Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Revo - tips & triks

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

EPA ja.... Hmmm...

Nå skal jeg innrømme at RC vokabularet mitt er fra 1985, og jeg misstenker at EPA kom etter dette... Jeg fikk heller ingen treff når jeg søkte i forumet... Hva står EPA for?

Grunnen til at jeg kunne ønske meg å bytte de ut, er at jeg synes de er noe trege på ende - ende vandring. Jeg ratter no voldsomt for å prøve å holde bilen på banen. De fleste gangene feil vei... Og så må jeg rette opp igjen, så kjappt som mulig... Det er der de er litt trege. Men det er kanskje greit å ha en unnskyldning for at jeg ikke henger med i svingene også...

JHH
    ...signaturer er oppskrytt...

Comment

Originally posted by Jan Henry View Post
      Hva står EPA for?
      End Point Adjustment. Kluet er å justere slik at man får utnyttet full vandring, ikke for mye og ikke for lite. For lite gir mindre utslag og for mye gir økt strømforbruk og slitasje at servo. Dette er tilpasset slik som E-Revoen kommer. Men skal man mikse med 3dje parts produkter så må man regne med å måtte justere noe. Det enkleste er å kunne justere dette på radioen. Alternativt må man jsutere armlengden på servoene eller tilsvarende.

EPA er en fellesbetegnelse og trenger ikke hete akkurat det på selve radioen.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

Comment

Originally posted by Jan Henry View Post
        Grunnen til at jeg kunne ønske meg å bytte de ut, er at jeg synes de er noe trege på ende - ende vandring. Jeg ratter no voldsomt for å prøve å holde bilen på banen. De fleste gangene feil vei... Og så må jeg rette opp igjen, så kjappt som mulig... Det er der de er litt trege. Men det er kanskje greit å ha en unnskyldning for at jeg ikke henger med i svingene også...
        Det der kalles trening og øving gjør mester...

Comment

Heihei!

VIl bare si at jeg selger en helt ny Medusa 200kv 60mm motor til fordel for annet oppsett!

Helt NIB og uprøvd.

Pris: 600!

-Even
          Yamaha Aerox

Comment

Hei,
            jeg sikler masse på E-Revo for tiden, men er helt grønn på elektrobiler. (Min siste erfaring med sånne var en Nikko-sak for snart 20 år siden...) Jeg har lest gjennom denne og diverse andre tråder, men vil gjerne ha noen konkrete tips til hva slags batterier jeg bør satse på til stock-motorene? Bilen vil bli brukt mest til bashing, det som blir av banekjøring blir bare moro, ikke konkurranse. Jeg vil selvfølgelig ha i både pose og sekk og ønsker meg både kjøretid og ytelse, men med litt mer vekt på kjøretid.

Hvis det er batterier som senere duger til evt oppgraderte motorer er det bonus, men målet er å ha det moro med stock en stund før jeg må grave ned i lommeboka igjen.

Jeg er villig til å betale for å få kvalitet, men innen rimelighetens grenser

Så hva anbefaler dere? NiMh? LiPo? 7,2? 8,4?
            sjonkel
            - Traxxas E-REVO BL - Kyosho DST - Team Losi Micro-T - Spektrum DX3R -

Comment

Hei!

Jeg sikler også på E-Revo, men har en annen bil nå som jeg kjører med. Ein Traxxas Rustler VXL. Noe av grunnen til at jeg vil ha E-revo, er for å bruke den på snø samt i søle . Men så til batteriene. Her har jeg lest mye og også gjort meg noen erfaringer.

For det første Lipo er mye bedre. Når jeg kjøpte min bil, så kjøpte jeg med et 8,4V 7cell Nimh batteri på 4600mAH. Det jeg erfarte her, var at batteriet ikke hadde topp prestasjoner før etter noen ladinger (med en billig 2/3,5/5A lader. Og når jeg ikke hadde kjørt det på en stund, så var effekten dårlig og kjøretiden kort. Kjørte så noen cykle (utlading/lading*3) med denne laderen. Batteriet var da mye sprekere og hadde noe lengre kjøretid. Har lest på USA forum at det er bare tull med såkalt memory effekt (tap av effekt i batteriet) for dette hadde NASA motbevist med noen satelitter. Uansett så har jeg erfart at Nimh må brukes jevnlig for å holde på egenskapene.

