Announcement

Collapse
No announcement yet.

ccondrups prosjekter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

A123 kontra LiPo:
    - A123 tåler juling og punktering osv uten at man trenger være redd for brann/eksplosjon
    - A123 er noe tyngre enn Lipo, så det vil nok ikke slå an hos de som flyr, men burde ikke ha mye å si for oss som drifter. Uansett endel lettere enn Nickel-baserte celler
    - A123 kan fullades på 15 minutter uten at det går utover batterikapasitet over tid. Det bør altså være nok med 2 pakker, for pakke 1 lades på tiden det tar å tømme pakke 2...
    - A123 skal visstnok vare dobbelt så mange brukssykluser som Lipo gjør

Mer info om A123:
    SinCity Jets A123 info
    RCpartner lodder og selger A123
    A123 Racings hjemmeside er under utvikling
    Gylling.no forklarer litt mer på norsk, og har en interessant lydfil/mp3 fra NRK. Her ligger også videoer som viser punktering av A123 og andre typer celler.
    Horizon sin side har fortsatt noen batteripakker og Sonic-laderen

At Horizon fører dette bør bety at Smallsize kan skaffe - så jeg lurer fælt på hvorfor ikke A123 har slått an mer enn det har gjort hittil...

Endel nyere batteridriller fra deWalt osv kommer med A123, så endel RC-folk har kjøpt sånne og plukket dem fra hverandre :P
    Det høres jo ut som et MYE bedre alternativ enn lipo da! Men hvorfor er det ikke flere som kjører med det? forholdsvis nytt eller?

Okey, det er veldig stille i forumet her om dagen, så jeg slenger ut et lite tips om pussing av hjulbuer.

Da jeg så at Tamiya R34-karosset ikke hadde små dimples midt i hjulet så man vet hvor man skal sette sirkelkutteren, så skjønte jeg at her blir det mye pussing.. Jeg liker ikke å sitte og pusse i evigheter, spesielt hvis jeg føler at resultatet bare blir sånn halvveis.. så jeg prøvde denne metoden:

Ta lokket fra en vanlig sprayboks, og montér dette på en drill. Kle lokket med sandpapir, og puss i vei. Jeg prøvde først med Dremel, men det fungerte ikke optimalt. Dremel-motoren var ikke sterk nok til å dra denne rundt på lave hastigheter, og på høye hastigheter blir det for mye kast til at pussinga blir bra.

1. Okey, så hvordan fester du dette lokket til drillen din? Jeg brukte holderen til en hullkopp. Dette fåes på Jernia/Clasern, min er av merket Sandvik.
    I tillegg trenger du gaffa-tape og sandpapir. Jeg har brukt 240 grovt våtslipepapir som kjøpes i A4-ark.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x532 and weights 216KB.

2. Lag en smultring av et stykke tape, med klisteret utover. Fest denne utenpå lokket, fordel å legge skjøten ned først så du får unna det svake punktet
    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x532 and weights 121KB.

3. Nok en stripe tape, denne må være lang nok til å strekke rundt lokket. Klistre denne fast til tapen som allerede sitter fast i lokket, også denne med klisteret ut
    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x532 and weights 151KB.

4. Så klipper du til en stripe sandpapir, gjør den et par mm for lang, slik at du kan overlappe skjøten papiret danner. Husk å legge overlappingen på papiret slik at det dras med retningen drillen spinner.
    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x532 and weights 151KB.

5. Drillen setter du fast i skrustikka, og setter fast på middels hastighet, slik at du kan holde karosseriet med begge henda. Hvis du ikke har skrustikke kan du få en annen person til å holde drillen fast mens den ligger på en benk e.l. Uansett; husk vernebriller!
    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x532 and weights 152KB.
    Se derja det var smart det hehe Skulle ikke vært dum du haha
    Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
    2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

Comment

En mini update (siden det er så stille her om dagen)

Dama har hatt masse folk på besøk på juleverksted, så jeg krøp ned i kjellerboden min og satt i gang mitt eget hjulverksted.. kos!

Jeg jobber for tiden med et av de karossene "alle" har/har hatt... så kanskje ingen høydare, men det er min første Skyline og jeg koser meg med å gjøre min vri på dette karosset.

