Announcement

Collapse
No announcement yet.

Short Course - Ny klasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Syns vel at Extra og Ozzy her har sagt det meste. Det er ganske mange innlegg i denne tråden som vitner mer om at erfarne racere vil ha en klasse å leke seg i enn å gjøre det enkelt for nybegynnere. Dagens opplegg på elektroløp i Oslo og Grenland (flere også kanskje) funker bra nok i min bok. Standard raceklasser, samt KAOS. Om da noen har lyst til å kjøre Slash eller den blinkende nye HPI Whatever v3.X Turbo er vel ett fett. Da får de testa å kjøre på bane med tidtagning, og frister det med mer seriøs kjøring er ikke veien lang inn til f.eks 2wd buggy. Der koster billigste bilen 695,- over disk i Norge. (Pluss eletronikk.)

    Kanskje en pekepinn hvor mange nye som har kommet til i miljøet via M-chassis. Siste året, så vidt jeg vet, har vi fått èn ny aktiv sjåfør i GMBK via "rekrutteringsklassen" med et minimum av regler.
    [ DEX210 ]|[ XRAY XB4 ] - Grenland Modellbilklubb
    -----------------------------------------------------

    Comment


    • #62
      Extra og Ozzy hadde gode poenger de, absolutt. Razer har jo tideligere fortalt at Smallsize Hobbyland kommer til å føre 550 12T motorer, og da kan ALLE bli med i klassen - uansett SCT - for 300 kroner eller hva de motorene vil koste.

      Slash og Strike er vel de beste "konkurrentene" som er jevnest, da bilene er konstruert av samme folka.

      Og det blir feil å si at dette er en klasse som racere vil leke seg i. Jeg vet at når OMK skal arrangere løp til sommeren vil de som har løst lisens bli nektet å kjøre. Det gjelder også de som allerede har hatt lisens tidligere.
      Dermed blir denne klassen en rekrutteringsklasse til tusen. Vi andre som vil kjøre SCT må vel enten stille opp i kaos, eller lage en egen klasse.

      Fabiz
      Smallsize Hobbyland A/S
      Team Losi : Spektrum

      Comment


      • #63
        Igjen vil jeg si at forumets ivrigste debattanter har vist hvorfor en slik klasse ikke bør diskuteres. Mitt synspunkt er at vi som allerede kjører buggy skal holde oss der. Jeg synes M-Chassis bilene er knallmorsomme, men jeg innser jo at jeg ikke hører hjemme der etter 10 år med Touring Modified.... For all del, vi må gjerne ha en litt proffere klasse, men først mener jeg fokuset må ligge på å få nybegynnere på løp sammen med oss som kjører buggy. I 1:8 fantes det jo to truck klasser, men truggy blei bare en ekstra klasse for gutta, og monster forsvant vel også fort. Dette var jo ikke rene nybegynnerklasser, men for at SCT skal ha livets rett tror jeg vi skal prøve å la den være for de nye gutta helt til vi har nok deltagelse til at den overlever uansett... Jeg ser for meg det meste av standarddekk, motorer og annet, men vi belage oss på å bruke skjønn mot en nybegynner. Nybegynnere vil ha enkelt. Bare jeg i butikken nevner dekkbytte, så ser man at de begynner å gi opp. Så vi må holde dette litt unna stæsjhorer, Fabiz og pokalsamlere. De kan heller komme til meg, jeg har et hus med flere hundre jeg kan gi bort....
        Last edited by Razer; 11 November 2009, 08:01.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

        Comment


        • #64
          Vi har hengt oss opp i bilene og det er for såvidt greit nok det.
          Det andre som ser ut til å forsvinne litt er at Short Course står jo for enkelt og greit kort bane.
          Så her er det vel å bruke hodet og lage en layout på bane som gjerne passer til disse bilene.
          Her i Bergen så har vi en bane på Nordås som er perfekt til Short Course bilene og slik som stemningen var i går kveld blant det som kjørte der så tror eg ikke noen av dem tenkte på BL eller noe som helst annet.
          99% av bilene gikk med standard motor og det er noe med det å kunne ligge bil mot bil og kjempe og ha det GØY folkens.
          Sveinung Nå 71mod

          Comment


          • #65
            Originally posted by Razer View Post
            Igjen vil je...undre jeg kan gi bort....
            Personangrep!

