Announcement

Collapse
No announcement yet.

Large Scale skravletråd v2.0

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hvorfor nøye seg med et Race ported kit i en eller annen størrelse når man kan få like mye power på topp og i tillegg høytdreiemoment og lavere drivstoff forbruk. ved å bruke et reed kit.

du kan kjøpe et reed sylinder kit løst. i tillegg da må man file litt på veivhustet for å få ut maks.

en annen fordel med å kjøpe ny mootor er alt alt er nytt.
    Jeg er ganske sikker på at O´neils bros. har nøyaktigere klaringer en det en original motor har.

å trimme en motor handler ikka bare om å sette på en større sylinder med store portter med lang åpningtid. i tillegg så settr mange på standard forgasseren å tror at dette drar ut av bare helvete.

en motor er egentelig bare ei luft pumpe som pumper luft. ved å blande inn bensin kan man få til en forbrenning.
    trimming handler om å øke fyllingsgraden på motoren.
    men det hjelper ikke stort å ha de største kanalene og lengst åpningstid.
    gasshastigheten spiller en stor rolle.
    store kanaler og lang åpningstid gir liten gass hastighet på lave turtall å du får en motor som er dau som ei sild helt til den plutselig er i et område hvor den klarer å å pumpe nok til et gasshastigheten øker. når dette skjer kommer alt på engang.

ved å kjøre med noe mindre kanaler og kortere åpnigstid vil motoren svare fra lavere turtall.

i en 2 takts Zenoah motor funker stempelet som en ventil. den åpner og stenger for de aktuelle portene å bestemmer når innsugs,transfer og eksos porter åpner.

når stempelet er på vei opp i kompresjons takten suges bensin luft blandingen inn i veivhuset. når så forbrenningstakten skjer presses tempelet ned å eksos porten åpner. samtidig stenges innsugsporten og transfer portene åpner.
    i en motor blir det ta pulser som kan styres.

i en innsugningstakt er det forskjellen mellom undretrykket i veivhuset og atmosfæretrykket som står på utsiden av den stengte porten som bestemmer hvor mye luft som suges inn i veivhuste. innsugningstakten slutter ikke før stemplete stenger innsugs porten. men når stempelet går nedover i sylinderen vil trykket øke. når dette trykket blir like stort som atmosfæretrykket stopper innsugningen når trykket blir høyrer i veivhuset en atmosførertrykket vil noe av blandingen presses ut i innsuget igjen. dermed blir det mindre igjen til å fylle sylinderen når transfer portene åpner.
    her kommre reedventilen inn bilde. den åpner når trykket faller og stenger når trykket øker dermed vil det ikke presses noen tilbake i innsuget.
    dermed blir det ikke borte poe av det motoren har klart å suge til seg å dette vil da øke fyllingsgraden. har man i tilleg ei tuned potte som funker i andre enden vil dens bakpulser presse eventuel frisk blanding som har blitt med ut i eksosen tilbake for å øke enda mer på fyllings graden. det er ingen tvil om at det blir med bensinluftblanding ut i eksos en under eksos takten.

en reedventil vil også redusere bakpulsene i innsuget. bakpulser lager forandringer i luftstømmen som ikke er positive på innsugs siden . på eksos siden er disse bakpulsene gode å ha.

en anne ting som er viktig er jvene og slette overganger som ikek lager virvelstrømmer. virvel strømmer hindrer luftstrømen i å hbevege seg.
    forstøving av besinen som suges inn er ogsåp viktig. bensin som komemr som dråper brenner dårlig.
    luft er letetre en besibn og fornadre rettning fortere
    når balndingen skoemr til en brpå sving i en kanal villuften forandre rettning relativt enkelt mens bensinen som har en større treghet vil fortsette rett frem. derfor er det viktig at kanalene er jevne å uten skarpe vinkler.

forgasseren skal ikke bare levere rett mengde bensin den skal klare å fin forstøve bensinen og den skal lever rett mengde luft. en forliten forgaser vil virke som en choke på turtall å hindre maks utnyttelse av turtallet på motoren. men man vinenr da noe på bunnen. en for storforgasser vil gi motsatt effekt. du får maks turtall men den blir dau i bånn.

forbrenningsrommet skal også være rett utformet. dette for å få en så homogen blanding som mulig i hele forbrennigs rommer. blir det feil her taper man effekt.

kompresjons forhold og tenning spiller også inn på effekten.

trimming av motor handler om så mye mer ne bare å sette på en masse så klate rå deler. en godt trimma motor er asammen satt av deler som hamonerer. uten denen harmonien blir det ikke mye å skryte av.
    A REAL TWIN IS A V-TWIN.
    alt under 1200 cc er en startmotor.
    R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.

