Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt test-esel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Eddy Current! Merk dere uttrykket.
    Har i den siste tiden sliti med forstyrrelser på ASF bilene.

    Har mistenkt radioen, men prøvde flere andre og ble ikke kvitt problemene. Bytta først motor en gang. Hjalp ikke. Bytta så to ganger til uten effekt. Bytta så kort. Hjalp ikke. Bytta så kort to ganger til. Hjalp fortsatt ikke.
    Flytta så alle deler over på et annet chassis. Funka i to minutter,så var problemet tilbake.

    Banna tett, og tok en annen bil for resten av kvelden. Denne funka.

    Neste dag flytta jeg alle (trodde jeg) delene over på bilen som faktisk funka. Fortsatt så virka det jo helt fint.
    Glad og fornøyd tenkte jeg at jeg skulle kjøre litt, men begynte å slite med grepet og fant ut at jeg hadde glemt å flytte over loddet under bilen. Satte det på plass, bytta batterier, og jaggu f*** var trøbbelet tilbake.
    Nå skjønte jeg egentlig ingenting, og begynte nesten å bli litt lei.

    En tanke slo meg ettehvert, at hva var det jeg egentlig gjorde. Batteriene kunne det jo ikke være.
    Som en desperat handling tok jeg vekk loddet, og jaggu funka bilen igjen.
    Hva pokker!

    Kikka litt nærmere på fenomenet, og ser følgende. Under styrestaget er det ei karbonplate. I Finland la jeg på et ekstra gram bly under bilen i form av blytape. Denne tapen dekket loddet, og gikk et par mm ut på karbonplata.
    Ingen av delene er i nærheten av strømførende deler, men like forbanna lager det støy.

    Hvorfor? Jo, Eddy current. Magnetfeltet rundt servomotoren påvirkes av blyet som kom i kontakt med karbonplata. Dette lager igjen forstyrrelser som forplanter seg i elektronikken og gjør at motoren kutter i ett sett. Så lenge det ikke var kontakt mellom dem så er det ikke noe problem.

    For å lese mer om disse Eddy'ene kan dere klikke her: http://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current
    Mini-ZNorway.com
    Speedy PigZ Raceway

    Comment


    • #92
      Den er jo kjempeenkel å finne ut av.
      Men hva skal man egentlig med carbon under bilen? Er jo ikke der den skal være lett
      mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

      "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
      -
      Röhrl

      Comment


      • #93
        Originally posted by zabbe View Post
        Den er jo kjempeenkel å finne ut av.
        Men hva skal man egentlig med carbon under bilen? Er jo ikke der den skal være lett
        Enig!
        Kan tru jeg vrei huet.
        Mini-ZNorway.com
        Speedy PigZ Raceway

        Comment


        • #94
          Wohoooo.
          Testing til uka såfremt postmannen er snill.
          Click image for larger version

Name:	LeViteZer taustakuva-tausta_1.jpg
Views:	1
Size:	39.1 KB
ID:	780608
          Mini-ZNorway.com
          Speedy PigZ Raceway

          Comment


          • #95
            Jiihaaaa!
            mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

            "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
            -
            Röhrl

            Comment


            • #96
              Det fungerer like bra på smal bil som på brei bil?
              Hvordan justerer man den?
              Eller er dempingen lik uansett om du trenger mer eller mindre demping?
              Litt spent på denne altså
              Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
              Facebook -> Mini-Z Norway

              Comment


              • #97
                Man endrer styrken på tinga foran der ved å legge på flere eller færre ringer både over og under arm. Kan også justere avstanden imellom dem.

                Får ikke lov å legge ut mer detaljer eller bilder.
                Skulle være fullt mulig med smal bil også, men da med annen øvre bærebru og smalere armer.
                Mini-ZNorway.com
                Speedy PigZ Raceway

                Comment


                • #98
                  Levitezer på plass.
                  Montert på et dummy chassis for å teste litt.

                  Smal bil funker ikke pr idag, men enkelt å få til med deler de fleste har liggende.

                  Satte en av delene på feil vei, og jaggu levde den opp til navnet. Delene fløy virkelig rundt her

                  Rett montert så er faktisk knucklene svevende. Mindre friksjon enn dette tviler jeg på det kan bli.

                  Gleder meg til å teste på banen imorgen. Tror dette kan bli bra. Hardheten og "stab stag" effekt kan enkelt justeres.
                  Last edited by RuneRG; 5 May 2013, 01:15.
                  Mini-ZNorway.com
                  Speedy PigZ Raceway

                  Comment


                  • #99
                    Hmmm.
                    Stock bilen på PigZ.
                    Kom meg ned på 6.656 med levitezer, mot 6.513 med RR.
                    Sliter litt med at den dykker for mye i lange svinger. For mye stabstag effekt. Prøver med mindre kraft under for å få mer krenging.
                    Mini-ZNorway.com
                    Speedy PigZ Raceway

                    Comment


                    • Hmm.
                      Mange biler har knurrelyd når de akselererer. Vrient å forklare, men er litt sånn hrrrrmmrmrmrrm. Tror nesten alle mod bilene hadde sånn lyd på sist cup. Noen værre enn andre.
                      Høres nesten ut som chattring pga lite eller ingen demping, men er hardere lyd og kjennes nesten ut som litt ubalanse i bilen. Men bare under kraftig pådrag fra lav fart og stillestående.

                      Løsning på dette er funnet!
                      Mange av 3mm kulelagrene er for store innvending, sånn at det blir slark mellom aksel og lager. Ganske mye også. Det er her lyden kommer fra. Ikke bare er det en irriterende lyd, men jeg tror jaggu man mister litt grep også når akselen hopper.
                      Bytt lager til noen som passer perfekt og lyden er borte.

                      Og jeg hater snø!
                      Mini-ZNorway.com
                      Speedy PigZ Raceway

                      Comment


                      • ... Og du har ikke tilfeldigvis noen sånne lagre liggende?...
                        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                        -
                        Röhrl

                        Comment


                        • Åpna 4 pakker med sånne dyre lager fra PN, og sorterte ut 3 gode og 2 som var nesten gode (funker fint i stock) av 12 lager
                          Skal få inn Avid lager igjen altså. De er mer presise i innerringen.

                          Kan hende det funker med litt superlim på akselen, men er fort gjort å få det inn i lageret.

                          Uansett. med så mye grep i bilene så taper vi fart med hjulhopping. Gikk fra lett sladding under pådrag til lett push bare med å bytte lager.
                          Mini-ZNorway.com
                          Speedy PigZ Raceway

                          Comment


                          • Teste nye felger da.
                            Runde, lette og gule.

                            Tror disse kan bli en ny favoritt, men usikker på hvor mye de tåler.
                            5 eika til Stock for vektas skyld, og 16 eiker til mod så de kanskje kan tåle litt mer juling.
                            Mini-ZNorway.com
                            Speedy PigZ Raceway

                            Comment


                            • Veldig gule. 5 eika bakfelger veier 0,8 gram hver, og framfelger 0,75 gram (5 eika 1 offset veid) De er maskinerte så de er runde og presise mht lager etc.
                              Ganske mye flex i dem i forhold til delrin diskfelgene.
                              Attached Files
                              Mini-ZNorway.com
                              Speedy PigZ Raceway

                              Comment


                              • De 5eika så fete ut.
                                Er det noen grunn til at de skal tåle mer enn de gamle superlette delrin-felgene?
                                jeg er hypp på ett sett til stock hvertfall...
                                mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                                "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                                -
                                Röhrl

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X