Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal vi lage en "retroklasse"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by SHY View Post
    Veldig bra webside du har laget!
    Takk, siden utvides hele tiden med nytt stoff.

    Originally posted by SHY View Post
    Teknisk spørsmål: er disse rerelease kitene fullt kulelagret? Og hvor få turn tåler de medfølgende regulatorene?
    Rerelease kitene er ikke fullt kulelagret. Jeg mener HotShot kommer med noen kulelagre, men ikke til alt. Frog og Grasshopper kommer uten kulelagre.
    TEU-101BK ESC'en har ikke noen rating på ant turn. Noen sier at den greier ned i 21 turn, andre sier 23. Jeg har ikke kjørt den selv med noe annet enn std SilverCan.

    Når det gjelder regler:
    -Kunne man tenke seg å begrense til motorer som var tilgjengelig da? RS540, Sport Tuned, Technigold, Technituned, osv? Gjerne dagens varianter av disse motorene for ikke å kjøre i stykker de gamle...
    - Ang batterier: Jeg ville stemme for å ikke bruke Lipo. Jeg tror ikke det er mange av oss "amatører" som har det liggende...
    - Dekk: Begrens til det som var tilgjengelig originalt på bilene i den tiden.
    - Ellers ønsker jeg ikke noen strenge regler, dette er jo mest før gøy!

    Lars
    Last edited by larbut; 7 October 2007, 20:15.

    sigpic

    Alt du ønsker å vite om gamle Tamiya biler!

    Comment


    • #62
      Da er mitt spørsmål er det blitt noen enighet om hvor "ny" bil man kan ha da det finnes både RC10 og Cougar ( schumaher ) fra slutten av 80tallet om eg ikke tar helt feil.
      Ellers så solgte Norwegian Modellers et merke som het "Mauri" på 80tallet såvidt eg husker og det var et rimligere alternativ til Tamiya.
      Håper at det blir et godt oppmøte når det blir og ikke at folk bare sitter og snakker på nett.

      Sveinung
      Sveinung Nå 71mod

      Comment


      • #63
        "Marui" tenker du på? Tror jeg bygde en Marui "Big Bear" for en kompis i 1983. Den var faktisk en liten trend z'er, da det var den aller første bilen med latterlig overdimensjonerte hjul! Modeller tom. ca. 1990 er fint. Vi er ikke strenge her! Det viktigste er å få bilene kjørbare! Om nødvendig lager vi bare en "kaos klasse" (heat) i tillegg, der kan du kjøre med absolutt hva du vil! :mrgreen:
        Last edited by SHY; 8 October 2007, 11:31.
        Life's too short to go slow! www.ymr.no

        Besøk mitt showroom

        Comment


        • #64
          medfølgende regulator til Tamiyas rerelase kits

          Grensa er 23 turn (f.eks. Tamiya Sport Tuned)

          Offisiell info fra Tamiya:


          Men en liten mod. med heatsink muliggjør langt lavere winds:

          (de her fikk det til å funke med 15 turn)
          Life's too short to go slow! www.ymr.no

          Besøk mitt showroom

          Comment


          • #65
            Jeg har kjørt en 15t motor i min m03 med den regulatoren. Funka helt fint. Men jeg kjørte på buggybanen altså på grus, husker ikke om jeg kjørte noe på asfaltbanen på Bukta...

            Den regulatoren var helt orginal og jeg kjører fortsatt med den samme i m03'en min
            Team Smallsize

            Comment


            • #66
              Ah, cool!

              Må bare teste hva slags rundetid det er mulig å få med en Hotshot med:
              -minipin dekk
              -LiPo
              -rask nok motor

              Tror ikke det skal bli så ille faktisk! :razz:
              Life's too short to go slow! www.ymr.no

              Besøk mitt showroom

              Comment


              • #67
                Originally posted by SHY View Post
                Ah, cool!

                Må bare teste hva slags rundetid det er mulig å få med en Hotshot med:
                -minipin dekk
                -LiPo
                -rask nok motor

                Tror ikke det skal bli så ille faktisk! :razz:
                Hehe, skal vel gå unna det

                Kan jo hende det går såpass bra at du kan bytte ut Losi'en nå som den er discounted. Snakker om oppgradering, fra Losi til Hotshot
                Team Smallsize

                Comment


                • #68
                  LOL! Det er sant... fra en nesten veteran til veteran... :mrgreen:

                  1 til nå så er det TO fulle heat!!!
                  Last edited by SHY; 8 October 2007, 15:24.
                  Life's too short to go slow! www.ymr.no

                  Besøk mitt showroom

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by SHY View Post
                    "Marui" tenker du på? Tror jeg bygde en Marui "Big Bear" for en kompis i 1983. Den var faktisk en liten trend z'er, da det var den aller første bilen med latterlig overdimensjonerte hjul! Modeller tom. ca. 1990 er fint. Vi er ikke strenge her! Det viktigste er å få bilene kjørbare! Om nødvendig lager vi bare en "kaos klasse" (heat) i tillegg, der kan du kjøre med absolutt hva du vil! :mrgreen:
                    Hmmm, da kan jeg jo bruke min Avante 2001 runner (lansert i 1990) he he....
                    -Lars

                    sigpic

                    Alt du ønsker å vite om gamle Tamiya biler!

