Announcement

Collapse
No announcement yet.

TL-01 modified - Fra hyllepynt til racebanen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fjeld. Det er ikke noen begrensninger på dekk bredde så man kan stabilisere litt ved å kjøre digre lefser bak.

    Vekt forran: 643gram
    Vekt Bak: 666gram

    Totalt: 1286gram uten kaross og no leamik bak.
    Last edited by MatsNorway; 2 June 2010, 21:17.
    ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

    Comment


    • Var på moss banen forrige helg for en liten test.Ble skuffa for å si det pent. Bilen var helt umulig å kjøre. Den slapp bak med en gang jeg gikk av gassen.

      Prøvde så å lime sammen framdiffen for å få mindre styring.

      Null forskjell.

      Byttet og over til den beste servoen som sluttet å funke når jeg satte bilen på banen. Så da var det bare å bytte tilbake til sloMo servoen.

      Skal en tur på small size i morgen for å se etter en ny en.

      Deretter tenkte jeg det var vektfordelingen.

      Tenkte at bilen var baktung siden lipo batteri ikke fantes da bilen var designet. Så jeg nappet av 20gram fra xrayen og satte de forran på fangeren.

      Null effekt.

      Prøvde å justere inn litt spissing.

      Null effekt.

      Prøvde så å løsne avstiver-stagene på chassiet.

      Null effekt.

      Prøvde så å fjerne demperne bak til noen stive stag som opprinnelig var brukt som styrestag.


      En anelse forskjell var mulig å merke men ikke i nærheten av hvor mye jeg trenger.

      Etter å ha sett hard og lenge på chassiet så fant jeg ut at det måtte være hjulvinklene bak som var mongo.

      Bestemte derfor at jeg skulle bestille nye bærearmer. så jeg kunne sette likt hjuloppheng bak som forran.

      Etter å ha sett lenge så jeg også at jeg hadde bøyd drivakslene foran. De så ut som vinopptrekkere men hang sammen fortsatt.

      Bærearmene kom fra hong kong to-tre dager senere og deretter var det bare å knabbe styrehubbene fra wild daggern og se om det passa.
      var litt usikkert om de passa da wild daggerns ene styrehub fikk beef upp behandling etter at gjengene i var utslitte.

      De passa og ved å feste styrearmene i bak fangeren kan jeg nå justere toe-in bak også.

      Click image for larger version

Name:	bakre hjuloppheng senterbilde.jpg
Views:	1
Size:	44.5 KB
ID:	768111Click image for larger version

Name:	bakre hjuloppheng..jpg
Views:	1
Size:	38.6 KB
ID:	768113

      Problemet er at demperne kræsjer med festet til øvre "wishbone" så stagene må jeg bruke om jeg ikke klarer å lage demper feste i tide.


      Før dette bestilte jeg noen vekter siden jeg vet at vektfordeling er viktig. De kom også denne uken og jeg satte opp bilen og fant en fantastisk skjev vektfordeling fra side til side bak og foran.

      etter å ha knotet mye og lenge fant jeg ut teknikken for å få gode og riktige målinger.

      Etter det var det bare å tenke ut nye måter å få festa ekstra vekt på de riktige stedene.

      Jeg har bare 20gram bly til rådighet og måtte finne på nye måter å få festet vekt til bilen.

      Dermed ble den gamle radioplaten jeg aldri tok i bruk dratt fram og frest i så jeg kunne feste den til motor festeskruen nederst og to hull ved siden av som en gang var til den mekaniske regulatoren. Click image for larger version

Name:	radiostålplate.jpg
Views:	1
Size:	27.4 KB
ID:	768114

      Når jeg pelte av den radio opplegget så jeg at den var nokså ødelagt. Så denne stålplaten måtte bare funke.

      Det gjorde det I.K.K.E. da den stålplaten var klin umulig å få hull i med borrene mine.

      Prøvde først med ett HS stål (hi speed stål det var ikke sjangs å få noe annet en riper.Kjørte til slutt på så hardt at det begynte å gløde.
      Prøvde så med ett "titanoksid" belagt bor. Samme resultat.

