Announcement

Collapse
No announcement yet.

rc belysning??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    tips til bedre lys:

    Dersom man kun setter diodene til å lyse rett ut av karossen, så blir det liksom bare en liten rød prikk eller hvit prikk alt ettersom lyset på diodene.

    Hvis man vil ha diodene til å kaste lys rett frem, og samtidig gi godt lys i "lyskassa/lysholderen" på bilen, så velg et område som du vil at skal være lykten (på innsiden av karossen), og fyll hele området med gjennomsiktig silikon. Dytt derettter dioden igjennom til den kommer i midten av lyskassen/lykta og helt inntil karossen. Da får du et fint lys som kaster lys fremover, samtidig som du får et stort område med samme lys rundt. Ser f.eks veldig bra ut på bremselys.
    Lyset fra diodene "smitter" over på silikonet slik at de ikke bare blir en liten prikk som lyser fremover.
    Og, diodene går ikke så lett istykker ettersom de er på innsiden av karossen (må selvfølgelig ikke ha lakket akkurat der du vil det skal være en lykt, evt skjær ut hullet og kutt ut plast fra en colaboks og lim over hullet som "lykteglass"). Og siden diodene er festet i silikon, så er dette ganske elastisk, og kræsjer og risting går veldig bra.... )))

    se bilder av bilen min over...
    EA Jacobsen
    - HPI Sprint 2, Kyosho TR15 Monster Touring, Traxxas Stampede, Kyosho Mini-Z AWD, Traxxas 1/16 e-revo VXL, Blade 450 3D, Blade 120 SR, Blade Msr

    Comment


    • #32
      Har du noen bilder av hvordan dette kaster lyset i mørket?
      Originally posted by zohappy
      tips til bedre lys:

      Dersom man kun setter diodene til å lyse rett ut av karossen, så blir det liksom bare en liten rød prikk eller hvit prikk alt ettersom lyset på diodene.

      Hvis man vil ha diodene til å kaste lys rett frem, og samtidig gi godt lys i "lyskassa/lysholderen" på bilen, så velg et område som du vil at skal være lykten (på innsiden av karossen), og fyll hele området med gjennomsiktig silikon. Dytt derettter dioden igjennom til den kommer i midten av lyskassen/lykta og helt inntil karossen. Da får du et fint lys som kaster lys fremover, samtidig som du får et stort område med samme lys rundt. Ser f.eks veldig bra ut på bremselys.
      Lyset fra diodene "smitter" over på silikonet slik at de ikke bare blir en liten prikk som lyser fremover.
      Og, diodene går ikke så lett istykker ettersom de er på innsiden av karossen (må selvfølgelig ikke ha lakket akkurat der du vil det skal være en lykt, evt skjær ut hullet og kutt ut plast fra en colaboks og lim over hullet som "lykteglass"). Og siden diodene er festet i silikon, så er dette ganske elastisk, og kræsjer og risting går veldig bra.... )))

      se bilder av bilen min over...
      The things you hear about me might be true. But then again, it could be as fake as the bitch who told you...

      Comment


      • #33
        Blir ikke diodene litt varme etter en stund da? Lagte lys på en bil til en kompiss for en god stund si, å etter han hadde kjørt ei stund med di på så hadde karoseriet rundt dioden begynnt å smelte :P

        Comment


        • #34
          du som spurte om neon på rc.. det er sikkert ikke farlig eller noe i den dur gjøre det.. hehe men torshov rekvisita har små interiør neon kjempe små.. på 5-7 cm går på 6 v tror jeg.. har/skal sette mere under bilen min.. fin effekt for å si det slikt. lyser bra opp under bilen..
          Sindre Dahl.1989 modell.Bor på Lunner Futaba 3PK
          Savage X SS Hpi Savage 4.6SS - Baja 5B
          Revo 2.5 Team Losi LST2 2 FG MT'er - FG Marder Thunder Tiger MTA4

          Comment


          • #35
            Det skremmer meg nesten litt at ingen har nevnt "motstand" i serie med dioden her. Og en lysdiode skal absolutt ikke bli varm!
            bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

            Comment


            • #36
              Dette ser ut som jeg må prøve men jeg vet ingenting om dette. Det er så mye og velge mellom...vet ikke hva jeg kan bruke..
              Kan noen hjelpe meg med og finne rett dioder hos http://www.elfa.se/no/index1.html
              trenger hvite/blå , røde og mostand... hvis jeg trenger det .
              Skal ha totalt 6 stk på blien. 2 rød 4 hvite eller blå
              gjerne info om hvor mye strøm jeg trenger til dette..
              Bjarne 72 Savage 25 http://aceex.norge.cc/

              Comment


              • #37
                Har faktisk alle komponentene liggende om du er interessert.
                bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

                Comment


                • #38
                  Originally posted by cdrom
                  Det skremmer meg nesten litt at ingen har nevnt "motstand" i serie med dioden her. Og en lysdiode skal absolutt ikke bli varm!
                  Hva er det motstanden gjør når den står i serie medd dioden da? Hvor stor skal evt den motstanden være da?
                  The things you hear about me might be true. But then again, it could be as fake as the bitch who told you...

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Gizzmo79
                    Originally posted by cdrom
                    Det skremmer meg nesten litt at ingen har nevnt "motstand" i serie med dioden her. Og en lysdiode skal absolutt ikke bli varm!
                    Hva er det motstanden gjør når den står i serie medd dioden da? Hvor stor skal evt den motstanden være da?
                    Den begrenser spenningen og dermed strømmen slik at dioden får riktige arbeidsforhold. Hvor stor motstanden skal være må regnes ut utifra diodetype og tilkoblingsspenning.
                    bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by cdrom
                      Har faktisk alle komponentene liggende om du er interessert.
                      Har sendt deg PM.
                      Bjarne 72 Savage 25 http://aceex.norge.cc/

                      Comment


                      • #41
                        Bare å bruke rett antall lysdioder det, jo fler jo bedre
                        N-H J. H.|1990|Seven Racing|Kyosho 1:10 pureten GP alpha|2xForce.15 2,5ccm|Yokomo drifter med Silvia kaross + diverse bling

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by cdrom
                          Den begrenser spenningen og dermed strømmen slik at dioden får riktige arbeidsforhold. Hvor stor motstanden skal være må regnes ut utifra diodetype og tilkoblingsspenning.
                          Vet noen om denne infoen om motstand finner på nett, eller hvordan det skal regnes ut.
                          Eller kan noen poste det her i forumet
                          Bjarne 72 Savage 25 http://aceex.norge.cc/

                          Comment


                          • #43
                            Se på denne, her finner du det du trenger å litt til :wink:
                            The things you hear about me might be true. But then again, it could be as fake as the bitch who told you...

                            Comment


                            • #44
                              jeg har tenkt litt på et evo VI kaross. og tenkte å ha røde dioder bak, blå i tåke lysa og 2 hvite i hver fram lykt, det blir 8 dioder, går det med 2 9v batt da?
                              Morten Rustadbakken

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by MoRt1N
                                jeg har tenkt litt på et evo VI kaross. og tenkte å ha røde dioder bak, blå i tåke lysa og 2 hvite i hver fram lykt, det blir 8 dioder, går det med 2 9v batt da?
                                Jada, det går. Bare spenningen er over 5v så går det meste (de fleste superled's er på 5v)
                                bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X