Announcement

Collapse
No announcement yet.

rc belysning??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    blir jo ca 0.2v som ikke blir brukt på hver batt da. blir diodene varme da? fare får nedsmelting og karosset?
    Morten Rustadbakken

    Comment


    • #47
      Skal du bruke dioder, så bør du uansett batterispenning sette en liten resistans i serie med lysdioden. Dette for å begrense strømme og unngå at diodene stekes...

      For å finne ut hvor stor resistans (motstand) du bør bruke kan du benytte følgende formel:

      (Batterispenning - Merksepsenning på dioden) / Ønsket strøm = Resistans i Ohm

      De fleste dioder er beregnet for en strøm på ca 20 mA, så vet du ikke hva som er merke strøm for dioden, beregn litt under 20 mA.
      Espen D - 1981 model - USA - 1, med stort sett alt byttet/tunet; Savage SS 4,6: 3 speed, reverse, + mye modifisering; Hellfire SS, K4,6 HO ++; E-revo BL; 2x Mini-Z AWD; Noen gamle el buggyer; HiTech Agressor CRX 3Ch FM 40 MHz; En dunge med 27 MHz sendere...

      Comment


      • #48
        Originally posted by MoRt1N
        blir jo ca 0.2v som ikke blir brukt på hver batt da. blir diodene varme da? fare får nedsmelting og karosset?
        Hva mener du med 0.2v? Uansett hvis en diode blir varm så er den feil koblet og du kan ikke forvente at den varer lenge.
        bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

        Comment


        • #49
          Originally posted by Nazgarot
          Skal du bruke dioder, så bør du uansett batterispenning sette en liten resistans i serie med lysdioden. Dette for å begrense strømme og unngå at diodene stekes...
          Det er feil. Hvis du har 5v batterispenning og skal koble en 5v diode. Da trenger man ikke supplere med en ekstra motstand i serie. Husk at en diode også er en form for motstand, den avgir effekt i form av litt varme og lys.

          La meg ta et eksempel:
          Om man har et 7.2v batteri og ønsker en 5v diode på denne. Så må man finne en måte å ta vekk 2.2v på. Det gjøres enklest ved å sette inn en motstand i serie med dioden. Oppgaven til motstanden er KUN å ta vekk 2.2v. Og siden motstand er et produkt av spenning/strøm så må man ta 2.2v/0.020A=110ohm === Variabel/fast=ohm. Det er spenningen som er den variable her, strømmen er allerede fastsatt av dioden
          bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

          Comment


          • #50
            jeg skjønner ikke så mye av det dere prater om, kan ingen tegne opp ell lignende åssn det skal gjøres da?
            viss jeg kopler 9v batt, og kobler til en motstant som tar bort 1v eller noe, så seriekopler jeg diodene etter på? går det? +
            Morten Rustadbakken

            Comment


            • #51
              Originally posted by MoRt1N
              jeg skjønner ikke så mye av det dere prater om, kan ingen tegne opp ell lignende åssn det skal gjøres da?
              viss jeg kopler 9v batt, og kobler til en motstant som tar bort 1v eller noe, så seriekopler jeg diodene etter på? går det? +
              Da vil du få 4v over hver diode. Mener og huske at vanlige rød/grønne/gule dioder skal ha 1.9v over seg. Vanlige superleds skal ha 5v.


              Legger ved et bilde av en krets. Der er det et 7.2v batteri, en diode og en motstand for og ta vekk 5,3v slik at dioden får 1,9v. Strømmen i kretsen er 20mA. Motstanden er på 260ohm.
              bygge-bygge-bygge-bygge-testkjøre-bygge-bygge-bygge-bygge

              Comment


              • #52
                hmm, jeg er ikke elektrikker hell da, skjønne ikke helt det der, mn får naboen min til å gjøre det sia han ha gått svakstrøm.
                Morten Rustadbakken

                Comment


                • #53
                  Ingen skjønner dette så lenge de ikke har vært borte i svakstrøm!
                  Jeg har det,og det er jo uhyre enkelt!+og- hvor vanskelig kan det bli??
                  Mats Gregersen
                  Kragerø
                  1985
                  www.Kragero-rc.no

                  Comment


                  • #54
                    jeg har vært borti svak strøm, dreiv å lagde lomme lykter selv når jeg var liten,
                    Morten Rustadbakken

                    Comment


                    • #55
                      Jeg har det,og det er jo uhyre enkelt!+og- hvor vanskelig kan det bli??
                      Riktig at det bygger på + og - strøm/volt , men det betyr ikke at svakstrøm bare er enkelt..
                      Jeg har sitti med hue nedi det forbanna kretskortet på flere tver å banna fordi jeg ikke har funnet feilen..
                      Men så etter lang tid, når man har mest lyst til å slå ut vakumet fordi lyden er morsom, finner man den lille jævelen av en transistor som har dævva..

                      Må vite litt mer enn + og - for å finne feilen i et stort kretskort..

                      Men nok om det, var ikke det det var snakk om her så..
                      MorteN Stokke

                      Comment


                      • #56
                        Hei!!!

                        Skal bestille et lyssett fra RAM nå, også lurer jeg på hvordan jeg fester dette inne i karosset... Skal jeg bruke silikon, eller smelter dette???

                        Fabiz
                        Smallsize Hobbyland A/S
                        Team Losi : Spektrum

                        Comment


                        • #57
                          tror dere at det går bra å ta to 3,2 volt's dioder å sette den på et 9 volt's batteri??(røykvarsler batteri)
                          Thor-Arne Øygarden 91mod
                          Tamiya Drifter! TT-01 med div oppgraderinger

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by truls160
                            tror dere at det går bra å ta to 3,2 volt's dioder å sette den på et 9 volt's batteri??(røykvarsler batteri)
                            Da bør du nok inn med en motstand i serie (rundt 130 ohm kanskje), ellers så kommer diodene ikke til å vare veldig lenge...
                            Stig Roar Mortensen '78
                            Savage 25 LE

                            Comment


                            • #59
                              nå har jeg bestilt dioder på clasohlson.no og savagen skal lyse opp!!
                              Thor-Arne Øygarden 91mod
                              Tamiya Drifter! TT-01 med div oppgraderinger

                              Comment


                              • #60
                                kan noen forklare meg nærmere hva dette betyr??
                                Thor-Arne Øygarden 91mod
                                Tamiya Drifter! TT-01 med div oppgraderinger

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X