Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generelt Mini-Z

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heimelaga
    replied
    Må vel bli ei tynn olje dette,symaskinolje eller låsolje eller liknande.Motorolje er jo graut i forhold

    Leave a comment:


  • KleppStasjon
    replied
    Originally posted by Thomas-no View Post
    Hvis det er en hyling som ei hes hane så er det nok bare en liten oljedråpe i enden av motoren som skal til.

    Om det er motoren eller drevene kan du også lett merke ved å holde igjen bakhjulene og gi et kort trykk på gassen.
    Står hjulene stille samtidig som det hyler så er antagelig motorfestet sprekt eller drevene ødelagt.
    Holder "hanen" kjeft er det tørt lager i motoren.
    Hvilken olje bør jeg bruke? Vanlig motorolje til 1:1 bil eller noe spesiell type?

    Leave a comment:


  • Thomas-no
    replied
    Hvis det er en hyling som ei hes hane så er det nok bare en liten oljedråpe i enden av motoren som skal til.

    Om det er motoren eller drevene kan du også lett merke ved å holde igjen bakhjulene og gi et kort trykk på gassen.
    Står hjulene stille samtidig som det hyler så er antagelig motorfestet sprekt eller drevene ødelagt.
    Holder "hanen" kjeft er det tørt lager i motoren.

    Leave a comment:


  • KleppStasjon
    replied
    Originally posted by KleppStasjon View Post
    Mini-Z MR02 Readysett 998,- (Audi A4 DTM karosseri)
    O.S. Kulelager Bak 60,-
    MZW13BL Metallmuttere 69,-
    MZW17-20 4stk Bakdekk 79,-
    MZW28-30 4stk Fremdekk 98,-
    O.S. Kulelager Foran 80,-
    Totalt påkostet: 1384,- ikke så verst pris det

    Bilen er inne hos forhandler da det er noe feil med sender/mottaker, koster meg ingenting og de skulle fikse asap. Når jeg får den tilbake er planen h-plate i karbon samt skaffe meg en batterilader og noen av de bedre oppladbare batteriene. Har også lyst på ekstra karosseri som jeg kan ha egen dekor på
    Har fått bilen tilbake fra forhandler som har byttet elektronikk. Har også fått kulelager fremme. Bilen hyler litt når jeg kjører nå men kan se om drevet er for løst eller trangt, eller kansje olje motoren. I morgen

    Leave a comment:


  • roadrune
    replied
    Hos www.atomicmods.com får du ferdige sett med 2s liion, alt etter biltype, så er det 2s1p eller 2s2p, jeg har enda ikke sett LiPo, men det er nok siden de er flate, og vanskelige å tilpasse.

    2s LiIon er vel regnet som maks av hva de tåler, men de jeg har sett som har bygd om, sier det gir mye ekstra effekt.

    Leave a comment:


  • Peri
    replied
    Originally posted by Heimelaga View Post
    Har strøm endå egDei ladarane med batteri frå Clas'en er greie ja,som du ser så er det dei eg brukar i min.Brukar dei også i radioane mine
    hehe...

    Du har strøm ennda ja

    Hvordan blir det å lage noe med LiPo batterier?

    Har ikke så mye peiling på batterier ennda, men det burde vel gått???

    Disse motorene i Mini-Z bilene, er fart/power styrt av spenning, eller strøm. Hvor mye spenning kan de tilføres uten å ta skade? (ikke nødvendigvis bare Mini-z, men sånn generellt).

    Leave a comment:


  • Heimelaga
    replied
    Har strøm endå egDei ladarane med batteri frå Clas'en er greie ja,som du ser så er det dei eg brukar i min.Brukar dei også i radioane mine

    Leave a comment:


  • Peri
    replied
    Originally posted by KleppStasjon View Post
    Hvilke batterier og spesielt ladere anbefaler du? Har stor prisforskjell på ladere... fra 150,- til 1000,- +++. Har ikke behov for hurtiglading men hadde vert greit med en lader som ikke ødelegger batteriene. AAA. Oddvar
    Kjøp deg ett sett på Clas Ohlson med Vanson batterier og lader. Du får disse for 2-300,-

    Eller du kan gjøre som Heimelaga her på forumet har gjort. Da får du vertfall laaang kjøretid.

    Leave a comment:


  • KleppStasjon
    replied
    Originally posted by Thomas-no View Post
    Nødvendige oppgraderinger/utstyr:
    - oppladbare batterier
    - batterilader (bør ha indikator for hvert enkelt batteri, dvs. 4 dioder)

    Anbefalte oppgraderinger:
    - kulelager (midre slark, ruller lettere og mer presis kontroll)
    - kingpinner (hvis de originale går tregt)
    - Styrestag med 1 grad spissing (stabiliserer bilen, spesiellt rett fram)
    - kuledifferensial (
    - "mirakeldemper" (spesiellt hvis du kjører på Regupol eller Kyosho bane, stabiliserer MYE)
    - Alu styrespindler med 1 grad camber (bedre og mer forutsigbar respons på styringen)
    - Alu felger (holder seg runde, gir bedre grep)
    - raskere motor
    - Alu motorfeste (med nøyaktig justering av avtand mellom motor og differensial)
    - gode batterier
    Hvilke batterier og spesielt ladere anbefaler du? Har stor prisforskjell på ladere... fra 150,- til 1000,- +++. Har ikke behov for hurtiglading men hadde vert greit med en lader som ikke ødelegger batteriene. AAA. Oddvar

    Leave a comment:


  • Thomas-no
    replied
    Som tidligere nevnt er hovedforskjellen på RM og MM plasseringen av motoren.
    RM (rear mount) har motoren bak bakakslingen, mens MM (mid mount) har motoren forran bakakslingen.
    Ved å ha motoren bak akslingen får man mer vekt over bakhjulene, som kan være en fordel på glatt underlag.
    Ved å ha motoren forran akslingen er tyngden plassert mer i senter av bilen, får du mer styring og stabilitet.
    Hva som er best egnet kommer an på banen og underlaget.

