Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stock?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hihi

Har kutta ut det meste for tiden. De fleste biler er solgt og det meste som er bare testet ut er kuttet ut.
    Har de bilene jeg skal ha akkurat nå. Veit bare om Mini-Z F1 som står på ønskelista...
    Men dette året blei for dyrt for meg, da jeg fikk lyst på F1 og Touring samtidig.
    Når hver av dem kommer på 5000,- så er det klart at jeg har brukt mye penger. Ergo ingen kjøring.
    Jeg har gått for det som har blitt anbefalt av RCLand for å kunne konkurrere og det blei kanskje noen få feilvurderinger akkurat der. Men slikt kan jeg leve med.

Jeg er for et regelverk og at dommere skal kunne klare å håndheve det.
    Gutta på Sørlihavna har vært veldig behjelplige og hyggelige. Var også noen på Hvervenbukta som absolutt er verdt å kjenne.

Men jeg har brukt masse penger allerede på touring og det ser for meg ut som at jeg mangler mye penger til dekk og til timingkort til motoren. Samt noen pinioner og spur. Og den del til medlemskap i kludd og NMF og til løpsavgifter og reservedeler.
    Samt at batteriene min holder ikke mål for å holde følge.

Men ellers har jeg en masse.

Driver masse med Mini-Z ja, for der har jeg et forbruk på 60,- for dekk i løpet av 1000-1500 runder.
    Samt at grepet kan fikses med dekk og ikke smøring. At det er konstant i løpet av en kveld. Litt lettere for meg som kjører bare 2-4 ganger i måneden.

Men jeg synes fortsatt det hadde vært artig å sett noe annet enn mazda (som ikke ser ut som en mazda) ute på banen. Da jeg liker skala ganske mye.

Det at du ikke skjønner at noen faktisk vil kjøre med et annet karosseri enn det som funker er for meg litt rart.
    Innimellom så har jeg sett at folk faktisk gjør ting fordi det ser morsomt ut og kanskje til og med fordi det ikke er det samme som alle andre har.
    Men det får jo bli din side av saken. Jeg veit du er en hyggelig behjelplig kar jeg Espen.
    Men alle er ikke nødvendigvis ute etter å vinne og noen kan til og med bare være med fordi de synes det er gøy.
    Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
    Facebook -> Mini-Z Norway

Comment

• Dessuten, å kjøpe ett karosseri enten det er Touring lovlig eller ikke er neppe store prisforskjellen... Skaff deg et touring karosseri og møt opp et karosseri som ikke er Touring er som regel dyrere

Jeg har gått for det som har blitt anbefalt av RCLand for å kunne konkurrere og det blei kanskje noen få feilvurderinger akkurat der. Men slikt kan jeg leve med. Mener du at du ikke fikk det?

Men alle er ikke nødvendigvis ute etter å vinne og noen kan til og med bare være med fordi de synes det er gøy.
      Er det en person som er med fordi det er gøy så heter han EspenF. At man får Horn i panna og at man blir litt engasjert når man kjører konkuranse det vil vel skje med 99 % av alle, men om jeg vinner eller kommer sist så har jeg det veldig gøy uansett og dette kommer fra en person som har brukt mye penger på unødvendige ting i stock klassen hehe

Denne tråden er vel ment for folk som ønsker å kjøre konkuranser å få et innblikk i stock klassen
      Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
      BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
      Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
      -
      Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc

Comment

• Har ikke prøvd å få godkjent ting utenom reglene. Jeg har bare prøvd å få hjelp til å tolke reglene for å se om jeg kunne kjøre med ett karosseri som ser litt ordentlig ut.
        Har ikke noe problem med å tro at folk er hjelpsomme heller.
        Det jeg synes er litt rart er at det ikke er aksept for at folk driver med dette på forskjellige premisser og med forskjellig utgangspunkt. Det være seg økonomisk eller interesse.
        mini-Z i Vestfossen. Eiker RC Klubb

"This car is getting increasingly faster than my thoughts"
        -
        Röhrl

Comment

• Re: Stock?