            Originally posted by Sveinung View Post
            Vi har hengt oss ... ha det GØY folkens.
            Akkurat! Det er det jeg prøver å få frem, at det ikke skal ligge like mye på utstyret som i andre klasser, men heller på de som ratter.

            Fabiz
            Last edited by xilian; 11 November 2009, 11:59.
            Smallsize Hobbyland A/S
            Team Losi : Spektrum

            Comment


            • #66
              Å bli nektet å kjøre er jo helt på tryne!

              Alle må jo få kjøre!! Si at buggy budsjettet ikke ble godtatt av økonomien, men fordi du har løst lisens eller er en god sjåfør, men ikke har pengene til å delta i buggy så får du ikk kjøre SC klassen?

              Hallo!
              --** Team MAGIC **--
              www.speedstore.no
              Gekko, Team Magic, K-Factory, Tekin(kommer), H.A.R.D

              Comment


              • #67
                Alle skal få kjøre!

                A-finale og B-finale osv fungerer som sortering. vinneren evt andre plass også, går videre til A-finalen.
                ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

                Comment


                • #68
                  Jeg leser med undring om hva Oslo modellbilklubb skal ha av regler etc mht SC, meg bekjent har aldri denne klassen vært diskutert i styret.
                  Sommer: Mugen MTX-5 Vinter: SpeedMerchant Rev 7 og BMI Copperhead 12 FE

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by Rolf View Post
                    Jeg leser med undring om hva Oslo modellbilklubb skal ha av regler etc mht SC, meg bekjent har aldri denne klassen vært diskutert i styret.

                    haha
                    ser du får mange nye på dugnad neste år rolf
                    Arild (1980)Radøy RC
                    BERGENSFORUM: www.rcbergen.diskusjonsforum.no

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Rolf View Post
                      Jeg leser med undring om hva Oslo modellbilklubb skal ha av regler etc mht SC, meg bekjent har aldri denne klassen vært diskutert i styret.
                      Og denne regelen har bare vært en av ideene, aldri blitt avgjort eller bestemt. Det finnes jo heller ikke et regelverk, så den kan ikke akkurat henvises til enda Grunnen til at OMK er nevnt er samtaler mellom meg og SHY om å ta tak i rekruttering, og vi har en deal på gang rundt denne klassen og 20-kroningen bl.a. At klubbens trackførere ikke er informert er vel kanskje ikke så rart?


                      De som ikke skjønner den, kan dog lese en gang til. Vi må ha en klasse for ferske førere med et fornuftig reglement som betyr rtr men rom for bruk av skjønn. Vi bør invitere til flere klasser, som SHY også har nevnt. Det er litt viktig å få til en rekrutteringsklasse for en gangs skyld som ikke blir en klasse for avdankede førere fra andre klasser, slik det har blitt så altfor ofte før.

                      Hvis vi kan la hovedsaklig ferske førere få prøve seg uten butikkansatte, racere og andre med altfor gode forutsetninger, så er toppen i den klassen et oppnåelig mål for de som kjører den...

                      Jeg sier ikke at andre SC entusiaster ikke skal få kjøre, jeg bare sier at vi kan bør organisere det litt med omhu, og for noen andre enn oss som allerede er i miljøet...
                      Last edited by Razer; 11 November 2009, 21:34.
                      Martin Sørlie - 1985
                      TLR - Absima - Spektrum
                      Darkspeed Racing
                      www.teamsmallsize.com

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by MatsNorway View Post
                        Alle skal få kjøre!

                        A-finale og B-finale osv fungerer som sortering. vinneren evt andre plass også, går videre til A-finalen.
                        Akkurat hvordan løpene arrangeres er etter en meget utprøvd metode Mats, så den diskusjonen starter vi ikke.
                        Martin Sørlie - 1985
                        TLR - Absima - Spektrum
                        Darkspeed Racing
                        www.teamsmallsize.com

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by andreas_dahl View Post
                          Å bli nektet å kjøre er jo helt på tryne!