    På grunn av motor plasseringen har MM lengre hjulavstand enn RM.
    RM kan ha 86, 90 og 94mm hjulavstand (justerbart), mest vanlig er 94mm.
    MM kan ha 98, 102 og 106mm hjulavstand, mest vanlig er 98mm.

    Nødvendige oppgraderinger/utstyr:
    - dekk/hjul (myk gummi eller skum)
    - fjærplate (carbon / SSG, den originale brekker lett)
    - oppladbare batterier
    - batterilader (bør ha indikator for hvert enkelt batteri, dvs. 4 dioder)

    Anbefalte oppgraderinger:
    - kulelager (midre slark, ruller lettere og mer presis kontroll)
    - kingpinner (hvis de originale går tregt)
    - Styrestag med 1 grad spissing (stabiliserer bilen, spesiellt rett fram)
    - kuledifferensial (
    - "mirakeldemper" (spesiellt hvis du kjører på Regupol eller Kyosho bane, stabiliserer MYE)
    - Alu styrespindler med 1 grad camber (bedre og mer forutsigbar respons på styringen)
    - Alu felger (holder seg runde, gir bedre grep)
    - raskere motor
    - Alu motorfeste (med nøyaktig justering av avtand mellom motor og differensial)
    - gode batterier

    Leave a comment:


  • Peri
    replied
    Originally posted by Dagge View Post
    Hei

    jeg kjøpte meg en Mini-z MR-02RMi audi
    det første jeg lurer på hva er forskjellen på en RM og en MM

    Hva bør jeg bytte ut først?

    Kulelager?
    Skum dekk?
    kuledifferensial?
    kingpinner?
    styrespindler?
    Vil bare nevne at jeg er helt fersk i Mini-Z. Har netopp fått opp banen(Kyosho, Grand Prix Circiut 30), og ser at det jeg kommer til og opgradere ganske så fort er diffen. Har prøvd å justere styringa på bilen MR-02 LM, men den trekker uansett til en av sidene ved akselerasjon. Kommer mye ann på hva slags underlag du kjører på.

    - Kulelager oppgraderer du med en gang.
    - Så kommer vel dekk/kulediff.
    - H-plate
    - kingpinner

    Så baller det vel på seg etterhvert

    Leave a comment:


  • RPM
    replied
    Originally posted by Dagge View Post
    Hei

    jeg kjøpte meg en Mini-z MR-02RMi audi
    det første jeg lurer på hva er forskjellen på en RM og en MM

    Hva bør jeg bytte ut først?

    Kulelager?
    Skum dekk?
    kuledifferensial?
    kingpinner?
    styrespindler?
    Forskjellen på RM (rear mount) og MM(middle mount) er at på RM er motoren festet langt bak, mens på MM er motoren festet nesten helt intill rumpa på bilen... Dvs. kort og godt at RM er lengre og har motoren festet lenger bak en på MM.

    Det du burde skaffet deg først er kulelager(som gir mindre rullemotstand) og skum-gummi dekk(så bilen blir kjørbar)

    Håper det hjalp

    Leave a comment:


  • Dagge
    replied
    Hei

    jeg kjøpte meg en Mini-z MR-02RMi audi
    det første jeg lurer på hva er forskjellen på en RM og en MM

    Hva bør jeg bytte ut først?

    Kulelager?
    Skum dekk?
    kuledifferensial?
    kingpinner?
    styrespindler?

    Leave a comment:


  • KleppStasjon
    replied
    Sorry for doubleposting men har oppdatert Mini-Z'en min litt nå

    Mini-Z MR02 Readysett 998,- (Audi A4 DTM karosseri)
    O.S. Kulelager Bak 60,-
    MZW13BL Metallmuttere 69,-
    MZW17-20 4stk Bakdekk 79,-
    MZW28-30 4stk Fremdekk 98,-
    Totalt påkostet: 1304,- ikke så verst pris det

    Bilen er inne hos forhandler da det er noe feil med sender/mottaker, koster meg ingenting og de skulle fikse asap. Når jeg får den tilbake er planen kulelager fremme, h-plate i karbon samt skaffe meg en batterilader og noen av de bedre oppladbare batteriene. Har også lyst på ekstra karosseri som jeg kan ha egen dekor på
    Last edited by KleppStasjon; 29 October 2008, 18:05.

    Leave a comment:


  • KleppStasjon
    replied
    Originally posted by Thomas-no View Post
    Du har fått tak i riktig kulelagersett.

    Det skal 4 kulelager med små hull i framfelgene.
    Det skal 2 lager med stort hull i selve motorfeste.
    Det siste lageret skal på utsiden av den høyre felgen.

    Den siste plastforingen som sitter på utsiden av venstre felg skal sitte der.
    Hvis du ser på hvordan differensialen virker så ser du at akslingen sitter fast på venstre side, og vil ikke ha noen nytte av kulelager. Mens på høyre side går akslingen rundt i felgen, og har derfor nytte av god opplagring.
    Da er det bare for meg å skru opp mini'en igjen Har også lurt på det med 7stk nå siden lørdag vertfall... fattet ikke helt hvorfor det ikke fulgte med 8 Takker

    Leave a comment:

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
Welcome to our newest member, Erik-M.
Working...
X