Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mugen Seiki MBX-serien

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen av dere som har forslag til setup for:
    -Hof
    -Spydeberg

Har såvidt vært innom Spydeberg en gang og kjørt bittelitt, men fikk ikke forska noe særlig grunnet regnvær.
    Hof fikk jeg aldri tatt turen innom, var uheldig å brakk beinet i fjor, så hele sesongen røyk hehehe

Dersom dere ikke vil dele med alle andre kan dere jo sende meg PM da!

Kan bytte mot bra oppsett for Furulund

Comment

• Jeg bruker M-Spec oppsettet og er strålende fornøyd med det
      Men andre har vel andre preferanser.
      Frode Strøm
      Team Mustit RC 2013

Comment

• Originally posted by FrodeStrøm View Post
        Jeg bruker M-Spec oppsettet og er strålende fornøyd med det
        Så godt å høre en seriøs fører si akkurat det!
        Jeg leser all verdens set-ut forslag og nødvendige endringer av det ene og andre. Jeg koser meg stort med M-spec oppsettet, nå begynner den å bli litt løs i fisken så det er kanskje dags med nye oljer, men da erstatter jeg med samme vekt og tykkelse.
        Etter at jeg monterte nye droop skruer ble det litt store utslag på armene, kontrollerte det opp mot M-spec og strammet inn litt; god som gull!

M-spec oppsett og variasjon i dekk, holder lenge for meg - kanskje litt kjedelig da
        MBX-6
        Slash 4x4 rtr
        - Midtskogen Raceway-

Comment

• Originally posted by FrodeStrøm View Post
          Jeg bruker M-Spec oppsettet og er strålende fornøyd med det
          Funker også veldig bra i Hønefoss
          Frode Strøm
          Team Mustit RC 2013

Comment

• Har aldrig prøvd M-spec opsettet og ikke kjørt ennå i Hof eller Spydeberg. Morten T har noe på Spydeberg, han kjørte like fort som Bjørn Ivar der sist har jeg fått raportert.

Jeg har bare kjørt med tunge diffoljer til nå.. men det har funket kjmpebra. Bilen blir somregel noe roligere og enklere å kjøre enn tynnere oljer. I hønefoss brukte jeg standard opsettet som kommer med bilen med untak av diffoljer, som var 10000 bak 12500 i midten og 15000 foran, høres helt vilt ut men det funka rimelig bra spørr du meg. ( kommer nok til å endre det men det var det som sto i etter Furulund...) Brukte midtre hullet på camberlink bak og 2.5 grader toe-in for mer styring. Skal prøve å få trent der til uka, så får vi se

Jeg skal begynne å legge ut oppsett jeg bruker bare jeg finner et setupsheet som er redigerbart... Har noen det så send det til meg så kommer setup etterhvert.

Det fine med denne bilen kontra de jeg prøvde i fjor er at du kan kjøre hardt og bile bare funker. Losi må man være litt forsiktig med men de som kan det kjører dritfort med Losi. Prøvde en MP9 også på siste løpet i Skien, men det var ikke noe for meg... ( grenser for hva man får til av oppsett på en dag da, på en bil man ikke har prøvd før....)

Comment

• gå inn på racemugen.com mener det skal være et redigerbart setup sheet der
              MP9, OS, RADIOPOST, AKAK-paint Minicar RC Team TeamTerribles

Comment

• Det er en ting jeg må si angående det med setup. Det å plukke setup, sette på en bil og så forvente at det funker gull, vel, sånn ække verden. Et godt basis setup er nå så men det er også noe man finner til seg selv.

Mitt forslal er å bruke en dag hver på f. eks tre forskjellige baner. Dra til hver og en av banene med samme setup på bilen når du kommer. Skriv ned hvordan du syntes bilen er og forandre en og en ting etterhvert. Skriv opp hva som skjer og hva du har gjort for å få resultatet. Etterhvert vil du få deg en egen erfaringsdatabase om hva som skjer når. Plutselig så har man faktisk peiling på hva som skjer og da begynner det plutselig å gå fort. I tillegg så kan det hende at det du finner er nogen lunde likt fra bane til bane og du har plutselig funnet et godt standardoppsett for deg og din kjørestil...

Det viktigste første timen er å finne dekket du skal bruke, så kan du justere bilen

Comment

• Hvis jeg var komfortabel med mspec set-upet ville jeg brukt det som et utgangspunkt på de forskjellige banene. Bare gjort små forandringer etterhvert som jeg kjørte mer eller banen forandret seg.
                  Det jeg kjørte med i spydeberg som er stor forskjell fra mspec set-upet er 15-15-10 i diffene. Også syns jeg det var mye bedre med de nye fjærene. Det var faktisk natt og dag på den banen. Foran:500cst, 5 hull, 75/8,5. Bak:450cst, 5 hull, 86/8,75. Men det skal sies at jeg testet ikke allverdens set-up den dagen, det var viktig å få kjørt litt
                  Morten Thorkildsen.
                  Team Mustit.no--Associated--RB--JConcepts--Byron--HighestRc--ProtekRc

Comment

• Mitt setup.
                    Noen små justeringer skal gjøres, men ikke de helt store.
                    Syns bilen funket bra.
                    Attached Files
                    Christian Martinsen
                    Team Minicar Racing 2012
                    Mugen Seiki - Novarossi - Meccamo - KO

Comment

• Her er set-upet jeg kjørte med på bukta 22.5...

