Unconfigured Ad Widget

Collapse

Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-Revo - tips & triks

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geir bruker en Neu 1515/2.5d motor(1650kv) og 8s lipo (2 stk 4s flight power i serie)
    Vet ikke hvilken esc han bruker men han anbefalte denne

Og gire lavt.
    Med dette setuppet burde du få bra fart!

All denne infoen sto i tråden fra før av
    Båt: 2 stykk 3,5cc SGX riggere, 7,5cc SGX rigger og en 15cc SG rigger!

Comment

• Originally posted by molcos View Post
      Shit.

Jag har virkeligen ikke peiling på detta ^^
      14.8V (4s) er minimum av det du må ha. Jeg tror det er det som er mest vanlig i dag og funker greit til bashing. Banekjøring er noe mer krevende med høyere strømforbruk og varmgang hvor man da som regel må øke utvekslingen noe (dvs redusere toppfarten).

Novak HV Pro 6.5 funker både til bane og bashing. Typiske toppfart er 35mph på bane. Til bashing kan man typisk gire til 40mph. Utover det må evt justeres i forhold til eget bruk. Ellers blir den for varm.

Har ikke hørt så mangen tilbakemeldinger på Novak HV Pro 4.5, men utfra spesifiaksjonen så tilsier den at man vil slite med tempen på bane. Tror den evt passer best til bashing. Den går litt fortere på grunn av høyere kv verdi og at man ikke kan justere nok på utvekslingen til å få ned farten og strømforbruket tilsvarende. Men mulig det er et kult valg for bashing.

Novak HV Pro serien er i følge Novak selv laget spesielt med tanke på konvertering av 1:8 buggier. Det funker nok utmerket da disse er 1-1.5kg lettere enn E-Revo'en. Derfor noe begrenset toppfart til E-Revo med Novak HV Pro, men likevel.

Ellers er NeuMotor veldig populære til E-Revo. Castle Creations har flere komboer (motor + esc) med disse og til bra priser. Spesielt er NeuMotor 1515 serien veldig populær. Neu motorene er 90% effektive mens Novak HV Pro serien er 75% effektive. Effektiviteten til en motor forteller hvor mye av energien som omdannes til mekanisk energi. Resten går til varmeutvikling. Derfor er det mangen som kjøper Mamba Monster + Neu Motor komboen og kjører på 14,8V (4s) LiPo. 2200kv Neu motoren er vel kanskje den som er mest brukt. 2700kv motoren kan også være et alternativ om man bare skal bruke 4s LiPo. Den er noe mer effektiv enn 2200kv motoren for 14.8V batteri. Det har med effektivitetskurven å gjøre, men begge vil funke. Disse to Neu motorene er nok ikke 90% effektive med 14.8V batteri, men vil tro de likvel er mer effektive enn Novak HV Pro serien og kan ha noe mer toppfart. En toppfart på 38mph burde gå greit for banekjøring og kanskje 40mph. Det må man nesten bare prøve.

Castle Creations sin Mamba Monster med Neu Motor 2200kv og 22.2V batteri (6s) er vel det jeg ville anbefale i utgangspunktet. Men har hørt at den nye versjon av Mamba Monster (v2) ikke fungerer så bra for 6s. Dette kan jeg ikke bekrefte selv så dette må man eventuelt sjekke andre steder. Men hvis det funker så er det en veldig bra pris/ytelse på den pakken.

Å kjøre med bare ett batteri går ikke i dag; du får enten for lav spenning eller for lav amp ytelse. Batteriet ville ellers vært altfor stort for å passe i bare en boks, og hvis man utvidet boksen (f.eks. fjernet "taket") så ville den bli for tung på batterisiden. Det ville heller ikke vært noe billigere.

Jeg er vel veldig godt fornøyd med valgene for min egen bil. Vet at det fungerer veldig bra og går noe inn i granskauen. Men det koster noe mer enn MMM. ESC'en har blant annet en meget avansert lvc og som gir lenger kjøretid enn hva som er vanlig.

Jeg kjører som nevnt et 8s LiPo system (29,6V) og bruker da mye mindre strøm. Får da mye lavere temper, høyere effektivitet og lengre kjøretid per mAh på batteriet. F.eks. så har jeg 2 stk MaxAmps 4s 3000mAh batterier men har lenger kjøretid enn 2 stk MaxAmps 2s 8000mAh batterier hos et Novak HV Pro system.
      Last edited by Crowe; 22 September 2008, 20:47.
      "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

Comment

• Originally posted by geir™ View Post
        Hvis motoren er oppgitt til snaue 1kW i effekt så får du ca halv effekt ved halv spenning (4S) dvs ca 500Watt.
        Eh... Halv spenning gir kvart effekt. Med mindre motstand i motoren halveres ved halv spenning av en eller annen grunn.

