Announcement

Collapse
No announcement yet.

Short Course - Ny klasse?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

SC er kult og nå er jo Slash 4x4 kommet også.

Et regelverk bør være enkelt. I tillegg bør man tenke sikkerhet og spesielt med tanke på barn og batterier. Både NiMh og LiPo er er for farlig.

Foreslår følgende 2 regler:

1) 1:10 SC RTR type karosseri, chassis, dekk.
    2) Kun tillat med 2S A123 basert batteriteknologi.

Motor bør kanskje være fri da det fort blir dyrt å måtte bytte ut RTR motor pga dårlig kvalitet.

På den annen side kommer Slash 4x4 originalt med VXL og er topp sådan sett.
    "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

Comment

Life batterier ja... men de er jo ikkje akurat billige, + man må jo ha computerlader og shit for å bale med det.
      nikkobiler kjører jo med nimh og nicd så ka er problemet, det er jo småunger som kjører det, + foreldre bør jo ha vett nok til å passe på når småen lader batteriene. (viss småen er så liten at han ikke klarer det sjølv)
      Kyosho: inferno ST-R, Lazer ZX-5 SP og Slashen som bruttern ikkje bruker så mye

Comment

Originally posted by geir™ View Post
        SC er kult og nå er jo Slash 4x4 kommet også.

Et regelverk bør være enkelt. I tillegg bør man tenke sikkerhet og spesielt med tanke på barn og batterier. Både NiMh og LiPo er er for farlig.

Foreslår følgende 2 regler:

1) 1:10 SC RTR type karosseri, chassis, dekk.
        2) Kun tillat med 2S A123 basert batteriteknologi.

Motor bør kanskje være fri da det fort blir dyrt å måtte bytte ut RTR motor pga dårlig kvalitet.

På den annen side kommer Slash 4x4 originalt med VXL og er topp sådan sett.
        Nå får man Hardcase lipo som tåler 5C ladestrøm, og regulatorer som kutter før pakkene er tomme, Sub-C er mye farligere. LiFE er bare å glemme en stund til, laber volt, dårlig kapasitet og elendig tilgjengelighet gjør ikke saken bedre.

RTR motorene i Traxxas, Losi, HPI og ASS er gode motorer, og vi kommer også til å ha Losimotoren som hyllevare til enhver tid.

Vi kan godt kjøre både 4wd og børsteløst, men dette burde kjøres i en klasse for seg selv. Først må vi avvente og se an deltagelsen. Bilsalget har tatt seg opp her nede, og jeg har tro på at vi kan få til noe. Dog må vi holde oss unna å gjøre for mye før deltagere finnes.

Et par rapporter fra de som kjører slike biler på bane er at inntil 10.5 børsteløst funker bra med 2wd, alt under blitt mye å håndtere. Dette går heller ikke mye bedre enn børstemotorene, så det kan være en idé å sette dette som motorgrense.
        Last edited by Razer; 13 November 2009, 14:54.
        Martin Sørlie - 1985
        TLR - Absima - Spektrum
        Darkspeed Racing
        www.teamsmallsize.com

Comment

Originally posted by geir™ View Post
          Både NiMh og LiPo er er for farlig.
          Er vel ikke verre enn at man får litt hjelp av foreldrene? Som sagt, Nikko biler og andre billige RTR biler leveres jo med Nickelbatterier, og disse leveres i tillegg med en lader som ikke detekterer når batteriet er fullt eller ikke. Og det er vel heller ikke meninga at klassen skal være kun for smårollinger? Så lenge man har en brukbar lader og ikke mishandler batteriene er sannsynligheten liten for at det oppstår problemer.

Jeg syns det fokuseres vel mye fra enkelte her på personer som ikke allerede er i RC-verdenen, og ikke tenker så mye på de som i dag allerede har en bil, men som stort sett ikke er med i en klubb og bare kjører for seg selv. Jeg er ikke med i noen klubb, ei heller har jeg vært på eller kjørt løp. Dersom det hadde blitt arrangert et løp ikke så alt for langt unna kunne det jo vært moro å være med å kjøre. Om jeg vinner eller ikke spiller ingen rolle. Det viktigste må vel være å møte likesinnede og ha det moro? Dersom jeg må plukke fra hverandre bilen igjen og kjøpe ny motor for å få den stock er det dog liten sannsynlighet for at jeg gidder å delta.

Originally posted by Razer View Post
          RTR motorene i Traxxas, Losi, HPI og ASS er gode motorer, og vi kommer også til å ha Losimotoren som hyllevare til enhver tid.
          Min erfaring med motoren i Slash og dens plassering er at den fort blir full av møkk, og da reduseres ytelsen betraktelig, samt at temperaturen også stiger betraktelig. Går fint når man holder seg til et hardt og fint underlag, men så fort man går over til et underlag med jord og grus med mye støv kommer problemene.