Comment

• Originally posted by Crazy beetle View Post
      hvorfor nøye seg med et Race ported kit i en eller annen størrelse når man kan få like mye power på topp og i tillegg høytdreiemoment og lavere drivstoff forbruk. ved å bruke et reed kit.

du kan kjøpe et reed sylinder kit løst. i tillegg da må man file litt på veivhustet for å få ut maks.

en annen fordel med å kjøpe ny mootor er alt alt er nytt.
      Jeg er ganske sikker på at O´neils bros. har nøyaktigere klaringer en det en original motor har.

å trimme en motor handler ikka bare om å sette på en større sylinder med store portter med lang åpningtid. i tillegg så settr mange på standard forgasseren å tror at dette drar ut av bare helvete.

en motor er egentelig bare ei luft pumpe som pumper luft. ved å blande inn bensin kan man få til en forbrenning.
      trimming handler om å øke fyllingsgraden på motoren.
      men det hjelper ikke stort å ha de største kanalene og lengst åpningstid.
      gasshastigheten spiller en stor rolle.
      store kanaler og lang åpningstid gir liten gass hastighet på lave turtall å du får en motor som er dau som ei sild helt til den plutselig er i et område hvor den klarer å å pumpe nok til et gasshastigheten øker. når dette skjer kommer alt på engang.

ved å kjøre med noe mindre kanaler og kortere åpnigstid vil motoren svare fra lavere turtall.

i en 2 takts Zenoah motor funker stempelet som en ventil. den åpner og stenger for de aktuelle portene å bestemmer når innsugs,transfer og eksos porter åpner.

når stempelet er på vei opp i kompresjons takten suges bensin luft blandingen inn i veivhuset. når så forbrenningstakten skjer presses tempelet ned å eksos porten åpner. samtidig stenges innsugsporten og transfer portene åpner.
      i en motor blir det ta pulser som kan styres.

i en innsugningstakt er det forskjellen mellom undretrykket i veivhuset og atmosfæretrykket som står på utsiden av den stengte porten som bestemmer hvor mye luft som suges inn i veivhuste. innsugningstakten slutter ikke før stemplete stenger innsugs porten. men når stempelet går nedover i sylinderen vil trykket øke. når dette trykket blir like stort som atmosfæretrykket stopper innsugningen når trykket blir høyrer i veivhuset en atmosførertrykket vil noe av blandingen presses ut i innsuget igjen. dermed blir det mindre igjen til å fylle sylinderen når transfer portene åpner.
      her kommre reedventilen inn bilde. den åpner når trykket faller og stenger når trykket øker dermed vil det ikke presses noen tilbake i innsuget.
      dermed blir det ikke borte poe av det motoren har klart å suge til seg å dette vil da øke fyllingsgraden. har man i tilleg ei tuned potte som funker i andre enden vil dens bakpulser presse eventuel frisk blanding som har blitt med ut i eksosen tilbake for å øke enda mer på fyllings graden. det er ingen tvil om at det blir med bensinluftblanding ut i eksos en under eksos takten.

en reedventil vil også redusere bakpulsene i innsuget. bakpulser lager forandringer i luftstømmen som ikke er positive på innsugs siden . på eksos siden er disse bakpulsene gode å ha.

en anne ting som er viktig er jvene og slette overganger som ikek lager virvelstrømmer. virvel strømmer hindrer luftstrømen i å hbevege seg.
      forstøving av besinen som suges inn er ogsåp viktig. bensin som komemr som dråper brenner dårlig.
      luft er letetre en besibn og fornadre rettning fortere
      når balndingen skoemr til en brpå sving i en kanal villuften forandre rettning relativt enkelt mens bensinen som har en større treghet vil fortsette rett frem. derfor er det viktig at kanalene er jevne å uten skarpe vinkler.