Det er altså en Tamiya Z-Tune R34 190mm. Jeg har ingen store planer, jeg finner på ting mens jeg jobber, men jeg visste én ting før jeg begynte: Jeg ville ha en R33 GT-R vinge. Noen bilder jeg har brukt som inspirasjon her.. Den vinga er smooth!
      .. men den finnes ikke løst, og da må man lage selv, så jeg kjøpte inn styren og annet man trenger for å jobbe med det (Fin liste her), og har siden det kommet litt på vei:

Fra papir til styren:

Studere bilder og bøye styren for å få frem den karakteristiske formen:

Montert vinga litt mer, valg av felger og liming av abs:

Testet endel underveis for å sørge for at alt er jevnt:

Litt maling på felgene, såvidt begynt arbeidet med å legge på og pusse putty for å få til overgang mellom kaross og vinge. Dette bildet er tatt i dag og noe lengre er jeg ikke kommet
      Last edited by ccondrup; 8 October 2011, 20:23. Reason: bilder
      Min prosjekttråd

Comment

En mini update (siden det er så stille her om dagen)

Dama har hatt masse folk på besøk på juleverksted, så jeg krøp ned i kjellerboden min og satt i gang mitt eget hjulverksted.. kos!
        Click this bar to view the full image.

Jeg jobber for tiden med et av de karossene "alle" har/har hatt... så kanskje ingen høydare, men det er min første Skyline og jeg koser meg med å gjøre min vri på dette karosset.

Det er altså en Tamiya Z-Tune R34 190mm. Jeg har ingen store planer, jeg finner på ting mens jeg jobber, men jeg visste én ting før jeg begynte: Jeg ville ha en R33 GT-R vinge. Noen bilder jeg har brukt som inspirasjon her.. Den vinga er smooth!
        .. men den finnes ikke løst, og da må man lage selv, så jeg kjøpte inn styren og annet man trenger for å jobbe med det (Fin liste her), og har siden det kommet litt på vei:

Fra papir til styren:

Studere bilder og bøye styren for å få frem den karakteristiske formen:

Montert vinga litt mer, valg av felger og liming av abs:

Testet endel underveis for å sørge for at alt er jevnt:

Litt maling på felgene, såvidt begynt arbeidet med å legge på og pusse putty for å få til overgang mellom kaross og vinge. Dette bildet er tatt i dag og noe lengre er jeg ikke kommet
        Kjempe konge, sender karossene mine til deg skjønner jeg da (A) hehe jeg er IKKE flink med kosmetikk

Retteråsen
        Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
        2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

Comment

Konge ving, hvor får du kjøpt sånne plastikk plater?
          |94 mod|Losi xxx-s |Team Losi 8ight LRP 28.| Micro Raminator|

Comment

Platene er av styren-plast. Jeg kjøpte mine fra Tower, men har fått høre at Smallsize på Strømmen har litt slikt inne. Her en grei oversikt over hva du trenger for å jobbe med dette.
            Min prosjekttråd

Comment

Jaha var ikke ving jeg skulle lage men skal lage keliper var en som linka meg en tråd og de var helt rå men de bitte små borra er de elektriske eller? må bruke det mye på keliper

Comment

og hva brukte du ca på det utstyret?

Comment

$200 + shipping for dette

Tutorial for DIY skivebrems+kaliper her. Såvidt jeg husker bruker han en spesiell type drill som kan rotere veldig sakte. Spørs om ikke det er like greit å bore for hånd.. de tynne borrene får du i pakke hos Clasern.
                  Last edited by ccondrup; 8 October 2011, 20:24.
                  Min prosjekttråd

Comment

Er de vettdu får kjøpe meg noe plast og sånt å lage sånne ble drit bra

Comment

Oppdatering! Hjemmemekka hauler-bag
                      - Jeg hadde denne bagen på ønskelista mi nå til jul, men det er så drøy pris for shipping av sånt at jeg ble enig med fattern om å lage en selv som prosjekt i jula.

1. Tok mål av bilen og var innom diverse sjapper for å finne en god rullekoffert i riktig størrelse... endte opp med denne fra Biltema - den lille, til kr 399. Den har plass til bilen og litt utstyr uten å være unødvendig stor. Bunnen er støpeplast, lokket er av rimelig sterk tekstil.