Selv om dette ikke var ett billigbatteri, så blir det veldig varmt. Nå har jeg en bil som trekker mye strøm så det er kanskje ikke så unormalt, men noe av problemet er at ved varmere batteri = mer motstand = enda varmere batteri og ESC. En siste ting med Nimh er at de utlader seg selv over tid. Dette gjør ikke Lipo i samme grad.

Så over til Lipo. Raskere lading. Lader med 1 C. Dvs et 5000mAh batteri lades med 5 A, mens et 5000mAh Nimh skal ideelt lades med 1/2 C. Altså 2,5A som igjen betyr dobbelt tid. Kjøretiden er vesentlig lenger, selv om mAh er tilsvarene likt (vet ikke hvorfor, men det er nå slikt). Her har jeg overasket mange kamerater. Jeg kjører i 45-50 minutt med hard bashing på mitt 3C 5A Maxamp Lipo. (guttungen tømmer sine 2 batterier på 4300mAh og 2500Mah 7,2V før mitt ene).

Det blir nesten ikke varmt i det hele tatt (nesten litt merkelig, men selvfølgelig kjempebra). Det holder effekten nesten 100% til det sier stopp. (ESCen i bilen har Low Voltage Cut Of. Dette MÅ brukes ved bruk av Lipo batteri. Kommer disse batteriene under en viss spenning, så kan de bli ødelagt). Nimh mister mer gradvis effekt under kjøring.

Lipo er også lettere. Spesielt viktig i E-revo som bruker 2 batterier. Har lest at man kan spare så mye som 600g.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg uten tvil kjøpt Lipo, og en skikkelig lader. Har du god råd, og vil kjøpe noe som er bra, enkelt og ferdig terminert med rette kontakter, så kjøper du denne og denne. Eller alt i ett. Fordelen med den første løsningen, er at her har du innebygd strømforsyning for 230V i ladere.

Du trenger også disse to. Her og her.

Må også nevnes at bilen er nok litt sprekere i starten av kjøringen med 2*8,4V Nimh enn 2* 7,4V Lipo.

Lykke til!
              Brushless E-Revo - 22,2V 5Ah Zippy H
              Rustler VXL - 11,1V 5Ah Maxamp

Comment

Jeg har E-Revo og har prøvd alt det der. Du må nesten bestemme deg først hvilken BL løsning du ønsker å gå for før du kjøper noe nytt til stock E-Revo.

1) Hvis du ønsker å senere bytte motor/ESC til 14,8V løsning så er det egentlig kun Novak HV pro serien som kan anbefales. Skal man ha noe mer effekt enn Novak HV Pro serien gir så begynner ting å bli for varmt pga høyt strømforbruk. I så fall bør man velge en løsning med høyere spenning (Volt) som da gir tilsvarende lavere strømforbruk og dermed mindre varmgang.

2) Skal man ha enda mer futt så er det anbefalt å gå for høyere spenning. Den mest populære synes å være 22,2V og Monster Mamba + Neu Motor komboen. Her finnes det flere motorer men de med 2000 og 2200Kv kan anbefales og er også de mest populære. F.eks. kjøpe 2 stk LiPo 11,1V 5000mAh batterier.

For løsning #1 kan du kjøpe deg 2 stk LiPo for senere gjenbruk med Novak HV Pro serien.

Hvis du ikke ønsker å kjøpe en BL løsning umiddelbart men kjøre med original motor og ESC så ville jeg anbefalt å inntil videre kjøpe 2 stk NiMh 8,4V pakker av bra kvalitet (EFRA 2008 godkjent). F.eks. MaxAmps 8,4V 4600mAh. Kluet er at alle celler ligger paralellt. Ellers vil man få unødvendig problemer med ubalanse i cellene og dermed mindre effekt og kjøretid (dvs ikke kjøp hump packs eller batterier hvor cellene ikke er jevnt fordelt - f.eks. 6 langsetter og ett på tvers i enden er ikke for smart).

Så litt fakta.

1) NiMh batterier lades fortere enn LiPo. Dagens NiMh batterier kan lades på 1C og det tar 1 time. LiPo kan også lades på 1C men det tar opptil 1,5 timer da LiPo batterier lades med lavere og lavere ladestrøm dess nærmere batteriet er å bli fyllt.

2) Det er godt merkbart mer futt i 8,4V NiMh batterier enn LiPo 7,4V. Det er noe mer effekt i LiPo fordi LiPo holder bedre på spenningen under belastning og dermed har mer effekt i praksis og dermed mer kjøretid.