forgasseren skal ikke bare levere rett mengde bensin den skal klare å fin forstøve bensinen og den skal lever rett mengde luft. en forliten forgaser vil virke som en choke på turtall å hindre maks utnyttelse av turtallet på motoren. men man vinenr da noe på bunnen. en for storforgasser vil gi motsatt effekt. du får maks turtall men den blir dau i bånn.

forbrenningsrommet skal også være rett utformet. dette for å få en så homogen blanding som mulig i hele forbrennigs rommer. blir det feil her taper man effekt.

kompresjons forhold og tenning spiller også inn på effekten.

trimming av motor handler om så mye mer ne bare å sette på en masse så klate rå deler. en godt trimma motor er asammen satt av deler som hamonerer. uten denen harmonien blir det ikke mye å skryte av.
      ja her var det mange vise ord jan-ivar,en flink gutt du gitt

Comment

• Siden det ikke ble noe respons på mitt tidligere innlegg, quoter jeg meg selv.
        Originally posted by Marder Beetle View Post
        Ingen som kan vise til en film av MCD med denne syke motoren dere alle snakker om da?
        Gjerne en film som viser både farten og bra med lyd.
        Er jo også ett stort pluss om den er med RN, så man får en viss følelse av den også.
        Det jeg har sett av MCD på filmer sålangt, har heller vært skuffende.

Jeg må jo bli overbevist om jeg skal dra på meg MCD
        Må legge til at mye skal over gå min tidligere 23cc HPI med Jetpro, både på aks og turtall.
        Den gullfargede på filmen
        Last edited by Pete359; 16 February 2008, 14:32.

Comment

• Skal ut å kjøre i grustaket i Særp i morra, så vi får se hva vi får til. Om det er fler som vil så er det bare å komme. Jeg tar med kamera, men om det bare er jeg som dukker opp så blir det litt vanskelig å filme, men det høres ut som brutter også dukker opp så vi får se da. Nå skal det også sies at motoren min er ikke på langt nær riktig instilt enda, og jeg mangler den mest normale giringa, men det blir sikkert bra med aks istedet, om jeg ikke setter på monsterhjula da
          sigpic
          Om det ikke er ødelagt så forsøk hardere !!! RC-Racing.no supporter.

Comment

• RN potta er vel ikke ute på markedet enda.

det ble vel linka til en film på foirumet he tidliger hvor RN tuning test kjører MCD med RN potta.

Det går mer en godt nok Kenneth. ingen tivl om det. har prøvekjørt med cy 29. gikk bra det. reedmotorene har jeg ikke testa ende men det vil nok gi mer power helt klart.

Trodde ikke du skule ha large scale igjen jeg Kenneth.
            A REAL TWIN IS A V-TWIN.

Comment

• http://www.youtube.com/watch?v=sa4vmu2hZW4 23 reed

http://www.youtube.com/watch?v=l6ZpH7u0g5I 23 reed
              mini-z awd.....T-rex 250----t.rex500cf---
              rc-racing.no

Comment

• Originally posted by Crazy beetle View Post
                RN potta er vel ikke ute på markedet enda.

det ble vel linka til en film på foirumet he tidliger hvor RN tuning test kjører MCD med RN potta.

Det går mer en godt nok Kenneth. ingen tivl om det. har prøvekjørt med cy 29. gikk bra det. reedmotorene har jeg ikke testa ende men det vil nok gi mer power helt klart.

Trodde ikke du skule ha large scale igjen jeg Kenneth.
                Så den filmen, men den ga meg ingen wow opplevelse desverre.
                Skal nok ha igjen LS en gang vet du, men da blir det ikke FG.
                Men jeg må nok komme ned til Skarnes å se på hva dere har å kjøre med til sommeren, så kansje jeg da ser hva som flytter seg?

Comment

• HAHAHA!
                  det er nok av skumle planer på gang.
                  A REAL TWIN IS A V-TWIN.