Front: Diff: 7000
                      Dempere: 5 hull, 600 cst, 75/8 Fjærer. Festet i midten på tårn, ytterst på bærearm
                      Caster: nest mest
                      Camber: -4
                      Stab stag: 2,3
                      Ø. bærearm: Lav
                      Ackerman: Midten
                      Nedre bærearm: Lav
                      Ride height: 27

Midten: Diff: 7000
                      Clutch: 0,9 fjærer, lette alu sko. 13/46

Bak: Diff: 4000
                      Dempere: 5 hull, 450 cst, 86/8,5 fjærer. Festet i midten på tårn, ytterst på bærearm.
                      Anti-squat: Max
                      Toe-in: 3
                      Camberstag: i midten på tårn og hub
                      Camber: -4
                      Bærearm lengst frem, hub lengst frem
                      Stab stag: 2,8

Chassis: +5. Lang plast stiver bak, kort foran.
                      Morten Thorkildsen.

Comment

• Har et setup fra i fjor. Bilen funka kjempe bra på bukta og spydeberg. Altså baner med grep! roterte raskt rundt de krappeste svingene på en kontrolert måte.
                        På en glatt bane vil jeg anbefale lange øvre linker bak og senke bakhubben sånn at du får mindre camber endring ved fjæring.

NB! Dette var fjor årets modell!
                        Attached Files
                        Team Kyosho
                        Kyosho MP9/ZX5/RB5*Orion*AKA*Kopropo*Savox*
                        www.tnrc.ipublish.no www.minicar.no

Comment

• Setup Spydeberg NC 2 - 2011
                          Attached Files
                          Christian Martinsen
                          Team Minicar Racing 2012

Comment

• Setup Bergen

Funket meget bra.
                            Attached Files
                            Christian Martinsen
                            Team Minicar Racing 2012

Comment

• Ok, noen synspunkter etter at jeg har kjørt en del med bilen.
                              Først chassisplate: Min mening om dette er at den lange plata fungerer veldig bra på dumpete og/eller glatte baner. Den krever imidlertid mye mer jobb med diffolje set-up til hver enkelt bane, kontra den korte som "tar til takke med det samme over alt (nesten)". Dette helt pga rotasjonen i bilen rundt krappe svinger. Den lange blir litt "dau" i sånne svinger om man ikke er "spot-on" med differ! Konklusjon: Jeg kjører kort bil, og bruker tid på å få set upet til å bli best mulig på resten av banen.. Christian kjører den lange og er komfortabel med det, og kjører jo fort med det! Kjørestil er vel det avgjørende vil jeg tro.....?!
                              Vi kjører faktisk likt demper oppsett uavhengig av chassisplate...
                              Set-up: Jeg bruker 15-15-10 som utgangspunkt på de fleste baner, om det ikke er veldig glatt. Da kan jeg gå en god del ned på oljene. Dette finnes det ikke noe fasit svar for, men må tilpasses hver enkelt bane etter forhold. Litt vanskelig mener noen, men det er bare å prøve litt forskjellig, eller kom gjerne og spør! Hvis noen lurer , håper jeg de spør noen av oss fra teamet om hva vi gjør set-up messig! Spør gjerne om grunnen til det også, da lærer/husker man det lettere neste gang...
                              I forhold til øvre linker bak (veldig viktig på denne bilen) kjører jeg nederst på tårnet, og i midten på huben som utgangspunkt. Dette kan føles glatt i "rumpa" for noen, da anbefaler jeg å prøve ett hull opp på tårn, eller ett hull ut på hub.
                              Øvre arm foran: Jeg kjørte veldig mye med nederste innf for øvre arm foran, rett og slett av gammel vane (fra andre biler). Nå kjører jeg øverst veldig mye. Dette kan også gi litt mye styring (føles glatt bak), så senk gjerne armen for å få en snillere bil...

Dette er de viktigste tingene på denne bilen føler jeg, bortsett fra dekk, men det skal jeg ikke begynne med nå. Resten av justeringene, etter min mening er finjusteringer.

Da kan casteren være viktig: Kort fortalt, mer caster=snillere bil, og omvendt...

Dette vet dere sikkert, men vi vil gjerne hjelpe dere Mugen sjåfører, så kom og spør! Håper å kunne hjelpe

Morten..
                              Morten Thorkildsen.

Comment

• Supert, takker for gode oppsett tips. Har forsøkt Christian sitt fra bukta og det funket ok syntes jeg, så da skal jeg endre litt, kjører kort plate...
                                Mugen MBX6R, RB, Beta, Savox, Pirhana, Futaba, Tekno Rc
                                www.mustit.nI

Comment

(RS) Radiostyrt.no Statistics

Collapse

Topics: 39,683   Posts: 440,447   Members: 18,937   Active Members: 1
                                Welcome to our newest member, Mortenporten.
                                Working...
                                X