Announcement

Collapse
No announcement yet.

1:12 Track STOCK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det var mye fornuftig fra en kar på en gang (Razer)

    Husk også å imøtekomme folk som kommer på banen for å se på.
    Vær oppsøkende og inkluderende. Ofte dette bidrar til å dra inn flere folk.

    Samtidig vil jeg nevne dette forumet.
    Det kommer nye brukere hver eneste dag (noen forsvinner også) og jeg kan
    ikke fatte og begripe hvorfor holdningen til (mange) såkalt løpskjørere er slik at man
    overser og gjerne også blir irritert på nybegynnere. Gjerne lar det gå
    så langt at dem dropper forumet pga. alle disse hersens nybegynnerne.

    Stikk fingern i jorda (les: kunstgresset) og skjønn at dette er kjappeste
    måten å få mindre folk til hobbyen på. Alle må bidra på alle måter og platformer
    for at det skal bli flere av oss. Det finnes så ufattelig mange alternativer,
    at alle grep vi gjør er superviktig.

    Edit: Hvis noen eller flere vil være med å bidra på en artikkel om kjøresteder
    i Norge er det bare å klinke til. Vi kan gjerne også lage en egen kategori
    hvor baneansvarlige kan legge ut bilder og detaljer om banen.
    Bare å si ifra hvis vi skal sette i gang med det
    Tom I. Arntsen - Radiostyrt.no - Modellflynytt.no - Modellsalg.no
    - NiceShot.no

    Comment


    • Her har dere en liten oversikt over innebaer i Norge. Beklager klipp å lim og forskjellige skrift typer sikkert mer info som kan legges til sikkert flere baner også

      Inne baner i norge



      Rcland med butikk
      innendørs touring og driftebane
      Adresse:

      RC Land AS
      Smalvollveien 63B, 0667 Oslo.
      Tlf 23 69 89 50
      www.rcland.no


      Mustit Raceway med butikk
      innendørs Touring og buggy bane
      Adresse:
      Solgård skog 120
      1599 Moss
      www.mustit.no
      Vianett raceway/mossrc
      innendørs touringbane-driftingbane og Mini-Z
      Addresse:

      Moss RC-BilKlubb
      Rabekkgata 9
      1523 Moss

      www.mossrc.no


      innendørs Buggy bane i Larvik
      Vi holder åpent man,ons fra 1630 og søndag fra kl 1100
      Adresse er Hegdal Industriområde, hegdalveien 84,
      Inngang midt på bygget,står kodal rc på døra.


      Drammen Rcklubb innebane med butikk
      innendørs Touring og driftebaner
      Austad gata 21 (under Bowling 1 på baksiden av bygget), 3043 Drammen, Norway
      http://drammenrcklubb.com


      Trondheim RC-Bilklubb
      Innendørs touringbane
      Adresse Nordset ved Klæbu.
      http://www.trcbk.no


      Gtl RC-Klubb Gjøvik
      innebane Touring
      http://www.rcklubben.no


      Stavanger Modellbilklubb
      innendørs Touring,drifting og buggy bane
      Adresse: Sørmarka Arena





      Kvinesdal Rc Klubb
      Innendørs Touringbane
      adresse?
      Espen "Trolly Dolly" Fjeldvær 83 Modell www.lmbk.no
      BILER:Tamiya 419 - TRG 114N F1 - ASS 12er
      Muchmore - Protoform - Sorex - Sanwa - Futaba - Reedy - Hiro-Seiko - Dubi Design
      -
      Thunder Power - Ride - Hobbywing - MR3 - Redrc


      Comment


      • Haa med å ha en rekruteringsklasse ala sørcup sin kaos, kom med det du har og kjør organisert! da snakker om at man inkuderer alle som har en bil uansett type!

        Det er slik man rekruterer til enkelte klasser som man kjører buggy/touring/1:12 men jeg tror og mener dette må skje igjenom klubbløp og ikke NC, her må NMF og klubbene være mere aktive på dette.

