Ingen fasit herfra da, bare mine tanker om samme tema...
Jeg henger med deg i at i en sving så vil bilen krenge. Dette fører til at vekt flyttes over på ytterhjula på grunn av sentrifugalkraften. Dette fører til at innerhjula får mindre grep/feste mens ytterhjula er de eneste som til slutt bruker veigrep. Med stabstag stiver du av de nedre fjærbeina slik at bilen ikke krenger så mye og ut i fra hvor stive stabstag du har på så vil du ikke miste lite mye veigrep på innerhjula i en sving fordi den ikke vil krenge like mye. Ergo så vil alle 4 hjula beholde mer veigrep. Det vil igjen føre til bedre sving og mer gjevn power i bakken trodde jeg.
Når det gjelder HPI Baja har jeg vært inne på tanken å få meg stabstag foran. Noen som har en formening om det eller to?
det er mange ting som spiller inn når det kommer til veiholdning.
teori er en ting praksis er noe helt annet.
jeg testa stabstag både foran og bak på MarderŽn å det funka dårlig På Off road banene.
det er ingen tvil om at et stabstag vil hjelpe til å fordele festet over begge hjula på samme aksel. Det kan være positivt og det kan være negativt.
om det er positivt eller negativt bestemmes av de andre parametrene i hjul opphenget.
F.eks hvor mye man kan løfte bilen før hjula løftes i fra bakken.
hvor stiv er fjæringen. hvor ligegr rulle senteret , hvor ligger tyngde punktet. hvilke hjulvinkelr man har osv.
de som tar man seg tid til å lese igjennom det som står i denne linken.
vil lære MYE om hvordan hjulopphenget virker, hva som påvirker hverandre, hvordan man skal justere og hvordan beregne rulle senter og cebter og gravity. man lærer om lateral balance OSV.
bruker man litt tid på å lese og lære seg å forstå hemmerligheten har man et frotrinn fremfor kammeratene eller konkurentene.
A REAL TWIN IS A V-TWIN.
alt under 1200 cc er en startmotor.
R.I.P Konrad My litle friend i will never forget you.
Sto MYE interessant der ja. Men når det kommer til sånne tekniske ord om ting å tang foretrekker jeg norsk. Blir litt lettere å forstå hele sammenhengen da.
noen hær som vet korsn som e bæst av sidemontert eller bakmontert dominator pipe til bajaen?
og er det veldi vanskeli å få av dekselet med sidemontert?
noen hær som vet korsn som e bæst av sidemontert eller bakmontert dominator pipe til bajaen?
og er det veldi vanskeli å få av dekselet med sidemontert?
sånn da?
Noen her som vet hvordan som er best av sidemontert eller bakmontert dominator pipe til bajaen?
Og er det vanskelig å få av dekselet med sidemontert?
Pipene er nokså forskjellige, sidemontert byr på litt bry ved av/på av deksel. Men det er ikke værre enn at etter det er gjort noen ganger så sitter det i fingra. Sidemontert gir bra effekt jevnt over hele registeret.
Med bakmontert så slipper du seff dekselproblemet, bakmontert er en veldig bra lav ende potte + at den har sykt kick på topp. Litt mindre kontrollerbar effektkurve enn med sidemontert, men gud bedre hvor gøy den er.
Støyen er omtrent like ille på begge to.
sigpic
HPI Baja/Race Porta 30,5/Dominator/Elcon/Spektrum
Lars Are Bjørke, klekt ut med promp og prakt i 1979
FG Marder Ford Focus WRC, Ford Capri 1/5, Ford Escort mk2 1/5, Tamiya TL-01 Escort WRC, Mini-z MR01,
Comment