Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stock?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by scrucky View Post
    Les denne setningen en gang til du. "Innebana vi har å trene på er egentlig litt for liten til de raskeste klassene."
    da har jeg lest en gang til
    Og er ikke 12er en rask klasse?

    Man må selvfølgelig tilpasse giring og fart på bil i forhold til størrelse på bane og da mener du at 13.5 turn ikke kan kjøres på gjøvik?

    Et eksempel: rcland er jo ikke en stor bane men det kjøres fortsatt M-chassi 12er og 13.5 turn der inne
    Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
    BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
    Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
    -
    Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc


    Comment


    • #47
      Hvor mange har det stillt til start i Stock på de løpene som har vært a?
      John Henning Østbye
      Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

      Comment


      • #48
        Mod og 12`er får jo ikke strekt på beina på små baner. Mye bedre med NC/NM baner.
        Men ja, er jo fint for m-chassis og stock.
        John Henning Østbye
        Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

        Comment


        • #49
          vi har vært 4 -7 stykk i ute sessongen på løp.
          om du har mange forslag om hvordan vi kan bli flere skriv det gjerne ned her eller send inn forslag til klubben din som kan sende det inn til MSK ( motorsport konferansen som er i november ) anbefaler jo alle klubber til å komme dit med masse forslag.
          Dette er jo ikke føste gang klubbene har prøvd og få til en rekruterings/nybegynner klasse.
          Har vel vært diskutert x antall ganger.
          Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
          BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
          Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
          -
          Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc


          Comment


          • #50
            hihi Thomas da...
            Jeg har bare spilt fotball og håndball selv og de prisene har sikkert blitt mye dyrer nå enn det de var da.
            Mine unger driver med speideren, turn og cheerleading. Ingen av de sportene er så dyre som det du nevner, så jeg er glad du tar er slikt bra eksempel. For i norge er det utrolig mange som driver med slalom i forhold til de fleste andre grener.
            Husk å les dette med en smule ironi...

            Ja det koster masse penger dette og ja det er en grunn til at man ikke får rekrutert så mange.
            Dette er dyrt.

            Derfor blir det viktigere at starten blir såpass billig og konkurransedyktig at de ikke velger fotball istedetfor. Eller Speideren. Eller Slalom. For ting koster såpass mye penger at man velger ofte enten eller og ikke både og.
            Har full forståelse for at klubbene trenger medlemmer. Har ingen forståelse for hvorfor jeg trenger lisens fra NMF.

            Det er bare ikke så gøy å legge 7000,- på bordet for å bare ha en komplett bil / sender / lader som ligger bakerst feltet uten at det er noen andre sin skyld enn bilen sin. For 7000,- er faktisk en del penger. Kanskje ikke for dere, men det gjorde at jeg ikke fikk kjørt noe særlig denne sesongen.

            Hvis dere vil rekrutere 14-åringer...så er det kanskje greit å vite at den bilen han eventuelt kjøper, faktisk kan kjøres med sammen med alle andre. Gjerne da i oslo, lørenskog, gjøvik, moss.........
            Kanskje til og med mor og far ville vært litt fornøyde hvis de så at poden faktisk kun trengte reservedeler og dekk i etterkant.

            Det viktigste er nok å komme opp med et regelverk som ikke endres hvert eneste år pga innfall.
            Slik at man faktisk kan kjøre flere å med samme bil og heller bytte ut hvis man har lyst istedetfor fordi man må.

            Synes det egentlig blir litt feil å diskutere dette opp mot rekrutering, da jeg egentlig tror at Stock og Modified er de to klassene som burde være standard. Siden det er så mange andre typer rc, så er nok det nok for de fleste.
            Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
            Facebook -> Mini-Z Norway

            Comment


            • #51
              Burde nok ha gått for M-chassis istedet for du.

              Bil med elektronikk 1500,-
              Hobbyking radio 300,-
              Hobbyking lader 200,-
              2x Hobbyking batteri 300,-

              Så hvis vi slenger på litt reservedeler og diverse og sier 3000,- så er det godt under halv pris av hva det da koster å kjøre stock.

              Og du må ikke kjøre NM/NC runder. Blir du med på klubbløp som blir arrangert rundt omkring så er det rundt 100,- i påmeldingsavgift. Da slipper du lisensen også =)
              John Henning Østbye
              Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

              Comment


              • #52
                hihi

                Jeg er jo "så heldig" at jeg har sender og mottaker.
                Jeg har M-chassi med BL-system og LiPo.
                Jeg har Sakura Zero S med 13.5T og blinky.

