Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sendere til Kyosho Mini-Z ASF (2.4GHz)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by zabbe View Post
    Jeg må inrømme at jeg ikke henger helt med. Men allikevel er det deilig lesning
    Hehe Dette er så teknisk at jeg ikke ser noen hensikt i å prøve å skrive det ikke-teknisk

    ... og vi har alle våre fagfelt.... Jeg prøver å forstå camber, caster og toe in... jeg forstår teknisk hva forskjellen er.... men hva det gjør med kjøreegenskapene å endre en parameter og hvorfor.... imponerende at noen forstår det

    .... og ikke minst.... imponerende at det gjør noen forskjell / er mulig å merke eller se forskjell på disse små bilene. Men morro å kjøre likevel

    Comment


    • #92
      Enkelt fortalt zabbegutt, så vil ha prøve å ta ut KTSS-701 fra en hvilken som helst modul eller sender med ASF og sette KTSS-701 in i en annen type sender.
      I dette tilfellet en Futabe 3PM var det vel.

      Stemmer ikke dette MostlyHarmless?

      Hvis han får til å "dekode" signalene på en eller annen måte, så kan hvilken som helst sender som bruker PPM brukes til formålet.
      Høres dødsfett ut etter min mening, siden han ikke kan kjøre bil enda....

      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #93
        Originally posted by NoBrainer View Post
        Enkelt fortalt zabbegutt, så vil ha prøve å ta ut KTSS-701 fra en hvilken som helst modul eller sender med ASF og sette KTSS-701 in i en annen type sender.
        I dette tilfellet en Futabe 3PM var det vel.

        Stemmer ikke dette MostlyHarmless?
        Jepp Godt og enkelt forklart Ja det er en 3PM jeg liggende nå - men får vi brukt KTSS-701 modulen til å forstå PPM, kan de aller fleste sendere brukes. Men bare for å ha sagt det - så vil det i de aller fleste tilfeller kreve både skrujern og loddebolt for å få det til... RF-901SM gjør jo akkurat dette så det enkleste er å kjøpe en slik modul, skru den opp og lodde inn i min 3PM.... men så er det å mekke til slike ting en annen hobby jeg har - så derfor den noe mer tidkrevende veien her Og på veien lærer jeg mye jeg ikke kan fra før

        Fikk sms fra tollpost om at pakka fra Elfa er klar til henting allerede betalte litt ekstra for å få pakka litt raskere frem i et håp om å rekke det før onsdag.... det virka
        Får det ikke til i dag - men plukker den opp på vei hjem fra jobb i morgen

        Comment


        • #94
          Det har jeg forstått.
          Digger bare digital-nerdespråket!
          Som å høre oss på pigZ bare ett annet språk
          mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

          "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
          -
          Röhrl

          Comment


          • #95
            Hei igjen

            Først en litt dårlig nyhet... Ko Propo har ikke glemt å låse koden som er i chippene. Både KTSS701 og RF-901SM modulen er låst... så lite hjelp å få av chippene.

            På den annen side, viser det seg at chippen som tar seg av radiosignalene (i KTSS701-modulen) er en godt kjent og godt dokumentert CYRF6936 chip. Det betyr at man kan kikke på signalene mellom PIC16F690 chipen og CYRF6936 chipen. Når man har kartlagt hva som skjer mellom disse to chippene, kan man slå opp i databladet til CYRF6936 chippen og forstå hva som skjer

            Hvis det går ann å programmere en låst PIC-chip med ny kode kan det tenkes at man kan sette en KTSS-701 modul rett i f.eks. 3PM-senderen uten noe mer mikkmakk... hvis ikke må man også mekke litt mekanisk på KTSS_701 modulen... uansett kan den aldri settes inn i donor-utstyret (KT-18, RF901SM eller liknende) igjen...

            ..... men veien dit er et ukjent stykke arbeid...

            .... trenger også en ny Picoscope med logikk-analysator... det blir nok ikke handlet før litt utpå nyåret...

            En annen god nyhet hvis noen har en KT-18 liggende som ikke virker, har jeg nå utstyr for å gjennomføre reparasjonen beskrevet her: http://mini-zracer.com/forums/showthread.php?t=37668

            Comment


            • #96
              For KT-18 er det samme pot-meter for gass som for styring.
              Må sjekke med EX-10 Eurus når jeg kommer hjem. Kanskje de bruker samme over alt.
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #97
                Hei igjen og takk til cybercowboy og igor før jul for velvillig utlån av sendermoduler!

