hvorfor nøye seg med et Race ported kit i en eller annen størrelse når man kan få like mye power på topp og i tillegg høytdreiemoment og lavere drivstoff forbruk. ved å bruke et reed kit.
du kan kjøpe et reed sylinder kit løst. i tillegg da må man file litt på veivhustet for å få ut maks.
en annen fordel med å kjøpe ny mootor er alt alt er nytt.
Jeg er ganske sikker på at O´neils bros. har nøyaktigere klaringer en det en original motor har.
å trimme en motor handler ikka bare om å sette på en større sylinder med store portter med lang åpningtid. i tillegg så settr mange på standard forgasseren å tror at dette drar ut av bare helvete.
en motor er egentelig bare ei luft pumpe som pumper luft. ved å blande inn bensin kan man få til en forbrenning.
trimming handler om å øke fyllingsgraden på motoren.
men det hjelper ikke stort å ha de største kanalene og lengst åpningstid.
gasshastigheten spiller en stor rolle.
store kanaler og lang åpningstid gir liten gass hastighet på lave turtall å du får en motor som er dau som ei sild helt til den plutselig er i et område hvor den klarer å å pumpe nok til et gasshastigheten øker. når dette skjer kommer alt på engang.
ved å kjøre med noe mindre kanaler og kortere åpnigstid vil motoren svare fra lavere turtall.
i en 2 takts Zenoah motor funker stempelet som en ventil. den åpner og stenger for de aktuelle portene å bestemmer når innsugs,transfer og eksos porter åpner.
når stempelet er på vei opp i kompresjons takten suges bensin luft blandingen inn i veivhuset. når så forbrenningstakten skjer presses tempelet ned å eksos porten åpner. samtidig stenges innsugsporten og transfer portene åpner.
i en motor blir det ta pulser som kan styres.
i en innsugningstakt er det forskjellen mellom undretrykket i veivhuset og atmosfæretrykket som står på utsiden av den stengte porten som bestemmer hvor mye luft som suges inn i veivhuste. innsugningstakten slutter ikke før stemplete stenger innsugs porten. men når stempelet går nedover i sylinderen vil trykket øke. når dette trykket blir like stort som atmosfæretrykket stopper innsugningen når trykket blir høyrer i veivhuset en atmosførertrykket vil noe av blandingen presses ut i innsuget igjen. dermed blir det mindre igjen til å fylle sylinderen når transfer portene åpner.
her kommre reedventilen inn bilde. den åpner når trykket faller og stenger når trykket øker dermed vil det ikke presses noen tilbake i innsuget.
dermed blir det ikke borte poe av det motoren har klart å suge til seg å dette vil da øke fyllingsgraden. har man i tilleg ei tuned potte som funker i andre enden vil dens bakpulser presse eventuel frisk blanding som har blitt med ut i eksosen tilbake for å øke enda mer på fyllings graden. det er ingen tvil om at det blir med bensinluftblanding ut i eksos en under eksos takten.
en reedventil vil også redusere bakpulsene i innsuget. bakpulser lager forandringer i luftstømmen som ikke er positive på innsugs siden . på eksos siden er disse bakpulsene gode å ha.
en anne ting som er viktig er jvene og slette overganger som ikek lager virvelstrømmer. virvel strømmer hindrer luftstrømen i å hbevege seg.
forstøving av besinen som suges inn er ogsåp viktig. bensin som komemr som dråper brenner dårlig.
luft er letetre en besibn og fornadre rettning fortere
når balndingen skoemr til en brpå sving i en kanal villuften forandre rettning relativt enkelt mens bensinen som har en større treghet vil fortsette rett frem. derfor er det viktig at kanalene er jevne å uten skarpe vinkler.
forgasseren skal ikke bare levere rett mengde bensin den skal klare å fin forstøve bensinen og den skal lever rett mengde luft. en forliten forgaser vil virke som en choke på turtall å hindre maks utnyttelse av turtallet på motoren. men man vinenr da noe på bunnen. en for storforgasser vil gi motsatt effekt. du får maks turtall men den blir dau i bånn.
forbrenningsrommet skal også være rett utformet. dette for å få en så homogen blanding som mulig i hele forbrennigs rommer. blir det feil her taper man effekt.
kompresjons forhold og tenning spiller også inn på effekten.
trimming av motor handler om så mye mer ne bare å sette på en masse så klate rå deler. en godt trimma motor er asammen satt av deler som hamonerer. uten denen harmonien blir det ikke mye å skryte av.
du kan kjøpe et reed sylinder kit løst. i tillegg da må man file litt på veivhustet for å få ut maks.
en annen fordel med å kjøpe ny mootor er alt alt er nytt.