      Ga opp platen og deppa litt mens jeg så på chassiet for ideer.

      Da fikk jeg en ny idee.

      De ble old school triks igjen og det var det samme gamle trikset med mynter som jeg brukte når jeg var i tenårene som ble redningen.

      Click image for larger version

Name:	Radio og ESC sammen..jpg
Views:	1
Size:	45.0 KB
ID:	768112 Click image for larger version

Name:	fuzzy.jpg
Views:	1
Size:	30.2 KB
ID:	768110

      Det er ti - èn kroninger som er skrudd fast til girkasse kikkehull plast deksel holder hullet.

      radioen er festet på høykant, halvveis til chassiet og med en chims lagd av isboks i mellom for å bygge ut før den festes med mere tosidig teip til esc.
      Last edited by MatsNorway; 4 June 2010, 20:41.
      ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

      Comment


      • Karosseriet er endelig ferdig.

        Det ble en Opel Kadett B.

        Prøvde meg på to farget kaross for første og siste gang.

        Holdt på krepere når jeg holdt på med dette. maskerings teipen var 6mm og ikke myk nok til å ta buer uten å krølle seg. kjøpte så en tynnere rull fra rc sjappa på ski, den teipen må ha vært i slekt med teflon for den var legendarisk ræva!

        Lakken sitter ikke så godt heller.

        Vel vel. Er vel sånn passe fornøyd med utseendet ihvertfall.

        Click image for larger version

Name:	Bilde 19356851.jpg
Views:	1
Size:	42.5 KB
ID:	768120


        Click image for larger version

Name:	Bilde 19356878.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	768115
        Click image for larger version

Name:	Bilde 19356889.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	768118Click image for larger version

Name:	Bilde 19356881.jpg
Views:	1
Size:	27.4 KB
ID:	768116

        Lagde og en scala riktig spoiler i håp om at jeg skal få litt mere stabilitet.

        Click image for larger version

Name:	Bilde 19356885.jpg
Views:	1
Size:	23.7 KB
ID:	768117Click image for larger version

Name:	Bilde 19356882.jpg
Views:	1
Size:	26.3 KB
ID:	768119

        Har og kappet til så jeg kan feste en front leppe men gadd ikke.
        Last edited by MatsNorway; 4 June 2010, 21:02.
        ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

        Comment


        • haha, ser du har skosponsor du også ^^ ser ut som du har vært litt uheldig med lakkeringa ja, menmen litt rallystuk funker det

          plejmo
          Drifting er ganske likt sex, du må ha den perfekte vinkel og inngangsfart, samt bytte gummi ofte
          Tamiya TA03F Pro, Yokomo DRB hyper drive ssg high traction.
          Smått&Rått Harstad

          Comment


          • Karosseriet ble jo grisetøft da Mats!

            Fabiz
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

            Comment


            • Originally posted by MatsNorway View Post
              Prøvde meg på to farget kaross for første og siste gang.

              Holdt på krepere når jeg holdt på med dette. maskerings teipen var 6mm og ikke myk nok til å ta buer uten å krølle seg.

              Lakken sitter ikke så godt heller.
              Råd til neste gang
              1. Vask karosseriet med zalo og lunkent vann, da sitter lakken bedre.
              2. Når du maskerer kan det være lettere å skjære til den formen du vil ha på maskeringstapen. Bare legg på en masse rette striper med maskering, og skjær bort det du ikke vil ha med skarp hobbykniv, teipen er så tynn så det er kjempelett å skjære i den. Bruk Tamiya maskeringstape, den er det god kvalitet på.
              3. Øvelse gjør mester så den neste blir sikkert bedre, skal du se!

              Comment


              • Her er min seneste, halvferdig med dog



                Retteråsen
                Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
                2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

                Comment


                • Fint at dere liker den.

