Announcement

Collapse
No announcement yet.

TOPIC FOR PRATESYKE MODELLBÅTFØRERE !

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Rille View Post
    Priset på guld kommer att sjunka desto längre 2012 lider, det kanske då i framtiden i hjärtat ert svider. När ni väl på pallen överst efter VM står, ni då vet att hemma finns en båt som fortare än er går. Då är det så att ni kanske lite dåligt mår, men det är bara att fara hemmåt å slicka sina sår!
    Ursäkta min dåliga humor, ett andra försök i att vara rolig, det är nog bäst att det inte blir något tredje.

    Rille

    Comment


    • Originally posted by Rille View Post
      Ursäkta min dåliga humor, ett andra försök i att vara rolig, det är nog bäst att det inte blir något tredje.

      Rille
      Bare kom med flere svenske dikt du Rille, de varmer normenn i vinterkulda Det er jo så stille her inne på forumet om dagen så det er godt at du bidrar med noe Har du ferdigstilt alle dine prosjekter for vinteren, eller går det kun i husbygging
      Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

      Comment


      • Har tenkt litt på å lage meg en gøyal drag båt med tiden , det må bli noe a la denne !
        2 fast 4 U - kanskje.....

        Comment


        • Originally posted by Helge Simonsen View Post
          Har tenkt litt på å lage meg en gøyal drag båt med tiden , det må bli noe a la denne !
          http://www.youtube.com/watch?v=RgteC...ature=youtu.be
          Dette var tøft Helge, kanskje noe å satse på som pauseunderholdning under NC-rundene ! Det er rått borte i statene, har de ikke et vann, så bare lager de et og alt som bråker er moro !
          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

          Comment


          • En slik???? En DragCat er nok et godt utgangspunkt da. Just don`t make it pink! Click image for larger version

Name:	Drag.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	776457
            I`m BACK!

            Comment


            • Just don`t make it pink! Click image for larger version

Name:	Drag.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	776457[/QUOTE]

              Du er vel lei av å bygge rosa båter, Johnny
              Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

              Comment


              • Nä, man har varken tid eller väder för att köra båt, det var -33 C i morse. Man kan säga att det är myggfritt ute! Jo vi skall bygga hus, börjar i maj och jag har ritat ett hus men endel menar att jag är lite fel ute, jag förstår inte vad dom menar.
                Click image for larger version

Name:	flipping-houses.jpg
Views:	1
Size:	32.5 KB
ID:	776458

                UtopiaRacing's X-file's gällande X-Craft 53" så är läget status-Q, allt står nästan stilla sen i november. Men jag har nog sett dom Norska spionsateliterna farandes över Kalix bygden men verksamheten är flyttad till hemlig plats/ort, så ni kan ta ned dom nu. Jag har några ideer angående skrov bottnar som jag tänkte prova. Tanken är att det blir 4 olika skrov bottnar. Om det går att överföra teorin i praktiken så borde det finnas stora möjligheter att kunna åka riktigt fort. Men man har ju haft fel förr så kanske det blir fiasko av allt eller så får jag skaffa mig ett självförtroende som "Northug" så torde allt vara möjligt!

                Click image for larger version

Name:	1 003 (2).jpg
Views:	1
Size:	49.2 KB
ID:	776459

                Rille

                Comment


                • Mycket bra Rille, ser at du har valgt V-bunns skrog med dobble side stablisatorer på ditt nye hus også, typisk svensk

                  Det ser ut som at du har litt å jobbe videre med gjennom vinteren for å få de tre skrogene til å flyte til sommeren, hvis ikke kommer det til å gå slik det gjorde med det svenske skipet WASA for noen hundre år siden
                  Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                  Comment


                  • Hadde væørt moro om du hadde testet ut speed rails på en av de tre ! det hadde gått snabt rett frem iallefall
                    2 fast 4 U - kanskje.....

                    Comment


                    • Originally posted by Helge Simonsen View Post
                      Hadde væørt moro om du hadde testet ut speed rails på en av de tre ! det hadde gått snabt rett frem iallefall
                      Helge, om du menar att steglisterna skall gå hela vägen bak, till akterspegeln (som Faluga'n)? Faluga'n är snabb rakt fram, har en rund köl och djup V-vinkel därför bl.a chinewalk och låg svängfart. Jag har flertalet idéer ang botten och speed rails (strakes). Jag kommer att satsa på ett koncept med några variationer, därför flera båtar/skrov. Helge har du någon hemlig, diaboliskt, listig ide ang ämnet så kontakta gärna UtopiaRacing's "black-ops" avdelning.

