært greit å sette en grense på 15-17 turn? Skal man tillate de heftigste BL, blir det jo ikke akkurat så billig lenger Ikke sikkert drivverket på bilene er så glad for det heller.
            Hva med å bruke litt av de reglene som er i m-chassis klassen? Har skjønt at det ikke er noen offisielle regler der, men...
            Kan godt kjøre løp samme dag som 1:10 off-road, kanskje klassen blir mer "poppulær" da og flere blir med. Kunne f.eks. vært annenhver kval heat med "retrobilene" og annenhvert kval heat med 1:10 off-road.

            Shy, hvordan er det å få til denne klassen i Norge? Tar det lang tid å få godkjent noe sånt?
            Kjør på sier bare jeg
            # 8ight-T # # Nosram RS .28 EVO / RB C6 BB # Spektrum DX3R # Proline # Futaba # ACE # Byron #

            Comment


            • #7
              Enig der Marius! 19-20 turn burde holde. Og stapper du inn en LiPo holder det i massevis! (og én lading holder sikkert for 3-4 heat) :mrgreen: Disse tåler nok ikke heftige børsteløse nei! :mrgreen: Vi bør søke å få til også "retro ytelse". Dette skal jo også være forlokkende for de med stokk og briller!

              Aner ikke pris i butikk i Norge... Deler kan nok også være en utfordring... noen som vet om det finnes noe sted?

              Jeg ser ikke for meg dette som en "NMF regelverk klasse" med noe offisiell kåring av norgesmester. Men når vi først kjører NM-runder har vi apparatet klart, og mer enn nok tid til å flette dette inn i programmet! I Enland (og i Norge på slutten av 80-tallet) kjører man opptil 120 deltakere på én dag. Antakelig vil mange av de som kjører "seriøst" også stille opp her... jeg vet om én allerede...

              Ønsker ikke å begrense til kun ett merke. Om noen f.eks. har en Kyosho Scorpion i kjørbar stand liggende vil vi se den in action! :mrgreen:

              Ser for meg et løst regelverk, som vi evt. kan endre på som vi vil. Foreløpig ser jeg for meg:
              -tom. 1990 modeller
              -fri modding av chassis, også "selvbygg" tillatt
              -skala 1:12 og 1:10
              -max. 19 el 20 turn
              -2WD lørdag, 4WD søndag
              -kåring av "uoffisiell NM i retro"
              -concourse d'elegance kåring (fineste bil)
              -kåring av "mest autentiske bil" (originalt utstyr, inkl. regulator, batterier, radio osv. Kanskje også klær???)

              Dette skal hovedsaklig være GØY og BILLIG! :mrgreen:

              AH! Kan se for meg et fullt heat med Tamiya Hotshot i forskjellige farger...

              Gammel Tamiya reklamevideo: http://www.ymr.no/bilder/historie/Ta...t/hotshot.mpeg
              Last edited by SHY; 3 October 2007, 11:00.
              Life's too short to go slow! www.ymr.no

              Besøk mitt showroom

              Comment


              • #8
                Ja, 19 turn tror jeg kan funke meget bra. Tror uansett at kanskje ikke disse bilene har kjøreegneskaper som det kreves litt av når man har litt godt med power i bilen

                Regelværket ditt så fint ut det... Men jeg var ikke klar over at det både var 2WD og 4WD biler, jeg trodde det kun var 2WD. Hvordan biler vil bli mest aktualet å kjøre?
                # 8ight-T # # Nosram RS .28 EVO / RB C6 BB # Spektrum DX3R # Proline # Futaba # ACE # Byron #

                Comment


                • #9
                  Masse å velge i!!!

                  For 4WD Tamiya Hotshot, Kyosho Optima, Yokomo Dogfighter etc. For 2WD f.eks. The Frog. Men The Grasshopper og The Hornet kjører "morsomst", spretter avgårde! :mrgreen: The Grasshopper levde opp til navnet sitt! De var dessuten veldig pålitelige!

                  Her er litt inspirasjon:




                  Husker forresten at jeg satte inn en LeMans 360 PT (flymotor) i en Holiday Buggy på midten av 80-tallet... den gikk på bakhjulene... og girkassa holdt sånn ca. 5 minutter... :mrgreen: I Supershot var den derimot kanon!

                  Om vi får til dette blir det også nærmest flere "samlertreff" hvor folk kan møtes for å kjøpe/selge/bytte og diskutere... Noen vil sikkert bare vise frem biler de ikke vil kjøre med også :mrgreen:

                  Motorene på 80-tallet: Technigold, Black etc - hva tilsvarer de vs. dagens modified motorer i turn sånn ca?
                  Last edited by SHY; 3 October 2007, 00:14.
                  Life's too short to go slow! www.ymr.no

                  Besøk mitt showroom

                  Comment


                  • #10
                    klasser tiltenkt NM/NC og løp generelt med en eller annen "status" underlagt NMF krever godkjenning. Bruk av "mesterskapstitler" er også begrenset ihht NIF og NMFs regler.