        Comment


        • Egentlig så har ikke nc noe med rekrutering å gjøre, rekruteringen skal skje i klubbene gjennom arangement og klubbløp.. På sørlandet og spessielt i kvinesdal har vi fått mange nye og håpefulle.. (Må konse på trening for ikke å bli frakjørt av 13-14 åringer) vi jobber hele tiden med å verve og hjelpe alle som ønsker, klubben har blant annet kjøpt 3 klubb biler, 2 til er bestilt.. Man kan leie disse for 30,- for en hel kveld.. Klubben prøver så ofte de kan å promotere seg selv gjennom arangement og i aviser.. Det er gjennom dette at flere er bitt av bassilen og ønsker å kjøpe biler.. Vi har også sør-cup med blant annet en kaos klasse hvor alt er lov og en standar klasse der alt er lov men motor må være 21,5t og blinky på reg.
          || The Black Pearl ||MuchMore Power ||

          Comment


          • Hei fjeld,
            ref ;
            Egentlig så har ikke nc noe med rekrutering å gjøre, rekruteringen skal skje i klubbene gjennom arangement og klubbløp..

            Personlig har jeg ikke hatt trua på denne tese, opp igjennom årene har flere medl. sagt at denne tesen er riktig, bl.a. Erik Fink.
            Har vært vitne til dette her i mange år nå, og begynner nå faktisk å lure på om Mr. Fjeld m.fl. har rett i dette. Kanskje man skal tenke i de baner i fremtiden.
            Hva mener andre førere om dette?
            Tor Arne Nicolaisen GMBK

            Lei av å knuse motstandere!

            Comment


            • Originally posted by tan20 View Post
              Hei fjeld,
              ref ;
              Egentlig så har ikke nc noe med rekrutering å gjøre, rekruteringen skal skje i klubbene gjennom arangement og klubbløp..

              Personlig har jeg ikke hatt trua på denne tese, opp igjennom årene har flere medl. sagt at denne tesen er riktig, bl.a. Erik Fink.
              Har vært vitne til dette her i mange år nå, og begynner nå faktisk å lure på om Mr. Fjeld m.fl. har rett i dette. Kanskje man skal tenke i de baner i fremtiden.
              Hva mener andre førere om dette?
              Det er nok dette som er grunntanken og slik det burde være. Det funker og hyggelig å se at sørlandet gjennomfører det!

              Men når det er sagt så er det flere ting som er kommet frem i denne tråden som kan være verdt å følge opp.
              "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

              Comment


              • Jeg er nå så naiv at jeg tror at man rekruterer folk her inne og at klubbene må jobbe med dette jeg da.
                NC er for dem som synes dette er overkomlig i tid og penger og faktisk kunne tenke seg å kjøre NC.
                Det er vel som i de fleste andre ting, at man må ha bredden opp å stå skikkelig før man får noen til å drive med "toppidrett".

                Ut i fra lista som kom opp her, så er det jo ikke akkurat mange klubber i Norge.
                Ja det er noen flere rundt Oslo omerådet, men ikke akkurat flust.
                Aner ikke hva forbundet gjør for at f.eks. kommuner skal tilrettelegge arealer og eventuelt byggninger slik at man kan starte opp klubber litt mere lokalt.
                Lørenskog har bare asfalt og utebane, men det er vanvittig mye mer enn Rælingen, Fet, Skedsmo og Ullensaker har.
                Slik er det vel de fleste steder, at 1000m2 med land ikke kan avsees til slike formål, da kommunen ikke ønsker å "tape" penger.
                Hvis forbundet faktisk vil ha flere til å kjøre, siden NC førerene betaler lisens, så burde forbundet kanskje også jobbe litt for at kommuner skal legge til rette for for at klubber skal kunne holde på.

                Da ville jeg tro at det kanskje kom litt flere mennesker med innen RC og NC ville mest sannsynlig ha økt status og popularitet.
                Jeg kan godt være enig med deg, men da tar vi feil begge to. ....
                Facebook -> Mini-Z Norway

                Comment


                • Noen tanker fra en utenforstående:
                  Jeg tror som flere at det viktigste her er å skape interesse, ikke diskutere regler for ditt og datt.

