Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sendere til Kyosho Mini-Z ASF (2.4GHz)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Så lenge den passer fysisk, og har omtrent samme motstandsverdi så burde det igrunn funke. Mål i senterposisjon mellom senterbeinet og til hver side, og med maksutslag til begge sider.
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

    Comment


    • #77
      KT-18, EX-5UR og RF-901SM bruker alle KTSS-701
      Hva bruker så RF-902SM?
      Last edited by NoBrainer; 12 December 2013, 09:36.
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #78
        Hva er ktss-701?
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #79
          Det er modulen innvendig i senderene.
          Har en nybegynner her som liker "litt" å tukle og han skal sjekke om han får konvertet "innmaten" i KT-18 til Futaba 3PM.
          Men da må vi undersøke litt. Dette er bare for at han skal få litt hjelp.
          Har en IC som han må måle litt på om den gjøre om signalene eller hva den gjør.
          Eller om man kan sende PPM rett igjennom KTSS-701.

          Så egentlig et ganske kult prosjekt.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #80
            Alle senderene bruker samme modul.
            RF-902SM har samme modul men ikke den overgangs ic'en.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #81
              Jeg har en RF-902SM og en RF902S til min sender.
              Han som liker å "tukle" skal låne senderen og de to modulene og måle litt. Forhåpentligvis tukler han ikke så mye med senderen min at jeg må melde pass på kjøringa den 19...

              Comment


              • #82
                Originally posted by NoBrainer View Post
                KT-18, EX-5UR og RF-901SM bruker alle KTSS-701
                Hva bruker så RF-902SM?
                RF-902SM bruker også KTSS-701.... men den har en annen firmware enn den som står i KT-18...

                Den som står i KT-18 har analoge innganger og er koblet rett på pot-metrene til ratt og gass.
                Den som står i RF-902SM bruker en digital inngang med serie-data. Selve pulse-strømmen ser ut til å være en enkel binær representasjon av verdi for gass og styring. På øyemål så det ut til å være 66 bit i overføringen... litt rart tall så det kan være 64 når jeg får fintelt. Så fort jeg får tid skal jeg lage en liten kodesnutt på en arduino sak som kan telle litt bedre.... utfordringen i prosjektet ser ut til å være noen tall bakerst som kan være sjekksummer... det er i tilfelle forb****t dustete å legge sjekksummer på protokollnivå og ikke på radiolinken... Det gir jo ingen mening å legge sjekksummer på signaler som skal 5 cm bortover et print-kort... Jeg må undersøke nærmere... men vi kan jo fremdeles håpe at det ikke er en kryptisk utformet sjekksum...

                btw. RF-902S modulen bruker KTSS-702 modul. Den har jeg ikke brukt så mye tid på å sjekke ut. Kan den brukes på mini-z?

                Igor: Senderen din er straks klar for julekjøringen den 19.

                Noen i Oslo som har en sender med RF-901SM å låne meg en kveld for et godt formål?
                Jeg er ikke redd for at jeg ødelegger den så det er lett å love at jeg erstatter modulen/radioen om jeg ødelegger den


                Arild
                Last edited by MostlyHarmless; 14 December 2013, 21:37.

                Comment


                • #83
                  RF-902S kan ikke brukes til Mini-Z såvidt meg bekjent.
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #84
                    Jeg har en 901sm. Så det er litt avhengig av hva du betrakter som oslo-omerådet..
                    Er en tur på bygdø med familien i morra (søndag). Kommer du deg ut dit, så kan du låne modul...

                    95243686
                    mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                    "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                    -
                    Röhrl

                    Comment


                    • #85
                      Sendere til Kyosho Mini-Z ASF (2.4GHz)

                      Har en 901sm med adresse i Oslo. Skal gjerne ha den til julekjøringen den 19 jeg også.
                      I værste fall kan jeg bruke kt18 i stedet.


                      Velkommen til radiostyrt.no foressten.
                      living in the fast lane

                      Comment


                      • #86
                        Hva ble det til?
                        living in the fast lane

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by cybercowboy View Post
                          Hva ble det til?
                          Først: Tusen takk for lånet av radio og rf-901sm modul!!!

                          Jeg fikk verdifull innsikt i hva som skjer mellom radio og modul mens jeg målte...
                          .... og når jeg skriver det slik så forstår man jo at dette ikke er helt trivielt...

