Announcement

Collapse
No announcement yet.

3Racing Sakura Zero S klasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kjekt med klossen, hihii
    living in the fast lane

    Comment


    • Litt detaljer nå

      Click image for larger version

Name:	000501.jpg
Views:	1
Size:	34.7 KB
ID:	779880
      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
      Facebook -> Mini-Z Norway

      Comment


      • Kult!
        Vil sikkert gi deg litt mer grep også, med den høyda.
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

        "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

        Comment


        • 3Racing Sakura Zero S klasse

          Originally posted by NoBrainer View Post
          Litt detaljer nå

          [ATTACH=CONFIG]61851[/ATTACH]
          Har det skjedd noe mere her? Sitter selv med en bil klar til våren og venter på at sørli skal tørke opp gidder ikke å gjøre noe stort med den da jeg ikke vet hvordan den vil oppføre seg på banen i utgangspunktet. Er den helt ræva er en god start det og. Har du du sjekket noe mer rundt reggen og konfig av den? Min har et leit dødtpunkt mellom revers ->brems->gass.
          living in the fast lane

          Comment


          • Har klistert på klistremerkene og er fornøyd med den nå.
            Jeg ba om 4,8mm ball connector til styringen, men fikk 5,8mm, så jeg må inn å skaffe nye slik at jeg får styrt den.
            Glemte å sjekke før jeg gikk fra RC-Land... buuhuu.

            "Trenger" fjærsettet slik at jeg får testet meg fram til hva som fungerer.
            Skal ha noen slike toe-in sett bak og de noen sett framme. Hvis de ikke bare er et sett framme da?
            Så må jeg få dobbeltsjekket ESC'n. Skal se om jeg får til noe mere bremser.
            Må såklart klippe ned body posts da.

            Ellers er den "ferdig".

            Click image for larger version

Name:	143104.jpg
Views:	1
Size:	25.0 KB
ID:	780017

            Click image for larger version

Name:	143132.jpg
Views:	1
Size:	30.5 KB
ID:	780018
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • Blei fet den. Til Baader Meinhof Wagen å være
              mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

              "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
              -
              Röhrl

              Comment


              • Ja det er ikke akkurat ideelt.
                Men har ikke funnet reim som er 40mm kortere enn front reima og så har jeg ikke råd til karbonplater akkurat nå.
                Så det får jeg ta etterhvert, slik at jeg kan få et ordentlig "raserbil" på det chassiet og ikke "beamer".
                Skal ha GULF merker på 911 GT2, så da blir den vel French Blue og Orange hvsi jeg husker rett.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • Da har jeg vært på RC-Land og skaffet siste biten for å igjen å kunne kjøre litt.
                  Så nå er styringen også i orden.
                  Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                  Facebook -> Mini-Z Norway

                  Comment


                  • Originally posted by Thomaseh View Post
                    En fin start er 1,5 grad camber Forran og bak. 5mm Forran 5,5 bak i høyde. 4-5 i downstop bak og 5-6 downstop forran. Midterste hullet på demperne forran. Midterste bak.
                    Sorex 28 inne og 36 ute.
                    Start på FDR rundt 4.5 spørs veldig på banen du skal kjøre på. Rcland rundt 5,5. Moss rundt 5.
                    Senere i tråden blir dette setupet diskutert:
                    -Trenger noen tips på oppsett til Zero'en.
                    Jeg fikk anbefalt av en på vår lokale bane å prøve med spool foran da de fleste andre som kjører aktivt gjør det med sine biler. Nå er jeg den eneste med Zero og spool, så føler jeg famler litt med å finne et godt setup. Kjører over et sekund senere nå med spool en jeg gjorde med diff. Diffen jeg hadde var satt opp med 2000 olje.

                    Men jeg føler bilen er bedre å kjøre rett frem nå, og er mindre nervøs. problemet er at den sitter dårlig i sving og er i tillegg overstyrt når jeg går av gassen. Jeg avsluttet dagen på banen med ett litt bedre oppsett en det jeg startet med, men er langt fra fornøyd.