                  Jeg har ikke undersøkt noe som helst rundt regler rundt racing, men sitter med den forståelsen av det er komplisert, skjønner ikke helt forskjellen på klasser og hvilke regler som gjelder for dem. Dere skremmer vekk nybegynnere med et komplisert regelverk og diskusjoner om "blinkymode", turns/ESC og hva det enn måtte være, og man får inntrykket av at man kun kan komme om man har det beste av det beste av utstyr. Jeg vil tro en nybegynner ikke forstår mye av disse begrepene.
                  Leser man M-diskusjonene her på forumet får man inntrykk av at det er en snever gjeng på 5-6 stk som tester utallige kombinasjoner av oppsett og kniver om tusendels sekunder på rundetidene. Jeg tror ikke det fører til at nybegynnere uten bekjentskap tar kontakt...

                  En enkel rekrutering der folk kan stille med det de har og leke seg uten at de aller "tøffeste" kjører i ring rundt dem tror jeg ville vært tingen.

                  Edit:
                  Jeg kan ta en sammenligning mot den klubben jeg har fått kontakt med, som har drifting/klubbtreff en kveld i uka. Her er det fritt frem for alle å leke seg med det de har av elektriske leketøy, uten at nivået på utstyr, kjøring og annet på noen måte blir diskutert. Det er en betydelig andel ungdom under 18 år som kommer og har det morsomt med de bilene de har. Dette har jeg troen på som god rekrutering.
                  Last edited by Odd-M; 17 October 2013, 10:09.
                  Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                  Comment


                  • Ikke akkurat racing, men så enkelt har de løst det:
                    Last edited by xilian; 17 October 2013, 11:09.
                    Slash 4x4, Sakura Zero S, Wraith, 2x SCX10

                    Comment


                    • Hei gutter!

                      Jeg har vært borte fra forumet en stund nå og ble oppmerksom på denne tråden først nå. Det er mange som har synspunkter og gode idéer her ser jeg og engasjementet er det ingenting å si på.

                      Først og fremst: Utgangspunktet for denne tråden var jo "Hvordan få flere til å kjøre 1:12 track .." Det var ikke en generell tråd for rekruttering til radiostyrt. Kanskje ikke så viktig sier du, men det var altså der det hele startet fra Hr Waale Løken sin side : )

                      1:12 track er en av de eldste konkurranse-klassene innen modellbil og det var veldig populært her hjemme på åttitallet. Jeg har selv kjørt 1:12 race med 100+ deltagere i Norge på den tiden. Forskjellen fra da til nå er at alle som var seriøse med RC kjørte denne klassen. Enten du kjørte 1:8track, 1:8 buggy eller elektro så kjøre du 1:12track inne på vinteren. PS: en 1:12bil har ikke egenskaper til å kjøre ute. Dette er en klasse som kun kjøres inne på teppe på vinteren. (ja, jeg vet at det er mulig å kjøre 1:12 ute på asfalt i Asia og USA, men ikke på de banene vi har i Norge)

                      Ok, en liten avsporing
                      I dag har vi omtrent like mange aktive førere som i de glade dager på åttitallet, men nå er de spredd over veldig mange klasser.

                      1:5 Touring
                      1:5 GT
                      1:8 buggy
                      1:8 Truggy
                      1:8 track
                      1:10 4wd byggy
                      1:10 2wd buggy
                      1:10 SC 4wd
                      1:10 SC 2wd
                      1:10 200mm Nitro Touring
                      1:10 touring mod
                      1:10 touring stock
                      1:10 World GT
                      1:10 M chassi stock
                      1:10 M chassi mod
                      1:10 Formel 1
                      1:12 track mod
                      1:12 track stock Har jeg glemt noen i farten?

                      Det er 18 klasser! Phew! Er det andre enn meg som ser utfordringen her? Sett ut i fra et konkurranseperspektiv er det lett å forstå at vi er ikke mange nok til å holde et brukbart nivå med så mange klasser. Vi er rett og slett for få som kjører radiostyrt i Norge.

                      Er dette et problem? Nja .. : )

                      For vi få som har ambisjoner om å bli flinke nok til å være med å konkurrere internasjonalt så er det et problem at vi ikke har større konkurranse her hjemme. Matchingen blir ikke bra nok. Skal vi bli flinkere må vi ha flere førere som kjemper tettere og pusher hverandre videre.