                Så til neste år så går nok ting greiere.
                Til neste sesong så blir det snakk om prioriteringer.

                Men i år så hadde jeg ikke råd....
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • #53
                  Originally posted by NoBrainer View Post
                  Det er bare ikke så gøy å legge 7000,- på bordet for å bare ha en komplett bil / sender / lader som ligger bakerst feltet uten at det er noen andre sin skyld enn bilen sin. For 7000,- er faktisk en del penger. Kanskje ikke for dere, men det gjorde at jeg ikke fikk kjørt noe særlig denne sesongen.
                  Med 7000,- har du en bil og utstyr som vil være med å kjempe i toppen i stock klassen, du får kanskje ikke den råeste senderen eller råeste laderen men det funker og går ikke noe seinere..
                  Alt kommer uansett an på hvem som står å styrer.. Du må bare ikke forvente å vinne det første løpet du kjører.. Har kjørt RC i 10 år nå og enda ikke vunnet noe NC løp.. Men det er hvertfall ikke utstyre sin feil
                  || The Black Pearl ||MuchMore Power ||

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Fjeld View Post
                    Med 7000,- har du en bil og utstyr som vil være med å kjempe i toppen i stock klassen, du får kanskje ikke den råeste senderen eller råeste laderen men det funker og går ikke noe seinere..
                    Alt kommer uansett an på hvem som står å styrer.. Du må bare ikke forvente å vinne det første løpet du kjører.. Har kjørt RC i 10 år nå og enda ikke vunnet noe NC løp.. Men det er hvertfall ikke utstyre sin feil
                    Der har du det! problemet med mange nybegynnere er at de forventer å vinne første løpet de stiller opp i!! Det er jo total feil holdning....

                    Comment


                    • #55
                      Det med å vinne er sikkert et problem for mange.
                      Mitt største problem var de 7000,- bare for å starte.
                      Jada alle hobbier koster masse penger og mange idretter er mye dyrere enn dette. Men det er fortsatt en showstopper for mange tror nå jeg.

                      Men med et enkelt regelsett og som Espen har prøvd seg på, noen oppsett som fungerer, så er det kanskje greiere.
                      Spesielt hvis Stock kan leve noen år og være lik fra klubb til klubb utover i landet.
                      Slik at bilen kan brukes lenge og eller at den kan selges til noen andre.
                      Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                      Facebook -> Mini-Z Norway

                      Comment


                      • #56
                        Jeg for min del savner en klasse hvor man kan stille med et ready set. Man kan ikke forvente at mor og far skal legge 7K på bordet for at pjokken på 10 har lyst å kjøre radiostyrt bil, det kan jo fort hende at han går lei etter en måned eller to.
                        Et readyset får man for under 2K (1400,- på elefun) og jeg tror man må ned på et slik nivå for at folk skal finne det for godt å prøve dette ut.
                        Meg bekjent eksisterer det ikke en slik klasse noe sted i dette landet. Og når det er sagt så er det ikke noe som hører hjemme i NC, men ute hos klubbene
                        Team Elefun - Serpent | SkyRC | Futaba | GensACE | Protoform | Sorex | Contact
                        “When you are not practicing, remember, someone somewhere is practicing, and when you meet him he will win”

                        Comment


                        • #57
                          Helt enig.
                          Men hvis alle klubbene har samme "regelverk" så er det kanskje lett å få solgt eller kjøpt bil. Samt at du kan dra til en annen klubb og kjøre med dem.

                          Mens jeg synes jo at noe penger legger man ofte igjen og stock slik som den har blitt lagt frem til rundt 7k (komplett) er jo et godt alternativ i forhold til 10k++. Da får man i tillegg en "ordentlig" bil, alle justeringsmuligheter og mye morro.
                          Det kan være ganske frustrerende når det er bilen som mangler en del av justeringer for at det skal bli "bra"
                          Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                          Facebook -> Mini-Z Norway

                          Comment


                          • #58
                            Hiver meg på her jeg, selvom jeg er litt sær.
                            Jeg kunne faktisk meldt meg på og hatt det morro med en rimeligere bil, trenger ikke å vinne, men jeg vil kose meg med kjøring og konkurranser...