Skal du kjøre med 7,4 LiPo i stedet for 8,4V NiMh så anbefales det å gire litt opp. Ellers blir farten litt lav med LiPo på originalmotorene.
                Last edited by Crowe; 27 August 2008, 22:46.

Comment

Takk for svar begge to!

Budsjettet tillater dessverre ikke full pakke med BL, ikke ennå iallefall. Pakken med lader og LiPo-batterier så bra (og dyr) ut, men jeg heller nok mot å investere i skikkelige NiMh-batterier inntil videre.

Hva slags kjøretid kan jeg forvente av noe sånt som MaxAmps 8,4V 4700mAh vs MaxAmps Lipo 8000HV 7.4V gitt vanlig bashing og "kompromiss-giring"? Forventer ikke svar på minuttet, bare grove anslag

Forslag til lader jeg bør gå for? Det hadde vært fint om den både kunne lade to pakker samtidig og kobles rett på 230 V. Er cycle-mulighet også å anbefale til NiMh?
                  Last edited by sjonkel; 28 August 2008, 10:39.
                  sjonkel
                  - Traxxas E-REVO BL - Kyosho DST - Team Losi Micro-T - Spektrum DX3R -

Comment

NiMh pakka (2X 4500 mAh) gir deg ca 15 minutters kjøring, mens lipo pakka (2X 8000mAh) nok kan gi deg det doble eller mer. Effektiv kjøretid er selvfølgelig avhengig av kjørestil...

Et rimeligere alternativ til BL kan nok være Kershaw design sin variant.

En lader jeg er veldig fornøyd med er denne, men da vil du trenge et slikt power i tillegg.

Men skal du bare lade NiMh, så klarer du deg langt med to av denne, eller denne sammen med en vanlig bilbatterilader.

For LiPo batterier bør du kanskje vurdere 2 X TrueRC 8000mAh 10C 7.4V 2S2P pack, som er noe rimeligere. (Scroll ned ett hakk på foregående link.)

NiMh batteriene mine som er helt greie, er av denne typen (ca NOK 275,- pr batteripakke inkludert frakt og mva...).

JHH
                    Last edited by Jan Henry; 28 August 2008, 11:18.
                    ...signaturer er oppskrytt...

Comment

Jeg har også den dobble Hyperion EOS0610i DUO 2x6S 10A 360W. Vil heller anbefale å kjøpe 2 stk enkle enn 1 dobbel som duo'en. Bedre med to stk som har eget powersupply. For de fleste så holder det sikkert lenge med et enkelt power supply. Og skulle man få behov for to så kjøp en til. Ikke værre enn det.

Kjøretid? Kjøretid er avhengig av hvor mye arbeid man til enhver tid utfører. Typisk så bruker man mest effekt per tidsenhet ved intensiv banekjøring. For bashing så får man typisk opp til dobbel kjøretid sammenlignet med banekjøring. Du kan forvente ca 25 min banetid for 8000mAh LiPo pakkene og ca 15 minutter for 8,4 4600mAh pakkene. Og for bashing typisk dobbel kjøretid. Dvs ca 30 for angitt NiMh og ca 50 for angitt LiPo. LiPo gir nesten dobbel kjøretid men koster også 3 ganger så mye. Da er det evt rimeligere å kjøpe dobbelt med NiMh batterier. Du vil da kunne kjøre fortere, lenger i tid og til en lavere penge.

Ett tips for maks kjøretid med NiMh batterier er å balansere battericellene. For stick packs kan dette gjøres ved å lade batteripakken 1/20C ladestrøm eller lavere (f.eks. 200mAh for 4600mAh NiMh). Kluet er at en så lav ladestrøm ikke vil skade batteriet og kan brukes til topplading. Er batteriet sånn noenlunde balansert så kan man først lade batteriet på normal måte. La det så kjøle til romtemperatur. Lad batteriet så med 200mA og observer at spenningen (volten) til batteriet stiger. Når det ikke stiger lenger er alle battericellene fulladet. En bra balansert pakke balanseres på 10-15 minutter. Da er den så bra at det er overflødig å balansere men skader altså likevel ikke. En grei regel er å balansere batteriet for hver 3-4 lading, men oftere hvis lang tid (uker?) mellom hver utlading. Et dårlig balansert batteri kan fort ta 1-2 timer å balansere eller kanskje mer. Men dette observeres altså ved å sjekke at spenningen øker for hvert 10 minutt eller mer (skader heller ikke å sjekke sjeldnere).