2. Skjærte ut lineren inni

3. Skjært ut en test/mal for å få tilpasset plata godt nedi alle kriker og kroker

4. Kjøpte billige rester av skumgummi/skumplast hos Guntor i Skien, de selger store kvanta av sånt på rull. De kutter med en spesialmaskin, så jeg tenkte jeg skulle prøve en liknende maskin fattern hadde, men det ble veldig hakkete resultat. Skumplast bøyer seg såpass at det er vanskelig å skjære, det må "klippes".

5. Her er den litt tykkere finérplaten ferdig skåret og de to delene limes sammen med en tykk glassfiberduk og epoxy

6. Glassfiberen er tørket og plata ser ut til å passe godt. Holdes på plass av formen i kofferten og vinklene jeg laget. Nå er altså platen skrudd fast til bærehåndtaket på utsiden, så allerede her sitter plata ganske godt.

7. Slik planla jeg å utnytte plassen

8. Platen fikk 2 runder med sparkel hele veien for å glatte ut teksturene i treverket før lakkering

9. Etter lakkering limes så plata fast til kofferten rundt hele veien. Brukte et sterkt altmuliglim ved navn Tec7. Kladdes på og strykes av med en finger som dyppes i white spirit, ellers klabber Tec7'en til alt

10. Her er maskeringsteipen fjernet og fugen har satt seg godt. Fattern mente dette limet bør være sterkt nok til å holde endel juling
                      Last edited by ccondrup; 8 October 2011, 20:25.
                      Min prosjekttråd

Comment

11. Her har jeg limt på et mykt men tynt trekk som hjula på bilen treffer. Siden bilen jo har egen fjæring følte jeg ikke det trengtes noe ekstra skumgummi langs denne plata. Stoffet er et bagasjeromstrekk til bil, og gjorde mye for at ikke denne kassa skulle se så jalla ut som jeg fryktet

12. Det har vært MYE arbeid med skjæring av skumplast i dette prosjektet! Her har jeg tegnet rundt senderen, klippet ut og limt malen speilvendt på skumplasten. Bildet viser også Tec7-limet og spraylimet jeg har brukt for å lime fast bagasjeromstrekket og all skumplasten til kofferten.

13. Så fikk man endelig den speilvendte formen av senderen markert opp.. så var det bare å begynne å skjære..

14. 3,5 timer senere.. Q-melk, Candyking og OCC er gode støttespillere når man sitter med bøyd rygg og tapetkniv i så lang tid i strekk.. det hjalp iaf ikke stort å se Sweeney Todd mens man satt der og kutta :P

15. Tar med et par bilder til av dette... det som er vanskeligst er å få de horisontale kuttene rene, og å passe på høydeforskjellene. Jeg målte lengden på knivblad etter senderen for hver dybde for å få det rett

16. Enda et bilde, heldigvis ganske happy med resultatet av skjæringen.

Jeg har den siste uka skåret enda mer skumplast, og så har alt blitt lakkert med spraymaling til bil. Akrylbasert, sort silkematt. En bonus ved å bruke silkematt var at skumgummien fikk en hard skorpe som overflate, og derfor ble lettere i bruk - den biter seg ikke fast i hender og deler man prøver å ta inn og ut av kofferten, alt glir fint på plass! Ca 3 strøk på alt av skumplast, det er ganske gjennomsiktig så man må ta sidene som ikke kommer til å være synlige til slutt osv. De siste par dagene er gått med til å organisere alle delene mine i nye delebokser, så jeg nå har med akkurat det jeg trenger i kofferten, mens resten ligger sortert i hyllene hjemme. Det var en jobb uten like å organisere og sortere alt jeg hadde, men det føles godt nå som alt er på plass

17. Her er alt jeg har med meg i kofferten, alt får plass oppi, de to ytterlommene er fortsatt ikke i bruk.

18. Slik ser det ut når det er pakket ned

19. Og her får man et inntrykk av størrelsen på hele greia.

Litt arbeid har det vært, men synes det ble helt greit. En ting jeg skulle gjort annerledes var å snu hele innmaten 180 grader, så ting kunne stått riktig vei mens jeg bruker lokket som pitmat... vel, det funker slik det er nå.. ganske fornøyd - så gjenstår det å se hvordan den er i bruk
                        Last edited by ccondrup; 8 October 2011, 20:25.
                        Min prosjekttråd

