Announcement

Collapse
No announcement yet.

TOPIC FOR PRATESYKE MODELLBÅTFØRERE !

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Raw_Power View Post
    Noen som har fått no rapporter fra Bergen??
    Kjell Vidar skulle oppdatere www.ombk.org men der er det bare noen bilder av noen elektrobiler foreløpig...

    Den største overraskelsen på dagens liste er at Johnny Stingray er så langt nede på listene etter å ha vist stor fremgang på trening (iflg rygtene). Mulig det ble for mye Møllers-tran??? (Blast nesteår kanskje?)

    Stig, er du bare med sm "reiseleder" eller skal du forsvare klubbens gode navn og rygte? :wink:

    Det ser ut til at ØMBK må sette sin lit til Kanth Lundem denne gangen, da flere av ringrevene i klubben mangler på startlistene. Gi gass Oddis!
    I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
    sigpic
    For n'te gang Sofus, trykk F5...

    Comment


    • Originally posted by harald1966 View Post
      Kjell Vidar skulle oppdatere www.ombk.org men der er det bare noen bilder av noen elektrobiler foreløpig...

      Den største overraskelsen på dagens liste er at Johnny Stingray er så langt nede på listene etter å ha vist stor fremgang på trening (iflg rygtene). Mulig det ble for mye Møllers-tran??? (Blast nesteår kanskje?)

      Stig, er du bare med sm "reiseleder" eller skal du forsvare klubbens gode navn og rygte? :wink:

      Det ser ut til at ØMBK må sette sin lit til Kanth Lundem denne gangen, da flere av ringrevene i klubben mangler på startlistene. Gi gass Oddis!
      Stig fikk problemer med båten, bare flaks at den er like hel etter 3.dje heatet. Sto spidda fast i vannkanten, unngikk så vidt et par svære steiner. Flere som slet med forstyrrelser ved bøye 3, måtte kjøre trangt for å unngå no mystisk som skjedde med flere. Jostein, Jon, Stig og Kjell Vidar bl.a. hadde de samme problemene ved den bøya. Aner ikke hva, men noe var det.
      Odd-Erik gjorde det meget bra, det samme med Jostein og Kenneth. De forsvarte ØMBK's ære denne gangen! Gratulerer til alle tre!!! :wink:
      "You don't need balls to get to the Worlds"
      sigpic nå fusjonert med: www.offtopicracing.com

      Comment


      • hmm

        Sitter å tenker på litt dette med Zenoah båtene hvor folk putter den ene hesten etter den andre oppi for tia. Var i begynnelsen litt urolig, men etter helgens testing, nei ikke urolig i det hele tatt... Jeg har sitti mange timer neri furtebua å tenkt. Og lagde meg selv noen rettningslinjer for meg selv og båten min til slutt.... Grunnen er at jeg har ikke dinarer til å kjøpe alt her i verden, men har lyst å henge med i NC...

        Jeg har blanda 1til1 sammen med rc i tanke gangen min, veit dette er tabu. Men tror jeg vet hvorfor og det er fordi vi har alltid sammenlignet det det hardware og motormessig etc..Men noe teori kan man ta med seg, mener jeg da...

        Jeg har ingen som helst peiling på motorer, hester,porting og utblås. Men skjønner hvordan en motor fungerer i utgangspunktet, enten det er 2 eller 4 takt,turbin eller jet... Og det er dette jeg forholder meg til.

        Skal man trimme en bil, er det ikke motoren man skal begynne med, selv om det frister. Ser mange båtfolk gjør det det mener jeg er feil. Man må begynne et annet sted først og ta det stegvis.

        På bil er det dekk,demper og bremser samt et effektanlegg...man begynner med. Overfører jeg dette til båt...tenker jeg da at det blir

        Potte " tunepipe ", plasering av motor og tank. Samt hardware å finne riktig cg. Cg er balangsen på båten i sin helhet. Kan samenlignes med fly, der må vi ha riktig cg for at ikke snuta på flyet skal tippe forover eller bakover... Samme prinsipp i båt.. Her er tommelfinger regelen 30 % fra akter av båten...

        Men vi må også tenke på balangsen sideveis. Vi vil jo ikke at den skal vobble eller vri seg under kjøring.. Men dette er noe som kommer når farten økes... Kan justeres med innkjøp av litt hardware, er kjent som trim flaps.... Dette er noe som må justeres hele veien... Er for meg litt tricky men jeg lærer..... I bil verden er demperne noe av det viktigste, i båt overfører jeg det til balangsen i båten sideveis. Så fremt cg er ok... For vrir og vobler båten seg, mister du styring ... Ikke nødvendigvis fart, men over tid vil du miste det i race samenheng. Fordi du må " bremse " for å stabilisere vobblinga.. Så ergo stabilitet er viktig..