Har man veldig ubalanserte batteripakker, eller ikke vet, så kan man avbryte vanlig lading før batteripakken normalt ville vært full. Dette gjøres ved å observere spenningsnivået. For et 8,4V batteri kan man for eksempel stoppe ladingen når batteriet har ca 9 volt (mot normalt 10V+) og la batteriet avkjøles og deretter starte balanseringen med 200mAh. Balanseringen vil da ta noe lengre tid da dette også tar over noe av selve ladingen som ellers gjøres ved høyere amp.

Comment

Mamba Monster 2200kc & Zippy 3s 4800mah 25C lipo kjøpt inn!

Jada, nå kommer jeg nok til å få en temmelig CRAZY E-revo, sant geir?

Bestilte Mamba Monster 2200kv for noen dager siden fra b-p-p.com med 20% discount bonus, også bestilte jeg 2 stk til Zippy 3s 4800mah 28C lipos fra Hobbycity.com!

Kommer vel til å få toppfart på godt over 80 nå, og kjøretid på got over 1 time med giring for rundt 60 ?

JAJA, jeg gleder meg sinnsykt til jeg får den igang!

-Even

HUSK!: Medusa motor er fortsatt tilsalgs!
                        Yamaha Aerox

Comment

Ja nå blir det andre buller vettu!

Har vært og prøvd min noen ganger nå og det er sånn inn i granskauen hvor den går!! Jeg har 1650kV og 8s 3000mAh og noe sprekere har jeg hverken prøvd, sett eller hørt om! Jeg viste ikke helt hva jeg gikk til og ble utrolig positivt overasket av hvor sinnsykt kvikk bilen ble og hvor bra den funket på bane. Jeg lo og godtet meg hele første batteripakken, hele andre og jeg ler fortsatt godt for den er så hemningsløst rå!

Comment

That's what I wanna hear

Har venta fra juli 25 da jeg fikk erevoen i hus, for å få testa den, pga leveringsproblemer fra CastleCreations og MedusaResearch, og nå blir det mere ventetid da MMM ikke sendes ut før 15. Sept!
                            Menmen, den som venter, venter vel ikke forgjeves...

Nå selges altså MambaMax og Medusa 2000kv !

For noen dager siden gikk også min kjære TLP x-15, iallefall på 140-220v strømme. Skulle bare koble den inn her om dagen, så kom det gnister ut av der jeg plugger batteriene til!
                            Etterpå funket den bare på 12v.
                            Noen ideer om hva jeg kan gjøre?
                            Spurte rcmart om de kunne sende en ny, men det blir bare dyrere i frakt for meg, enn å bestille en ny! Vet ikke hva jeg skal gjøre :s

-Eveen
                            Yamaha Aerox

Comment

Hei folkens!

Min bror og jeg kjøpte hver sin E-Revo for noen uker siden. Utrolig moro bil som vi er svært fornøyd med Jeg har hatt nitro asfalt bil for noen år siden men det skar seg bokstavelig talt ganske kjapt... Klar for batteridrevet nå!!!

Har lest en del på Traxxas` forum og litt på rcuniverse.com. Oppdaget først dette forumet i dag. Har noen spørsmål rundt E-Revo jeg håpte å få litt respons på

- Merker meg at swaybars blir anbefalt. Leser på side 28 i brukermanualen om justering av roll center som skal gi den samme effekten, helt gratis he he. Er det noen her som har prøvd dette opp i mot swaybars?

- På sikt har vi lyst å bytte ut motorene til en børsteløs variant. Leser at mange får problemer med glitching (mister kontakt i korte øyeblikk så vidt jeg forstår?) når de bruker den medfølgende radioen. Har noen her erfaring med dette? I tilfelle ikke dette går vurderer vi en børstemotor fra kershawdesigns i stedet.

- Nærmeste bane i Kristiansands området? Kunne tenkt å teste en bane for moro.

Utrolig artig hobby! Står og gliser som en unge hver gang jeg er ute og kjører he he.

Mvh

Comment

Hyggelig å høre at andre er fornøyde med e-revo!

Jeg har faktisk en sprek ubrukt BL motor til salgs!

Sjekk til salgs delen på forumet

EVEN
                                Yamaha Aerox

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X