Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:12 Track-tråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by SHY View Post
    Takk, skal lete meg frem.

    Og det med batterilista - har du en forklaring?
    Så langt jeg kan se, er det jo slik det ble vedtatt på MSK.
    I dokumentet 'Nye batteriregler for 2007' som ble banket igjenom på MSK
    står det:
    4. Tillatte kjørebatterier

    4.1 Batterier godkjent for løp og trening frem til og med 31.3.2008

    Kun EFRAs liste over godkjente batterier fra og med 1. April 2007 er tillatt brukt, med unntak av
    Intellect IB 4200 merket batch nr: AZCXT og AZDNU
    Intellect IB-batterier uten batchnummer, eller ulesbart batchnummer, er ikke tillatt brukt.
    Intellect har i tillegg opplyst at batterier fra følgende batcher muligens kan inneholde celler som
    kan eksplodere ved ”vanlig racebehandling”:
    araet, azcwt, bncwt, bndst, braet, bzawt
    Ved å innføre begrensningene i bruk som nevnt ovenfor anser vi å ha fjernet oss fra det som
    betegnes fra ”vanlig racebehandling”, men også disse cellene bør brukes med forsiktighet.

    EFRAs liste over godkjente batterier fra 1. April 2008, godkjennes fortløpende for bruk så snart
    de er publisert på EFRAs webside.

    Ingen andre kjørebatterier er tillatt brukt og gjelder samtlige
    elektrisk drevne klasser, uavhengig av hva som skulle stå i NMFs spesialreglementer.

    4.2 Batterier godkjent for trening og konkurranser fra 1.4.2008

    Fra 1.4.2008, er det kun tillatt å bruke batterier som er godkjent for konkurransekjøring i EFRAsanksjonerte
    løp. (slik regelverket har vært frem til nå) Listen skal være tilgjengelig på EFRAs
    webside. Ingen andre kjørebatterier er tillatt brukt og gjelder samtlige elektrisk drevne klasser,
    uavhengig av hva som skulle stå i NMFs spesialreglementer.
    Egen arbeidsgruppe med representanter fra NMF, forhandlere og klubber skal også vurdere
    hvilke tiltak i denne planen, som må videreføres som reglementer etter 1.4.2008.
    At en også får lov til å bruke 2007 batterier til sommeren viser vel at seksjonen ikke er helt bak mål ?

    Tror det er lurt å legge vekt på hva som blir publisert offentlig fra NMF enn hva som blir publisert her på forumet.
    Sommer: Mugen MTX-5 Vinter: SpeedMerchant Rev 7 og BMI Copperhead 12 FE

    Comment


    • Originally posted by Fra "Tiltaksplan/regelverk for håndtering/lading av batterier" fra 17-18 nov 2007
      4. Tillatte kjørebatterier
      4.1 Batterier godkjent for løp og trening frem til og med 31.3.2008
      Kun EFRAs liste over godkjente batterier fra og med 1. April 2007 er tillatt brukt, med unntak av Intellect IB 4200 merket batch nr: AZCXT og AZDNU.
      Intellect IB-batterier uten batchnummer, eller ulesbart batchnummer, er ikke tillatt brukt.
      Intellect har i tillegg opplyst at batterier fra følgende batcher muligens kan inneholde celler som kan eksplodere ved ”vanlig racebehandling”: araet, azcwt, bncwt, bndst, braet, bzawt

      Ved å innføre begrensningene i bruk som nevnt ovenfor anser vi å ha fjernet oss fra det som
      betegnes fra ”vanlig racebehandling”, men også disse cellene bør brukes med forsiktighet.
      EFRAs liste over godkjente batterier fra 1. April 2008, godkjennes fortløpende for bruk så snart de er publisert på EFRAs webside. Ingen andre kjørebatterier er tillatt brukt og gjelder samtlige elektrisk drevne klasser, uavhengig av hva som skulle stå i NMFs spesialreglementer.
      Jeg mener det her er klart at man vil se på å innføre 2008 listen så fort det er mulig (altså at den er gjort tilgjengelig for nedlasting).


      EDIT: Rolf rakk å poste før jeg ble ferdig med redigering av min post, men da er det i hvertfall flere som har lest det på samme måte som meg.
      RC Drift Club Norway | LMBK

      Comment


      • Bent skriver til meg 2. januar i år: "Hvordan legge ut info om nye godkjente batterier, når homologiseringsprosessen pågår og listen gjelder fra 1.4.2008? Vi kan jo ikke publisere nytt som ikke er tilgjengelig? Det er listen som ble publisert i januar 2007 og gjeldende fra 1.4 2007 som fortsatt er gjeldende for hvilke batterier som er godkjent."