Jeg er ganske sikker på at O´neils bros. har nøyaktigere klaringer en det en original motor har.
å trimme en motor handler ikka bare om å sette på en større sylinder med store portter med lang åpningtid. i tillegg så settr mange på standard forgasseren å tror at dette drar ut av bare helvete.
en motor er egentelig bare ei luft pumpe som pumper luft. ved å blande inn bensin kan man få til en forbrenning.
trimming handler om å øke fyllingsgraden på motoren.
men det hjelper ikke stort å ha de største kanalene og lengst åpningstid.
gasshastigheten spiller en stor rolle.
store kanaler og lang åpningstid gir liten gass hastighet på lave turtall å du får en motor som er dau som ei sild helt til den plutselig er i et område hvor den klarer å å pumpe nok til et gasshastigheten øker. når dette skjer kommer alt på engang.
ved å kjøre med noe mindre kanaler og kortere åpnigstid vil motoren svare fra lavere turtall.
i en 2 takts Zenoah motor funker stempelet som en ventil. den åpner og stenger for de aktuelle portene å bestemmer når innsugs,transfer og eksos porter åpner.
når stempelet er på vei opp i kompresjons takten suges bensin luft blandingen inn i veivhuset. når så forbrenningstakten skjer presses tempelet ned å eksos porten åpner. samtidig stenges innsugsporten og transfer portene åpner.
i en motor blir det ta pulser som kan styres.
i en innsugningstakt er det forskjellen mellom undretrykket i veivhuset og atmosfæretrykket som står på utsiden av den stengte porten som bestemmer hvor mye luft som suges inn i veivhuste. innsugningstakten slutter ikke før stemplete stenger innsugs porten. men når stempelet går nedover i sylinderen vil trykket øke. når dette trykket blir like stort som atmosfæretrykket stopper innsugningen når trykket blir høyrer i veivhuset en atmosførertrykket vil noe av blandingen presses ut i innsuget igjen. dermed blir det mindre igjen til å fylle sylinderen når transfer portene åpner.
her kommre reedventilen inn bilde. den åpner når trykket faller og stenger når trykket øker dermed vil det ikke presses noen tilbake i innsuget.
dermed blir det ikke borte poe av det motoren har klart å suge til seg å dette vil da øke fyllingsgraden. har man i tilleg ei tuned potte som funker i andre enden vil dens bakpulser presse eventuel frisk blanding som har blitt med ut i eksosen tilbake for å øke enda mer på fyllings graden. det er ingen tvil om at det blir med bensinluftblanding ut i eksos en under eksos takten.
en reedventil vil også redusere bakpulsene i innsuget. bakpulser lager forandringer i luftstømmen som ikke er positive på innsugs siden . på eksos siden er disse bakpulsene gode å ha.
en anne ting som er viktig er jvene og slette overganger som ikek lager virvelstrømmer. virvel strømmer hindrer luftstrømen i å hbevege seg.
forstøving av besinen som suges inn er ogsåp viktig. bensin som komemr som dråper brenner dårlig.
luft er letetre en besibn og fornadre rettning fortere
når balndingen skoemr til en brpå sving i en kanal villuften forandre rettning relativt enkelt mens bensinen som har en større treghet vil fortsette rett frem. derfor er det viktig at kanalene er jevne å uten skarpe vinkler.
forgasseren skal ikke bare levere rett mengde bensin den skal klare å fin forstøve bensinen og den skal lever rett mengde luft. en forliten forgaser vil virke som en choke på turtall å hindre maks utnyttelse av turtallet på motoren. men man vinenr da noe på bunnen. en for storforgasser vil gi motsatt effekt. du får maks turtall men den blir dau i bånn.
forbrenningsrommet skal også være rett utformet. dette for å få en så homogen blanding som mulig i hele forbrennigs rommer. blir det feil her taper man effekt.
kompresjons forhold og tenning spiller også inn på effekten.
trimming av motor handler om så mye mer ne bare å sette på en masse så klate rå deler. en godt trimma motor er asammen satt av deler som hamonerer. uten denen harmonien blir det ikke mye å skryte av.

Comment