Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dårlig av Nmf!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by tesdal View Post
    Hva foreslår du som alternativ regel?
    Trenger man noe regel da? Tror ikke noen tar på seg å arrangere et nasjonalt RC-billøp uten å sette seg inn i hordan man gjør ting. Etter en rask gjennomgang i hodet, kommer jeg på 14 nasjonale løp som TRCBK har arrangert siden 2004 deriblant ett nordisk. Har aldri blitt brukt lisensierte folk på de. Kanskje noen på nordisk, men er ikke helt sikker. Vi har en lisensiert stevneleder, men lisensen varer jo bare i 2 år, så den er utgått. Ser ikke helt vitsen med å kurse folk i å arrangere RC billøp hvert 2.år.
    Har også vært på flere løp rundt om i landet og stort sett vært fornøyd der og jeg. Vet at på flere av de har det ikke vært lisensierte folk som har arrangert.
    Jeg mener heller at nmf kan sende en representant når en nystartet klubb vil arrangere et løp, som kan gi litt info og være med å starte igang.
    På TRCBK's første NC i 1:8 offroad, kom Bent oppover og forklarte og fulgte med på arrangementet. Han kom også med gode råd og vink, og det syntes vi var bra. Jeg synes det er en bra måte å gjøre det på. Men det er nå min mening da. Føler klubber som skal arrangere et løp de har blitt tildelt på MSK, kan NMF stille opp og svare på det de lurer på.

    Originally posted by Finken View Post
    @stian Skogstad

    Jeg sendte deg en melding om at du burde ringe meg, så skulle jeg forklare, jeg hater å taste, har så mye på hjertet ang dette hehe
    Jeg så det, men det ble for sent å ringe. Men hvorfor ikke taste en gang for alle og forklare hvorfor det må være sånn så alle ser det? Må jo være mye bedre enn at 2 stk tar det på telefon ikke sant?

    Og det med Jazzballett var faktisk bare tull Kommer nok til fortsatt å kjøre RC bil, men da blir det nok bare klubbløp fremover.
    Stian Skogstad TRCBK
    Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

    Comment


    • #47
      Originally posted by stian s View Post
      Trenger man noe regel da? Tror ikke noen tar på seg å arrangere et nasjonalt RC-billøp uten å sette seg inn i hordan man gjør ting.
      Jeg tror at man trenger regler dersom NM skal ha mer kredibilitet enn tilfeldige klubbløp, og at man heller vurderer og gir dispensasjon slik som i dag. Forøvrig virker det som om løpet i Trondheim var godt arrangert ut fra det vi leser på forumet, så jeg mener ikke at det var en god idé å stryke løpet eller at dere ikke er dyktige nok som arrangører.

      Comment


      • #48
        Originally posted by stian s View Post
        Jeg kunne tenkt meg å vite _hvorfor_ man må ha lisensierte folk til å arrangere et løp for 10-20 personer som har kjørt RC bil i 15-16 år. Når i tillegg de som arrangerer har kjørt like lenge, og brenner for hobbyen. RC miljøet i Norge er ikke større enn at førere vet hvem som kan hva og hva folk står for og kan.
        Nettopp pga at enkelte av de mest erfarne førerne er de mest kranglete, vansklige og upresise ifm løp MÅ det være lisensierte funksjonærer som faktisk har muligheter til å sanksjonere mot disse. Ellers ville disse bare overkjørt de andre erfarne og fått ture frem som de ville likevel!
        Formerly known as JQ`s personal "pit-bitch".....

        Comment


        • #49
          Originally posted by Skimmy View Post
          Nettopp pga at enkelte av de mest erfarne førerne er de mest kranglete, vansklige og upresise ifm løp MÅ det være lisensierte funksjonærer som faktisk har muligheter til å sanksjonere mot disse. Ellers ville disse bare overkjørt de andre erfarne og fått ture frem som de ville likevel!
          Tror du virkelig det? At det står mere respekt av en lisensiert funksjonær enn en som ikke er det?
          Skal jeg snakke av erfaring på de løpene vi har hatt i 1:10 OR og de løpene jeg har vært på i 1:10 OR,siden 2004 kan jeg ikke komme på en eneste gang jeg har sett en sur mine, eller at dommeren har gjort annet enn å opplyse om raskere førere som kommer bakfra. De andre klassene kan jeg ikke uttale meg om. Og når til og med OMK med sin medlemsmasse plages med å få lisensierte folk til å komme å arangere et el-buggy løp og tilslutt må betale folk for å komme og arrangere, er det noe som skurrer synes jeg. Det er da ikke så vanskelig å ta teknisk på en offroadbuggy, stå som dommer, eller ta telleprogrammet og kommentere at man må kurses for det hvert 2.år som jeg har forstått lisensen gjelder..
          Stian Skogstad TRCBK
          Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

          Comment


          • #50
            Originally posted by stian s View Post
            Tror du virkelig det? At det står mere respekt av en lisensiert funksjonær enn en som ikke er det?
            Ja, det står mer respekt av en lisensiert funksjonær, som med forbundet i ryggen kan sanksjonere mot førere som ikke følger reglene alle andre må følge, så som være til tida på førermøter, godta dommeravgjørelser, være banemannskap osv.