                  Originally posted by Ideal View Post
                  Råd til neste gang
                  2. Når du maskerer kan det være lettere å skjære til den formen du vil ha på maskeringstapen. Bare legg på en masse rette striper
                  Tenkte på å gjøre det men var usikker på om lakken ville fylle sporene etter kniven.
                  Dessuten så blir spor etter kniven en svakhet som fort kan bli bruddanvisning. Dvs at dersom fronten blir utsatt for en smell vil den lettere knekke opp i det sporet. Men jeg kunne så klart ha gjort det rundt vinduer osv.

                  Takk for tips.

                  Retteråsen. Hvis du spør fabiz pent kan du sikkert stille med den E30en i retro. den ser bra ut btw.
                  ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                  Comment


                  • Endelig hjemme, var morro å kjøre drifting. Litt dumt at jeg klarte å sette fremdekka bak og omvendt på ene siden i tandemen. Det førte til at den subba i skjermen på ene siden og dermed så dro bilen den veien.

                    Med gummi dekk oppførte bilen seg fortsatt ræva igrunn.
                    Men det var morro å kjøre med den selv om den var tricky å kjøre. Litt av morroa kom igrunn fra å høre folka i pitten synge ut: oioioii og lignende utrykk når jeg kom sprettende ut og inn av svingene med og uten slædd.
                    Men etter å ha limt og dratt til det jeg kunne på det bakre opplegget så ble det bedre. Gjorde og endringer før dette på diffene som gjorde begge hardere. Fikla og litt med dempere på slutten samt byttet dekk og fikk bort hoppingen i svingene.



                    Nå skal bilen rives også skal jeg legge nye planer basert på det jeg har lært.



                    Tror jeg skal sjekke ut drifting en gang.

                    Takk for lån av dekk til han som kjørte 3.5T.
                    ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                    Comment


                    • Går fint å drifte med en orginal TL01.

                      Dette ble filmet for 3-4 år siden av en kamerat av meg mens jeg driftet min TL01...



                      Masse Tamiya...... DX3.0
                      http://www.norcc.com/

                      Comment


                      • Konge

                        Har lest igjennom hele tråden....respekt..har selv en Tl-01 som jeg har brukt til drifting...den har da dog ikke gjennomgått den massakren din har...kjører 9t bl og alle hop-ups man kan få tak i...lite tips er at hbx on road bilene morfars.dk selger er en tl-01...så delene derfra passer spot on
                        Kyosho tf-5_ :Kyosho Lazer zx (1): Tamiya Tl-01 :Tamiya Lunch Box Re re Release Hpi Blitz: Abc Hobby Genetic

                        Comment


                        • hehe. takk.
                          Doningen skal muligens drifte på sørli i helgen. Er det på søndag?
                          Last edited by MatsNorway; 29 September 2011, 08:01.
                          ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                          Comment


                          • Det er søndag vettu mats
                            Sjekk ut rcdcn.no

                            Retteråsen
                            Sheriff Retteråsen - Rc Drift Club Norway - Sponsor:Absolutthobby Yokomo
                            2010: 3.pl NM | 2011: 1.pl Norgescup 2.pl NM 3.pl D1RC VM |12.pl Yokomo Drift Worlds | 2012: 5.pl Open European Championship | 2013: 12.pl Yokomo Drift Worlds

                            Comment


                            • Hadde det ikke vært for regn så skulle jeg dukka opp.
                              ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                              Comment


                              • Originally posted by MatsNorway View Post
                                Hadde det ikke vært for regn så skulle jeg dukka opp.
                                Vel, nå sier Storm 80 % sjanse for regn, og ja, det ser ikke bra ut uansett hvem som melder vær imorgen. Men dere er vel klar over at det står en arrangør bak dette løpet + bane/klubbansvarlige som møter UANSETT ? Så møt opp alle driftere, det fortjener vel de (Retteråsen) som står ansvarlig for dette løpet ? Trist for han og dere hvis Yr & Co tar feil .....

                                Lørenskog Modellbilklubb
                                Trygve Bull Freng/58
                                www.lmbk.no
                                XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X