Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårlig av Nmf!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Såvidt jeg kan huske så har klubbene i Norge de siste årene arrangert med dispensasjon fra å ha funksjonærer med gyldig kurs. Dette var vel for å sikre at alle klubbene skulle rekke å få skolert folk i tide. Og det synes jeg var veldig bra måte å gjøre det på. Nå som TRCBK valgte å arrangere til tross for mangel på lisensierte funksjonærer, både i Trondheim og andre områder av landet, så synes jeg utfallet ble veldig bra. Man arrangerte fullt og helt i tråd med reglementet, og hadde folk med lisens tilstede for å se at alt gikk bra. Jeg har vært på løp som har hatt folk med funksjonærlisens som ikke har gjort en like bra jobb.

    At man stryker løpet kan jo forsvares, da TRCBK strengt tatt ikke fulgte reglene for funksjonærer. Men i praksis ble regelboka fulgt til punkt og prikke, og alle deltakere dro vel derfra med en følelse av å ha vært med i et arrangement verdig å telle i NM-sammendraget. Så det å stryke løpet synes jeg straffer deltakerne mye mer enn arrangøren, og det blir helt feil for meg.

    Jeg synes heller man burde se på helheten av alle arrangementer i Norge i 2008, og evaluere om man er fornøyd med nivået på ting. Selv tror jeg at det å ha lisensierte funksjonærer teller like mye som å ha erfarne folk uten lisens. Å straffe for ting i etterkant er en veldig negativ reaksjon, bøter likeså. Det man heller kan gjøre er å "stramme opp" de klubbene som ikke arrangerer godt nok, for å få de opp på rett nivå. Om klubben ikke viser tegn til å forsøke, så bør ikke klubben få arrangere nasjonale løp.

    Generelt i livet tror jeg man kommer mye lengre med å oppfordre og gjøre positivt rettede tiltak (eller sette begrensninger, slik som å la en klubb vente med å arrangere nasjonalt), fremfor å bøtelegge eller stryke løp, noe som for de fleste virker negativt.



    Oppsummert: å stryke løpet straffer deltakerne mer enn klubben. Finn heller ut hvordan om TRCBK kan få til et arrangement med lisensierte funksjonærer neste år (dersom de søker om det), eller be om at klubben f.eks. må bevise gjennom arrangement (under nasjonalt nivå) at de har personell til det. Kanskje vanskelig å få til, kanskje lett, men det er jo en tanke.
    Ketil Pettersen [1978]

    Team Associated Factory Driver - RC10 B4 - RC10 B44 - RC8 - Reedy - LRP - JConcepts

    Comment


    • #32
      Originally posted by Ketil P View Post
      Såvidt jeg kan huske så har klubbene i Norge de siste årene arrangert med dispensasjon fra å ha funksjonærer med gyldig kurs. Dette var vel for å sikre at alle klubbene skulle rekke å få skolert folk i tide. Og det synes jeg var veldig bra måte å gjøre det på. Nå som TRCBK valgte å arrangere til tross for mangel på lisensierte funksjonærer, både i Trondheim og andre områder av landet, så synes jeg utfallet ble veldig bra. Man arrangerte fullt og helt i tråd med reglementet, og hadde folk med lisens tilstede for å se at alt gikk bra. Jeg har vært på løp som har hatt folk med funksjonærlisens som ikke har gjort en like bra jobb.

      At man stryker løpet kan jo forsvares, da TRCBK strengt tatt ikke fulgte reglene for funksjonærer. Men i praksis ble regelboka fulgt til punkt og prikke, og alle deltakere dro vel derfra med en følelse av å ha vært med i et arrangement verdig å telle i NM-sammendraget. Så det å stryke løpet synes jeg straffer deltakerne mye mer enn arrangøren, og det blir helt feil for meg.

      Jeg synes heller man burde se på helheten av alle arrangementer i Norge i 2008, og evaluere om man er fornøyd med nivået på ting. Selv tror jeg at det å ha lisensierte funksjonærer teller like mye som å ha erfarne folk uten lisens. Å straffe for ting i etterkant er en veldig negativ reaksjon, bøter likeså. Det man heller kan gjøre er å "stramme opp" de klubbene som ikke arrangerer godt nok, for å få de opp på rett nivå. Om klubben ikke viser tegn til å forsøke, så bør ikke klubben få arrangere nasjonale løp.