                    Det SHY foreslår, å samarbeide mellom klubber/miljøer om å starte nye uoffisielle klasser krever ingen godkjenning eller reglementer regulert av NMF.
                    Eneste forskjellen, er at da løpene har "klubbløpstatus/oppvisningsstatus" slik eksempelvis M-Chassi har. I tillegg er det ikke mulig å benytte noe appell-system dersom man mener seg urettmessig behandlet etc på løp.

                    Dette er mao bare å komme i gang med. Er jo også en kjempefin måte å kanskje rekruttere over til de offisielle klassene, dersom løpene kjøres samtidig. Det er jo da mulig å bli kjent med og se også disse klassene, før man kanskje velger å gå den ene eller andre veien Men, når en klubb har tatt på seg ansvaret for å arrangere løp under NMFs jurisdiksjon, skal disse prioriteres fremfor "support/oppvisningsklasser" som dette også kan regnes som

                    Vi står mye friere enn eksempelvis Motorsykkel i å kunne gjøre slike ting, da vi ikke har de samme sikkerhetsaspektene å ta hensyn til

                    Comment


                    • #11
                      Hadde vært fint å sett på noen slike løp og det kunne og ha vært en fin rekruttering for dei yngste da det er biler som er like fine å leke med som å prøve seg i konkuranse samt at inngangsbilletten er billig for "far" om ikke poden har så veldig lyst allikevel.

                      Hilsen Sveinung
                      Sveinung Nå 71mod

                      Comment


                      • #12
                        Helt klart!

                        Prøvde å dra i gang noe i år som jeg kalte "Truck Junior", se:


                        Men det ble dessverre ikke noen særlig oppslutning. Vi har derimot avholdt noe vi kaller "Kaos klassen" når vi har kjørt våre "20 kroningen" løp hos OMK. Der har de yngste kjørt med hva de vil (foreløpig kun Truck).

                        Vi kan ved behov også her (sammen med NM-runder) ha en "Kaos klasse" for de aller yngste, hvor man kan kjøre med absolutt hva man vil. Alle får da førsteplass! :mrgreen:

                        Som Bent i forbundet påpeker så er en "supportklasse" helt opp til oss hvordan vi kjører den. Jeg har lyst til å nå gamle høyder mht. antall deltakere. Da må fokuset over på det å samles og ha det gøy! Og utstyret må være veldig enkelt og billig!
                        Life's too short to go slow! www.ymr.no

                        Besøk mitt showroom

                        Comment


                        • #13
                          Her er info fra vintage klassen i England:


                          Ser ut som de har lagt opp til:
                          -max. 19 el. 20 turn, "sealed can" (ikke modified motorer med avtagbart baklokk)
                          -ikke "minispikes". Dvs. kun de gode, gamle "originale" dekkene som ble brukt før i tiden
                          -"The oringinal concept was no XX's, B2's, Cat-2000's, XX4's, Lasers, and such which are all proper 90's cars, people (inluding me) are pushing the pre-90 thing with borderline cars but this was always gonna happen."
                          -"Should we make it mandatory to run a transmitter ribbon to show your Xtal, just for a retro feel?"

                          Finnes noen fine 20-turns motorer med innebygd vifte (f.eks. Kyosho). Vi må ikke glemme at en 20-turn i dag er noe helt annet enn en 20-turn på 80-tallet! Putter du inn en av dagens 12-15 turn tror jeg bådre drev og drivverk går til h... på få minutter for disse oldisene! Fra oOple:
                          "I think Stu said his 6 gear RC10 did about 4 laps before he melted the spur gear with a 12 in it! It was quite literally 'smoking'!"

                          Du vil nok heller ikke ønske å kræsje i hastigheten en 12-turn evt. greier å få bilen din opp i... deler er hard to find...

                          Uansett - dette blir mest for show, så det er i alle fall i begynnelsen ikke så fryktelig farlig hva du kjører med, så lenge selve bilen er "vintage"! (Re-release Tamiya biler er selvfølgelig tillatt)

                          For endel biler vil det bli problemer å få på plass batterier, da dagens NiMH batterier er tykkere enn de gamle NiCad'ene... faktisk så vil LiPo stickpacks være mye lettere å få plass til!
                          Last edited by SHY; 9 October 2007, 12:18.
                          Life's too short to go slow! www.ymr.no

                          Besøk mitt showroom

                          Comment


                          • #14
                            Dette blir dritfett! Vi skal ha NC løp i Bergen siste helga i nov. Tror nesten vi må ha en retro klasse allerede da........
                            - Jostein Helland -
                            www.tnrc.ipublish.no

                            Comment


                            • #15


                              (just do it

                              Tror jeg bestiller meg en remake av HotShot og The Frog! De har inne på www.rcmart.com

                              Denne Bling-Bling versjonen gikk meg hus forbi: http://www.tamiyausa.com/product/ite...oduct-id=49337

                              Tips: om noen vil ha en ny-i-eske Holiday Buggy, så finnes dette hos en brukthandel i Årnes, ring 63907080 (tror han skal ha 350 kr for den)
                              Last edited by SHY; 3 October 2007, 13:40.
                              Life's too short to go slow! www.ymr.no

                              Besøk mitt showroom

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X