                      Tilbake til 1:12
                      1:12 stock er allerede en EFRA klasse som John Lara påpeker. Hvis vi skal kjøre 1:12 stock i Norge vil det være veldig dumt å lage egne regler her. Da blir det unødvendig komplisert. Jeg har også tidligere luftet tanken om 1:12stock i Norge. Min motivasjon for dette er at det vil være god trening til EM hvor dette er en stor klasse.

                      Vil 1:12stock være god rekruttering til 1:12mod? Ja, det tror jeg, men jeg er også redd for at det vil stjele førere fra Mod. Dette er et spørsmål som vi evt må vurdere. Jeg tenker at det hele blir litt omvendt. Førts sette opp en klasse og så se om det er noen som melder seg på? Er det ikke bedre at vi får se bilene på banen og så vurdere om det er mange nok som kjører til å sette det opp som en egen klasse?

                      Hvordan få flere førere til 1:12klassen? Jeg tror vi må ta inn over oss at det er liten ny-rekruttering til radiostyrt konkurransekjøring generelt. Som flere har er inne på blir det fort kannibalisme på andre klasser hvis vi oppretter er ny. Sjansen for at en kar fra gata kjøper konkurranseutstyr, løser lisens og melder seg på i Norgescup er veldig liten.

                      Hvis vi ønsker å få flere til å stille i Norgescup må vi nok fokusere på de som allerede har utstyr eller som har kjørt tidligere. Det er langt større sjanse for at de begynner igjen enn at en ny fra gata investerer nødvendig tid og penger for å kjøre løp. Feks: Jeg er sikker på at mange av de som kjører buggy om sommeren kunne hatt stor glede av å kjøre track inne om vinteren. Det er gøy og god trening uansett hvilken klasse du kjører til vanlig. 1:12 er en relativt billig klasse å kjøre og det bør tiltekke en del førerer. Hvis vi først bruker tid på de som faktisk kjører i dag eller har kjørt tidligere har vi en sjanse til å holde radiostyrt gående en stund til. Og hvem skal ta et tak og gjøre en forskjell her? Jo, det er dere som leser denne tråden : )

                      Comment


                      • Kunne ikke ha sagt det bedre selv.
                        Jeg kjørte 12`er i fjor men ga meg etter 2 løp fordi jeg følte jeg ødela mer (var i veien) for andre enn jeg hadde det artig selv. Blir det en 12er stock klasse så er det ikke umulig att jeg gir det en sjanse til =)
                        Men så er jo spørsmålet om hvem er det som kommer til å kjøre stock? Er vi nok folk som vil prøve seg på stock til å få 5+ til å stille til start?
                        Jeg kommer ikke til å bruke 5k++ på en klasse om det ikke er noen som kommer til å kjøre...
                        John Henning Østbye
                        Futaba 4Px, Hpi Baja 5B SS, Arc R10 2015, Tamiya M-06, Kyosho Viper.

                        Comment


                        • Det er mangen klasser på få folk ja - spørsmålet er om supportklasser a'la stock er egnet til ren rekruttering eller om de kanskje sluker flere fra enn de avler til NC? Det kan høres mer ut som en bjørnetjeneste. Tanken er god, men teller den når man skal summere opp resultatet? Derfor spørsmålet om det kan ha noe for seg å tenke annerledes?

                          Er det for eksempel hensiktsmessig å ha ørten versting-klasser i NC og resten som support? Det er vel kanskje heller ikke noe poeng med ørten stock-klasser? Men kanskje det finnes en mer balansert fordeling for NC?

                          Angående rekruttering - er det hensiktsmessig for rekruttering at nye folk skal velge klasse før de vet hva som passer dem eller hva de vil satse på - er noen tjent med det eller kan det være noe å hente der?
                          Last edited by Crowe; 21 October 2013, 22:57.
                          "When faced with untenable alternatives, you should consider your imperative."

                          Comment


                          • Hva er hensiktsmessig? Hvilke klasser vi skal ha? Jeg vil tro at folk kjører med de bilene som de vil kjøre med. Enkelt og greit. For min del skulle vi gjerne alle kjørt 1:12 mod.. 60+ deltagere, A til F- finaler, jevn racing og masse trøkk! Men jeg skjønner at det er utopisk da : )

                            Igjen tilbake til utgangspunktet her: Hvordan få flere førere til å kjøre 1:12track. Det var spørsmålet til Waale Løken og det var formålet med denne tråden.