                I går var det kjøring og jeg debuterte med min ombygde Futaba 3PM - med en KTSS-701 modul fra en KT-18 sender.

                Jeg var fornøyd med det aller meste
                1. Det virket
                2. Responsen var rask nok til å kjøre - og jeg vet jeg kan optimalisere koden i mikronkontrolleren enda mer.
                3. oppsettet virket mye mer stabilt og pålitelig enn hva jeg opplever med KT-18. Med KT-18 opplever jeg at ting plutselig ikke fungerer etter batteriskift. Jeg hadde med sønnen i går og vi fikk satt opp hans bil ganske greit med en KT-18, men etter et batteriskift (skrudde av og på senderen... eller kom borti battery-release knappen på senderen) så bare blinket hans KT-18 og allt var bare tull... måtte til slutt binde en annen KT-18 og sette opp denne også.... Opplevde ingen slike hendelser med min ombygde 3PM. Tiden vil vise om det er lurere å kjøre KTSS-701 modulen på 3V3 slik RF-90xSM modulene gjølr enn 3V0 slik KT-18 gjør.
                4. Hvis pkt 3 skjer, så bruker jeg KTSS-701 modulen med kun standard instillinger og all programmering er gjort i 3PM - slik at jeg kan resette, rebinde og så er alt som før mye raskere.

                De umiddelbare ulempene jeg ser med min løsning er:
                1. Pris.... jeg gjorde ikke dette for å spare penger i forhold til å kjøpe en RF-901SM... jeg gjorde dette for å lære meg programmering av SPI-interface på arduino, lære om digitale pot-metere, være litt nyskjerrig på kyosho sendermoduler - og gi meg selv en liten utfordring
                2. Noen av chippene jeg har brukt (de digitale pot-metrene) finnes kun som SMD komponenter med en pinne-avstand på 0,65mm. Å lodde disse regnes nok ikke som enkelt og egnet for helt nybegynnere i lodding.... det er mulig med en god loddestasjon, men det kreves nok litt loddeerfaring...
                3. Det hadde vært kult og det er mulig å reverse-engineere hva som skjer mellom mikrokontrolleren og rf-chippen i KTSS-701 modulen. Men jeg har funnet ut at kyosho har laget dette så sært at jeg ikke kommer til å bruke tid på dette. Oppturen hadde vært at man bare kunne tatt KTSS-701 modulen og satt den rett i hvilken som helst PPM basert sender (de aller fleste utom kyosho) uten noe mikkmakk av noe slag. Men for meg svarer ikke mengde tidsbruk i forhold til gevinst

                Sønnens bil kommer jeg derfor til å gå motsatt vei... modde bilen til å akspetere andre vanlige mottakere... Hvis ikke det går så kjøper jeg en RF-901SM modul til han...

                Jeg har tenkt å organisere det jeg nå vet om KTSS-701 fra KT-18 senderen og publisere her og et par andre steder på nett hvis andre vil jobbe videre med det..... men ikke hold pusten mens dere venter

                mvh.
                Arild
                Last edited by MostlyHarmless; 15 January 2014, 08:26. Reason: typos og lagt ti let pluus punkt 4. :-)

                Comment


                • #98
                  Hei igjen og takk til cybercowboy og igor før jul for velvillig utlån av sendermoduler!

                  Bare hyggelig.

                  I går var det kjøring og jeg debuterte med min ombygde Futaba 3PM - med en KTSS-701 modul fra en KT-18 sender.

                  Skulle vært med men var totalt utkjørt og orket ikke, rett og slett.

                  Jeg var fornøyd med det aller meste
                  1. Det virket
                  2. Responsen var rask nok til å kjøre - og jeg vet jeg kan optimalisere koden i mikronkontrolleren enda mer.
                  3. oppsettet virket mye mer stabilt og pålitelig enn hva jeg opplever med KT-18. Med KT-18 opplever jeg at ting plutselig ikke fungerer etter batteriskift. Jeg hadde med sønnen i går og vi fikk satt opp hans bil ganske greit med en KT-18, men etter et batteriskift så bare blinket hans KT-18 og allt var bare tull... måtte til slutt binde en annen KT-18 og sette opp denne også.... Opplevde ingen slike hendelser med min ombygde 3PM. Tiden vil vise om det er lurere å kjøre KTSS-701 modulen på 3V3 slik RF-90xSM modulene enn 3V0 slik KT-18 gjør.