                            I den forbindelse har jeg noen enkle og åpne spørsmål som jeg tror kan ha noe med rekrutering og gjøre.
                            Hvor er det innebaner?
                            Hvordan er åpningstidene?
                            Får man kjøpt generelle deler som dekk og dekksmørning der?
                            Går det ann å stikke innom den LHS og kjøpe en bil, samt deler til den?
                            Er det noen LHS er igjen?
                            Vet disse isåfall om de lokale banene og prater om de til nye kunder?
                            mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

                            "This car is getting increasingly faster than my thoughts"
                            -
                            Röhrl

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by zabbe View Post
                              Hiver meg på her jeg, selvom jeg er litt sær.
                              Jeg kunne faktisk meldt meg på og hatt det morro med en rimeligere bil, trenger ikke å vinne, men jeg vil kose meg med kjøring og konkurranser...

                              I den forbindelse har jeg noen enkle og åpne spørsmål som jeg tror kan ha noe med rekrutering og gjøre.
                              Hvor er det innebaner?
                              Hvordan er åpningstidene?
                              Får man kjøpt generelle deler som dekk og dekksmørning der?
                              Går det ann å stikke innom den LHS og kjøpe en bil, samt deler til den?
                              Er det noen LHS er igjen?
                              Vet disse isåfall om de lokale banene og prater om de til nye kunder?
                              Godt eksempel:
                              RC Land har innebane
                              Finner åpningstider på rcland.no
                              Du får kjøpt dekk, deler og smøring
                              RCland har 3Racing Sakura som passer fint til Stock klassen som EspenF lagde priseksempel av
                              Det er mange hobbysjapper igjen, det er dog dårligere med de som har råd til å ha store delelager og egen bane
                              RCland snakker alltid varmt om Sørlihavna og Hvervenbukta.

                              Men din lokale hobbysjappe tjener ikke penger på sånne som deg og meg, de tjener penger på han fyren i gata som kjøper seg RTR sett, sånn vil det alltid være. Og ja som Stusdal sier, en kaos-klasse som en ren supportklasse er lurt, kom med det du har rett og slett.

                              Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                              Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Thomaseh View Post
                                Men din lokale hobbysjappe tjener ikke penger på sånne som deg og meg, de tjener penger på han fyren i gata som kjøper seg RTR sett, sånn vil det alltid være. Og ja som Stusdal sier, en kaos-klasse som en ren supportklasse er lurt, kom med det du har rett og slett.
                                Det er ikke nødvendigvis sant. Hadde noen satset, innvolvert seg i miljøet og satset litt målrettet, tror jeg de hadde hatt en butikk som gikk strålende. Når vi arrangerte NM inviterte vi de aller fleste butikkene i landet. Den nærmeste lokale gadd ikke ta seg bryet med å komme, i likhet med de aller fleste andre, men de få som kom omsatte for veldig mye. Bare RC-Land omsatte jo for flere titusener i løpet av helga, og da primært til førerne. Så engasjerer man seg i miljøet, og har de varene førerne trenger så er det absolutt et miljø. Det ville hjulpet til med rekrutteringa til klubbene også, men sånn som det er i dag må man nesten uansett til utlandet for å få tak i det man trenger av utstyr og verktøy. Alternativet er å handle det man får tak i fra ørten norske butikker til 10 ganger prisen...

                                Når det gjelder stock klassen syns jeg det er litt synd at man må ha lisens. Det krever jo at man må være medlem av en klubb tilknyttet NMF, og det er det jo ikke alle som er. Dermed må en som er medlem av en klubb som ikke er tilknyttet NMF melde seg inn i enda en klubb for å få kjørt klassen, en klubb hvor man hverken har noen kjente eller tilknytning til. Det samme gjelder jo for en som ikke er medlem av noen klubb og ikke har noen NMF-klubb i nærheten.

                                Men for å få kjørt løp så må også noen arrangere løp, og for vintersesongen ser det nok en gang ut til at interessen er veldig laber. Det er jo litt merkelig at ingen av Norges 21 største byer klarer/gidder/orker/har vilje til å ta på seg et løp... Det hjelper fint lite med en rekrutteringsklasse hvis klubbene ikke gidder å drive med rekruttering.
                                Team RC Companiet - Minicupen.no
                                VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X