        Hvis ikke Bent står for det han skriver i mail eller på forumet bør han kanskje la være?

        Enig med Rolf i at det er bra å fortsatt kunne bruke 2007-lista. Forbundet har i det store og hele gjort og gjør en kjempejobb, bare for å ha det helt klart.

        Jeg hadde en laaaang samtale med Bent om batterisaken i 2007 (før MSK), og han sa da at han prøvde å få EFRA til å publisere lista fortløpende. Det var akkurat derfor jeg ønsket et svar på om dette kom til å skje eller ikke. Alle ønsker nå å kjøpe best mulige batterier - som også vil være lovlige etter 1. april 2008. Det svaret jeg fikk tolket jeg entydig som at 2008-lista ville bli gjeldende fom. 1. april 2008. Er det rart?

        Men igjen: Synes alle at det er bra og riktig at RC-seksjonen skal ha myndighet til å vedta regelendringer om hva de finner for godt og når de finner det for godt? Gamle NrcBF hadde ikke denne myndigheten til orientering. Jeg synes ikke dette er demokratisk nok. Om en sak skulle dukke opp som er av ekstraordinær karakter, så skulle det være fullt mulig å innkalle til et ekstraordinært møte med klubbene?

        Jeg kunne også godt tenke meg å endre på loven slik at alle forslag til regelendringer som skal tas opp på MSK må være behandlet på en klubbs årsmøte først, og få flertall der (OMK har praktisert dette i alle år). Det ser jeg også på som mer demokratisk og fornuftig enn slik det er i dag. Det ville i praksis si at alle forslag kom fra en klubb, ikke enkeltførere. Noen som er enig i det?

        Hvis flertallet er uenig med meg skal jeg krype tilbake til vinterdvalen og ikke si et pip...
        Last edited by SHY; 1 February 2008, 13:01.
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • Hei svein Harald.

          Demokratisk, hmm, ja det er nettopp det som er gjort, dette ble vedtatt på MSK i samarbeid med klubbene.

          Seksjons styret består av førere fra nesten alle klasser, vi SLITER med å få folk til å bli med, å nettopp bestemme regler og gjøre vedtak. Vi har feks i flere år prøvd å få med folk fra asfalt racing 1:8/1:10 , men INGEN GIDDER.

          Du er velkommen som medlem i seksjonen, meld din interesse før neste valg, så skal du nok få plass

          Til informasjon: Bent var ikke med på det vedtaket som ble gjort på sist møte, han er ikke lengre medlem i seksjons styret, så du skyter litt feil her.
          Last edited by Finken; 1 February 2008, 12:59.
          XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
          Xray T3, LRP, Tekin
          Grenland Modellbil Klubb

          Comment


          • Svaret jeg fikk var vel "avgitt" dagen før han var ute av seksjonsstyret. Men la oss ikke begynne med flisespikkeri! :mrgreen: Og jeg ønsker overhodet ingen personstrid! Jeg ønsker at MANGE flere skal kjøre RC-bil, og ikke minst konkurrere. Da må vi ha et stabilt og fornutig rammeverk - som gjør det enkelt og billig for utøverne.

            Jeg har vært med i seksjonen, og også tidligere NrcBF. Samt at jeg egenhendig dro igang dialogen med NBF og NMF. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorfor jeg trakk meg fra seksjonen, det har ingen hensikt nå. Ei heller rippe opp i hvordan enkelte andre ble demotivert av hvordan det siste styret i NrcBF kom til makten. Alt det er spilt melk. Men jeg er høyst motivert til å endre på loven som sier noe om seksjonens myndighet. Får vi det på plass stiller jeg opp med glede! Men jeg orker ikke én gang til å bruke masse tid og energi på å få igjennom en regelendring enstemmig på MSK, for så å oppleve at seksjonsstyret "med et pennestrøk" gjør om på det. Det er for meg totalt uakseptabelt. Det er alt jeg ønsker å si om årsaken.

            Jeg skjønner NÅ utmerket at Bent feilinformerte meg pr. mail. Jeg regner ikke med å få noen unnskyldning heller. Og jeg skjønner at det gikk et par tusen rett utav vinduet på avlegse batteripakker... men hvem bryr seg? Alt er tydeligvis min egen feil... jeg trodde jeg holdt meg bra informert... men jeg skjønner tydeligvis ingenting... :mrgreen:
            Last edited by SHY; 1 February 2008, 13:25.
            Life's too short to go slow! www.ymr.no

            Besøk mitt showroom

            Comment


            • hmm

              Som nybegynner i denne greina frister det å drite i hele sporten, blir nesten kvalm av hele greia. Og jeg har som HOBBY rc bruker vært borti mye rart siden 80 tallet. Men ikke har jeg hørt så mye dritt som det forbundet har fått. Dette gjelder alt fra båt, fly og bil. Rc eller ikke...