                      Rille

                      Comment


                      • Originally posted by JohnnyStingray View Post
                        I Eventyrland går alt an, men det har jo ingen rot i virkelighetens ROT
                        Har du blitt asylsøker i Emirattatta? Eller har du sneket deg med i juniorklassen?
                        I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                        sigpic
                        For n'te gang Sofus, trykk F5...

                        Comment


                        • Originally posted by harald1966 View Post
                          Har du blitt asylsøker i Emirattatta? Eller har du sneket deg med i juniorklassen?
                          Kanskje han har kommet med pga. den nye uttakelsesmetoden for 2012 til VM for " Lucky Loosers "
                          Østfold Modellbåtklubb Lisens N-747 Båter: 3 x Delta Force MK 2 m/CMB 26 - Aeromarine Advenger 44 Pro Cat m/Zenoah 285 PUM trimmet fra TT&T - Delta Force MK 2 m/Zenoah 260 PUM Standard - AC Model Boats Edge Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra CC Racing - Whiplash GV Sport Hydro m/Zenoah 260 PUM trimmet fra TT&T - Expresscraft GTX m/CMB 35 RS - Nodd V-180 m/CMB 35 RS.

                          Comment


                          • Att jaga fart eller om man vill säga toppfart så är det inte lätt. Att bara säga att det är "power" som gäller för att åka fort så är man kanske lite fel ute. Denna text nedan som jag tycker förklarar ämnet ganska bra fick jag tidigare skickat till mig av "innovatören", Dr Wyk, alias Janne Lindgren. En bra motor betyder en del men inte allt!!!!!!


                            "The speed of a boat increases approximately as the power cubed. That is, if you double the power the speed will only increase by about 1.26 times. That is why it is hard to test engine power by observing boat speed. If your hull goes 55 mph with the stock engine it would go about 59 mph with the modified engine and 61 mph with the cast cylinder engine. The two mph difference between the modified and cast cylinder engine explains why G1 engines are very competitive in the GX1 class. Lots of other factors will overcome this small edge in speed. In a stock engine class, if your boat goes 55 mph with a double cone pipe, it would go 56 mph with the billet pipe. Again, many other factors will negate this small speed difference. The best engines will have a broad, flat, peak power band. This gives an engine that will handle a broad range of props with good power both in the turn and at the end of the straight. If everything else is optimum, the most powerful engine will give the winning edge."

                            "A part from the X-file's"

                            Rille

                            Comment


                            • Originally posted by Rille View Post
                              "The speed of a boat increases approximately as the power cubed. That is, if you double the power the speed will only increase by about 1.26 times.
                              Stemmer ikke helt dette her Rille. Vi bruker ikke båter med "displacement"-skrog:


                              Men det er mange faktorer som spiller inn.
                              For å vinne løp er det forresten ikke bare farten som er viktig. Det viktigste er at man passerer mållinjen først, hver gang.
                              I-Iarald Ekkje$tøI - http://www.ombk.org
                              sigpic
                              For n'te gang Sofus, trykk F5...

                              Comment


                              • Harald, nej jag vet att det i sak inte är helt riktigt det som står i texten vs Wikipedia men missförstå mig rätt. Det jag försöker att tydliggöra är att med relativt bibehållen våt yta = drag och med en ökad kraft(thrust) så blir fartökningen inte så stor som man skulle kunna hoppas på. Exempel, SG har nu kommit med nya(dyra) prylar till 35cc motorn som skall ge 10-15% ökad effekt i ett givet varvtals område. Hur mycket snabbare kommer då en given båt gå, eller mer relevant, vad kommer den nya varvtiden bli?

                                PS Bygga, rejsa å ha kul räcker bra för mig, vinna är inget måste!

                                Rille

                                Comment

                                (RS) Radiostyrt.no Statistics

                                Collapse

                                Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,929   Active Members: 2
                                Welcome to our newest member, Erik-M.
                                Working...
                                X