Jeg lurer på et par ting.
Har fra før KT-18 som er ganske bra, men er ikke så glad i gummigrepet på rattet. Har funnet disse senderene totalt som brukes til Mini-Z:
Kyosho Perfex KT-18 ASF 2.4GHz TX (har ikke chase mode)
KO PROPO EX-1 UR Transmitter 2.4GHz ASF SS and Receiver
Kyosho PERFEX EX-5UR ASF 2.4GHz TX
KO Propo EX-10 Eurus 2.4GHz TX (RF-901SM og RF-902SM modul)
KO PROPO EX-10 Helios Transmitter 2.4GHz ASF SS (RF-901SM modul)
KO Propo EX-1 KIY 3-delt
veit at man også kan kjøpe en Futaba 3PK / 3PKS og RF-901SM til ASF. Men da må du anskaffe en overgang slik at RF-901Sm passer.
Det jeg liker med noen av disse senderene er såklart at de har minne, slik at man kan ha forskjellige innstillinger for hver enkelt bil.
Men her er det store prisforskjeller og hvilken sender er "good bang for bucks" for å si det slik.
Ser for meg ut som at den EX-5UR er den billigste senderen som gir deg mange muligheter, mens EX-10Eurus har "alt" og kanskje litt overkill...
Har dere noen erfaringer dere vil dele med meg??
************************************************** *****************
Som et utgangspunkt.....
Steering:
TRIMRATE = 5
CURVE = -4%
BALANCE, Right = 58%, Left = 58% (må justeres på bane i etterkant, slik at det blir likt)
Throttle:
TRIMRATE = 7
HPOINT F = 80
BRAKE B = 45
******************************************
Generelle mini-Z radioinnstillinger.
Still inn trimrate til 5 -7 på gass og brems. Gjør at hvert "klikk" du gjør på innstillingene senere skjer i mindre stepp/ høyere nøyaktighet.
Finn topppunktet for gassen. På min Euros er det 85. Min gamle Ex-1 hadde det på 73. Blir mye enklere å kjøre når full gass er med fullt utslag på radioen og ikke midt på.
Juster inn ønsket bremseeffekt. Innimellom må vi bremse for å unngå flyvende prosjektiler, tær og andre ting, og da er det greit at man kan bremse uten å låse bakhjula helt. 45% er et fint startpunkt.
Finn endepunktet for maks styreutslag til begge sider, juster deretter så den svinger med samme radius til begge sider og at den går rett frem.
Juster deretter endelig styreutslag med dualrate innstillinga. (Under rattet på de fleste ko radioer) Tilpasses grep og layout. Mindre utslag = mindre scrub = mindre fartsreduksjon i svingene. Et tips: Kjør alltid med så lite styreutslag du kan, men fortsatt kan kjøre så trangt du ønsker.
Sett så styrekurven slik at bilen blir litt lungnere på langsida. 0 til minus 10 alt etter føreren og radioen (Se trimrate).
Juster deretter throttletrim slik at du lett får bilen i revers. +/- 1-3 er normalen. Mer minus gir også litt motorbrems (hjelper bilen å styre inn hardere av gass, mer pluss gir mindre motorbrems og kan hjelpe på velting/ sladding).
******************************************
1. Steering Travel Max 70
2. Steering Balance Max 70%
3. Throttle High Point Max 60
4. Throttle Brake Max 60
******************************************
KO Propo sendere og andre moduler
Skal du bruke en av sendere til andre ting, som f.eks. 2.4GHz bil, så kan du skaffe en modul og mottaker i tillegg.
Da bytter du bare modul når du skal kjøre den andre ikke Mini-Z / dNaNo bilen.
EX-10 Eurus kan bruke RF-904FH og KR-411FH for FHSS
De andre kan bruke RF-903FH og KR-411FH for FHSS
EX-10 Eurus kan bruke RF-902S og KR-409S for DSSS
De andre kan bruke RF-902S og KR-409S/KR-407S for DSSS
KIY EX-1 må bytte hele toppen.
******************************************
Bruker du Futaba 3PKS så vil du miste bindingen til bilen hvis du har i modulen til ASF og bare skruer på senderen i "ikke sende modus".
Senderen må stå i PPM for å få modulen til å fungere.
EPA innstillingene må minst ned på 70%, Hvis det fortsatt ikke fungerer så gå lenger ned.