              Nå har jeg jobba mange sommre på NIF så kontakter og noe av skiten jeg har hørt og diskutert derfra er til å stole på. Men faktisk det er jo mye posetivt også....

              Men vi må først sette i fokus at dette blir gjordt på den gamle måten. Ergo måten dere brukere bruker deres stemme på forskjellige saker som blir vedtatt. Tror det er her dere burde å forandre ting, men så lenge dere skal ha kroner fra forbundet. Så er det rettningslinjer dere bare må følge. Eneste måten er å melde seg ut å styre skuta sjæl, men da ingen penger....
              Dere har selv valgt å bli medlem av forbundet, ergo dere må jobbe møkka av dere for at det skal gangne dere førere, slik dere vil. Sånn ere bare. Hjelper lite å si at eventuelt folka ikke driver med rc... Sånn ere politisk også, Dørum var samferdsel minister. Har aldri sitt liv f eks kjørt bil...

              Men en ting er at det er kameraderi innenfor hele greiena, det jeg sikker på, slik er det politisk også. En svakhet i systemet. For å si det enkelt, systemet er lagd slik at for at det ikke skal bli for gestapo eller byråkratisk, må enkelte ting gjøres på " at man kan stole på folk " dette funger sjelden. En av grunnene er at noen bevist veit at dem kan utnytte det, andre for pure faen, andre for at dem ikke veit bedre...... I mitt yrke er MANGE eksempler på akuratt dette her, dere kan takke høyere makter på at dem kjører samme system enda Dem kan nemlig sette foten ned å lage helvete for alle, dem får tatt dem værste.... Men hvem ere som vil ha det slik??????

              En annen ting er at hvorfor trekker den ene etter den andre seg når varmen blir for høy og dem selv mener at dem har gjordt alt riktig????

              Satse stort på rc bil, aldri i verden. Godt jeg har radiostyrt båt " sport " der gjør vi det enkelt, ere noen som er uenig banker vi møkka ut av dem " ironi "
              sigpic
              http://www.kyosho.no/

              Comment


              • Enten så er jeg ordblind, eller så står det 1:12 track på denne tråden...
                Team Smallsize

                Comment


                • SHY: Hvis du vil prate, kan vi gjøre det. Oppfordringen til det har du fått. Jeg er veldig sikker på at det ville oppklart en del av det jeg oppfatter som fullstendig missvisende påstander.

                  Svaret jeg ga, var selvfølgelig hva som NÅ er lov. Det du siterer, føler jeg er tatt ut av sammenhengen. Derfor ser jeg at jeg igjen, må benytte en del tastetrykk for å presisere:

                  Fra SHY sin sitering av meg:
                  Setning 1:
                  Hvordan legge ut info om nye godkjente batterier, når homologiseringsprosessen pågår og listen gjelder fra 1.4.2008? Vi kan jo ikke publisere nytt som ikke er tilgjengelig?
                  Kommentar: På det tidspunkt hadde vi ingen signaler om når listen ville bli tilgjengelig. Listen gjeldende fra 1.4.2008 - det var ment hos EFRA. At vi ikke kan publisere noe som ikke er tilgjengelig er vel også forståelig forhåpentligvis hos de fleste.
                  Setning 2:
                  Det er listen som ble publisert i januar 2007 og gjeldende fra 1.4 2007 som fortsatt er gjeldende for hvilke batterier som er godkjent.
                  Kommentar: Dette er fakta så lenge ingen annen liste foreligger. Hva annet kan jeg da si?

                  Til slutt: Det er tydelig enkelte ikke forstår saksgangen og behandling av saker i en idrettsorganisasjon.
                  1. MSK er ikke vedtaksført. Det er ett rådførende organ. De råd som der er gitt gjennom "vedtakene", er alltid tungtveiende i videre behandling. Noen saker kan seksjonen fatte endelige vedtak og godkjenne, andre må opp i andre overordnede organer for godkjenning. I demokratiet er det ikke lederen av ett organisasjonsledd som vedtar, det er organisasjonsleddets styre. Uavhengig av uenhighet eller enighet med vedtaket, skal jeg igjen skryte av seksjonens gode samarbeid - nemlig stå samlet om flertallets vedtak og følge dem opp lojalt. Dette gjelder alle jeg har samarbeidet med i NMF.
                  2. Å ikke ville ønske å gå i dialog med noen når man faktisk gir signaler om misstillit og samtidig også påstår saker behandles ulovlig, synes jeg det er rimelig drøyt.
                  3. Jeg har av formelle årsaker trukket meg som seksjonsleder for Radiostyrt Motorsport. Årsaken er at jeg ble tilbudt jobb i NMF - en stilling jeg ønsket, og dermed også selvfølgelig takket ja til. Å tiltre en jobb i ett særforbund, gjør det lovmessig nødvendig å trekke seg som tillitsvalgt for det organet som styrer de ansatte - og derfor denne konsekvensen. Dette for å presisere jeg ikke har trukket meg fordi jeg er "utbrent" eller "lei av å få kjeft". Å få kjeft gjør alltid en leder, og får ikke en leder slengt påstander om at man gjør feil, så er min filosofi også at da har ikke lederen forsøkt å gjøre nødvendige vedtak underveis. Årsaken er at vedtak må gjøres - uavhengig om de er populære eller ikke.