Comment

• Ja det håper jeg da virkelig, for det jeg så i fjor sommer var skuffende

Blir jo litt feil å vise til denne http://www.youtube.com/watch?v=l6ZpH7u0g5I
                    For her kjører de jo med MT-hjul bak og Marder-hjul foran.

Men flytter seg, det gjorde den!

Comment

• Originally posted by Lathly View Post
                      Skal ut å kjøre i grustaket i Særp i morra, så vi får se hva vi får til. Om det er fler som vil så er det bare å komme. Jeg tar med kamera, men om det bare er jeg som dukker opp så blir det litt vanskelig å filme, men det høres ut som brutter også dukker opp så vi får se da. Nå skal det også sies at motoren min er ikke på langt nær riktig instilt enda, og jeg mangler den mest normale giringa, men det blir sikkert bra med aks istedet, om jeg ikke setter på monsterhjula da
                      Hvor er dette sandtaket da ?
                      Sitter på øya NU og blir til imorgen, tok ikke med noen bil da.

Comment

• bane kjøring handler ikke bare om å ha den råeste motoren.

Rå motor hjelper veldig lite hvis sjaførn ikke kan kjøre bil på bane,
                        da kan du fort bli fra kjørt ev en fører som KAN kjøre og som har original motor.

bane kjøring er noe helt annet en å fise rundt i et sandtak.
                        kjører man i et sandtak har man som regel massssssse plass å ta av . en bane er bare så brei som den er.
                        å klarer man som sagt ikke å hodle seg innen for markeringene hjelper det lite om man har 10hk å skryte av.
                        A REAL TWIN IS A V-TWIN.

Comment

• Men nå er jeg ute etter en bil som flytter seg.
                          Å håndtere bilen på en evt. bane, det får komme etterhvert som håndteringen kommer
                          Er jo bare snakk om trening.

Comment

• Originally posted by Marder Beetle View Post
                            Men nå er jeg ute etter en bil som flytter seg.
                            Å håndtere bilen på en evt. bane, det får komme etterhvert som håndteringen kommer
                            Er jo bare snakk om trening.
                            Selvsagt, øvelse gjør mester.. Men som Crazy beetle sa så er det ingen hjelp i å ha rå motor, når man ikke kan føre bilen ordentlig en gang..

Men dette er jo noe man kan øve seg opp med, men man burde ikke gå rundt å skryte av den råeste motoren, når du ikke kan bruke kjøretøyet en gang.. :razz:

Edit: Men om du skal ha en bil som flytter på seg, burde du jo ha en god motor, men også vite hvor mye gasspådrag du skal gi osv, for å ikke starte å spinne osv ( som igjen kommer til å vite hvordan bilen brukes )
                            Daniel Luciani - 89 - Oslo - STOLT eier av en Baja 5b SS ( 99,9% Ferdig..! )

Comment

• en rask bil på bane handler om rett fører,oppsett, giring og motor.

an rsk bil på en åpenplass handler om masse motor en gal fører og lite behov for oppsett av bilen.
                              A REAL TWIN IS A V-TWIN.

Comment

• Originally posted by Muztang289 View Post
                                Selvsagt, øvelse gjør mester.. Men som Crazy beetle sa så er det ingen hjelp i å ha rå motor, når man ikke kan føre bilen ordentlig en gang..

Men dette er jo noe man kan øve seg opp med, men man burde ikke gå rundt å skryte av den råeste motoren, når du ikke kan bruke kjøretøyet en gang.. :razz:

Edit: Men om du skal ha en bil som flytter på seg, burde du jo ha en god motor, men også vite hvor mye gasspådrag du skal gi osv, for å ikke starte å spinne osv ( som igjen kommer til å vite hvordan bilen brukes )
                                Siden jeg har hatt bil tidligere med mye forskjellige motorer, har jeg nok litt peiling på hvor mye gasspådrag jeg skal gi for ikke å spinne.
                                Fikk god trening på dette da jeg brukte bilen å kjøre opp i store sandhauger i grustak i fjor, hvor det var viktig å ikke begynne å spinne å grave seg ned.
                                Kan jo meddele at jeg var en av de som greide meg best
                                Noe som også vises i de fleste av våre filmer av denne kjøringen.

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X