Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kyosho Mini-Z og diverse motor / diff spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kyosho Mini-Z og diverse motor / diff spørsmål

    Motorer:

    Jeg regner med at alle nye motorer må kjøres inn en liten stund.
    Ser at flere kjører med avanserte duppedingser som kjører motorene i intervaller osv, men så avansert gidder jeg ikke å være.

    Men holder det med å kjøre inn motoren på 1 stk AAA batteri i 3 x 5 minutter med avkjøling mellom hver 5 minutter?
    Trenger motoren motstand eller bare å kjøre fritt?


    Differansial:

    Når det gjelder den orginale diffen til kyosho, hva slags fett passe i den for å få litt mere gli?
    Den er vel ikke tett etter det jeg kan se, så å fylle den med diffolje vil vel bare renne ut igjen?


    Tips til kulediff -> http://www.teamirsrc.com/techtips.html
    Last edited by NoBrainer; 20 October 2012, 14:45.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

  • #2
    Innkjøring av motorer har jeg sluttet med.
    Men en halvtime til en time med slavemotor er vel normalen. Dremel på akselen funker knall.
    Forslaget ditt over funker helt sikkert greit. motoren skal være ubelastet under innkjøring.

    Har aldri merket noen forskjell på innkjørte kontra ikke innkjørte motorer. Hverken på levetid eller effekt.
    Normalt anser jeg motoren for innkjørt etter et pass med nyladete batterier.
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

    Comment


    • #3
      ok, så det er ikke noe stort poeng nei.
      Da får jeg se hva jeg gjør med det.

      Men hva med diffgugge på orginal diff da?
      Finnes det noe som kan brukes?
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • #4
        Jeg smurte med noe fett jeg hadde. Funker fett

        Hva med tamiya ceramic grease. Det er jo sånn alt mulig smøring, bortsett fra kulediff da.
        Du har sikkert en tube liggende
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • #5
          Originally posted by zabbe View Post
          Jeg smurte med noe fett jeg hadde. Funker fett

          Hva med tamiya ceramic grease. Det er jo sånn alt mulig smøring, bortsett fra kulediff da.
          Du har sikkert en tube liggende
          Hadde visst det gitt.
          Takker og bukker for tips.
          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
          Facebook -> Mini-Z Norway

          Comment


          • #6
            Motorfeste til LM.
            Har skjønt det slik at jeg bruker MM / LM T-plater. Stemmer dette?
            Hvilken motorfeste er å anbefale med diskdemper for en LM?
            Hva slags diskdemper finnes til LM?

            Motorfeste til RM.
            Her skal man bruke HM/RM T-plater. Stemmer dette?
            Hvilken motorfeste er å anbefale med diskdemper for en RM?


            Hvis man putter inn neo-magneter, hvordan påvirker det motoren?
            Sterkere?
            Tregere?
            Motorbrems?


            Hva gir sølvbørster deg?
            Høyere rpm?
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #7
              Min kunskap om t-plater begrenser seg til mr02, men jeg vil synes det er rart om det ikke er det samme på mr03.
              MM platene er 4mm kortere enn RM platene. Så med org RM motorfeste kan du lage 86, 90 og 94mm wb med RM plate. Og du kan lage 86 og 90mm med MM plate.

              Med org MM motorfeste lager du 98, 102 og 106mm wb med MM plate. Og 102, 106 og 110 mm med RM plate.

              Sølv leder strøm bedre enn kobber. Sølv børster vil derfor gi deg bedre moment og toppfart. Kanskje mest forskjell på moment, da strømtrekket er størst under akselerasjon. Dette har jeg ikke testet. Bare generell tankevirksomhet
              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
              -
              Röhrl

              Comment


              • #8
                Shims inni motor.

                Har dette noen effekt? Altså at den ikke slarker fram og tilbake.
                Hvis det har noen effekt, er det i en spesiell ende man burde sette shims eller like mye i hver ende?
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #9
                  Altså med sterkere magneter så får man visstnok bedre torque. Burde da også tro at man får bedre motorbrems.
                  Med kulelager får man mindre slitasje og lettere rotasjon.

                  Så da er det bare å teste.
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • #10
                    Sterkere magneter gir deg mer motorbrems.
                    Det samme gjør lettere anker, tynnere tråd etc.
                    Atomic T2, AR30 og enkelte RR motorer har mest motorbrems etter mine erfaringer.

                    Lettere diff gir deg også ekstremt mye mer motorbrems.

                    Det å ha en bil med mye motorbrems er viktig for meg og min kjørestil ihvertfall.
                    jeg har inntrykk av at de fleste kjører fortere på trange baner med mye motorbrems.

                    Shimsingen skal man være forsiktig med. Sørg for å shimse den slik at ankeret havner naturlig i magnetfeltet.
                    Jeg merker egentlig ingen forskjell mellom motorer med mye kontra lite slark.
                    Mini-ZNorway.com
                    Speedy PigZ Raceway

                    Comment


                    • #11
                      Nå må det bare bli mandag, slik at jeg får testet RR CTP70T motorene jeg har fått.
                      Har ikke hatt tid til å åpne pakka enda.
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #12
                        Da sitter det CTP70T i Porsche 962C.

                        Mangler fortsatt lakk og diff, men får se hvordan dette går.
                        Har modifisert fronten, men jeg får ikke rompa langt nok ned.
                        Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                        Facebook -> Mini-Z Norway

                        Comment


                        • #13
                          Spørsmål igjen


                          Finnes det et "verktøy" for å sjekke hvor fort bilen går uten å bruke radar?
                          Eller må jeg eventuelt bare bruke Tamiya sin speed checker?
                          Er den god nok?
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #14
                            Kan du legge inn luftmotstand og sånn som en faktor i speed checkeren? Hvis ikke er den vel i stor grad nytteløs til å fortelle hvor fort bilen går...

                            Den kan jo allikevel gi deg en indikasjon på om det er noe galt med motor, lagre og batterier...
                            mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                            "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                            -
                            Röhrl

                            Comment


                            • #15
                              Den Tamiya saken viser ikke riktig hastighet, men den kan brukes for å sammenligne forskjellig oppsett på bilen eller bilene.
                              Man får ikke vite hastigheten som bilen har på banen. Egentlig ikke i nærheten en gang.
                              Ergo kan man sjekke om biler med samme diff, kulelager og samme motor egentlig går like fort, uten at selve hastigheten har noe å si.
                              Man kan finne ut om hva som er den reelle forskjellen med å endre pinion og spur osv...selv om man aldri får vite hvor fort bilen går på banen.

                              Det var litt derfor jeg spurte, det kom sikkert ikke godt nok frem av spørsmålet.
                              Jeg lurer på om det er noen andre typer "verktøy" som kan gi meg flere svar enn det Tamiya sin kan.

                              Hva skjer med farten når man endrer tykkelsen på dekkene?
                              Endrer spur og pinion?
                              Endrer batterier?
                              Endrer motor?
                              Endrer anker i motoren?
                              Endrer magneter i motoren?
                              Endrer lagre på bilen?
                              Renset eller ikke renset bil?

                              Selve oppsettet av bilen vil jo være en helt annen ting og da må man gjerne på en bane....
                              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                              Facebook -> Mini-Z Norway

                              Comment

                              (RS) Radiostyrt.no Statistics

                              Collapse

                              Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 0
                              Welcome to our newest member, Erik-M.
                              Working...
                              X