Ohms lov ...
        HPI Savage .25 ATV med STS D30M -<>- HPI Savage .25 med Ofna Force .25 -<>- Tamiya Mad Spirit -<>- HBX Bonzer med børsteløs motor -<>- HBX Bonzer (original)

Comment

• Originally posted by FrodeS View Post
          Eh... Halv spenning gir kvart effekt. Med mindre motstand i motoren halveres ved halv spenning av en eller annen grunn.

Ohms lov ...
          Det er litt mer sammensatt enn som så. Vi snakker om børstesløse motorer, rpm, fart og grenseverdier og konsekvenser for halvering av spenning i forhold til strøm og varmgang og hvor det ikke er noe statisk forhold mellom spenning, strøm og effekt. Så i motsetning til din tankegang så er strømmen størst ved lav spenning og som må begrenses i forhold til økt varmgang og som kan medføre skade på motor, esv og evt batteri. For børstesløse motorer så varierer strømmen med lasten og dess lavere spenning dess høyere strøm. Dvs en børstesløs motor vil forsøke å trekke så mye strøm den bare klarer i forhold til den lasten som er påtrykt. Dvs den kan klare å trekke dobbel strøm ved halv spenning men poenget er at det absolutt ikke vil være sunt over tid med tanke på økt varmgang. Og så lenge det er varmgangen (dvs strømmen) man konfigurerer etter så vil en halvering av spenning gi halv effekt for lik strøm. Så å halvere spenningen og dobble girutvesklingen er crazy. Da ber man om problemer. Men mangen gjør det og mangen får problemer. I wonder why.

Comment

• Traxxas Revo sway bar kit funker fett også til E-Revo

Har byttet ut TeknoRC sitt sway bar kit med Traxxas Revo. Dette passer helt fint og trenger bare skru de fremre turn bucklene 7-8 turn inn fra originalt så de går klar av girkassa og voila.

Comment

• E-Revo Brushless Edition

To dager etter at jeg endelig fikk kjøpt meg en E-Revo finner jeg dette... Jaja, får håpe motor + ESC kan komme som et oppgraderingskit fra Traxxas til en ikke avskrekkende pris om ikke annet.
              sjonkel
              - Traxxas E-REVO BL - Kyosho DST - Team Losi Micro-T - Spektrum DX3R -

Comment

• Originally posted by sjonkel View Post
                To dager etter at jeg endelig fikk kjøpt meg en E-Revo finner jeg dette... Jaja, får håpe motor + ESC kan komme som et oppgraderingskit fra Traxxas til en ikke avskrekkende pris om ikke annet.
                Motor og esc er castle creations mamba monster max systemet

Comment

• Noen som har funnet prisen på denne pakken?
                  Brushless E-Revo - 22,2V 5Ah Zippy H
                  Rustler VXL - 11,1V 5Ah Maxamp

Comment

• Yess, 989,99 dollar

Tower Hobbies carries an expansive collection of RC cars, RC airplanes, RC boats, model trains, sot cars, and supplies for all hobbyists.

Comment

• Det var faktisk dyrere enn jeg hadde trudd. Mye dyrere faktisk.

Med dagens dollar kurs så venter jeg litt. Den norske kronen styrker seg nok.
                      Last edited by Haugalandet; 18 October 2008, 12:10.
                      Brushless E-Revo - 22,2V 5Ah Zippy H
                      Rustler VXL - 11,1V 5Ah Maxamp

Comment

• Revoen i seg selv koster jo 450 D. og mamba monster 300 D
                        Da er vi jo alleredet oppe i 750 D Så følger det jo med en digital radio med spectrum.

+ Denne er RTR og ferdig satt sammen. de skal jo ha litt for det også.
                        Men den synker nok litt i pris eller vert

Comment

• Originally posted by Simen Gjørstad View Post
                          Ja dette er unektelig dyrt! Er jo mye billigere å kjøpe seg en std E-Revo og putte i MMM selv. Blir evt vel dyr TQ i så fall.

Comment

• biligere her da

tror nok det blir en sån en på meg etter hvert
                            Thomas Kristoffer Kovacs 1994.

Comment

• men viss dere har lest litt på traxxas forumet, sier traxxas ansatte at prisen enda ikke er satt fordi en eer for ny. når den kommer ut vill prisen bli anderledes.
                              lasse lieng, 1991 modell, Bodø. bil: Traxxas revo 3,3 og kyosho pure ten alpha 3.

Comment

• Originally posted by BlackCrawler View Post
                                Eh.. dette er jo ikke E-revo???

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 8,163   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, gaffelape.
                                Working...
                                X