      Generelt i livet tror jeg man kommer mye lengre med å oppfordre og gjøre positivt rettede tiltak (eller sette begrensninger, slik som å la en klubb vente med å arrangere nasjonalt), fremfor å bøtelegge eller stryke løp, noe som for de fleste virker negativt.



      Oppsummert: å stryke løpet straffer deltakerne mer enn klubben. Finn heller ut hvordan om TRCBK kan få til et arrangement med lisensierte funksjonærer neste år (dersom de søker om det), eller be om at klubben f.eks. må bevise gjennom arrangement (under nasjonalt nivå) at de har personell til det. Kanskje vanskelig å få til, kanskje lett, men det er jo en tanke.

      Bare siterer meg selv. Synes det der var fornuftig
      Ketil Pettersen [1978]

      Team Associated Factory Driver - RC10 B4 - RC10 B44 - RC8 - Reedy - LRP - JConcepts

      Comment


      • #33
        LOL! Good one Ketil!

        Husk også at ProLap ikke var godkjent for bruk etter 1. juli, man skal kun bruke RCM nå (ProLap supporteres ikke lenger, og vil heller ikke bli oppdatert).
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • #34
          Det har vært diskutert i TRCBK om vi i det heletatt har råd til å være med i NMF i 2009.
          Dette blandt annet pga. at vi må bruke tid og penger på å kurse folk, og samtidig kjøpe ny software for rundetelling.

          Da står vi i dilemmaet om vi skal be om løp neste år, eller glemme hele greia og heller kjøre klubbløp her oppe. Å betale noen fra en annen kant av landet for å komme å arrangere løp som vi her oppe har gjort selv i mange år er uaktuelt. det blir helt feil.
          TRCBK trenger rekruttering som de fleste klubbene her i landet, og det er der vi må ha fokuset fremover. NMF og NM runder får komme i annen rekke.
          TRCBK er en klubb med lite midler, så bestemmelsene med ny software og kursing av folk oppå det det koster oss å stå i NMF, er en vurdering vi må ta. Foreløpig har vi ikke bedt om noe løp i 2009, synd det må bli sånn for det gagner ingen egentlig.
          Last edited by stian s; 11 September 2008, 14:55. Reason: skriveleif
          Stian Skogstad TRCBK
          Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

          Comment


          • #35
            "Jeg kan med dette nå bekrefte at løpet i Trondheim er strøket,"

            På vegne av TRCBK beklager jeg så meget overfør deltakerne som var på vårt arrangement.

            Ole Morten Finnset
            leder TRCBK
            Ole Morten Finnset 1969 -> Ko Propo Helios EX-10, Team Losi xxx4 G+, TRL 22 mid, TRL 22 rear, Corally sp12sl, Xray T3-2012, Tamiya M-05 Pro

            Comment


            • #36
              NM Fuel Touring 200mm 2008 skal vel da heller ikke være godkjent da det
              aldri dukket opp noen representant fra NMF.
              I følge regelverket skal det være det...

              Stiller meg undrende til hva en evt. reaksjon skal være her?
              Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
              - NiceShot.no

              Comment


              • #37
                og med det kan vi vel bekrefte at nmf ikke har skjønt helt greia!.. er nmf for medlemmene eller for seg selv.. dette med lisenserte funksjonærer har etter min mening nada og gjøre med hvor godt et løp gjennomføres. jeg (er lissensert) vil si at en som har mye erfaring av og arrangere løp hadde gjort det 100 ganger bedre en meg.

                og dette med at alle klubba blir pålagt og kjøpe rcm for og arrangere nm og norgescup er jo helt mørkt.. er sikker på at det finnes gratis program der ute som hadde gjort dette like bra.. rcm er jo det samme de bruker på EM og VM for pokker!

                Tror NMF må revurdere dette og åpne øynene og se at klubbene i norge er ikke stinne av penger som kan brukes på slike ting...
                Morten Randen 1984 modell.
                www.lanekassen.no

                Comment


                • #38
                  Originally posted by mrtn View Post
                  og med det kan vi vel bekrefte at nmf ikke har skjønt helt greia!.. er nmf for medlemmene eller for seg selv.. dette med lisenserte funksjonærer har etter min mening nada og gjøre med hvor godt et løp gjennomføres. jeg (er lissensert) vil si at en som har mye erfaring av og arrangere løp hadde gjort det 100 ganger bedre en meg.

                  og dette med at alle klubba blir pålagt og kjøpe rcm for og arrangere nm og norgescup er jo helt mørkt.. er sikker på at det finnes gratis program der ute som hadde gjort dette like bra.. rcm er jo det samme de bruker på EM og VM for pokker!