            Bare synd ikke alle funksjonærer har like mye ben i nesa, og tør å utestenge folk som ikke dukker opp til tida etc.....
            Formerly known as JQ`s personal "pit-bitch".....

            Comment


            • #51
              HAr lyst til å komme med et par kommentarer litt fra sidelinja.

              Grunnen til at dette er fra sidelinja, er at jeg de siste åra ikke har vært så aktiv på RC-bil fronten grunnet små barn og andre "uteomsportslige" aktiviteter.

              Men jeg har holdt på med dette i noe sånt som 25 år, så LITT erfaring har jeg vel...

              Jeg har antakelig arrangert eller vært med å arrangere noe slikt som 100 løp gjennom tidene, både klubb-løp, nasjonale og NM i de fleste klasser som det kjøres i, men jeg har aldri vært på verken dommer eller funksjonær-kurs. Når jeg la radioen på hylla for noen år siden, hadde man akkurat satt i gang prosessen mot NMF, og et at de sterkeste argumentene for dette den gangen var dette med å være en del av NIF, og dermed kvalifisere til tippemidler etc.

              Men når jeg leser denne tråden, så kan det vel tyde på at dette har tatt en litt annen retning enn man planla... Jeg observerer at når jeg kontakter den lokale klubben (Kodal) ang klubbløp, kommer det svar som tyder på at ildsjelene der egentlig er ganske lei hele greia, og synes de bruker mer enn nok tid på de nasjonale løpene, om man ikke skal ta tak i klubbløp i tillegg.

              Da tror jeg man er på feil spor. (Dette er på ingen måte kritikk av ildsjelene i Kodal, merk det!)

              Grunnlaget for hele sporten (og inntektsgrunnlaget for både nmf og nif for den saks skyld) ligger i medlemsmassene, og rekruttering. Ingen rekrutterining, ingen medlemmer, og dermed heller ingen nmf...

              Vi har vel sett det slik at i stedet for å bli sugd inn i denne diskusjonen rundt nmf, funksjonærer, lisenser etc, så har vi satt i gang arbeid medå få til en bane lokalt, hvor fokus blir rekruttering og moro. SÅ få vi kjøpe oss et brukt amb anlegg, hoste opp en gammel diskett med prolap, og kjøre til vi ser mannen med ljåen. Er det noen som blir mer enn middels interesserte, kan de jo melde seg inn i en nmf klubb, løse lisens, og kjøre for å oppnå kongepoaler, men vi ønkser å satse på bredden, og ha det moro.

              Så kan jeg sikkert klare å både arrangere løp, passe på 3 smågutter, og kjøre i en klasse eller to, slik jeg har gjort mange ganger før...

              Er jo litt synd at ikke nmf klarer å fange opp "sånne som oss"...
              Last edited by grelland; 18 September 2008, 09:03.

              Comment


              • #52
                Ahh, der fikk du sagt det, Roy

                Det finnes ikke en topp på ingenting...
                Ketil Pettersen [1978]

                Team Associated Factory Driver - RC10 B4 - RC10 B44 - RC8 - Reedy - LRP - JConcepts

                Comment


                • #53
                  Fornuftig innlegg i en god debatt grelland.

                  Litt info, det er ikke NMF sin oppgave å drive rekrutering i forhold til løp. Det NMF kan gjore er gjennom politiske avgjørelser i seksjonen legge til rette eller veilede klubbene ang rekrutering.

                  NMF styrer NM og NC, dvs nasjonale løp, Som EFRA organiserer EM/VM/GP. EFRA tenker ikke rekrutering i sine regelverk, de tenker store arrangementer, derfor har vi også vårt eget reglement, som har en del utak, for at det skal bli lettere og være med på løp.

                  Litt spesifikt ang din klubb, hvorfor arrangere så mange status løp????? Kodal Rc arrangerer vel dobbelt om ikke tre ganger så mange løp som den nest mest aktive klubben på nasjonale løp, jeg kan ikke fatte hvorfor de gjør det. Kanskje man skulle ta ett hvile år, og kun satse klubbløp7rekrutering??

                  Min mening er at Kodal Rc bør kanskje arr 2 maks MAKS 3 nasjonale løp pr sesong.
                  Så skal man heller fokusere på klubbløp. 4 asfalt og 4 offroad, med slappe regler og fokus på moro.

                  Dette gjelder ikke bare Kodal, men mange andre klubber også.

                  Lisenser er nok ikke noe godt inntekts grunnlag for NMF RSM hehe, det hadde ikke dekt mye av det saksjonen bruker penger på.

                  En liten ting å tenke på ang dette, og det husker nok du også grelland, kjørte man 3 klasser for ti år siden, kostet det 750.- i lisens, nå koster det 310.- nuff said........

                  Nei, jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger, SATS PÅ KLUBBLØP OG REKRUTERING, slapp av ang nasjonale løp:

                  Penger å tjene på løp, tja, det er det, men det er grei skuring å få inn disse pengene fra annet hold også. Skal man drive en klubb i dag, MÅ man også sette seg inn i kommune, idretts rås, regionsrådenes arbeid, vite hva som foregår, finne støtte etc.