                    Oppsettet er altså spool foran, diff bak med 2000 olje.
                    Dempere foran med T5.25 og T5.75 bak. Alle har 35 olje.
                    Dempere foran står på mest oppsatt posisjon og bak er den helt nedlagt.
                    Høyde er 5,5mm helt rundt.
                    camber er ca. 1,5 foran og 2 bak.
                    Svak toe out foran.
                    Kjører med smurte 28 sorex dekk med medium innlegg. 0 offset på felger.

                    Startet med mykere fjærer hele veien rundt T6 og T6,5, men hadde da nesten ikke styring. Prøvde meg på T5 foran men fikk da min første roll på lang tid.

                    Som sagt føler jeg nå bilen ble bedre, men den må tvinges/driftes igjennom svingene for å ikke understyre. Er det opplevelsen av spool eller er det feil med oppsettet?

                    Svar:
                    En spool vil gi deg mindre styring inn i svingen og midt i svingen, men vil gi mye mer styring ut av svingen. Det er mange som ikke liker å kjøre med spool av den grunn. Du kan prøve å putte 100k olje, Putty eller liknende i front-diffen din for å få en diff som fungerer som spool, men gir mer styring inn og i midten av svingen. Men 3 ting du kan prøve for å få mer styring inn i svingen er:
                    1. Legg på 0,5-1mm shim under bakre bærearmsfeste
                    2. Legg på 1mm shim under bakre camberlink over diffen
                    3. Gå ned til 800-1000 olje i diffen bak




                    ALTSÅ: Har endel å lære av dere. Ute etter noen setup-konklusjoner til bruk på RCland-banen nå i vinter ?
                    Min Zero S var utrolig nervøs og overstyrt, slipper og bakparten. Er med låst diff foran og usikker på tykkelsen av oljen bakdiffen.

                    Er setup-infoen over fortsatt gjeldende å følge? 2000 olje etc.

                    Lurer også på hvor stramme fjærene skal være, hvordan settes opp i praksis ?
                    Som på buggy hvor strammer til bilen hviler på ønsket høyde, her ca 5mm foran og 5.5mm bak ? (Har alu-versjonen med gjenger, ant orginalfjærer)
                    Hva med downstop-settskruene, "4-5 i downstop bak og 5-6 downstop forran" = betyr ?

                    Har 13.T og org 80spur, hvilken størrelse pinion på RCland, ca 5.5 FDR ?
                    Evt kjapp forklaring på Final Drive Ratio - utregningen,
                    for så ikke noe tabell i manualen,
                    men står gear ratio 1.9:1 (38T/20T)

                    Comment


                    • Originally posted by Thomaseh View Post
                      En fin start er 1,5 grad camber Forran og bak. 5mm Forran 5,5 bak i høyde. 4-5 i downstop bak og 5-6 downstop forran. Midterste hullet på demperne forran. Midterste bak.
                      Sorex 28 inne og 36 ute.
                      Start på FDR rundt 4.5 spørs veldig på banen du skal kjøre på. Rcland rundt 5,5. Moss rundt 5.
                      ALTSÅ: Har endel å lære av dere. Ute etter noen setup-konklusjoner til bruk på RCland-banen nå i vinter ?
                      Min Zero S var utrolig nervøs og overstyrt, slipper og bakparten. Er med låst diff foran og usikker på tykkelsen av oljen bakdiffen.

                      Er setup-infoen over fortsatt gjeldende å følge? 2000 olje etc.

                      Lurer også på hvor stramme fjærene skal være, hvordan settes opp i praksis ?
                      Som på buggy hvor strammer til bilen hviler på ønsket høyde, her ca 5mm foran og 5.5mm bak ? (Har alu-versjonen med gjenger, ant orginalfjærer)
                      Hva med downstop-settskruene, "4-5 i downstop bak og 5-6 downstop forran" = betyr ?