                  Tror NMF må revurdere dette og åpne øynene og se at klubbene i norge er ikke stinne av penger som kan brukes på slike ting...
                  Ja, helt enig. Det går ikke å være så sinnsykt pirkete med alle regler og ting når deltagelsen på løp i dag er så lav som den er...

                  Ikke at jeg har satt meg så veldig mye inn i hva nmf har gjort/ikke gjort, men jeg føler jeg begynner å bli litt lei av at nmf skal nærmest ødelegge for oss førere...
                  Team Smallsize

                  Comment


                  • #39
                    Det var veldig synd, for TRCBK og alle som deltok.

                    Jeg har siden sesongstart skjønt at nasjonal løpskjøring kunne ta en feil retning her i landet. Jeg har sett noe på forumet (og vektlegges ikke), og hørt hva folk sier. Jeg vet at vi må stille på Motorsportkonferansen for å få til endringer, men folk flest går ikke så langt. Spørsmålet er om folk har det kun i kjeften, eller om folk ikke har tro på systemet lenger.

                    Jeg kjempet for noen år siden for å få innført ekstra poeng til TQ. Om jeg ikke husker helt feil, så stemte klubbene FOR dette, men seksjonen fant ut at det ikke lot seg gjøre da ProLAP ikke kunne lage en resultatliste med poeng, eller de som oppdaterer totallistene ville få for mye å tenke på. Om jeg har forstått det rett, så er alt som stemmes for på MSK veiledende for seksjonsstyret på årsmøtet til NMF. Så selv om klubbene vil det, så kan det stoppes av ymse årsaker. Jeg merker jeg blir noe usikker på om folk føler at vi har et forbund for klubbene. Kanskje noe av årsaken til misnøyen ligger her. Det er et alt for stort sprik mellom NMF og klubbene.

                    Jeg synes de som tar verv i styrer fortjener all honnør, da de gjør en jobb de fleste ikke vil ta på seg. Og de fleste gjør en bra jobb. Men jeg tror hele systemet trenger en kraftig gjennomgang, da det ser ut til at mange mister tilliten.
                    Ketil Pettersen [1978]

                    Team Associated Factory Driver - RC10 B4 - RC10 B44 - RC8 - Reedy - LRP - JConcepts

                    Comment


                    • #40
                      Hvorfor ble løpet strøket ?.... pga telleanlegg eller ingen representant ??
                      Tor Arne Nicolaisen GMBK

                      Lei av å knuse motstandere!

                      Comment


                      • #41
                        Mye bra der Ketil..

                        Og defor er det viktig at klubbene stiller med folk til valg i Seksjons styre.
                        Vi har spurt 100 talls personer de siste årene, om de kan bli med å gjøre en jobb.

                        MEN, det er ingen som gidder. Det er veldig lett å sitte å klage og syte, men å gjøre noe med det....da svikter det.

                        Handligsplanen som blir vedtatt er det viktigste dokumentet på hele MSK. Der sier klubbene hva de vil at seksjonsstyret skal jobbe mot i neste periode. Kom gjerne med en alternatib handligsplan, slik ens klubb ønsker at ting skal være.

                        Nå er det snart MSK tid, og jeg forventer hauger av forslag og maaange personer som vil ta ett tak å få det slik ens klubbvel.

                        Men husk, man kan ikke bare skrive " vi vil arrangere løp slik vi vil", man må også ha en plan for hvordan dette skal gjennomføres.


                        En kommentar bare. Tror klubbene har missforstått ett eller annet, man skal TJENE pemger på å holde kurs????

                        Man søker sitt regions råd om støtte til utdanning, subsidier fra seksjonen, så søker man Voksenopplærings midler, får inn personer fra andre klubber ,, og vips så TJENER man penger.

                        En annen ting også. Lisenser er en fin mulighet til å TJENE penger for klubbene, husk at for hver lisens utløses ca 250 pr hode i LAM midler.Defor bør man melde inn alle barn, disse lisensene er gratis, samt oppfordre alle som stiller på klubbløp, til å kjøpe FUn lisens, PENGER PENGER inn i klubbkassa genereres.