                  sånn - da tror og håper jeg at jeg kan fortsette arbeidsdagen uten å måtte utdype dette temaet noe mer.

                  Comment


                  • Smil og verden vil smile til dere....
                    Tor Arne Nicolaisen GMBK

                    Lei av å knuse motstandere!

                    Comment


                    • Hei!

                      Det er ikke så mange åra jeg har holdt på med rc,å jeg har hørt mange som har kritisert Bent men det er en leder`s jobb å bestemme i mange saker! Å Hvis en skal kritisere noen for det en gjør så bør det tas under fire øyner å ikke gjøre det forran mange hundre andre....Å dette forumet er vell ikke ment for å kunne kritisere alle som en er uenige med????

                      Stå på du Bent du har gjort en KJEMPE jobb for denne sporten.
                      skien
                      1973
                      kenneth sandodden gmbk

                      Comment


                      • Kenneth: Er vant med at kritikken kommer offentlig, og takken under fire øyne Og, takker for kommentaren din

                        TAN: Enig - så enig Jeg ser ting blir påstått som jeg føler er tatt ut av sammenheng og ender opp helt galt - det kan jeg ikke la stå uten å prøve å informere slik at det blir rett.

                        Og, jeg har garantert gjennom de ti-tusener av ord/setninger jeg har måttet bruke skriflig disse årene på å svare, helt sikkert også svart klønete noen ganger. Noen ganger må jeg være yderst forsiktig også for å ikke skape forhåpninger om noe som ikke lar seg gjennomføre slik noen gjerne vil. Og, innrømmer jeg mange ganger har lest spørsmålene feil, svart feil.. og da har jeg også forsøkt å korrigere senere. Derfor har jeg også stor forståelse for en rekke i seksjonen som ikke benytter dette forumet, siden den offisielle informasjonen vil være å finne på NMFs websider gjennom nyheter og protokoller - eller som mange også vet, gjennom seksjonens egne nyhetsmailer.

                        Og, vil tilføye det er lov å være uenig om sak. Men, ønsker en saker behandlet, finnes det rette måter å gjøre det på.

                        Comment


                        • Er det virkelig mulig. JEG spurte: Noen som har testet 4600 batterier! Jeg gir egentlig beng i hva dere ikke liker med NMF!

                          Vi prøver igjen uten at dere med skrivekløe kommer med 4 sider om NMF

                          Noen som har testet 4600 batterier i 1\12 skala?
                          Associated - HB - aka - LRP

                          Comment


                          • hmmm

                            Ja det er faktisk mulig, ifølge informatikk hackere er Forum en skravleplass og ingen leksikon. For at drømmen der skal gå i oppfyllelse, må et egnet nettsted som ikke er Forum lages. Hvor eier av nettstedet går igjennom alle svar før det publiseres på nettsiden

                            Men i Spydis ere ingen av gamle folka som kjører 1/12 lekebil som har testet det, ellers hadde vi hengt over dem Rolf eller Bjørn kommer garantert med tilbake melding da ting blir testet......
                            sigpic
                            http://www.kyosho.no/

                            Comment


                            • Sansynligvis er nok IB4200 fra 2007 lista minst like gode som IB4600 "EFRA SPEC"
                              IB4600 "NON EFRA" er sikkert enda bedre....
                              Sommer: Mugen MTX-5 Vinter: SpeedMerchant Rev 7 og BMI Copperhead 12 FE

                              Comment


                              • Uansett om man har 2007 eller 2008 batterier så er vel det viktigste at de er "ferske". Nye 2007 batterier er jo ikke halvparten så gode som 2008, men om man sammenligner gamle brukte 2007 med nye 2008 så blir jo forskjellen større.

                                Tror ikke man havner i B-finalen kun pga 2007 batterier.
                                RC Drift Club Norway | LMBK

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X