Announcement

Collapse
No announcement yet.

Total noobie søker svar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ok, nå har jeg ett problem som jeg sikkert kan få hjelp til på søndag, men det irriterer vettet av meg!!!!!!

    Tok meg en tur ut med bilen og alt fungerte fint helt til hjula ikke gikk rundt lenger, altså motor kun ruste seg opp, men hjula fulgte ikke med!! Alle tannhjul og utvekslinger gikk som normalt.
    Jeg regner med at det er ett clutch problem men er dette noe jeg burde starte å skru opp å se på uten å ha noe greie på det?? Om det er trygt å skru opp denne delen er det noe spesielt jeg skal se etter? Om det da ikke er noen skadede deler som er opplagte mener jeg?

    Ble bare så frustrert at jeg måtte skrive om det, beklager om noen blir kjempe oppgitte over meg nå!! Tar imot gode råd med STOR takk, men som sagt så får jeg forhåpentligvis hjelp på søndag.

    Comment


    • #92
      Det kan jo vel egentlig være enten girkasse eller clutch. Skru av clutchbell på motor og titt litt. Det er vel det enkleste og billigste så greit og begynne der.
      Signatur
      http://forum.radiostyrt.no/vb/announcement.php?f=9

      Comment


      • #93
        Tror ikke du får veldig mye hjelp på søndag. Er konkuranse i drifting da. Men skru litt opp du å se over.
        1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

        Comment


        • #94
          Jeg kikket litt på dette her nå, og jeg aner jo ikke hva jeg driver med!!!hehehehe

          Der jeg har skjønt at clutchen er så er det jo ingen skruer til å skru av denne delen? Eller dette skruer som kommer til syne ved full demontering av motor? Motor må jo tydeligvis skrus helt ut uansett for å ta av denne delen?

          Når jeg skrur på tannhjulene så går hjula rundt, er det en liten mulighet for at veivakselen faktist har starta å gå feil vei??? Eller er dette kun fordi clutch ikke har noe innvirkning når motor ikke går? Disse tannhjula gikk så det spruta etter ikveld når motor gikk.

          Det virker som om det er en haug med skruer over under og til siden for å skru ut motor, og eksospotte sitter på....... spørs om jeg skal vente til søndag og kanskje få hjelp fra noen som vet hva de driver med!

          Comment


          • #95
            Clutchen sitter bak clutchbellen som igjen sitter fastmontert på utgående aksel på motor. I enden av utgående aksel skal det sitte en skrue som holder clutchbell på plass. Men hvis dreva går rundt men ikke hjula så vil jeg nesten sette ca 12,- på at det er trøbbel med kassa di.
            Signatur
            http://forum.radiostyrt.no/vb/announcement.php?f=9

            Comment


            • #96
              Får å skru ut motoren regner jeg med at det er 4 skruer til motoren og en til potta. Når du ser på bilen så ser du hvilke skruer det er
              Så er det en skrue på selve det drevet på motoren kommer ikke på hva det heter.
              Det 2 spørsmålet ditt skjønte jeg ikke helt. Men se over diffene at de er naturlige så tar du ut midt diffen(der giringa de sitter). Kan være at clutshen har gått så ikke motoren vil dra drevet rundt.(det jeg tror) Hvis tannhjula gikk så må jo de byttes: /( og selv produsenten din har sluttet å lage dette merke så kan vel det være vanskelig?
              Er ikke 100 skruer. SÅ i steden får å si at alle tror du er ideot osv så få litt selvtilitt. Sett deg ned med bilen en kveld så skrur du litt
              Tipper at det ikke er noe problem får deg å få ut en motor.
              1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

              Comment


              • #97
                leste det han over meg svarte nå. Å han sier helt rett på alt. Trodde ikke clutshbellen din gikk rundt jeg. Men hvis drevet på motoren går rundt å ikke hjula er det noe i girkassa de som gjør at den ikke vil gi kraft til hjulene.
                1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

                Comment


                • #98
                  Hei Even

                  Ok, er dette noe du synes jeg skal starte å tulle med på egenhånd eller er du/dere der på søndag på bondelia så jeg kan få litt hjelp????

                  Jeg må si at jeg ikke skjønner bæret av hva som skjer!!! Trodde det ikke var noe girkasse, men kun utveksling som ble utløst ved økt omdreining.

                  Hmmm.... men ok, dette er vel straffen for å ikke teste dette før man er blitt åreforkalket!!!!

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by SturlaS View Post
                    Jeg må si at jeg ikke skjønner bæret av hva som skjer!!! Trodde det ikke var noe girkasse, men kun utveksling som ble utløst ved økt omdreining.