                  Det virker!!

                  Sønnens bil kommer jeg derfor til å gå motsatt vei... modde bilen til å akspetere andre vanlige mottakere... Hvis ikke det går så kjøper jeg en RF-901SM modul til han...

                  Har sett modder med spektrum sin mottakker før, da bør det gå greit med andre sine også?


                  Jeg har tenkt å organisere det jeg nå vet om KTSS-701 fra KT-18 senderen og publisere her og et par andre steder på nett hvis andre vil jobbe videre med det..... men ikke hold pusten mens dere venter

                  mvh.
                  Arild
                  living in the fast lane

                  Comment


                  • #99
                    DSM2 kort til Mini-Z kommer veldig snart......
                    Mini-ZNorway.com
                    Speedy PigZ Raceway

                    Comment


                    • Noen link til hva som skjer på DSM2-fronten? Jeg har en DSM2 Air modul.... håper denne MiniZ dingsen også støtter DSM2 Air og ikke bare DSM2 Surface.... Det er dessverre ikke bare Kyosho som roter til alt som burde vært enkelt....

                      Jeg har det jeg trenger for å modde bilen til vanlig mottaker.... er litt spent på ESC'en jeg har fått tak i.... er vel egentlig bare den jeg er usikker på. Har ellers alt jeg trenger. Fant til å med en digital servo jeg kan bruke som donor til styreservo-elektronikk

                      Kom forresten på to ting til jeg likte med min kombinasjonen 3PM/KTSS-701....
                      5. Jeg har hatt store problemer med å få en rask reverse etter å ha kjørt i vantet med KT-18... den vil liksom ikke oppdage at jeg har vært i nøytral (Selv ikke 5 sekunder uten å røre hverken ratt eller gass). Med min mod var det enklere å sette opp et større deadband rundt nøytral. Dette virket som om gjorde susen. Jeg hadde ikke noen problemer med å komme raskt i gang igjen etter å ha hilst på vantet
                      6. Jeg har plutselig en ny mulighet til å leke med nye miksemuligheter.... F.eks. har jeg nå plutselig en platform jeg kan mikse ned styreutslag dersom jeg har gitt mer enn 50% gass i mer enn 0,5sekunder - og så rampe gradvis opp igjen når gassen avtar eller bremser.... kall det "automatisk D/R"... Som nybegynner ser jeg jo at jeg sliter litt med en hysterisk bil når farten blir stor på rettstrekningene... Tenker å styre dette med kanal 3 på 3PM'en

                      du verden hvor mye gøy man kan ha det også mellom kjøringene....

                      Comment


                      • Click image for larger version

Name:	PN Spektrum.jpg
Views:	1
Size:	75.4 KB
ID:	782452

                        Mer info annet enn at det funker på f.eks DX4S og releasedato har jeg ikke.
                        PN Racing.
                        Mini-ZNorway.com
                        Speedy PigZ Raceway

                        Comment


                        • kanskje jeg skal vente med å kjøpe meg en eurus i håp om at det kommer til å gå an å bruke min DX3S?!
                          sigpic MiNi-​Z i Vestfossen (Facebook --> Eiker Rc Klubb)

                          Comment


                          • Originally posted by khprime View Post
                            kanskje jeg skal vente med å kjøpe meg en eurus i håp om at det kommer til å gå an å bruke min DX3S?!
                            Det burde gå, men klarer ikke å skaffe dette kortet innen søndag altså, men neste........... kanskje
                            Får ikke lov å gå ut med releasedato :S
                            Mini-ZNorway.com
                            Speedy PigZ Raceway

                            Comment


                            • Originally posted by RuneRG View Post
                              Det burde gå, men klarer ikke å skaffe dette kortet innen søndag altså, men neste........... kanskje
                              Får ikke lov å gå ut med releasedato :S
                              Spennende... vet du om det er en genuin Horizon/Spektrum sak eller om det er en tredjeparts sak?

                              Comment


                              • PN som har utvikla og produserer.
                                Mini-ZNorway.com
                                Speedy PigZ Raceway

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X