        Her er det selvfølgelig testing,testing og testing på vann etc et must. Når dette stemmer kan vi jo begynne med neste steg.

        For meg blir det da, finne riktig fet tunepipe,propell og sette på en annen gasser å modde den Orbit eller the Fokus way. Koster rundt 500 kroner pluss minus..

        Så blir det testing og testing igjen, men så kommer problemet. Tror jeg da, når cg er riktig med stock motor og tunepipe. Vil den da forandre seg når det kommer flere hester eller man klarer å hente riktig rpm ut av motoren.? Jeg tror det, å velger å forandre den.

        Min Sonic, samt Deltaforce ble helt mongo med den cg som fungerte med stock utstyr. Altså tilbake til steg 1, forandre cg. Fordi det hjelper lite å ha masse power i båten når man ikke kan kontrolere dem og få dem ned i vannet og få båten til å ligge riktig på vannet..Båten vrir seg, vobbler å hopper å spretter så jeg får mark... Så ergo mange hester og en ustabil båt er poengløst. Det viktigste er jo å ha en båt man kan føle seg sikker med og går riktig, både motormessig og ligger riktig i vannet..

        Men jeg mener måten jeg selv går fram på er riktig for oss nybegynnere. Er ikke alle som har råd til det råeste og beste med en gang, og det er ikke noe vits heller... Man klarer å hente mer en nok power i motor og båt. Hvis det gjøres riktig rekkefølge. Uten å ha det værste som finnes på markedet...

        Jeg har nogenlunde gått stegvis fram, i helgen testa jeg mitt siste prosjekt. En Sonic med cg forflyttet, 231 modda motor med gasser fra 26 motoren, tunepipe og ny prop. Fy faen det gikk noe hinsides, at den gikk over 90 er jeg ikke i tvil om.. Men desverre tilbake til tegnebrettet... Å kjøre den båten var som å sitte på en villhest som hadde fått vepsestikk i begge ballene. Den hadde alle symtomer på for mye power, cg virker grei... Men ikke balangsen i båten sideveis. Så båten må stabiliseres bedre for å få utnyttet farten og krafta som bor i båten nå...

        Poenget med innleget er å hjelpe folk som er nybegynnere og dem som har kjøpt seg RTR båt, at det er mulig å få ting til å gå. Uten at det skal koste skjorta hele tia...Men man må gå riktig vei i starten.. Så innlegget er sikkert litt lærdom, men det gjennspeiler mest min tanke gang og handle måte innenfor Rc båt Offshore..

        Men dette gjelder v bunnsbåter. Catter har jeg ingen peil på, men er sikker å at noe er gjenspeiler seg og er likt. Jeg vil også påpeke at jeg har ikke mer en 1 års erfaring innen greina. Men får såpass mange spørsmål om båt på msn at jeg velger å dele den erfaringa jeg har på denne måten...

        Det er også andre ting i båt som er VIKTIG, det er propell valg og innstilling av strut.Dette er noe jeg sikkert kan forklare bedre om 5 til 10 år. Er desverre for fersk der. Dette er noe vi nybegynnere må lære oss av di lærde, ved å stille opp på trening, se og høre. Samt stille spørsmål..Dette blander du sammen med egen erfaring.

        Dette er litt vanskelig fordi også vær og vind spiller mye inn.... Her mener jeg det er erfaring som spiller inn, jeg kan ikke forklare det på 1,2,3.... Samt hva man skal begynne å stille på, man kan fort skru seg vekk i båt verden også.... Så under stega mine hvor jeg nevner testing testing, her kommer sistnevnte ting inn...

        Det er under testinga det er jævlig viktig å suge til seg kunnskap fra folk som virkelig kan det. Dette er viktigere en å putte masse gamp i båten for at det skal gå fort. Samt ta stegene i riktig rekkefølge....

        Ps ser nå at det kanskje hadde vært lurt å klistre denne et annet sted, blir sikkert borte i all offtopicen Kan man flytte det Stein??? hvis du gidder å lese hele da... Samt det hadde vært fint om andre innenfor sporten kunne bidra med noe, enten det er noe jeg har driti på leggen med, eller andre ting som er viktige...Folk med melketenner,,dere må virkelig ha noe lurt og si før dere poster tips eller tricks....