******************************************
NB:
KT-19 kan ikke erstattes av andre FHSS-type sendere pr 03.12.2013
Har fra før KT-18 som er ganske bra, men er ikke så glad i gummigrepet på rattet. Har funnet disse senderene totalt som brukes til Mini-Z:
Kyosho Perfex KT-18 ASF 2.4GHz TX (har ikke chase mode)
KO PROPO EX-1 UR Transmitter 2.4GHz ASF SS and Receiver
Kyosho PERFEX EX-5UR ASF 2.4GHz TX
KO Propo EX-10 Eurus 2.4GHz TX (RF-901SM og RF-902SM modul)
KO PROPO EX-10 Helios Transmitter 2.4GHz ASF SS (RF-901SM modul)
KO Propo EX-1 KIY 3-delt
10508 Master Unit ASF
Så velger man grepet:
10504 Left Handed Grip Unit
10507 Right Handed Grip Unit Deretter hva slags styring man vil ha:
10501 3D Extension Unit
10502 ST Unit Stick Type
10506 Steering Unit
Så velger man grepet:
10504 Left Handed Grip Unit
10507 Right Handed Grip Unit Deretter hva slags styring man vil ha:
10501 3D Extension Unit
10502 ST Unit Stick Type
10506 Steering Unit
veit at man også kan kjøpe en Futaba 3PK / 3PKS og RF-901SM til ASF. Men da må du anskaffe en overgang slik at RF-901Sm passer.
Det jeg liker med noen av disse senderene er såklart at de har minne, slik at man kan ha forskjellige innstillinger for hver enkelt bil.
Men her er det store prisforskjeller og hvilken sender er "good bang for bucks" for å si det slik.
Ser for meg ut som at den EX-5UR er den billigste senderen som gir deg mange muligheter, mens EX-10Eurus har "alt" og kanskje litt overkill...
Har dere noen erfaringer dere vil dele med meg??
************************************************** *****************
Som et utgangspunkt.....
Steering:
TRIMRATE = 5
CURVE = -4%
BALANCE, Right = 58%, Left = 58% (må justeres på bane i etterkant, slik at det blir likt)
Throttle:
TRIMRATE = 7
HPOINT F = 80
BRAKE B = 45
******************************************
Generelle mini-Z radioinnstillinger.
Still inn trimrate til 5 -7 på gass og brems. Gjør at hvert "klikk" du gjør på innstillingene senere skjer i mindre stepp/ høyere nøyaktighet.
Finn topppunktet for gassen. På min Euros er det 85. Min gamle Ex-1 hadde det på 73. Blir mye enklere å kjøre når full gass er med fullt utslag på radioen og ikke midt på.
Juster inn ønsket bremseeffekt. Innimellom må vi bremse for å unngå flyvende prosjektiler, tær og andre ting, og da er det greit at man kan bremse uten å låse bakhjula helt. 45% er et fint startpunkt.
Finn endepunktet for maks styreutslag til begge sider, juster deretter så den svinger med samme radius til begge sider og at den går rett frem.
Juster deretter endelig styreutslag med dualrate innstillinga. (Under rattet på de fleste ko radioer) Tilpasses grep og layout. Mindre utslag = mindre scrub = mindre fartsreduksjon i svingene. Et tips: Kjør alltid med så lite styreutslag du kan, men fortsatt kan kjøre så trangt du ønsker.
Sett så styrekurven slik at bilen blir litt lungnere på langsida. 0 til minus 10 alt etter føreren og radioen (Se trimrate).
Juster deretter throttletrim slik at du lett får bilen i revers. +/- 1-3 er normalen. Mer minus gir også litt motorbrems (hjelper bilen å styre inn hardere av gass, mer pluss gir mindre motorbrems og kan hjelpe på velting/ sladding).
******************************************
1. Steering Travel Max 70
2. Steering Balance Max 70%
3. Throttle High Point Max 60
4. Throttle Brake Max 60
******************************************
KO Propo sendere og andre moduler
Skal du bruke en av sendere til andre ting, som f.eks. 2.4GHz bil, så kan du skaffe en modul og mottaker i tillegg.
Da bytter du bare modul når du skal kjøre den andre ikke Mini-Z / dNaNo bilen.
EX-10 Eurus kan bruke RF-904FH og KR-411FH for FHSS
De andre kan bruke RF-903FH og KR-411FH for FHSS
EX-10 Eurus kan bruke RF-902S og KR-409S for DSSS
De andre kan bruke RF-902S og KR-409S/KR-407S for DSSS
KIY EX-1 må bytte hele toppen.
******************************************
Bruker du Futaba 3PKS så vil du miste bindingen til bilen hvis du har i modulen til ASF og bare skruer på senderen i "ikke sende modus".
Senderen må stå i PPM for å få modulen til å fungere.
EPA innstillingene må minst ned på 70%, Hvis det fortsatt ikke fungerer så gå lenger ned.
******************************************
NB:
KT-19 kan ikke erstattes av andre FHSS-type sendere pr 03.12.2013
Comment