Edit. Bruker også denne tråden til å samle litt smått om oppsettsinfo etc. Man finner jo stadig ut nye ting
Nytt prosjekt.
Har jo et par biler som funker veldig bra, men har ikke lyst til å endre en velfungerende bil for mye. Da blir det en ny i stallen.
Skal i denne tråden forsøke å dokumentere hele byggeprosessen, samt si litt om delevalg og noen tanker rundt oppsett og finjusteringer.
Utgangspunktet er et MR-03 chassis, med gammel 03 elektronikk (dvs uten tikitiki). FET'ene er oppgradert til Fairchild 8858 av den årsak av at man får mindre varmeutvikling, mer effekt, og samme fine linære gasskurve som originalelektronikken. Årsaken til valget av gammel elektronikk er at dette har jeg liggende, og har ikke funnet noen fordeler med tikitiki kortet.
Delevalg så langt:
945 Motorfeste. Lettvekt, mulighet for både disk og sidedemperoppsett, justerbar akselavstand 94 - 95 - 97 - 98.
Diffusor. Stabiliserer bilen i fullfart, og ikke minst gjør det enklere å legge ballast for å balansere ut bakenden. Mer om dette senere.
Shims til å justere høyden på demperplate. Fint når man må justere vinkelen på sidedempere. Mer om dette senere.
Multi demperoppsett. Sidedemper og diskdemper i samme pakke. Jeg skal teste ut begge deler, men for stock har jeg en liten anelse om at diskemper kan være en fordel da belastningen sideveis er mye lavere enn på en mod bil. Mer om dette senere.
Chassisplate i alu. Gir et mer stabilt feste for dempere, og ikke minst bidrar til varmeavledning.
Justerbar bærebru. Enkelt å justere camber og caster. Et must for å få korrekt geometri.
Lavprofil kingpins med fjærer i bunnen ala 1/12 skala. Åpner for flere karosserivalg, og er for meg det mest lettkjørte alternativet.
Ekstra myke fjærer til forstillingen. Av fjærene som følger med settet over så er egentlig sølv det eneste alternativt. Disse gir deg to alternativer imellom sort og sølv fra kittet.
Lavprofil knucker. Fler justeringsmuligheter. Geometri er viktig. Insertsa har litt slark, men som man sier "over there" Slop is good. Neida. Her skal det lages presis bil, og da blir innsatsene skiftet ut. Mer om dette senere.
Lange bærearmer. Gir mindre camber gain, og en mer presis bil.
Nytt prosjekt.
Har jo et par biler som funker veldig bra, men har ikke lyst til å endre en velfungerende bil for mye. Da blir det en ny i stallen.
Skal i denne tråden forsøke å dokumentere hele byggeprosessen, samt si litt om delevalg og noen tanker rundt oppsett og finjusteringer.
Utgangspunktet er et MR-03 chassis, med gammel 03 elektronikk (dvs uten tikitiki). FET'ene er oppgradert til Fairchild 8858 av den årsak av at man får mindre varmeutvikling, mer effekt, og samme fine linære gasskurve som originalelektronikken. Årsaken til valget av gammel elektronikk er at dette har jeg liggende, og har ikke funnet noen fordeler med tikitiki kortet.
Delevalg så langt:
945 Motorfeste. Lettvekt, mulighet for både disk og sidedemperoppsett, justerbar akselavstand 94 - 95 - 97 - 98.
Diffusor. Stabiliserer bilen i fullfart, og ikke minst gjør det enklere å legge ballast for å balansere ut bakenden. Mer om dette senere.
Shims til å justere høyden på demperplate. Fint når man må justere vinkelen på sidedempere. Mer om dette senere.
Multi demperoppsett. Sidedemper og diskdemper i samme pakke. Jeg skal teste ut begge deler, men for stock har jeg en liten anelse om at diskemper kan være en fordel da belastningen sideveis er mye lavere enn på en mod bil. Mer om dette senere.
Chassisplate i alu. Gir et mer stabilt feste for dempere, og ikke minst bidrar til varmeavledning.
Justerbar bærebru. Enkelt å justere camber og caster. Et must for å få korrekt geometri.
Lavprofil kingpins med fjærer i bunnen ala 1/12 skala. Åpner for flere karosserivalg, og er for meg det mest lettkjørte alternativet.
Ekstra myke fjærer til forstillingen. Av fjærene som følger med settet over så er egentlig sølv det eneste alternativt. Disse gir deg to alternativer imellom sort og sølv fra kittet.
Lavprofil knucker. Fler justeringsmuligheter. Geometri er viktig. Insertsa har litt slark, men som man sier "over there" Slop is good. Neida. Her skal det lages presis bil, og da blir innsatsene skiftet ut. Mer om dette senere.
Lange bærearmer. Gir mindre camber gain, og en mer presis bil.
Comment