                    Comment


                    • #70
                      Hornet vs. Frog



                      Her er mye fin info om gamle modeller: (teknisk funksjonalitet etc)


                      Litt om Tamiya-fabrikken:


                      Heeeeeeeeeeeey!!! Vi er nå 20(!!!) stk. som ønsker å stille opp i retro-klassen! Da har jeg virkelig tro på at vi i praksis kan få til i alle fall ett fullt heat med oldies på hver av NM-rundene! Det blir show!

                      Dersom man leser igjennom tråden på oOple, ser man fort at man skal ikke bekymre seg alt for mye om regelverket. Det viktigste er at det er i "retroens ånd". Og du får antakelig nok utfordring med å finne deler som mangler, og å få utstyrt til å virke! Her gjelder det at man hjelper hverandre! Disse Tamiya-fantastene har sikkert kassevis med deler man kan trenge når man kjører i stykker...

                      Noe som er viktig, er å begrense motoreffekten noe - drivverket i disse gamle bilene smelter rett og slett med for mye power... Foreslår igjen at vi starter med en grense på 19 turn. For gamle tohjulstrekkere holder det sikkert med en blank 540...

                      Kommer det forresten noen flere rereleaser fra Tamiya? Hvis ja, hvilke?

                      Hva med Sand Scorcher? Ville jo ha solgt i bøtter og spann... For dyr å reprodusere?
                      Last edited by SHY; 9 October 2007, 12:58.
                      Life's too short to go slow! www.ymr.no

                      Besøk mitt showroom

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by SHY View Post
                        Noe som er viktig, er å begrense motoreffekten noe - drivverket i disse gamle bilene smelter rett og slett med for mye power... Foreslår igjen at vi starter med en grense på 19 turn. For gamle tohjulstrekkere holder det sikkert med en blank 540...
                        Enig ang grensen på19 turn, men vi må ikke la dette bli noe regelrytteri, da faller nok mange av. Det er jo gamle folk (regner jeg med) som holder på med retro biler, og vi har begrenset med kapasitet for å ta inn nye regler
                        Originally posted by SHY View Post
                        Kommer det forresten noen flere rereleaser fra Tamiya? Hvis ja, hvilke?

                        Hva med Sand Scorcher? Ville jo ha solgt i bøtter og spann... For dyr å reprodusere?
                        He, he. mange spekulerer på dette området. Selv tror jeg Sand Scorcher er lite sansynlig. Vi har jo fått Rough Rider som en Tamtech bil, så jeg tipper den kommer med et Sand Scorcher (lexan)karosseri...
                        Ellers er vel Monster Beetle et hett tips?

                        -Lars

                        sigpic

                        Alt du ønsker å vite om gamle Tamiya biler!

                        Comment


                        • #72
                          Click image for larger version

Name:	vintage1.jpg
Views:	1
Size:	55.1 KB
ID:	751780 Click image for larger version

Name:	vintage2.jpg
Views:	1
Size:	48.9 KB
ID:	751781 Click image for larger version

Name:	vintage3.jpg
Views:	1
Size:	58.8 KB
ID:	751782 Click image for larger version

Name:	vintage7.jpg
Views:	1
Size:	53.7 KB
ID:	751783 Click image for larger version

Name:	vintage10.jpg
Views:	1
Size:	81.4 KB
ID:	751784

                          Fant den frem fra kottet i går, her er mitt klendodie, min custom Slim&Slem SuperShot fra 1986, samt Acoms AM-radio, servoer, mottaker, et par gamle LeMans motorer...

                          Endel spesialdeler fra Morley Models i UK. Enn om jeg hadde lagt batteripakka på langs! Da hadde det vært litt Durango feel over den! :razz:

                          PS. Sjekk "gammelkatta" til Stein Ove:
                          Last edited by SHY; 11 October 2007, 08:36.
                          Life's too short to go slow! www.ymr.no

                          Besøk mitt showroom

                          Comment


                          • #73
                            Click image for larger version

Name:	sup_shot.jpg
Views:	1
Size:	67.0 KB
ID:	751785

                            Slik så den ut i før den ble heelt modifisert. Kalte den da for "Gold Shot"

                            Ellers litt historikk her:
                            Last edited by SHY; 10 October 2007, 13:37.
                            Life's too short to go slow! www.ymr.no

                            Besøk mitt showroom

                            Comment


                            • #74
                              Ohh, den var jo grom da
                              Alu chassis og greier! Har den blitt re-released?
                              # 8ight-T # # Nosram RS .28 EVO / RB C6 BB # Spektrum DX3R # Proline # Futaba # ACE # Byron #

                              Comment


                              • #75
                                LOL!

                                Tviler på det, laget alt selv med stikksag og fil.. :mrgreen:

                                Bare å sette i gang...

                                Den var originalt veldig lik HotShot, bare med 4x stående dempere i stedet for 2x monodempere. Vet ikke om den vil bli relansert. Skulle gjerne sett "The Bigwig" relansert, den var übercool med eksospotter og luftinntak!
                                Life's too short to go slow! www.ymr.no

                                Besøk mitt showroom

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X