        Jeg ser og hører nå en oppegående trend i rc båt som ikke lingner grisen, her må vi klubber henge med...Og vi må bare tåle at dem kjøper RTR... Men vi må hjelpe dem så godt vi kan for det. Utviklinga i RTR båter går også framover... Og det er ikke umulig å få disse båtene til å yte bedre med litt hjelp.... Selv om det til slutt bare er skroget dem sitter igjen med.. Dem har tross alt fått lærdom, og ikke minst det er morrsomt.... Så får vi heller håpe at dem tar steget opp til racing, når dem selv føler seg moden....

        mine 50 spenn
        Last edited by OZZY; 28 August 2007, 11:14.
        sigpic
        http://www.kyosho.no/

        Comment


        • Dette var en veldig bra post Ozzy,som en relativt bra fersking selv Så kjente jeg meg igjen i det meste her gitt,hehe.... Har drevet med Rc bil 8år,men med båt bare siden 2004,å det er ganske forskjellig tro det eller ei,hehe.... Så må nok få dratt med meg Martin å få tatt en tur ned til dere en dag,det hadde vært supert! Hadde jo vært kult å bli litt kjent med dere oxo + å fått henta noen råd å tips,hihhi.....
          Tommy Frydenlund.. (76.mod) N-715
          www.ombk.org -- www.Hamar-rc.no -- www.Norcc.com

          Comment


          • Klart vi skal ta en tur til Sæbø Tommy bare synd at jeg kommer til å kjøre fra deg der he he
            Martin Holst (1967)
            www.mhrcboats.piczo.com
            Zigma 62` CMB 35rs .Sprint cat 42` Zenoah 260.

            Comment


            • Originally posted by Martin Holst View Post
              Klart vi skal ta en tur til Sæbø Tommy bare synd at jeg kommer til å kjøre fra deg der he he
              Still opp i NC5 så får du brynt deg litt på Noddene...
              Jørn Markset

              Lindesnes Modellbåt Klubb

              Comment


              • For det første må innlegget til Ozzy være det lengste hittill på forumet :mrgreen:
                Det er ingen tvil om hva han brukte lunsjpausen til i dag

                Jeg er helt enig med deg Ozzy i at det er mye annet enn power som skal til for å få båten til å gå bra.

                Men hvis man summerer opp de faktiske tallene på DFen vår kommer man fort fram til at tuninga av motoren var vel verdt pengene.

                Med standard 260 fikk vi +- 70 km/t uansett propell, potter og pottelengder.
                Vi har prøvd det meste som er å oppdrive på Sæbyvannet, men det betyr ikke at vi har prøvd alt som er produsert her i verden.

                I sommer sendte vi motoren til frisering hos Jeroen. Betalte rundt 1000-lappen for selve jobben på motoren.
                Med ny forgasser, trimma motor og helsveisa Jeroen-potte ligger vi nå på 85-90 et sted, litt avhengig av propell.

                Jeg er fullstendig overbevist om at det går an å få båten til å gå bedre i vannet, for ja, den vobler, vrir seg og ligger noe skjevt i vannet.
                Flapsene er nedjustert, men dette bremser jo bare, så ønsket hadde vært å kunne klare seg uten.

                At farta har gitt utslag på kjøreegenskapene er det heller ingen tvil om, men nå har vi i alle fall en båt som klarer å holde de fleste andre båtene på langstrekkene.
                Båten har aldri gått spesielt pent. Ikke hvis man sammenligner med DFene til Oddis og Ozzy, men disse båtene har nok sansynligvis vært utsatt for mye mer sparkel og pussing enn det vår har vært så langt.


                Før vi fikk mer fart var det omtrent som å gå om kapp med en som løper. -Det blir rått parti uansett.
                (Nå løper vi i alle fall begge to, selv om kanskje andre har bedre og penere ganglag) :mrgreen:

                Comment


                • he he

                  Jeg har ferie, så er hjemmeværende. Fritia går med til båt og båt.

                  Ja skjønner frustarasjonen deres, men det å begynne i riktig rekkefølge er viktigst. Samt en stock 260, fungerer bedre med litt frisering... Også må dere huske at det tar litt tid før en motor er kjørt inn. Noe jeg merker stor forskjell på min 260 og 231. 231 motoren er mye vassere. Men den slipper snart, håper jeg...

                  Ja det hjelper lite å ha en båt som vaggler som en gås i full spiker, dere har jo knota før. Og det kommer dere garantert til å gjøre nå også. Hvor har dere tenkt å begynne for å stabilisere dyret Forandre cg , trimme dere vekk med flapsa. Legge til vekt???? Ergo viktig å være tålmodig samt å banne jævlig høyt ved brygga når noe ikke funker.....

                  Både Sonicen og dfn har jeg nå tatt stegvis , ble bare rot med pottebytte, bytting av bend osv osv... Hvis båten har feil cg og går trøtt i vannet er det nesten umulig å få den til å gå bra..uansett hva du stapper på skuta...

