Eddy Current! Merk dere uttrykket.
Har i den siste tiden sliti med forstyrrelser på ASF bilene.
Har mistenkt radioen, men prøvde flere andre og ble ikke kvitt problemene. Bytta først motor en gang. Hjalp ikke. Bytta så to ganger til uten effekt. Bytta så kort. Hjalp ikke. Bytta så kort to ganger til. Hjalp fortsatt ikke.
Flytta så alle deler over på et annet chassis. Funka i to minutter,så var problemet tilbake.
Banna tett, og tok en annen bil for resten av kvelden. Denne funka.
Neste dag flytta jeg alle (trodde jeg) delene over på bilen som faktisk funka. Fortsatt så virka det jo helt fint.
Glad og fornøyd tenkte jeg at jeg skulle kjøre litt, men begynte å slite med grepet og fant ut at jeg hadde glemt å flytte over loddet under bilen. Satte det på plass, bytta batterier, og jaggu f*** var trøbbelet tilbake.
Nå skjønte jeg egentlig ingenting, og begynte nesten å bli litt lei.
En tanke slo meg ettehvert, at hva var det jeg egentlig gjorde. Batteriene kunne det jo ikke være.
Som en desperat handling tok jeg vekk loddet, og jaggu funka bilen igjen.
Hva pokker!
Kikka litt nærmere på fenomenet, og ser følgende. Under styrestaget er det ei karbonplate. I Finland la jeg på et ekstra gram bly under bilen i form av blytape. Denne tapen dekket loddet, og gikk et par mm ut på karbonplata.
Ingen av delene er i nærheten av strømførende deler, men like forbanna lager det støy.
Hvorfor? Jo, Eddy current. Magnetfeltet rundt servomotoren påvirkes av blyet som kom i kontakt med karbonplata. Dette lager igjen forstyrrelser som forplanter seg i elektronikken og gjør at motoren kutter i ett sett. Så lenge det ikke var kontakt mellom dem så er det ikke noe problem.
For å lese mer om disse Eddy'ene kan dere klikke her: http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current
Har i den siste tiden sliti med forstyrrelser på ASF bilene.
Har mistenkt radioen, men prøvde flere andre og ble ikke kvitt problemene. Bytta først motor en gang. Hjalp ikke. Bytta så to ganger til uten effekt. Bytta så kort. Hjalp ikke. Bytta så kort to ganger til. Hjalp fortsatt ikke.
Flytta så alle deler over på et annet chassis. Funka i to minutter,så var problemet tilbake.
Banna tett, og tok en annen bil for resten av kvelden. Denne funka.
Neste dag flytta jeg alle (trodde jeg) delene over på bilen som faktisk funka. Fortsatt så virka det jo helt fint.
Glad og fornøyd tenkte jeg at jeg skulle kjøre litt, men begynte å slite med grepet og fant ut at jeg hadde glemt å flytte over loddet under bilen. Satte det på plass, bytta batterier, og jaggu f*** var trøbbelet tilbake.
Nå skjønte jeg egentlig ingenting, og begynte nesten å bli litt lei.
En tanke slo meg ettehvert, at hva var det jeg egentlig gjorde. Batteriene kunne det jo ikke være.
Som en desperat handling tok jeg vekk loddet, og jaggu funka bilen igjen.
Hva pokker!
Kikka litt nærmere på fenomenet, og ser følgende. Under styrestaget er det ei karbonplate. I Finland la jeg på et ekstra gram bly under bilen i form av blytape. Denne tapen dekket loddet, og gikk et par mm ut på karbonplata.
Ingen av delene er i nærheten av strømførende deler, men like forbanna lager det støy.
Hvorfor? Jo, Eddy current. Magnetfeltet rundt servomotoren påvirkes av blyet som kom i kontakt med karbonplata. Dette lager igjen forstyrrelser som forplanter seg i elektronikken og gjør at motoren kutter i ett sett. Så lenge det ikke var kontakt mellom dem så er det ikke noe problem.
For å lese mer om disse Eddy'ene kan dere klikke her: http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current
Comment