Comment

Det var jo veldig kult da. Går det bra med karosseriet oppi der??
                          Heldi du som får plass til alt da. Jeg hadde ikke hatt sjans
                          Gassar til det raser
                          Vidar Brakstad 28år -Romsdal RC klubb- TT-01 Novak GTB ESC 5,5T, Xray T2 US\EU Nosram ESC Nosram 4,5T, og en offroad tt-01 7.5T pp

Comment

Den var bare drit rå. Ekstra kult når skumgummien var svart. Så skikkelig profft ut
                            HPI Baja 5B V2.0 med RC-Racing.no power og en liten E-Revo til å kose seg med
                            Min Youtube konto http://www.youtube.com/RCislife

Comment

Turbo: Nja, jeg hadde vel mer med meg før, men satt meg jo ned og filtrerte ut alt jeg ikke trenger ha med på en dag på banen. Nå har jeg med meg: Verktøy, batterier, sender, lader, hjul og ett eksemplar av enhver del til bilen, intet mer og intet mindre. Det tar ikke så allverdens plass. Tror bilen ligger godt beskyttet oppi her, ja, det er jo ekstra fint at den ikke ligger og slenger, men holdes på plass alle 6 veiene.

RCislife: Takk takk, hyggelig med litt skryt - ble ganske fornøyd selv

Oppdatering! Pimpet opp DX3R'en
                              - Jeg bestilte et nytt styrehjul og en skivebrems for å pynte opp radioen min, dette fås fra Kenon Hobby. Jeg bestilte deler i rødt, men såklart var det forskjellig rødtone på felgen og på bremsekaliperen... sløvt av produsenten (Hiro Seiko), spør du meg. Så, da ble det tanker om lakkering av de delene, og da fikk jeg lyst til å få lakkert hele radioen, like greit.

Originalt ser Spektrum DX3R slik ut: Bilde 1, bilde 2.

1. Delene jeg mottok. Det fulgte unbrako og sorte skruer med selve felgen, så man trenger ikke kjøpe det utenom slik jeg gjorde.. pakka kom på rundt $50 og ytterligere rundt 180kr i mva+tollbehandling.

2. Om noen lurte, slik ser den ut inni. Man kan fint ta den fra hverandre uten å ødelegge noe, men det er 5-6 deler som må lines opp for å få kneppet den sammen igjen, og det kan være litt knot.

Prøvde først med noe fancy mønster med liquid mask, men failed hardt da fargen jeg hadde lagt på fulgte med masken jeg prøvde få av.. doh! Så, to erfaringer med denne radioen og lakk:
                              - Det er originalt veldig lite lakk på den, så vær forsiktig eller gi den et par lag klarlakk når den enda er ny og pen..
                              - Polykarbonatlakk sitter meget dårlig på denne plasten, selvom jeg pusset alt matt og fint først. Både Tamiya PS og RC Car colour.

3. Valget falt da på vanlig akrylbasert lakk beregnet på bil (kjøpt hos Torshov Bilrek), og da hadde jeg endel mørk blå stående. La på denne, og siden det så veldig kjedelig ut, ønsket jeg å få opp noen striper.

4. Her er stripene lagt og den får sitt første bad med klarlakk

5. Etter rundt 1,5 uke med diverse lakksniffing ble den omsider ferdig

6. Et bilde som viser selve hjulet og skivebremsen fra Hiro Seiko.

7. Flere vinkler

8. Et til, lekte litt i Camera Raw-converteren. Bildene varierer veldig i farge og eksponering siden jeg prøver å bli kjent med mitt nye kamera..

Fornøyd alt i alt, nå har jeg iaf en unik sender
                              Last edited by ccondrup; 8 October 2011, 20:27.
                              Min prosjekttråd

Comment

Det ligger sikkert bra. Men tenkte på om det tok noe skade sia det blir press på det. Bøyer seg, skraper i noe etc.. Blir vel skadd til slutt uansett. Skulle funnet meg ei verktøkasse hvor jeg kunne hatt bil, dekk, lader nederst. Så tre høyder med skoffer til dem tre typene biler jeg har.. Er bare rot med meg..
                                Gassar til det raser
                                Vidar Brakstad 28år -Romsdal RC klubb- TT-01 Novak GTB ESC 5,5T, Xray T2 US\EU Nosram ESC Nosram 4,5T, og en offroad tt-01 7.5T pp

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X