Et par rapporter fra de som kjører slike biler på bane er at inntil 10.5 børsteløst funker bra med 2wd, alt under blitt mye å håndtere. Dette går heller ikke mye bedre enn børstemotorene, så det kan være en idé å sette dette som motorgrense.
          Med Velineon motoren på 10 turn og 2S LiPo går ihvertfall Slashen mye bedre enn stock. Kanskje litt dumt å sette 10,5T som begrensning når en del kjører med Velineon settet til Traxxas?
          Last edited by >Jonas<; 13 November 2009, 15:04.
          Team RC Companiet - Minicupen.no
          VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

dei første arrengemangene kan jo vere noe "kom med det du har" opplegg, og så får de som har mamba monster og lignende greier unner skaller heller være litt forsiktig og ikkje skremme vekk ferskinger

Comment

Originally posted by >Jonas< View Post
              Er vel ikke verre enn at man får litt hjelp av foreldrene? Som sagt, Nikko biler og andre billige RTR biler leveres jo med Nickelbatterier, og disse leveres i tillegg med en lader som ikke detekterer når batteriet er fullt eller ikke. Og det er vel heller ikke meninga at klassen skal være kun for smårollinger? Så lenge man har en brukbar lader og ikke mishandler batteriene er sannsynligheten liten for at det oppstår problemer.

Jeg syns det fokuseres vel mye fra enkelte her på personer som ikke allerede er i RC-verdenen, og ikke tenker så mye på de som i dag allerede har en bil, men som stort sett ikke er med i en klubb og bare kjører for seg selv. Jeg er ikke med i noen klubb, ei heller har jeg vært på eller kjørt løp. Dersom det hadde blitt arrangert et løp ikke så alt for langt unna kunne det jo vært moro å være med å kjøre. Om jeg vinner eller ikke spiller ingen rolle. Det viktigste må vel være å møte likesinnede og ha det moro? Dersom jeg må plukke fra hverandre bilen igjen og kjøpe ny motor for å få den stock er det dog liten sannsynlighet for at jeg gidder å delta.
              Her kommer vi inn på et punkt jeg har nevnt, nemlig bruk av skjønn. I tillegg bør vi innby til flere klasser, og slå de sammen om nødvendig.

Det er mye man kan gjøre med denne klassen, men først må det bli en etablert klasse
              Martin Sørlie - 1985
              TLR - Absima - Spektrum
              Darkspeed Racing
              www.teamsmallsize.com

Comment

Dersom jeg må plukke fra hverandre bilen igjen og kjøpe ny motor for å få den stock er det dog liten sannsynlighet for at jeg gidder å delta.
                Som sagt, ordet her er skjønn.

Med Velineon motoren på 10 turn og 2S LiPo går ihvertfall Slashen mye bedre enn stock. Kanskje litt dumt å sette 10,5T som begrensning når en del kjører med Velineon settet til Traxxas?
                Det blir jo da alle motorer tilsvarende 10,5 turn. Tipper velineon settet ikke er grommere enn racespec 10.5

Min erfaring med motoren i Slash og dens plassering er at den fort blir full av møkk, og da reduseres ytelsen betraktelig, samt at temperaturen også stiger betraktelig. Går fint når man holder seg til et hardt og fint underlag, men så fort man går over til et underlag med jord og grus med mye støv kommer problemene.
                Vel, på en bane er dette problemet borte. Modifiedmotorene vi har kjørt i offroad i alle år har vært mye mer åpne enn dette. Husk at vi kjører korte heat og har trykkluft på banene
                Martin Sørlie - 1985
                TLR - Absima - Spektrum
                Darkspeed Racing
                www.teamsmallsize.com

Comment

Nå har ikke jeg prøvd så mange andre børsteløse motorer, så det kan jeg ikke uttale meg. Slashen min akser betraktelig bedre, og klarer nok rundt 20 km/t mer enn stock motoren på samme giring og samme 2S batteri.