Er det lov å spørre hva slags lokk du har valgt ut Zabbe? Vi har omtrent samme smak der. I værste fall kan du få en mazda av meg
          living in the fast lane

Comment

• Kjører de ikke seat.leon coupra i wtcc om dagen? Det hadde vært noe det

-
            Röhrl

Comment

• Det høres ut som om enkelte her muligens har valgt feil klasse. Det finnes jo allerede en klasse der man kan bruke både skalariktige og ikke fullt så skalariktige karosserier, hvor man ikke har et vanskelig regelverk å forholde seg til og som er billig. Bilen koster mindre enn en Mini-Z, dekkene varer lenge, bilen tåler mye så reservedeler trengs det lite av, samt morofaktoren er stor. Ikke trenger man noen lisens, så da trenger man ikke å være medlem av en NMF-tilknytta klubb heller. Hvorfor skal man da lage enda flere slike klasser? Touring stock er jo i hovedsak en rekrutteringsklasse til modified, hvor man kan lære seg bilen å kjenne samt konkurransemiljøet med blant annet regelverket det innebærer før man evnt tar steget videre til modified. Og ja, jeg snakker om M-chassis.
              Team RC Companiet - Minicupen.no
              VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

• Er jo regelverket jeg prøver å lære meg, jo

-
                Röhrl

Comment

• Regelverk
                  bilen kan ikke veie mindre enn 1350 gram
                  Bilen må ha et sedan karosseri som nevnt tidligere
                  Motor 13.5 turn kan times
                  Esc må settes i blinky mode/non timing
                  batteri ikke mer en 2 sell lipo

sikkert mer men dette er hovedtrekkene
                  Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
                  -

Comment

• Møt opp med det du har! Er det noe på bilen som ikke stemmer opp mot reglene, får man tilbakemelding på dette etter "teknisk" (*)
                    Stock er vel en klasse der man skal lære hvordan dette funker, ingen vits i å gi opp før man har prøvd.
                    Gidder man å lese de få linjene med regler, vet man egentlig det man trenger.

(* Teknisk: Alle som kjører må levere inn bilen til en teknisk kontroll etter hvert heat. Her blir bilens vitale mål kontrollert)
                    LMBK - ARC R10 2013 - ARC R10W - Sakura XI Sport (stock)

Comment

• Originally posted by EspenF View Post
                      Regelverk
                      bilen kan ikke veie mindre enn 1350 gram
                      Bilen må ha et sedan karosseri som nevnt tidligere
                      Motor 13.5 turn kan times
                      Esc må settes i blinky mode/non timing
                      batteri ikke mer en 2 sell lipo

sikkert mer men dette er hovedtrekkene
                      Batterier må være ERFRA/ROAR-godkjent, det må være gummihjul og dekksmøringa må være luktfri heter det seg vel. Legger man til det Finn Olav skrev da så bør man ha oversikten over det viktigste.

Originally posted by Redback View Post
                      [ATTACH=CONFIG]60282[/ATTACH]

Sakset fra EFRA, og oversatt til Norsk så blir det:
                      7: SPESIELT FOR 1:10 ELEKRTISKE SALOON BILER
                      7.1. KAROSSERIER
                      7.1.1. Kun karosserier som samsvarer med karosseri retningslinjene for 1:10 touring bil karoisserier som vist med tegning i denne håndboken av virkelige touringbiler som har en minimumslengde på 4200mm for originalbilen er tillatt. Ingen GT eller Sports bil karosserier er tillatt. Alle touring bil karosseriene skal være overlevert til EFRA Homologiserings representant for godkjenning.

Dette leser jeg til at karosseriene som er "lov" å benytte i stock ikke trenger å være Homologerte EFRA godkjente karosserier, men de må fortsatt være i henhold til fasongen som tegningen viser, og representere fasongen på en virkelig touring bil. Nå kjørte jo Volvo STCC med en stasjonsvogn for noen år siden, men pr i dag er det ingen stasjonsvogner eller lignende i touringbil seriene så vidt jeg vet..

ENESTE unntaket for stock (slik jeg forstår det), er at karosseriet ikke må ha EFRA godkjenningen trykket/støpt inn i karosseriet, men det MÅ være en touringbil innenfor de spesifikasjonene som er listet i EFRA reglementet.

Max bredde med karosseri : 200mm
                      Max bredde uten karosseri: 190mm
                      Min høyde til tak: 115mm (stå på hjulene klar for kjøring)
                      Max akselavstand: 270mm
                      Min vekt: 1350gr (kjøreklar)

[ATTACH=CONFIG]60283[/ATTACH]

Håper dette hjalp...
                      Men, når det er sagt. Så er jeg helt enig i at reglene burde vært oversatt og samlet så man hadde et lettfattelig regelverk det er lett å finne fram til, samt at sidene til NMF burde fått seg en solid overhaling. For sånn som det fremstår nå er det ikke så veldig rekrutteringsvennlig nei. Men, som sagt, møt opp. Ingen hogger huet av noen om man gjør noe feil.
                      Team RC Companiet - Minicupen.no
                      VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

• Henger meg på de før i tråden her som skriver at det ikke er noen som hogger huggu av deg hvis du gjør noe feil.