                  Gjør man ikke noe, kan man ikke forvente at pengene kommer på døra av seg selv.
                  Har man ikke disse personene i klubben, så får man ta konsekvensene av det, og sette tæring etter næring, og bygge opp fra bunnen av, før man leker i toppen.


                  puh............
                  XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
                  Xray T3, LRP, Tekin
                  Grenland Modellbil Klubb

                  Comment


                  • #54
                    Som nevnt tidligere så blir det avholdt svært få NMF-løp neste sessong i Kodal, nettopp fordi man da ikke har tid til annet enn å arrangere...
                    Vanligvis har det bare blitt sagt "søk på alt" ... Og da blir det jo litt å henge fingra i.

                    Neste år er det 1 storsatsning, nemlig Nordisk i 1:5/1:6 .. Uhørvelig mye som skal på plass før den tid...
                    Satser heller på enkle klubbløp utover dette.


                    For å legge litt til "NMF-er-trege"-debatten kan jeg nevne:
                    NM 1:10 hadde ikke funksjonær fra NMF til stede. (mao. ugyldig)
                    NC#4 1:8/1:5/1:6 avsluttning manglet medaljer til vinnerne. (NMF skal sende/levere dette)
                    Mener å huske det var noe som mangla på NM 1:5 også.. men.. ja.. well..

                    Men dette blir vel bedre i fremtiden regner jeg med..
                    Last edited by xilian; 18 September 2008, 11:57.
                    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                    - NiceShot.no

                    Comment


                    • #55
                      Ja, desverre så ble ikke NC pokalene i LS delt ut heller sist helg.

                      Den personen som har ansvaret for dette, dvs track klassene i Norge sitter i styret i Kodal Rc.........
                      Komunikasjon....hehe
                      XFactory X6SQ,Team Ass B4 og B44 , NOVAK all the way.
                      Xray T3, LRP, Tekin
                      Grenland Modellbil Klubb

                      Comment


                      • #56
                        Endelig har denne debatten fått en fornuftig mening....
                        Når det gjelder de som hyler høyest om at NMF er bare tull osv,
                        så jeg overser glatt 90% av disse meningene, den type mennesker
                        som kommer med slike innspill skjønner rett og slett ikke at dersom
                        man går ut av NMF så blir det faktisk mer jobb å gjøre, og det er jo
                        akkurat det som er problemet, nemlig at det er for lite folk til å
                        gjøre jobben i klubber og forbund. Så bud 1 er å rekrutere folk til
                        å ta ett verv i NMF, slik at den delen av systemet er i orden.

                        Når det gjelder klubben jeg er medlem i så har det sittet folk i
                        styret til enhvertid, som kun har hatt som oppgave å søke støtte
                        til klubben, disse har desverre ikke gjort jobben sin og dessverre
                        har det blitt slik at vi andre har måttet arrangere alt for mange
                        nasjonale løp for å få økonomien på plass, vi har de siste 3 årene
                        investert nesten 200 000 i anlegget, og da er det litt sjanse artet
                        å basere inntektene på klubbløp.
                        Men som Tom I. har skrevet tidligere så blir det nokk en forandring på det.
                        Frank Lyder Clementz Kodal RC
                        HARM SX-3, og masse annet...
                        www.tktrading.no
                        www.radiostyrt.no

                        Comment


                        • #57
                          En tanke som slo meg, om man absolutt må ha lisensierte funksjonærer.
                          Hva med et nettbasert lisenskurs for funksjonærer da? Burde jo funke det? Man kan jo ta langt mere kompliserte utdanninger på nettet. Og da passer det både med tid og datoer for de som måtte ønske å ta slikt. Vil tro man hadde fått økt bemanningen ganske karftig da. Vil tro det hadde blitt mye billigere også.
                          Stian Skogstad TRCBK
                          Jconcepts BJ4WE - Team Associated B4 - Team Associated RC18MT - Team Associated RC8 - Corally RDX - Corally SP12x - M05 PRO - Axial AX10

                          Comment


                          • #58
                            Tror sannelig ballett-danseren hadde et godt forslag der, jeg

                            Ingen tvil om at det ville gjøre ting lettere tilgjengelig. Kanskje også gjøre at flere tar kurset, og man kan "velge og vrake" i folk fra nærområdet? Kompetansemessig vil et kurs aldri matche erfaring uansett. Hvor mange som nettopp har tatt førerkortet KAN å kjøre bil i trafikken, da?
                            Ketil Pettersen [1978]

                            Team Associated Factory Driver - RC10 B4 - RC10 B44 - RC8 - Reedy - LRP - JConcepts

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by stian s View Post
                              Hva med et nettbasert lisenskurs for funksjonærer da? Burde jo funke det? Man kan jo ta langt mere kompliserte utdanninger på nettet.
                              Har du eksempel på eller forslag til noen aktuell modell?
                              "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                              Comment


                              • #60
                                Det der er noe jeg kan få ordna... Men gjør det IKKE gratis
                                Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
                                - NiceShot.no

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X