                        I Grenland hadde vi kurs for 5 av våre egne, og vi gikk 10 laken i overskudd......
                        XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
                        Xray T3, LRP, Tekin
                        Grenland Modellbil Klubb

                        Comment


                        • #42
                          Jeg kunne tenkt meg å vite _hvorfor_ man må ha lisensierte folk til å arrangere et løp for 10-20 personer som har kjørt RC bil i 15-16 år. Når i tillegg de som arrangerer har kjørt like lenge, og brenner for hobbyen. RC miljøet i Norge er ikke større enn at førere vet hvem som kan hva og hva folk står for og kan.
                          Selv om RC er en gren innen NMF, snakker vi ikke om et skandinavisk mesterskap i roadracing med flaggvakter, ambulanse og hele pakka. Man må da kunne se forskjellene her. Jeg får det bare ikke til å stemme. Og hvorfor må klubbene betale tusenvis av kroner for dette? Bare å søke sies det. Men for noen klubber som sliter med å få folk til i det heletatt å stå på ei liste over styremedlemmer er ikke sånt så enkelt. Man får da heller legge ned hele greia, eller kutte ut nasjonale løp og kjøre sammen klubbmedlemmene.
                          Nei jeg tror heller jeg begynner med Jazzbalett
                          Last edited by stian s; 11 September 2008, 19:54.
                          Stian Skogstad TRCBK
                          Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by stian s View Post
                            Jeg kunne tenkt meg å vite _hvorfor_ man må ha lisensierte folk til å arrangere et løp for 10-20 personer som har kjørt RC bil i 15-16 år.
                            Hva foreslår du som alternativ regel?

                            Når jeg leser innlegge til Finken slår det meg at det ikke er mange som klarer å trenge gjennom og forholde seg til byråkratiet og mulighetene som ligger der, og at det sikkert kan brukes mye energi på å forbedre informasjonsflyten både i og mellom klubbene.

                            Comment


                            • #44
                              Dette var ikke bra! Ber innstendig om at seksjonsstyret tar en ny vurdering på denne saken.

                              Løp som ikke blir arrangert 100% etter boken, må man ta med de som arrangerer, og ikke holde på å stryke løp i hytt og pine.
                              Sist gang Trondheim arrangerte uten godkjente funksjonærerer, fikk man en advarsel da?

                              Hva om en lisensiert funksjonær blir syk rett før helgen, og man i siste liten leier inn en erfaren dommer som ikke har papirene iorden. Om det er f.eks er 70 påmeldte deltakere fra hele landet, tenker dagens seksjonnstyre å stryke slike løp?
                              Eller for ikke å snakke om at maskinen med rcm skulle ryke på løpsdagen og man skulle måtte bruke en annen software...

                              Det er bra at man har et system mtp løp, de som arrangerer, de som deltar og rammene rundt. Men vi må jo ikke miste helt evne til å tenke og bruke sunn fornuft.
                              Last edited by Jostein; 11 September 2008, 21:57.
                              - Jostein Helland -
                              www.tnrc.ipublish.no

                              Comment


                              • #45
                                @stian Skogstad

                                Jeg sendte deg en melding om at du burde ringe meg, så skulle jeg forklare, jeg hater å taste, har så mye på hjertet ang dette hehe

                                Jeg syntes du er inne på noe viktig, klubbløp, drit i NM/NC det er ikke dette klubben din skal strebe etter, når man allerede sliter i bunnen..........

                                Begynn med å bygge opp en solid medlemsmasse. Dette kan man gjøre ved å arrangere mange lokale løp, der man bare har det morro. Gå ut i media etc, arrangere åpen dag, kort sagt, rekrutere nye medlemmer, for hvert 10. nye medlem, kommer kansje EN som kan ta ett tak i styret, og slik jobbe seg oppover, men hele tiden holde fokus på moro løp.

                                Man må få en situasjon der man ikke er avhengig av at medlemene skal delta på NM/NC, men at de kommer dit når de er modne for det.

                                Det står veldig mye info om dette om klubb utvikling på Klubbguiden, også mye om hvaordan hente inn penger etc.
                                Ja, det krever innsats, men ingenting her i liver kommer uten at man gjør noe for det, det virker som klubbene glemmer det noen ganger.
                                Det er ikke penger det står på, de er å få tak i, det er folk som gidder stille opp.

                                Sikkert alt for kort om emnet, er sent, men dere skjønner hva jeg mener, hvis dere PRØVEr å ta det på beste måte, som det er ment

                                Natta
                                XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
                                Xray T3, LRP, Tekin
                                Grenland Modellbil Klubb

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X