Samtidig er det også sånn at det ikke er NOE sted i Norge du får så mye hjelp til bil/oppsett/regelverk som under klubb-/NC-løp. Jeg er sjøl rimelig grønn når det gjelder 1:12 track (som jeg prøver å lære meg), men etter bare første løpshelga kunne jeg minst 3 ganger så mye som da jeg kom. Og det var ikke fordi jeg hang over skuldrene til alle med slike biler, det var for det meste folk som bortom og lurte på hva jeg hadde, hvordan jeg hadde setup osv., og når dem skjønte at det var en uten peiling i det hele tatt, så fikk jeg tips og hint om hva jeg burde gjøre. Første klubbløpet jeg kjørte, så stilte jeg med ca 40% av min egen bil, resten fikk jeg låne av snille motstandere som ville at jeg skulle få prøve meg

Mitt mål for start i slike løp, er å fullføre, og det har jeg klart på alle starter, dog kom jeg på siste plass i Valdres under NC-åpningen, men jeg fullførte (noe ikke alle andre kan skryte av....hehe)
                        Capt. Slow
                        Medlem i GTL Rc-klubb www.rcklubben.no
                        Team GoSlow

Comment

• Da var Gjøvik helgen over og det var 9 førere i stock på lørdag og 8 på søndag noe som er ny rekord hehe.
                          Det var en helg med masse kjøring og vi hadde førere som var 10 og 12 år, noe jeg synes var kjempe gøy håper disse også synes det var morsomt og kjøre i stock klassen.
                          Håper enda fler blir med på løp fremover så kanskje vi kunne fått A og B finale

Resultat lørdag:
                          1 Arild "Arildo" Andersen
                          2 Magnus "Crypton" Slåttsveen
                          3 Magnus "JR" Guttormsen
                          4 Christopher "Mini-z" Riis-Cristensen
                          5 Are "trøndern" Belsaas
                          6 Kjell Gunnar "Kjellemann" Markussen
                          7 Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær
                          8 Morten "Trønder 2" Finnset
                          9 Marius Disco Queen" Strande

Søndag:
                          1 Arild "Arildo" Andersen
                          2 Magnus "Crypton" Slåttsveen
                          3 Magnus "JR" Guttormsen
                          4 Kjell Gunnar "Kjellemann" Markussen
                          5 Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær
                          6 Øystein Søilen
                          7 Marius Disco Queen" Strande
                          8 Martin "Jr" Stensrud
                          -

Comment

• At det går "treigt" å kjøre Stock er ikke helt rett.. På Gjøvik i helgen stilte jeg med Stock oppsett, dvs 13,5T og blinky mode på ESC i Modified klassen for å teste bilen og tempoet før kommende DHI CUP. (er nemlig påmeldt begge klassene med samme bil i Stock oppsett)

Klarte som best 25 runder på 5.04 og med bestetid på 11.4sek.. og kom ikke sist!

Folkens, her er det bare å stille i stock og ha det artig... Stock er sjitartig og det går mer enn fort nok.

Gleder med til DHI
                            No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                            XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                            www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

• 2 beste i stock kjørte 27 runder og beste runde tid var 10.8 dette er fort
                              jeg kjørte bestetid på 11.4 og kom heller ikke sist i Mod b finale eller i stock hehe
                              gleder meg til tett racing i DHI Cup
                              -

Comment

• Originally posted by EspenF View Post
                                2 beste i stock kjørte 27 runder og beste runde tid var 10.8 dette er fort
                                jeg kjørte bestetid på 11.4 og kom heller ikke sist i Mod b finale eller i stock hehe
                                gleder meg til tett racing i DHI Cup
                                Da blir det kniving i Stock i Danmark, noe som alltid gjør en positiv opplevelse enda bedre. Var overrasket over hvor moro det var å kjøre en bil som funka til formålet..

Nesten litt "M-chassis enkelt" å kjøre....
                                No skil, no stamina, no guts - just age and courage!
                                XRAY X12 - XRAY T3`12 - XRAY T4`14 - Futaba 4PK - LRP - Tamiya M-Chassis - VRC PRO
                                www.trcbk.no www.antrade.no www.reinertsen.no

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X