                    Hmmm.... men ok, dette er vel straffen for å ikke teste dette før man er blitt åreforkalket!!!!
                    Det er en 2trinnskasse i den bilen din så den diffen som sitter i midten av bilen er girkasse/diff.

                    Du må ikke være redd for og skru på bilen, du får det nok garantert sammen igjen. Hvis du er usikker på ting så ta gjerne et bilde av delene påmontert før du demonterer den så kan du se på bildene åssen det satt når du skal ha det sammen igjen.
                    Har du nitrobil må du regne med endel skruing og at ting ryker så venn deg til og bli møkkete under neglene.

                    Alder er da ingen hindring
                    Dette er en hobby uten aldersgrense.
                    Signatur
                    http://forum.radiostyrt.no/vb/announcement.php?f=9

                    Comment


                    • hehe. Er årserfaringen som har noe å si her å hva du har skrudd på før. Men skru litt opp du så ser du etter ting vi har sakt så kan du komme på søndag. Ikke mange som har tid tror jeg selv det er konk men ta med den inn så er det jo bare får en av oss å finne feilen så du kan skru videre på den.
                      1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

                      Comment


                      • tror du kan finne deler på www.brapris.no ,de fører fs racing biler..
                        sigpicFG EVO 12 Kyosho FW 06 -2.2 ROCK FORCE Crawler-Mad Force-mini-z mr03 Futaba 4pk

                        Comment


                        • Takker alle.

                          Nå har jeg akkurat skrudd ut motor, differensial/girkasse og bensintank...... sistnevnte kun for å få mer plass.

                          Det virker jo som om alt skal fungere.... jeg skrudde ikke opp clutchen men det var jo kanskje ikke det dere trodde det var heller siden differensialen gikk rundt?

                          Får teste en start imorgen, ikveld så er det litt sent med tanke på naboer.

                          Det skal tydeligvis ikke være enkelt!!!!

                          Takk Olaf, jeg skal sjekke den siden.

                          Comment


                          • Heisann igjen!

                            Testa bilen på terassen nå, nå funker den tydeligvis igjen???

                            Jeg gjorde egentlig ingenting igår, bortsett fra å se at diffen gikk og sperret der den skulle (skrudde ikke denne fra hverandre), også skrudde jeg alt sammen igjen.
                            Eneste jeg kanskje gjorde var å passe på at diffen satt ordentlig tett på drevene fra clutchen.

                            Hender det at diff/girkasse noengang hopper over eller ignorer den sperren som gjør at hjulene går??

                            Men ok, skal prøve å ikke overtenke dette her, bilen går fremover igjen!!

                            Comment


                            • Kan være det du gjorde i diffen eller at tennene på spurgearet/clutchklokka var får langt unna hverandre
                              Men nå funker den så er bare å kjøre å more seg da. Den feilen som var på bajan min var en stein i clutshklokka å litt feil tuning
                              Men alt er bra nå bare jeg orker å gå ut å høre på grisepotta xD
                              1:8 Xray 808 1:10 Tamiya M-03, 1:12 CRC XI

                              Comment


                              • Nå har jeg endelig fått meg en failsafe. Men.....

                                Det å koble den til gikk jo greitt (bortsett fra at det ble masse eksktra å pakke inn i "batteri/mottager" boks) men hvordan vet man at den funker som den skal?? Trodde dette skulle være noe enkelt og greitt å sette på, men den gang ei!!!

                                Det var ikke rare bruksanvisningen, så her den:

                                1 Koble mottaker kontakten til en utgang på mottakerenheten (Greitt nok, det er vel å ta ut servo fra mottager å putte denne inn?)
                                2 Koble servokontakt eller ESC (avhengig av hviklen kanal som skal beskyttes).... (ok igjen.. det regner jeg med at betyr å koble servo til den andre enden av failsafen?)
                                3 Sett tilsvarende kanal i en sikkerhets innstilling via velgeren (Hmm dette var en litt vag en synes jeg, men les videre)
                                4 Trykk på knappen til lysdioden blinker (Her tok jeg dette som å sette fjernkontroll i brems, kan ikke se at det er noe knapp på selve failsafe'en?)

                                Her kommer neste ting, LED funksjon:

                                slukket- failsafe mangler signal
                                blinker langsomt- utsignal normalt
                                blinker raskt- lagrer innstilling

                                Ok, da var instruksene til failsafen unnagjort (ja, det er en billig utgave kjøpt på biltema!hehe)

                                Så her er problemet mitt: hvordan vet man at noe er lagret? Jeg koblet dette sammen og slo på strøm med brems men dritten fortsatte jo bare å blinke raskt!
                                Er det meningen at man skal gi failsafe "minne" hver gang man slår på strømmen?

                                Om jeg har gjort noe feil, er det mulig å nullstille failsafe for å gi den ett nytt "safe point"?

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X