                            John H Østbye sier: han prøvde 1:12 track med modified motor. Det gikk ikke så bra. Han opplevde at bilen var vanskelig å få til og han ødela mye deler. Det kan være litt vrient å få en 1:12 bil til å fungere hvis man ikke har erfaring og spesielt med en 4,5turn motor. For store dekk, bakstilling som binder, stive ledninger til motor, for hard diff, feil bakkeklaring og dekk som er feil smurt. Bare en av disse "feilene" kan gjøre at bilen er "umulig" å kjøre selv om den kan se helt i orden ut. Jeg skjønner godt at man kan bil frustrerte av dette.

                            En 1:12 track med 10.5t motor går mye langsommere på langsiden og har mye roligere akselerasjon. Bilen oppleves som snill å kjøre og det er langt mindre kritisk med tanke på dekk, smøring oppsett osv. Allikevel kjører en 1:12 stock like raske rundetider som en 1:10touring modified! Altså: Enkel bil, lett å kjøre, mye moro og raske rundetider siden den har godt grep og høy "corner speed". Dette er også en relativt rimelig klasse å kjøre siden det er langt mindre dekkslitasje og bilene kjøres på 1cell batterier. Jeg tror 1:12stock er en fin klasse for både nybegynnere og de som vil få en myk start inn til 1:12 track.

                            Før man setter opp konkurranser så tror jeg at det hele vil starte med at vi får noen biler på banen. Vi som kjører aktivt og som får spørsmål fra folk som er interesserte i 1:12 kan opplyse om at 10,5t kan være et godt alternativ for å en som vil prøve seg i klassen. Bil, ESC, batteri, karosseri, servo, dekk, smøring.. alt dette er det samme enten du kjører stock eller mod. Eneste forskjell er motor og giring. Jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvilken giring som brukes i stock til 10.5t, men det skal jeg finne ut av.

                            Hvis folk synes det er moro å kjøre 1:12 stock så vil det på et tidspunkt bli mange nok til at vi kan sette opp denne klassen sammen med de andre i Norgescup'en. OM det blir en en stockklasse i 1:12 vil avhenge av hva som blir anbefalt på baner rundt omkring og hvordan miljøet er hos de forskjellige klubbene. Jeg vet om flere som ønsker å kjøre 1:12stock og de vil komme i gang på Mustit i løpet av sesongen. Vi får vel bare se om det vil slå ann.

                            Comment


                            • Det ble vedtatt på MSK at 1:12 Stock føres inn som en support-klasse, i likhet med 1:10 Stock. Dette vil dog ikke si at det automagisk vil bli arrangert løp, for å få arrangert løp trenger man engasjement fra førere som ønsker og kan vise til at klassen har en hensikt!
                              Det som ble vedtatt:
                              1:12 bil (no shit)
                              Karosseri: fritt
                              ESC: Blinky
                              Motor: 10.5T
                              Batterier: EFRA/ROAR

                              Resten er likt som 1:12 Modified.

                              Grenleder Elektro Touring. ARC! www.thomaseh.no
                              Like HD Paint on Facebook! https://www.facebook.com/hdpaintz

                              Comment


                              • Originally posted by Thomaseh View Post
                                Det ble vedtatt på MSK at 1:12 Stock føres inn som en support-klasse, i likhet med 1:10 Stock. Dette vil dog ikke si at det automagisk vil bli arrangert løp, for å få arrangert løp trenger man engasjement fra førere som ønsker og kan vise til at klassen har en hensikt!
                                Det som ble vedtatt:
                                1:12 bil (no shit)
                                Karosseri: fritt
                                ESC: Blinky
                                Motor: 10.5T
                                Batterier: EFRA/ROAR

                                Resten er likt som 1:12 Modified.
                                Og da gjenstår det å se at arrangørklubber nå har fått med seg dette, neste NC = Grenland. Bare å oppgradere innbydelse osv. Håper å se Stock i 1:12 fremover
                                Trygve Bull Freng/58
                                www.lmbk.no
                                XRAY NT1, XRAY X12, XRAY T4, ARC R10-W.

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X