                      Har 13.5T og org 80spur, hvilken størrelse pinion på RCland, ca 5.5 FDR ?
                      Evt kjapp forklaring på Final Drive Ratio - utregningen,
                      for så ikke noe tabell i manualen,
                      men står gear ratio 1.9:1 (38T/20T)




                      = Ok, fortsetter diskusjonen med meg selv, he-he.
                      Dag 2 med Zero S på RCland gikk litt bedre, heldigvis. Bilen ikke like nervøs og overstyrt lengre.(Runder på 8-9sek på nye layouten)
                      Satt på en vinge på Ford Focus-taket.
                      Høyde på bilen med 5mm foran og 5.5mm bak.
                      Fortsatt usikker på innstilling av demperne, og downstop ? (se over)
                      Også usikker på hvilken olje jeg burde ha i bakdiffen ?

                      Pinion var 28, hvilken FDR tilsvarer det ? Hvor høyt er vanlig å gå på pinion på RCland med 80 spur og 13.5T ?

                      Bruker forresten opp noen skumhjul jeg har.
                      Har liggende 35, 37, 40 og 42 hardheter, hvilke anbefales foran og bak på teppet til RCland ?

                      Comment


                      • Deler av tråden har du hentet fra meg, så jeg kan vel si hva jeg har endret. Eller hva jeg kjører med nå.

                        Differ: Diff med 100000 foran og 2000 bak
                        Dempere:
                        foran T5.25, 30 olje og et hakk fra ytterste punkt.

                        bak - T6.50, 30 olje og midterste hull.
                        Høyde er vel 7 foran og 7,5 bak. hadde 5.5 med lave skumdekk.
                        camber er 0,5 foran og 2 bak.
                        Droop på 5 foran og 2 bak.
                        Svak toe out foran.
                        Kjører med smurte 28 sorex dekk med medium innlegg. 0 offset på felger.

                        Med Sorex dekkene har jeg mye understyring før dekkene blir varme, men sitter ganske godt bak.
                        Med Sweep dekk sitter den alt for godt foran men slipper litt bak ved turn in

                        Skal prøve med litt tykkere olje foran for å se om det hjelper.


                        Siden jeg ikke kjører på RCland vet jeg ikke hvilken pinion du skal bruke, men om du har 13,5T motor er 28 pinion greit.

                        Comment


                        • FDR = Final drive Ratio og regnes ut ved følgende metodde.

                          DTR = Drive Train Ratio, som er bilens interne utveksling, på min bil er pulley og diff differansen hhv 83tenner på diff/ 20 tenner på pulley = 1.9.
                          Så DTR = 1.9

                          PDR = Primary Drive Ratio, er piniong og spur, mange forskjellige muligheter, jeg kjørte DHI med 78 Spur og 34 Piniong (13,5T motor) 78/34 = 2.29.
                          Så PDR = 2.29

                          FDR er PDR x DTR: 2.29 x 1.9 = 4.35.


                          Finnes mange bra apper til smartphones for dette, selv har jeg gearcharts sin-
                          No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                          XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                          www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                          Comment


                          • skal man regne ut "Roll Out" som gir kunnskap om hvor langt bilen beveger seg fremover for hver gang motoren går rundt 1 - en gang, tar man dekket omkrets ( Dia x 3,14 = omkr ) som i dette tilfellet er standard gummihjul à 63mm og deler med FDR.

                            63 x 3,14 = 197,8mm
                            FDR = 4.35 ( tatt fra posten over )

                            197,8 / 4,35 = 45,4mm

                            Bilen beveger seg fremover 4,5cm pr omdreining på motoren... altså TUNGT gearet, men det var under DHI og banen var åpen og fin. Duger neppe inne på Rc Land.
                            No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                            XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                            www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                            Comment


                            • For oss som ikke er så god i matte som Finn... http://www.petitrc.com/reglages/3rac...earChartV3.pdf
                              Med stock spur må du se på 48p tabellen.

                              Comment


                              • Originally posted by tdipower View Post
                                For oss som ikke er så god i matte som Finn... http://www.petitrc.com/reglages/3rac...earChartV3.pdf
                                Med stock spur må du se på 48p tabellen.
                                Enkle matte dette, det er sjelden man endrer intern utveksling, så den står fast, spuer er også ofte det samme, altså er det stort sett piniong som byttes opp/ned i antall tenner.

                                Fort gjort å regne FDR da med bare 1 varaibel.
                                No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                                XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                                www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X