                          Alle må jo få kjøre!! Si at buggy budsjettet ikke ble godtatt av økonomien, men fordi du har løst lisens eller er en god sjåfør, men ikke har pengene til å delta i buggy så får du ikk kjøre SC klassen?

                          Hallo!
                          Punkt 1: Det budsjettet blir hva du gjør det til.

                          Punkt 2: Det er ikke snakk om å utelukke noen. Det det er snakk om er at SCT kan bli en glimrende rekrutteringsklasse der vi bør holde de mest erfarne racerne unna. Det kan bety mange, men de vil trolig kjøre litt grommere utstyr; så der er det bare å innby til en mod klasse. Blir det for få deltakere kan klassene slås sammen.

                          Get it?
                          Martin Sørlie - 1985
                          TLR - Absima - Spektrum
                          Darkspeed Racing
                          www.teamsmallsize.com

                          Comment


                          • #73
                            Snakker vi invitasjon og info om neste 20-kroning til alle som kjøper en Strike eller Slash? Med ekstra poengtering om at dette gjelder for nettopp nybegynneren og at det ikke er nødvendig å trene for å bli flink før man kjører sammen med folk?

                            Det kan være greit om tingene som er mest utsatt for brekasje er tilgjengelige på banen. Da har man i tillegg nok av folk som kan hjelpe litt med mekking også. Alltid kjipt når den nye bilen (som man ikke har bygd selv engang) brekker, men det er jo enkelt å mekke når man først har gjort det en gang.

                            Comment


                            • #74
                              Hei alle engasjerte regelmakere!

                              Vi i BOMBK skal arrangere et løp for Short Course Trucks på Radøy den 22. november. Dette er et todagers løp hvor det kjøres 1/12 Track, 1/10 Touring og M-chassi på lørdagen.

                              På søndag blir det 1/10 Buggy 2 og 4 wd, samt SLASH-klasse (som vi har valgt å kalle denne klassen på DETTE 1. jomfru løpet i Norge for SCTRUCKS.

                              Påmeldingen er her:



                              På dette FØRSTE løpet er det ingen regler hva angår motor eller batteri.

                              Vi er 47 stk påmeldt til søndagen, 6 av disse er i SLASH-klassen. Jeg foreslår flere tar turen til BERGEN og RADØY denne helgen, så har dere litt mer kjøtt på beinet når reglene evt ikke skal utformes!

                              Kom igjen, dette blir SHOW


                              Mvh

                              Pr ansvarlig BOMBK
                              Kyosho TKI2 WC - Durango Dex 210
                              KO Propo - LRP - Byron Gen2 Fuel
                              TEAM RADIOSTYRT MODELLHOBBY - BERGEN

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by tesdal View Post
                                Snakker vi invitasjon og info om neste 20-kroning til alle som kjøper en Strike eller Slash? Med ekstra poengtering om at dette gjelder for nettopp nybegynneren og at det ikke er nødvendig å trene for å bli flink før man kjører sammen med folk?

                                Det kan være greit om tingene som er mest utsatt for brekasje er tilgjengelige på banen. Da har man i tillegg nok av folk som kan hjelpe litt med mekking også. Alltid kjipt når den nye bilen (som man ikke har bygd selv engang) brekker, men det er jo enkelt å mekke når man først har gjort det en gang.
                                Japp! Jeg pusher Strike på Lilletorget, og jeg håper de andre butikkene klarer å få fram budskapet om å kjøre løp når de selger Slash/Blitz/SC10 osv

                                Jeg kommer nok til å holde meg til buggy i sommer, og delene vil være tilgjengelig. Mest sannsynlig form av en kasse som jeg eller ev. en av våre teamførere tar med seg på banen.

                                Jeg har trua på Short Course, både som en rekrutteringsklasse, og med en friklasse ved siden av... Det geniale med denne klassen er jo at biler og dekk virkelig begrenser utstyrsvalget. De grommeste pakkene og motoren hjelper nada hvis du bare spinner
                                Martin Sørlie - 1985
                                TLR - Absima - Spektrum
                                Darkspeed Racing
                                www.teamsmallsize.com

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X