                  Letteste utveien er å få mere power i skuta, for å få den opp av vannet, men da melder anndre problemer seg. Mener jeg da... Og dem skaper mye trøbbel, en av grunnene til at jeg la dfn i tørrdok å begynte på nytt igjen.... Greit nok, den gikk fælt, men den var alt for ustabil. Det har jo resultert i totalt sprekt dekk og skrog. Ikke grunnet divinga,,men at den er helt innsane på full spiker....2 av flippene mine kommer av vobblinga. Men må sikkert tilbake til tegnebrettet i en evighet...Men målet i år er en stabil df i ca 80 til 85 kmt.- Da er det kun divinga jeg må passe meg for Samt lære å kjøre galskapen.... Kjøper ikke noe catte før jeg kan kjøre v bunner.......Dfn kutter bølgene på en helt annen måte nå en tidligere, grunnet flytting av cg......Men er LANGT fra førnøyd... Men må ta et steg av gangen... Er ikke sikkert det bare er flytting av cg som er utslaget..Så får da museskritt av gangen
                  sigpic
                  http://www.kyosho.no/

                  Comment


                  • hmmm

                    Vent og se, jeg skal hevde meg med Norsk trimma motor. Som nybegynner eller oldis i gamet. Er det en ting som feller de fleste blir en eller annen gang for OVERIVRIG.... Så har du i tillegg mye motor i ræva, ja da går det en vei

                    Blir nesten som bilbane, kompisen din har en bil med god magnet og kan så og si gi full fitte hele veien.... Du en mye raskere bil, men løsere magnet.... Av 9 av 10 ganger havner han med mest motor utafor veien....Det bare er slik i det lange løp...Men så er det noen få som mestrer den overivrigheten og er tolmodig...Men dem er det faen ikke mange av...

                    Rart ingen flere som legger merke til trottel handlinga til Noddis og Marksetten, samt Rasmussen. Det ligger utrolig mye der også. Noe jeg faktisk ikke lærte før for et år siden. Mener å mestre det nå sånn nogenlunde. Har terpa mye på det med bil i sommer. Rc bil er en jævlig god trener. Det ligger noe bak at gutta fra Sørlandet har begynt å drifte

                    Lange innlegg, skal dere klage på det å nå gutter...Blir aldri fornøyd dere
                    sigpic
                    http://www.kyosho.no/

                    Comment


                    • Originally posted by JohnnyStingray

                      En RTR båt kan nok aldri bli som en race-rigget båt uten å legge mer penger i den enn det vi allerede bruker på våre båter. Det sier seg selv. De er laget for et helt annet formål. Jeg tror jeg vil synes synd på de først som stiller til start med f.eks en hyper tunet Shockwave... Tenk deg å få et "dult" av en annen båt i 90 km/t med den.... Det vil gå så targabøyler flagrer...
                      du er bare missunelig på bøylen min
                      klaus toppe 1974

                      Comment


                      • shockwaven er en rtr båt som er grei nok til å begynne med. og siden den har en bra motor er det mulig å bygge videre på den. kommer sikkert aldri til å bli noen deltaforce eller sonic men kansje en gang så stiller jeg med den i NC (uten targa bøyle de AN pipen medfører at noe må kuttes vekk). det ga i allefall mersmak å hilse på noen av dere når dere var her i bergen
                        klaus toppe 1974

                        Comment


                        • Originally posted by toppe View Post
                          shockwaven er en rtr båt som er grei nok til å begynne med. og siden den har en bra motor er det mulig å bygge videre på den. kommer sikkert aldri til å bli noen deltaforce eller sonic men kansje en gang så stiller jeg med den i NC (uten targa bøyle de AN pipen medfører at noe må kuttes vekk). det ga i allefall mersmak å hilse på noen av dere når dere var her i bergen

                          Det er bare å ta turen over fjellet til Damtjern ved Liertoppen 15-16 sept.

                          Comment


                          • Originally posted by Øyvind! View Post
                            Det er bare å ta turen over fjellet til Damtjern ved Liertoppen 15-16 sept.
                            blir nok ikke i år. men får se hvordan arbeids planen for neste år ser ut. men det hadde jo vært gøy da
                            klaus toppe 1974

                            Comment


                            • Originally posted by toppe View Post
                              blir nok ikke i år. men får se hvordan arbeids planen for neste år ser ut. men det hadde jo vært gøy da


                              Det er vel egentlig ingen vits å vente, hvis man bare har tid den aktuelle helga.
                              Anbjørn er jo et godt eksempel på det.
                              Nå har de tre første NC-rundene gått fløyten for min del, men det ser bra ut med tanke på NC debut i Lierskogene

                              Comment


                              • Gratulerer med ny båt!

                                Jon har bursdag i dag, og for anledningen så har selvfølgelig den snille kona hans kjøpt nok en båt til han! :mrgreen:
                                "You don't need balls to get to the Worlds"
                                sigpic nå fusjonert med: www.offtopicracing.com

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X