                          I rf-901sm modulen er det et lite printkort med en liten mikrocontroller som oversetter ppm fra senderen til et signal som KTSS-701 modulen sender over radio til bilen. Jeg har sett på protokollen mellom mikrocontrolleren og KTSS-701 modulen.

                          Det jeg fant var:
                          Det kommer først et pulstog med en varighet på ca 600us, deretter kommer det et pulstog på ca det samme etter 4660us. Deretter er det pause til 14250us der syklusen begynner på nytt... Jeg rakk dessverre ikke å se så nøye på det pulstoget etter den lille pausen... men det første pulstoget har jeg sett ganske nøye på...

                          Først kommer det 5 bit - som uten å forstå protokollen ser ganske tilfeldige ut. men rammen på 5 bit er i alle fall fast. Hva slags informasjon det ligger i disse bitene vet jeg ikke.
                          Deretter kommer et pulstog for rattbevegelsen på (hold deg fast) ca 11 bit... ja... CA 11 bit...
                          Så kommer pulstog for throttle - også ca 11 bit.
                          Deretter er det satt av plass til to kanaler på ca 11 bit.
                          Så avsluttes rammen med 5 bit som inntil man forstår protokollen er tilsynelatende tilfeldige ut.

                          Etter 4660us kommer så et pulstog til, men dette har jeg ikke sett like nøye på - men det virker som om det er den samme informasjonen som kommer en gang til... men er ikke 100% sikker på det.

                          Edit: I tillegg kommer det informasjon fra KTSS_701 modulen til mikrocontrolleren... det ser ut til å være noe sync-signaler, men jeg har ikke rukket å se hva dette er...

                          Denne ujevne pausen var litt irriterende fordi det gjorde det litt vanskelig å låse scopet fast til en bestemt av de to pulstogene... men nå kan jeg virkelig anbefale Picoscope fra elfa.se! Jeg tenkte først at jeg måtte programmere en liten snutt på en atmel chip for å detektere og lage et sync signal jeg kunne fore til kanal 2 på scopet.... men så fant jeg at jeg kunne sette sync på scopet til første falling-transition etter puls med minimums-bredde Så trenger du et billig scop til hobbybruk så bestill et picoscope fra elfa!

                          Det er litt irriterende at antall bit for hver kanal ikke er fast... De kan ha gjort dette for å spare plass når man ikke trenger alle bitene. Så det kan hende at de 5 bit'ene foran og bak inneholder informasjon om dette... på den annen side så ser det ikke ut til at det brukes mer enn 13 bit pr kanal.... så hvis man hadde droppet de 10 bitene foran og bak og utvidet alle kanalene til 13 bit, så hadde man spart to bit... så jeg har fremdeles en uggen følelse av at det er noe sjekksum greier

                          Edit2: I tillegg er det slik at de 5 bitene både foran og bak og lengden på styring og throttle endrer seg selv om radioen ligger helt i ro... dette øker mistanken til at vi har med sjekksummer å gjøre...

                          På den annen side er det like ved mikrokontrolleren på kortet inni rf901sm modulen en kontakt som ser ut til å være ISP-pluggen til pic-chip'en. Hvis de har glemt å låse koden i chipen, skal jeg se om jeg klarer å lese hva som er på den... Jeg bestilte utstyr fra elfa i går og det er allerede i Oslo.... men om jeg rekker å få den før kjøringen på torsdag kan jeg ikke annet enn å håpe på...

                          Det blir nok en pause i prosjektet til etter jul når vi er ferdige med julekjøringen på torsdag, men kanskje jeg kunne lånt modulen en gang til om jeg skulle trenge

                          Nok en gang - tusen takk for lånet!
                          Last edited by MostlyHarmless; 17 December 2013, 09:49.

                          Comment


                          • #88
                            Jeg skal til Igor i kveld - men i morgen skal jeg enten se om jeg kjenner igjen noe av dette i RF-902SM modulen eller prøve å lese ut chipen i RF-901SM dersom jeg får pakka fra Elfa i tide

                            Comment


                            • #89
                              Interessant å lese om dette i hvertfall. Kult å ha et slikt prosjekt. Følger med på videreutviklingen
                              Sender og modul kan hentes ved behov. Blir ikke mye kjøring før ut på ny året, uansett.
                              living in the fast lane

                              Comment


                              • #90
                                Jeg må inrømme at jeg ikke henger helt med. Men allikevel er det deilig lesning
                                mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                                "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                                -
                                Röhrl

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X