Vel, på en bane er dette problemet borte. Modifiedmotorene vi har kjørt i offroad i alle år har vært mye mer åpne enn dette. Husk at vi kjører korte heat og har trykkluft på banene
                  Stort sett kjørt på buggybanen i Hønefoss jeg da, men den holder vel kanskje ikke samme standard som Hverven (hvis det er der du tenkte på da?).
                  VBC Wildfire D07 - Xray NT1 - Losi 8ight 2.0 EU - Gelände Defender - Tamiya CC01 - Tamiya M03 - US M41 Walker Bulldog - Kyosho EP Blizzard DF300 - Selvbygd Landing Craft Tank

Comment

Originally posted by >Jonas< View Post
                    Nå har ikke jeg prøvd så mange andre børsteløse motorer, så det kan jeg ikke uttale meg. Slashen min akser betraktelig bedre, og klarer nok rundt 20 km/t mer enn stock motoren på samme giring og samme 2S batteri.
                    At det går fortere enn original tror jeg på. Men det er fortsatt innfor rimelighetens grenser, så det kan være en fornuftig regel etterhvert. Men som sagt, først få sammen deltakere

Stort sett kjørt på buggybanen i Hønefoss jeg da, men den holder vel kanskje ikke samme standard som Hverven (hvis det er der du tenkte på da?).
                    Tenkte ganske generelt. Og så korte heat som vi kjører i løp vil to små teipbiter over hullene i motoren gjøre susen vil jeg tro. Lite varmgang på den tiden. Et annet tema er å sette et eller annet gitter foran. Slik mesh brukes både i modellbygging og kjøkkensilene til f.eks. Clas Ohlson.

Men som sagt, det finnes mye større problemer enn dette
                    Martin Sørlie - 1985
                    TLR - Absima - Spektrum
                    Darkspeed Racing
                    www.teamsmallsize.com

Comment

• SC truck reglemang:

Er enig at 10,5 turn brushless er passe i SCT, har prøvd 5,5 6,5 og 10,5.
                      10,5 turn BL tilsvarer vel ca. 4200kV ved 2c, Velineon er på 3500kV (tror jeg) så den er slappere enn 10,5 turn.
                      Bør kun være tillatt med dekk som er laget til SC Trucks.
                      Kun 2wd.
                      Er IKKE enig at kun nybegynnere skal kunne ha det morro.
                      Last edited by BT50; 13 November 2009, 18:11. Reason: skriveleif:)
                      Gammel mann med m-chassis

Comment

• Originally posted by BT50 View Post
                        10,5 turn BL tilsvarer vel ca. 4200kW ved 2c, Velineon er på 3500kW (tror jeg) så den er slappere enn 10,5 turn. Bør kun være tillatt med dekk som er laget til SC Trucks.
                        Så absolutt ikke, men det er greit å legge ting til rette for dem også

Men du er da nybegynner du, Jarle?
                        Martin Sørlie - 1985
                        TLR - Absima - Spektrum
                        Darkspeed Racing
                        www.teamsmallsize.com

Comment

• nå burde vi vel egentlig ikkje sette så alt for konkrete krav her og der med en gang. først må vi jo få folk til å stille, og siden målgruppen er stort sett ferskinge, burde vi vel egentlig vente litt med alt for mange "regler". når ferskingene leser 10.5t her og SCdekk der og SCT en annen plass er det ikkje sikkert, heller en utrolig liten sjans for at de forstår noe som helst, og holder seg til nikkobilen sin.

for å si det på en annen måte. viss en melder seg på et nybegynnerkurs, og første kursdagen, la oss si det er IT, foredragsholderen begynner å messe om SQL,HTML,PYTHON 2.6 og 3.0, Torrent, Bit, Relasjonsdatabaser og 1001101110, og du som påmelte aldri har hørt om dette, du kan "bare" skrive e-post og meldinger på facebook, så tror eg at du ville bli litt skremt (OY! så omfattene dette var, eller uff dette var altfor omfattene). til slutt ender det med at du bare holder deg til Word, PowerP, og Facebook.

Comment

10,5 turn BL tilsvarer vel ca. 4200kW ved 2c, Velineon er på 3500kW (tror jeg) så den er slappere enn 10,5 turn.
                            Bør kun være tillatt med dekk som er laget til SC Trucks.
                            Kun 2wd.
                            Velineon takler 0,929 kW konstant og 1,43 kW peak. Men regner med du mente kV, og ja, da er Traxxas Velinoen 3500 på 3500 kV, og 10T. Som regel har motorer med lavere turns høyere kV-rating. En annen ting er jo at mer turns betyr mer moment og mindre strømforbruk, så man er ikke dermed nødvendigvis tjent med en motor med høy kV-rating dersom man må gire denne en del lavere.
                            Last edited by >Jonas<; 13 November 2009, 17:42.

Comment

• Originally posted by Razer View Post
                              Men du er da nybegynner du, Jarle?
                              For evig og alltid
                              Gammel mann med m-chassis

Comment

For evig og alltid
                                Jeg vil også ha status som nybegynner til evig tid.

Fabiz
                                Smallsize Hobbyland A/S
                                Team Losi : Spektrum

Comment

Today's Birthdays

Collapse

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X